[INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fleuribelle
Berichten: 781
Geregistreerd: 01-02-09

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 11:47

Ik heb vroeger bij mijn Fries met eczeem ook Tectonic gebruikt. Zeker twee seizoenen. Omdat zij ziek werd zijn haar leverwaarden destijds gecontroleerd. Daar was niets in terug te vinden dat dit schade aan haar lever had toegebracht. Ik durf het dus wel te gebruiken. Zij bleek uiteindelijk Lyme te hebben.

hoogendroog
Berichten: 3286
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 12:03

Tectonik en Z itch hebben dezelfde werkzame stof, namelijk Permethrin. Ik heb het aan onze veearts gevraagd en we konden gewoon de Tectonik gebruiken.

dierenfan
Berichten: 9663
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 12:10

MarliesV schreef:
Tektonic is wel giftig mensen, houdt er rekening mee dat het bij paarden qua huid best stevige reacties kan geven. Google maar eens.

Zitten er bij jullie ook zoveel zwarte vliegen? Het is bij ons op stal echt heel erg. Terwijl de boel super netjes wordt bijgehouden.

Qua jeuk gaat het best goed. Wel iets kriebel maar geen echte jeuk tot nu toe. Ze staat nu elke dag een half uur op het gras. Fingers crossed dat het zo blijft. Tot nu toe dus alleen de deken en kap op.


Het is bijna hetzelfde als de anti vlo en teek pipetten voor honden (en katten) alleen omgerekend veel lagere dosering. Ik heb het aangebracht nadat we actief bezig geweest waren en het zeker 24 uur droog bleef. Die dag en de erop volgende dag hebben we de paarden op de weide gehouden. Daarna was het al volledig ingetrokken.

Jessix

Berichten: 16484
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 13:31

MarliesV schreef:
Tektonic is wel giftig mensen, houdt er rekening mee dat het bij paarden qua huid best stevige reacties kan geven. Google maar eens.

Zitten er bij jullie ook zoveel zwarte vliegen? Het is bij ons op stal echt heel erg. Terwijl de boel super netjes wordt bijgehouden.

Qua jeuk gaat het best goed. Wel iets kriebel maar geen echte jeuk tot nu toe. Ze staat nu elke dag een half uur op het gras. Fingers crossed dat het zo blijft. Tot nu toe dus alleen de deken en kap op.

Ik heb het dan ook op een klein stukje huid uitgeprobeerd en gelukkig gaat het goed. Gebruik het nu al vanaf eind maart.

Z-itch heeft inderdaad dezelfde werkzame stof. Ik denk zelf dat ik niet overstap op Tektonic want ik ben hier tevreden mee. Ook wat de prijs betreft.

Jessix

Berichten: 16484
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 13:34

prugelpiet schreef:
Jessix schreef:
Ja die van mij is crème/pearl dus ik vind het wel fijn om een kleurloze pour on te hebben. Maar ben zo blij dat het werkt dat ik een blauwe streep ook wel acceptabel vindt.

Ik vind de kosten ook meevallen trouwens. De gemiddelde vliegenspray is duurder in gebruik. Dus blij mee.


Gebruik je er nog een deken naast? En in welke mate heeft die van jou eczeem?

Nee ik gebruik geen deken. Ze gaan we naar binnen in de schemer bij mij.

Ik weet niet hoe ik de mate van eczeem moet bepalen? Hij schuurt manen, staart en alle kruinen over z’n hele lijf.

Slmt9

Berichten: 4863
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 16:12

Is er iemand van wie ik misschien 100ml tektonic mag overkopen? Ik zou het graag willen proberen, maar mijn paard kreeg van bv tkc op zn vacht hele kale plekken.

happytime

Berichten: 1249
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 21:50

Tectonic mag ook niet te vaak gebruikt worden,ik probeer het zo laat mogelijk te gebruiken,tot nu toe nog niet gebruikt,en meestal maar 2x per zomer,daarbij ook rsih op

MarliesV

Berichten: 15242
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 22:59

Is puur een waarschuwing hè. Lees je in voor gebruik. Testen idd op een klein stukje huid is erg verstandig.

Verder hoop ik dat iedereen vooral zorgvuldig er mee om gaat. Voor paard en het bodemleven op deze aarde ;)

Slmt9

Berichten: 4863
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 23:08

Ik wil het ook zo minimaal mogelijk gebruiken. Het liefste eigenlijk niet. Anderzijds blijf ik hoop houden mijn paard toch iets te kunnen helpen.

Ik lees wisselend dat het puur of verdund wordt opgedaan. Wat heeft jullie voorkeur?

Jessix

Berichten: 16484
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 23:35

Ik blijf Z-itch gewoon gebruiken zoals voorgeschreven. Zo blijft het de jeuk voor en heeft mijn paard er ook echt profijt van. Super blij eindelijk iets gevonden te hebben wat werkt. En ook fijn om eens een dierenarts te hebben die meedacht en hier zelf mee kwam. (Ze was er voor een ander kwaaltje)

dierenfan
Berichten: 9663
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 07:25

MarliesV schreef:
Is puur een waarschuwing hè. Lees je in voor gebruik. Testen idd op een klein stukje huid is erg verstandig.

