[INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
TinkerTreas

Berichten: 3721
Geregistreerd: 03-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 22:49

Joyce schreef:
Vraagje aan degene die ervaring hebben met een pony met zomereczeem, zouden jullie een pony kopen waarvan je weet dat deze zomereczeem heeft of zou je hier niet ''bewust'' voor kiezen en verder zoeken?
(als het paardje verder aan alle wensen voldoet?)


Mijn vorige pony bleek zomereczeem te hebben (in de winter gekocht en in maart gelijk tot bloedens toe open).
Ik heb daar zoveel mee gedokterd en ik vond het zo ontzettend sneu voor haar.
Ik zou er niet meer bewust voor kiezen in ieder geval.

Mariett

Berichten: 4443
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 22:58

Ik ben ontzettend dol op mijn paard maar zou absoluut nooit meer een eczemer kopen. Misschien als ik op een eiland woonde en zeker wist dat ik daar de komende 30 jaar bleef wonen, maar anders niet. Je bent (of ik, in ieder geval) de hele dag met weersverwachtingen, planningen, zalfjes, dekens, maskers etc bezig en altijd bezorgd.


Oretha schreef:
wendy1987 schreef:
Gaan die maskers niet draaien bij 24/7 op?
Anders ga ik er ook wel eens naar kijken denk ik..


Heb hem nog maar net, maar blijft tot nu toe keurig zitten. Draaien lijkt me lastig, want de oren en voorpluk zitten er door en bij haar keel zit elastiek waarmee je hem netjes aansluit

Precies! Ik heb de mijne nu drie jaar en er is nooit iets gaan draaien. Heb dus ook zo’n gat voor de voorpluk en die stoffen oren.

wendy1987

Berichten: 6969
Geregistreerd: 29-10-07

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 23:02

Ik zou het denk ik ook niet doen.
Maar de mijne is wel redelijk ok te houden zonder gras, dus niet super extreem.
Ja wel als ze dus op t gras staat, maar sinds ze daarvan af is, gaat het wel stukken beter gelukkig.

Maar nog zo 1 kopen, nee denk t niet..

prugelpiet

Berichten: 12592
Geregistreerd: 20-01-12

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 00:32

Mijne krijgt dus alsnog erg jeuk van zo’n gat waar de manen doorheen gaan. Ik vlecht de voor pluk een stukje in deze tijd van het jaar en laat het er gewoon onder zitten. Ik koop een kap zonder gat of naai hem dicht.

darkadia

Berichten: 5256
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 08:58

Joyce schreef:
Vraagje aan degene die ervaring hebben met een pony met zomereczeem, zouden jullie een pony kopen waarvan je weet dat deze zomereczeem heeft of zou je hier niet ''bewust'' voor kiezen en verder zoeken?
(als het paardje verder aan alle wensen voldoet?)


Hangt ook wel af van de mate van eczeem, maar ik zou er niet snel voor kiezen, maar ook afhankelijk van de plek waar je hem/haar gaat houden.

Wat de anderen ook aangeven: je moet er continu over denken, maakt je zorgen en zeker met het huidige klimaat (felle buien en dan weer warm) is het soms echt lastig. Want je wil geen zeiknatte deken (ik heb hem weleens bibberend uit de weide gehaald (hij had een schuiloptie maar ivm gras bleef hij toch op de wei) maar regendeken is het ook al snel te warm om die er overheen te doen. En ik kan niet elk moment van de dag even de deken wisselen.

Elisa2

Berichten: 37580
Geregistreerd: 31-08-04

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 09:03

Hangt er heel erg vanaf waar je woont en hoe je het dier gaat houden denk ik.

Ik zou er een goed paard niet om laten staan, moet wel de prijs er naar zijn.

Het is wel een boel werk en verantwoordelijkheid en vooral erg sneu voor het dier zelf vind ik.

Slmt9

Berichten: 4862
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 09:08

Ik zou het niet weer doen als ik ze niet zelf in beheer zou hebben. Het is inmiddels een way of life, maar ik vind het toch altijd weer erg jammer dat ik mn paard zo snel na de regendeken alweer helemaal moet inpakken en nooit echt een uurtje kan grazen. 5 min is al teveel.
Je bent zo beperkt in je keuze voor stalling, want plekken zonder gras en wel 24/7 buiten zijn schaars.

Oretha

Berichten: 3447
Geregistreerd: 03-06-05
Woonplaats: Op de rug van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 09:20

Ik zou een pony met SME absoluut laten staan, ook al is het verder wat ik zoek. Alle ellende die ik bij m'n pony ervaar door SME, kosten maar vooral de machteloosheid, zou ik niet weer willen bij een andere/nieuwe pony.

marleen_88

Berichten: 14105
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 10:14

Nu neem ik geen ander paard na deze, maar ik zou ook geen eczemer kopen.

shadowstar

Berichten: 342
Geregistreerd: 13-12-14

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 18:42

Ik snap jullie punt maar in heb zelf wel 2 eczemers gekocht, de prijs was er ook naar en heb er zelf ervaring mee waardoor het goed onder controle te houden is

lies

Berichten: 9641
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 18:55

We horen graag je ervaring, ik althans wel, want hier blijft het een puzzel..

