mijn pony raakt met haar kogel bijna de grond!?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

mijn pony raakt met haar kogel bijna de grond!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-04 12:30

Ik heb mijn vader pas wat foto's laten maken van mij op mijn pony .(probeer ze zo snel mogelijk op internet te zetten, ben niet zo'n digi held)
Toen viel het mij op dat ze rechts achter met haar kogel (dacht dat het zo hete Verward ) bijna de grond raakt als ze langzaam draaft of galoppeerd.
Ziet er echt heel eng uit Bloos! .
Het loopt dan van haar hoef naar de voorkant van de kogel horizontaal.
Met haar andere benen doet ze dat niet zo erg.

Weet iemand wat het is en of het slecht is???
Ik voel niet dat ze anders loopt of kreupel ofzo.
Wel zeggen de andere van stal dat ze hele aparte gangen heeft.
Ze beweegt haat voeten/hoeven heel snel en soepel net zoals een ijslander. Af en toe heb ik ook het gevoel alsof ze tölt, kan ik ook haats niet lichtrijden.

Wie helpt me??


Hevonen

Berichten: 5592
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 12:34

Jouw pony heeft kennelijk een weke koot. Ik wist niet dat het ook aan alleen een been kon. Misschien heeft ze ooit een verwonding gehad aan dat been. Ik weet niet of het erg is, het hoort in elk geval niet. Je moet opletten voor wondjes aan de achterkant van de kogel. Die gangen kan je zo niets van zeggen, misschien na de foto's?

Ze heeft het echt niet aan de andere kant? Ook niet als je op de andere hand rijdt?

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 12:36

Als je onder het galoperen bedoelt is dat gewoon normaal volgens mij hoor Verward
Iig Starlight heeft het ook als ze flink hard gaat en als je op zo'n moment een foto maakt lijkt het ook net of ze ver door dr kogel heen zak, maar het is gewoon afzetten.

Of bedoel je dat ze artrose heeft en door dr straalbeen is gezakt? (weet verder niet hoe het eruit ziet hoor, dus kan goed dat ik er helemaal naast zit)

Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-04 12:38

nee ze is pas 4,5 en heeft zeker geen artrose maar het is wel erger rechtsachter dan bij de andere drie benen. Maar ze heeft het ook in draf enzo.

Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-04 12:42

Ze doet wel altijd moeilijk met dat been als ik het wil afspuiten (optillen enzo) maar ik heb geen rare plekken gezien en met het uitkrabben merk je ook niets bijzonder. Ook als ik haar in de bak zie lopen valt mij het niet op alleen op de foto ziet het er zo raar uit.
Wat is een weke kogel??

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 12:42


Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-04 12:48

Ja zo maar dan rechtsachter iets meer.
Zou het met trainen minder worden of zijn haar pezen iets langer aan dat been?

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 12:57

Volgens mij moet je je niet te druk maken. Het is de afdruk van een paard, hij moet afzetten om vooruit te komen. In een verzamelde of snelle gang moet er meer kracht komen dus zakken ze verder door om harder af te zetten.

Anders vraag je da eens, die kan je waarschijnlijk helemaal gerust stellen

Hevonen

Berichten: 5592
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 12:58

Een 'weke' kogel is wat jij beschrijft, het paard treed dan verder door dan normaal. Het schijnt nogal eens bij Saddlebread horses voor te komen

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-04 14:00

Heb geen da is nog niet nodig geweest.
Maar als er 1 op stal is zal ik het eens vragen (geen zin om 50,- te betalen voor en vraag en even kijken)


Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-04 15:52

texela: ze staat in stilstand gewoon ze doet het alleen als ze loopt.

texela

Berichten: 680
Geregistreerd: 21-11-03
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 16:37

ach rosieposie vermelde het en ik dacht ik zoek het begrip weke koot/kogel effe op dan kun je kijken of dat het misschien is.
het was goed bedoelde info.

Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-04 17:26

Was ook niet zo bedoeld maar ik begreep het niet helemaal Haha!
Toch bedankt (ken die site al OK dan! ) Ze heeft dus geen weke koot omdat ze in stilstand gewoon goed staat.

Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-04 15:37

*schop*

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 12:50

Je schrijft niet of dit altijd al zo geweest?? Op zich wel typisch als het maar aan één achterbeen is. Hoewel de meningen hierover verdeeld zijn is het over het algemeen wel zo dat week gekote paarden gevoeliger zijn voor blessures. Ik weet niet of en hoe intensief je rijdt of wilt gaan rijden maar 50,= voor een veearts lijken mij welbesteed.

