Voor het eerst ijzers: wennen of...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PolitieTed

Berichten: 847
Geregistreerd: 13-11-03
Woonplaats: Delft

Voor het eerst ijzers: wennen of...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-04 23:34

Mijn verzorgpony staat sinds kort voor het eerst op ijzers (hij loopt nu namelijk ook voor de kar). Tijdens het rijden hoorde ik dat hij af en toe zijn ijzers aantikt. Niet omdat hij uit elkaar liep ofzo, want hij liep netjes bij elkaar. Maar komt dit omdat hij hier gewoon nog aan moet wennen, of is er meer aan de hand?

Wat denken jullie?

paardenmarkt

Berichten: 20
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Leisele

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 01:32

Hoi,

Hoe oud is je paard ?
Kan zijn dat je paardje strijkt of kapt, misschien achterhaalt hij ? Heel belangrijk is om je paardje niet te vroeg op ijzers te zetten ( zeker niet voor z'n 4!) Zelf ben ik hoefsmid, die eigenlijk liever geen paardjes op ijzers zet. Is namelijk vaak niet nodig. Een paardje die veel kms voor de kar loopt heeft er wellicht wel nodig, en als hij nog niet volgroeid is kan dat tot problemen leiden.
Als hij nog niet volgroeid is kan hij strijken of kappen omdat s'n spieren nog niet volgroeid zijn, zoals je zelf aangaf kan het ook zijn dat hij er nog aan moet wennen, maar dan moet je smid er wel voor zorgen dat hij zich niet kan kwetsen!, afschuinen, netjes opvijlen maar daar weet je smid vast meer van.

Groetjes,
Fred.

Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 12:17

Doordat hij ijzers heeft, wordt hij nu voor zwaarder dan hij was en daardoor langzamer, zijn achterbenen zijn daardoor sneeller bij zijn voorbenen en daardoor tikt hij in zijn ijzers. Evetueel zijn teen een beetje vierkant maken. of er een licht halfrondje onderslaan

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 12:35

Wees er bedacht op de dat pony niet met de tak van het ene ijzer het been ernaast aantikt, dat kan lelijke wonden opleveren. Een goede smid weet dat te voorkomen.

Dat de pony met het achterbeen het voorbeen aantikt komt vaker voor en is redelijk onschuldig. Het gebeurt vaak bij dieren die nog niet heel sterk zijn in de beweging.
Het is eenvoudig op te lossen door meer opzet aan het voorijzer, zodat het paard het voorbeen eerder wegrolt dan het achterbeen komt. Opzet is een afronding aan de voorkant van het ijzer. Zonder opzet beslaan gaat sneller voor de hoefsmid, dus vraag hem er echt naar.

PolitieTed

Berichten: 847
Geregistreerd: 13-11-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-04 22:12

Hij is 5,5, dus denk ik niet te jong. Hij tikt zich niet zo hard aan en volgens mij is het redelijk onschuldig, maar ik zal het voor de zekerheid toch aan de smid doorgeven als die volgende keer komt.

luxje

Berichten: 4807
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 04:53

die van mij was drie toen hij ijzers kreeg, heeft niet hoeven wennen.
ook jonge merries krijgen vaak al ijzers voor betere bewegingen op een keuring. dus dat je moet wachten tot hij 4 is vind ik persoonlijk onzin.
misschien kan je smid het voorijzer aan de voorkant wat ronder maken, zodat zijn been sneller afrolt. zijn de ijzers niet te groot (nog een gedeelte ijzer die uitsteekt aan de achterkant van de hoef)
en mischien tikte hij ook zonder ijzer al, maar hoorde je het toen niet?
let inderdaad wel op wondjes van het aantikken.
suc6

Spetter

Berichten: 1885
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Hoogezand-Sappemeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 19:26

luxje schreef:
die van mij was drie toen hij ijzers kreeg, heeft niet hoeven wennen.
ook jonge merries krijgen vaak al ijzers voor betere bewegingen op een keuring. dus dat je moet wachten tot hij 4 is vind ik persoonlijk onzin.
misschien kan je smid het voorijzer aan de voorkant wat ronder maken, zodat zijn been sneller afrolt. zijn de ijzers niet te groot (nog een gedeelte ijzer die uitsteekt aan de achterkant van de hoef)
en mischien tikte hij ook zonder ijzer al, maar hoorde je het toen niet?
let inderdaad wel op wondjes van het aantikken.
suc6

Dat deed onze smid ook bij een paard die aantikte. Dat paard heeft nl gewoon een ruime pas, heeft daardoor de ijzers iets aangepast. Weet het technische verhaal er ook niet van hoor.
groetjes Cindy en Spetter

PolitieTed

Berichten: 847
Geregistreerd: 13-11-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-04 23:10

Bedankt voor de tips! Hij heeft er gelukkig geen wondjes van (heb ik ook extra op gelet). Zal het even in de gaten houden als de smid weer komt en het dan aan hem voorleggen. Het zou inderdaad best kunnen dat hij zichzelf vroeger ook al aantikte, maar dat ik dat nooit hoorde. Zijn ijzers zijn in ieder geval niet te groot (steken niet uit). Maar bedankt in ieder geval voor jullie tips!