Ik zou geen paard met eczeem kopen na deze, maar denk dat er sowieso geen andere meer komt.
Ik word oud -O-

prugelpiet

Berichten: 12592
Geregistreerd: 20-01-12

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 19:51

Ligt eraan in welke mate. Het is bij die van mij prima onder controle te houden, mits ik gewoon op tijd ben met de deken en goed spray als de deken af gaat. Dus nee, daar zou ik geen paard om laten staan. Het geeft soms wel wat kopzorgen, maar ik vind het geen onoverkomelijk probleem.

Maar een paard wat nog heftiger reageert als de mijne zou ik er wel om laten staan.

Joyce

Berichten: 6373
Geregistreerd: 02-05-01

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 20:34

Bedankt voor jullie reacties! Ik denk dan toch dat we hier niet aan gaan beginnen.

Mer1980

Berichten: 18896
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 15:03

Ik begin er ook niet meer aan, maar zit ook naast moeras en veel bos, dus het management is gewoon lastig, met deken op incl. hoofdkap en veerust kan ik haar jeuk goed onder controle houden, ook wassen wij haar wekelijks met goed weer met teershampoo dat werkt ook prima, ze heeft haar manen en staart nu dus ook nog in goede conditie.

XRuby_SymmyX

Berichten: 1087
Geregistreerd: 18-06-17
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 01:21

Ik breek ook even in. Hier ook een pony met eczeem.

Ik zag dat iemand vroeg voor een dunne eczeemdeken. Ik had die groene van Rambo maar met de warme dagen stond hij er ontzettend onder te zweten. Nu zei een oud stalgenoot dat ze een deken had gezien en die heb ik gekocht van Rambo xlight eczeem deken. Ben blij dat het nu toch bestaat want toen ik vorig jaar in de epplejeck er om vroeg hadden ze niks. Pasvorm is alleen heel raar. Heb een sport new forest pony ex prestatie dekhengst compact gebouwd. Bij de hals te groot en te lang maar op zijn borst wat aan de strakke kant. Nou had ik eerst een maat 175 heb ik normaal bleek toch te groot.

Afbeelding


Nou iets anders. Zoals misschien een ieder ben ik ook op zoek naar een wonderspul. Ik ben me aan het verdiepen in leemolie. Volgens vele beschrijvingen perfect spul marja dat zegt elke reclame. Je hebt het voor mensen en dieren en zelfs iets wat je en op mens en op dier kan gebruiken. Nou ging ik naar bokt om eens hier ervaringen te lezen. Zo kwam ik in dit topic terecht. Ben enorm benieuwd naar ervaringen.

dierenfan
Berichten: 9661
Geregistreerd: 27-02-10

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 05:06

Mensen roepen hier misschien eczeem paard wel kopen als je op specifieke plaats woont. Het zal vast verschil geven maar wij wonen op een eiland. De paarden kunnen de dijk over en letterlijk de zee in stappen. Toch last van eczeem hier. Zo simpel is het helaas ook niet. Vorig jaar had hij er voor het eerst last van. Ik krijg het tot nu toe wel beter onder controle en dat gelukkig zonder dekens! Het is er echter wel. Hij heeft een eerste behandeling met tectonic pour on gehad inmiddels. Ik ben zeer benieuwd hoe de komende dagen gaan zijn.

Jessix

Berichten: 16482
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 07:05

dierenfan schreef:
Mensen roepen hier misschien eczeem paard wel kopen als je op specifieke plaats woont. Het zal vast verschil geven maar wij wonen op een eiland. De paarden kunnen de dijk over en letterlijk de zee in stappen. Toch last van eczeem hier. Zo simpel is het helaas ook niet. Vorig jaar had hij er voor het eerst last van. Ik krijg het tot nu toe wel beter onder controle en dat gelukkig zonder dekens! Het is er echter wel. Hij heeft een eerste behandeling met tectonic pour on gehad inmiddels. Ik ben zeer benieuwd hoe de komende dagen gaan zijn.

Ik heb via mijn dierenarts Z-itch gekregen. Hetzelfde alleen dan voor paarden en kleurloos. Het werkt wel tegen de knutten. Het schuren van manen en staart is opgehouden. Ik moet het ongeveer na 10 dagen steeds herhalen. Bij de eerste tekenen van jeuk doe ik dat dan ook omdat de huid nu zo rustig is en ik dat wil behouden.