Verder hoop ik dat iedereen vooral zorgvuldig er mee om gaat. Voor paard en het bodemleven op deze aarde ;)


Tja wij zitten ook eeuwig te klieren met mijten en o.a. daardoor weer vergrote kans op CPL. Natuurlijk behandelen klinkt leuk maar is niet te doen met 2x 800 kg paard. Het blijft zo kiezen tussen allerlei opties. Hier pakken we het grondig aan met heftige middelen maarrrr probeer dat dan weer wel zo min mogelijk. We smeren tussendoor veel huid kalmerende natuurlijke middelen zoals calendula, sudocrem, neem olie en mixen van dit met oliën zoals pepermunt, lavendel, tea tree enz. Uiteraard niet zomaar bij elkaar gemikt maar wel zorgvuldig uitgekozen op hun werking en vaak kant en klaar gekocht ook. Hoewel ik ook rustig zelf meng als ik de verhoudingen goed weet te vinden. De benen behandelen we regelmatig met baby olie en heb inmiddels ook Kokosolie. Ik heb het idee dat de mijten de tectonik ook verre van fijn vinden. Dat zou fantastisch nieuws zijn want wie weet kunnen we cydectin dan nog minder gaan gebruiken. Hoewel wij merken dat er bij cydectin weer veel meer wormen af komen dan met ontworming middel voor paarden. Werkt helaas weer niet afdoende voor alle wormen.... zo blijven we beetje in cirkel hangen.
Echter idd voor hun welzijn en het welzijn van het bodemleven proberen we dus wel veel natuurlijk te doen...en helaas regelmatig toch sokken te scheren.

dierenfan
Berichten: 9663
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 07:32

Slmt9 schreef:
Is er iemand van wie ik misschien 100ml tektonic mag overkopen? Ik zou het graag willen proberen, maar mijn paard kreeg van bv tkc op zn vacht hele kale plekken.


100 ml is erg veel hoor ;) ik geef volgens voorschrift beide trekpaarden 25 ml per paard. Hier mag gerust gekocht worden maar ik woon op eiland Tholen. Meestal erg uit de route. Zou sowieso stuk minder kopen dus

Slmt9

Berichten: 4863
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 08:31

Ik wou ook niet 100ml in 1x geven :+

ellepel

Berichten: 47432
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 08:38

lies schreef:
We horen graag je ervaring, ik althans wel, want hier blijft het een puzzel..

Ik zou geen paard met eczeem kopen na deze, maar denk dat er sowieso geen andere meer komt.
Ik word oud -O-



hehe dat riep ik eigenlijk ook altijd, :D maar als mijn oude tinker overleden is komt er gewoon weer een nieuwe :j
maar dan wel een kleintje, een a pony of shetlander.

ik heb in elk geval gister weer skin calmin relief lotion besteld.
hier zijn ze het gras weer op en mijn tinker blijft daar wat gevoelig voor en dat is een fijn middel om mee te smeren.

even een tip voor de tektonic, niet in de zon gebruiken en doe het onder de manenkam?
ik heb zelf spotinor er voor. doe ik dat zo op de huid dan krijgt mijn merrie er kale plekken van.

Slmt9

Berichten: 4863
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 08:40

Dat krijgt mijn paard ook van de tkc, daarom wilde ik het eerst testen en eventueel verdunnen.

ellepel

Berichten: 47432
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 08:47

ja dat tkc heb ik ook vroeger eens gehad,dat was dat met die petroleum er in toch?

Slmt9

Berichten: 4863
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 09:11

ellepel schreef:
ja dat tkc heb ik ook vroeger eens gehad,dat was dat met die petroleum er in toch?


Klopt!

XRuby_SymmyX

Berichten: 1087
Geregistreerd: 18-06-17
Woonplaats: Almere

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 10:04

Jammer geen reactie terwijl het echt wel hier

Genoemd

Is


Iemand
Ervaring
Met leemolie?

__Suzanne__

Berichten: 4299
Geregistreerd: 23-10-04
Woonplaats: Woudenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 10:08

XRuby_SymmyX schreef:
Jammer geen reactie terwijl het echt wel hier

Genoemd

Is


Iemand
Ervaring
Met leemolie?
bedoel je neemolie? Leemolie ken ik niet.

Neemolie is hier niet effectief tegen knutten of jeuk

ellepel

Berichten: 47432
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 10:08

nee? wat is dat precies en wat moet dat dan doen?

dierenfan
Berichten: 9663
Geregistreerd: 27-02-10

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 12:19

Ervaringen hier zat met neemolie. Gebruik de zoekfunctie in dit topic maar eens.

dierenfan
Berichten: 9663
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 12:20

Slmt9 schreef:
Ik wou ook niet 100ml in 1x geven :+


Haha gelukkig!

Heb het overigens hier eind van de middag op gedaan. Zonnetje was maar half half aanwezig. Ze hadden er zo geen last van. Soms niet ideaal 24/7 buiten paarden en behandelingen uit de zon moeten doen plus 24 uur geen regen haha.

XRuby_SymmyX

Berichten: 1087
Geregistreerd: 18-06-17
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 06:16

ellepel schreef:
nee? wat is dat precies en wat moet dat dan doen?


Een soort olie wat goed zou helpen voor oa eczeem wat op natuurlijke basis is en zowel geschikt zou zijn voor paard en mens. Google maar eens. Ik heb gegoogled maar zo mijn bedenkingen erbij vandaar mijn vraag naar ervaringen.

swartbeessie

Berichten: 2146
Geregistreerd: 03-01-08

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 10:00

Ik neem aan dat je neemolie bedoelt ipv leem.

YiraDembJarig
Berichten: 2
Geregistreerd: 09-06-22

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 11:16

Iemand hier ervaring met PIPPA paardenshampoo, of andere tips voor een fijne eczeem shampoo?
Gewoon met de intentie de manen kam en de staart wat soepel houden en niet meer irritatie te veroorzaken.

Op de website van PIPPA worden 2 suggesties gedaan ivm met schrale huid, Aloe vera & advocado of Tea tree & eucalyptus. Beide lijken me wel fijne producten maar wil toch even ervaringen horen. Vind ze ook aan de prijzige kant (zeker omdat je een zeepje moeilijker kan doseren) dus goedkopere alternatieven zijn zeker welkom :)