There is no reality, only perception.

Prinnie

Berichten: 925
Geregistreerd: 10-10-03
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 12:55

pony25 schreef:
Heb geen da is nog niet nodig geweest.
Maar als er 1 op stal is zal ik het eens vragen (geen zin om 50,- te betalen voor en vraag en even kijken)


uh maar je paardje moet toch wel ingeent worden?? En dat gebeurd neem ik aan ook door een dierenarts, dus die kan je het dan altijd even vragen, of idd als hij even op stal is voor een ander paard.

I will carry you through the hurricane waters, And I'll remember you in the blue skies [Citizen Cope]

AnjaKos

Berichten: 2426
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 13:22

RosiePosie schreef:
Een 'weke' kogel is wat jij beschrijft, het paard treed dan verder door dan normaal. Het schijnt nogal eens bij Saddlebread horses voor te komen



Gelukkig heeft mijn saddlebredje x tuigpaard daar geen last van Tong uitsteken

**Look where all this talking got us baby!!**

Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-02-04 13:30

Ik laat haar elke dag lopen en rij zo vaak ik daarvoor tijd heb.
Ze loopt nooit kreupel en het is me nog nooit opgevallen (zit er op en loop er niet naast Haha! en als ik ernaast loop is dat of in vrij diep zand of te dicht erop om goed te kijken)
Mijn pony laat ik nietmeer enten totdat het echt nodig is (lees als ik wedstrijden ga rijden ) vindt het niet echt nodig en op stal worden geen paarden geënt.
Als ze er last van krijgt haal ik de DA er wel bij OK dan! .

ps hoe kan ik een topic sluiten?? Verward

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 13:34

als je niet meer in een topic reageert zakt het vanzelf naar beneden

(ik vind het trouwens niet echt gezond dat je je entingen niet bijhoudt)

Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-02-04 14:11

Ellende:

ze is al 3 jaar ingeënt.
ze krijgen de weerstand sneller als ze ziek worden of in de buurt van een ziek paard staan.
Bij ons op stal heerst elk jaar droes en die van mij heeft het al gehad en is dus natuurlijk geënt. Lachen
We hebben dit jaar 1 shetty verloren omdat het zijn hersens inschoot maar daar had de DA ook niets aan kunnen doen. Huilen
Griep kunnen ze ook krijgen nadat ze geënt zijn omdat er zoveel verschillende griepen zijn en ze maar voor eentje geënt worden. Haha!

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 14:19

je kunt het ook goed zien op een van de laatste foto's in je profiel waar je haar aan de hand aan de stenen laat snuffen. Ik heb het wel eens eerder gezien bij een paard maar niet aan 1 been. succes

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 14:23

Pony 25: je kunt een topic laten sluiten door contact op te nemen met de moddies. Of, als er een tijdje niet meer opgeantwoord word, dan zakt het vanzelf weg.

Betreffende je pony: wat zegt de smid ervan? Misschien bied een ijzertje uitkomst? Gewoon ijzers met een dwarsbalk (HKO beslag) laten aanmeten, dan zakt ze ook minder ver door. Ik zou even contact opnemen met een goede smid.

En op het moment dat ze er last van krijgt ben je te laat. Dan is er meer schade dan nodig is, en ben je langer bezig met revalideren (als het al ooit weer goedkomt)

Je suis Charlie.

Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-02-04 14:43

Ik bekap haar zelf en ijzers komen er bij mij niet in.
Weet je laat ook maar is vast niets.
Komt vanzelf wel goed of de foto was gewoon op het verkeerde moment genomen want gisteren zag ik niets bijzonder en de andere op stal ook niet.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 15:08

Op het moment dat je denkt iets te zien, is er ook iets. Als je paard tever door haar koot heenzakt krijgen de pezen in het achterbeen ontzettend op hun kop...en kun je - ook bij het achterbeen - een peesblessure oplopen.
Dus ook als je zelf bekapt...en zegt dat ijzers er niet inkomen: wat is je paard je waard?

En nog iets: always and never are two words you should always remember never to use Haha!

Misschien iets om te onthouden.

Je suis Charlie.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Esther_r20, Lightninggg en 11 bezoekers