Ik woon met mijn paarden in het bos en zeker nu na al die regen is het een moeras. Met de temperatuur boven de 10 graden en geen wind wordt je opgegeten. De kruintjes smeer in dagelijks in met Sudocreme en ook dat gaat nu goed.

Hoop dat jij er ook wat aan hebt voor je paard.

SunnyHorse
Berichten: 1266
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 08:37

Z itch, is dat alleen via DA te verkrijgen?

Jessix

Berichten: 16482
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 10:21

SunnyHorse schreef:
Z itch, is dat alleen via DA te verkrijgen?

Zo ver ik weet wel.

dierenfan
Berichten: 9661
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 12:38

Jessix schreef:
dierenfan schreef:
Mensen roepen hier misschien eczeem paard wel kopen als je op specifieke plaats woont. Het zal vast verschil geven maar wij wonen op een eiland. De paarden kunnen de dijk over en letterlijk de zee in stappen. Toch last van eczeem hier. Zo simpel is het helaas ook niet. Vorig jaar had hij er voor het eerst last van. Ik krijg het tot nu toe wel beter onder controle en dat gelukkig zonder dekens! Het is er echter wel. Hij heeft een eerste behandeling met tectonic pour on gehad inmiddels. Ik ben zeer benieuwd hoe de komende dagen gaan zijn.

Ik heb via mijn dierenarts Z-itch gekregen. Hetzelfde alleen dan voor paarden en kleurloos. Het werkt wel tegen de knutten. Het schuren van manen en staart is opgehouden. Ik moet het ongeveer na 10 dagen steeds herhalen. Bij de eerste tekenen van jeuk doe ik dat dan ook omdat de huid nu zo rustig is en ik dat wil behouden.

Ik woon met mijn paarden in het bos en zeker nu na al die regen is het een moeras. Met de temperatuur boven de 10 graden en geen wind wordt je opgegeten. De kruintjes smeer in dagelijks in met Sudocreme en ook dat gaat nu goed.

Hoop dat jij er ook wat aan hebt voor je paard.


Bedankt voor de tip. Ik verwacht echter voor 2 jaar genoeg te hebben aan de bus die gekocht is van tectonic. Hier geeft het totaal niet dat het een kleurtje heeft overigens. Ik heb nu ook enkel de manen gedaan en vanaf achter zadel tot rondom staartaanzet. Dit ook omdat het misschien irritatie zou kunnen geven en zo zadel deel vrij blijft. Het is inmiddels week geleden gegeven en je ziet er niets meer van. Ik moet zeggen dat ik de dosering ook enorm mee vind vallen ten opzichte wat mijn honden er van krijgen als je dit met advantix bijvoorbeeld vergelijkt. Onze paarden zijn overigens 850 kg per paard en heb de 25 ml per paard gegeven

prugelpiet

Berichten: 12592
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 17:58

SunnyHorse schreef:
Z itch, is dat alleen via DA te verkrijgen?


Ja, want je paspoort moet er voor afgetekend worden.

Ik ken het, ze hebben het hier ook, maar ik ken er niet zoveel persoonlijke ervaringen mee. Ik heb het dus nog niet gebruikt, maar ben wel erg benieuwd.

happytime

Berichten: 1249
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 22:57

Ik doe de tectonic altijd vanaf de maantop via de binnenkant manen over de ruggegraad naar de staartwortel met een kwast,dan nog een streep onder de buik en binnenkant benen,erg charmant op een schimmel :j bij de vossen zie je het minder

Jessix

Berichten: 16482
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 23:25

Ja die van mij is crème/pearl dus ik vind het wel fijn om een kleurloze pour on te hebben. Maar ben zo blij dat het werkt dat ik een blauwe streep ook wel acceptabel vindt.

Ik vind de kosten ook meevallen trouwens. De gemiddelde vliegenspray is duurder in gebruik. Dus blij mee.

prugelpiet

Berichten: 12592
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 09:19

Jessix schreef:
Ja die van mij is crème/pearl dus ik vind het wel fijn om een kleurloze pour on te hebben. Maar ben zo blij dat het werkt dat ik een blauwe streep ook wel acceptabel vindt.

Ik vind de kosten ook meevallen trouwens. De gemiddelde vliegenspray is duurder in gebruik. Dus blij mee.


Gebruik je er nog een deken naast? En in welke mate heeft die van jou eczeem?

MarliesV

Berichten: 15241
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 10:38

Tektonic is wel giftig mensen, houdt er rekening mee dat het bij paarden qua huid best stevige reacties kan geven. Google maar eens.

Zitten er bij jullie ook zoveel zwarte vliegen? Het is bij ons op stal echt heel erg. Terwijl de boel super netjes wordt bijgehouden.

Qua jeuk gaat het best goed. Wel iets kriebel maar geen echte jeuk tot nu toe. Ze staat nu elke dag een half uur op het gras. Fingers crossed dat het zo blijft. Tot nu toe dus alleen de deken en kap op.