[INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Slmt9

Berichten: 4844
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 22:27

Jeetje wat veel. Er was ooit een onderzoek met paarden naar gedaan en daaruit kwam dat 10mg/100kg paard veilig is. Dan zou je op 5 tabletjes uitkomen. Dat is iets anders dan 15 tabletten :o
Maar geen idee wat je er bij de DA voor betaald.

De cetirizine die je bij de drogist koopt (bv reactine) is 10 euro per 10 tabletten. Bij DieGrenzr 2,99 voor 30 stuks. Dus dat kan wel uit zeg maar.

Elisa2

Berichten: 37497
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 08:49

Bij de huisarts kun je veel hoger gedoseerde anti histamines krijgen (op recept), misschien bij de DA ook. Bij de drogist worden alleen de laag gedoseerde verkocht.

AnnemiekvM

Berichten: 8255
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 12:34

Slmt9 schreef:
Jeetje wat veel. Er was ooit een onderzoek met paarden naar gedaan en daaruit kwam dat 10mg/100kg paard veilig is. Dan zou je op 5 tabletjes uitkomen. Dat is iets anders dan 15 tabletten :o
Maar geen idee wat je er bij de DA voor betaald.

De cetirizine die je bij de drogist koopt (bv reactine) is 10 euro per 10 tabletten. Bij DieGrenzr 2,99 voor 30 stuks. Dus dat kan wel uit zeg maar.



Volgens mij rond de euro per dag. Maar dat kan dit jaar wel weer duurder zijn. Ze komen van de week binnen.

prugelpiet

Berichten: 12584
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 21:29

Mer1980 schreef:
Iemand ervaring met Itch stop feed oil? Meisje bij mij op stal loopt stage bij een manege en daar hebben ze ook een koudbloed met ZE en ze geven dit spul en hij schijnt dus niet meer te schuren want de muggen vinden hem vies. := ik wil het bestellen, maar ben iets terughoudend want weet niet of het helpt. Mijn haflinger schuurt er weer op los, maar deken op tijd op, alleen vooral aan de benen en de stukken die niet bedekt zijn door de deken. manen en staart zijn nog niet geschuurd, wel al wondjes op benen en oren dus ook die moeten ingepakt... arghhhhh


Heb je dit ondertussen al geprobeerd?

Ik hoop dat het even tijdelijk is, maar waar mijne dit jaar veel later is begonnen met schuren, is het nu al wel heel erg. Ze staat ondanks haar deken onrustig op stal, en dat heeft ze nog nooit gehad :(:)

Ik ben ook weer opzoek naar de beste spray. Ik heb nu Happy Skin, maar ik heb niet het idee dat het altijd evenveel doet. En dan vind ik het best prijzig.

Hieperdi
Berichten: 2587
Geregistreerd: 24-01-12

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 06:31

Iemand hier ervaring met de visolie van balanstri? Beetje offtopic maar je hebt nu ook een variant voor de luchtwegen (ideaal voor mijn staarteczemer met astma. Mijn voer bevat een scheve verhouding omega 3/6. De verhouding is 1:6 -O- dus vroeg me af of dit nut heeft om bij te voeren of dat het beter is om gewoon helemaal over tegaan op ander voer en dan incombi met balanstri. Paard is wat (stress) gevoelig en heeft veel baat bij voer voor de maag. Had ze van het weekend al een bericht gestuurd maar nog niks terug gekregen tot op heden

Oretha

Berichten: 3443
Geregistreerd: 03-06-05
Woonplaats: Op de rug van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 22:32

Hebben jullie paarden ook zoveel jeuk rondom het hoofd, ogen etc? M'n pony schuurt alles tot bloedend toe open, zo zielig. Heb nu maar 24/7 een vliegenkap op. Hebben jullie nog tips voor een goede vliegenkap voor de jeuk?
Smeerde eerst met sudo tegen vliegen en voor de wondjes. Nu helaas weer even op de hydrocortiderm creme


Afbeelding


Afbeelding


Ze had ook enorm veel last bij haar uier. Nu met uierflap gaat het super goed.

Slmt9

Berichten: 4844
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 22:52

Oretha schreef:
Hebben jullie paarden ook zoveel jeuk rondom het hoofd, ogen etc? M'n pony schuurt alles tot bloedend toe open, zo zielig. Heb nu maar 24/7 een vliegenkap op. Hebben jullie nog tips voor een goede vliegenkap voor de jeuk?
Smeerde eerst met sudo tegen vliegen en voor de wondjes. Nu helaas weer even op de hydrocortiderm creme


[ [url=m/0n8Rti.jpg]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/02bvzW.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ze had ook enorm veel last bij haar uier. Nu met uierflap gaat het super goed.


Meid, ik heb met je te doen, wat een zorgen :(

Ik vind dit de fijnste maskers die niet afgeschuurd worden. Na 1 seizoen zijn ze wel een maatje groter: https://www.premierequine.co.uk/product ... a-fly-mask

Qua smeren: open wonden doe ik een combi van zwarte komijnolie en groene leem. Houdt de vliegen er ook bij weg.
Bij enkel geschaafde of droge huid vind ik de producten van Happy Skin erg prettig. Ook weer om de vliegen weg te houden. Tot slot smeer ik nu 4x per week Ballistol animal. Is nog even in de testfase. Heb nog TKC achter de hand, maar dat kan niet in de volle zon en als het op huid komt van de hals krijg je daar enorme kale plekken van. Ik gebruik dat dus nog maar met mate.

Qua deken heb ik nu de PE vliegendeken. Die is wel helemaal dicht (als in geen maasstof). Een onwijs fijne, aansluitende hals. Maar de buik is de bloot voor paarden die daar jeuk hebben. Mijne gelukkig niet. Hij is erg licht, dus fijn voor hete dagen. En als ‘t goed is, hufterproof. Dat gaan we mee maken :o
Hij zit tussen twee maten in, deze is het geworden maar moet ik nog ietsje in de lengte innemen.
Afbeelding

Sim
Berichten: 31483
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 07:17

Slmt9 schreef:
Oretha schreef:
Hebben jullie paarden ook zoveel jeuk rondom het hoofd, ogen etc? M'n pony schuurt alles tot bloedend toe open, zo zielig. Heb nu maar 24/7 een vliegenkap op. Hebben jullie nog tips voor een goede vliegenkap voor de jeuk?
Smeerde eerst met sudo tegen vliegen en voor de wondjes. Nu helaas weer even op de hydrocortiderm creme


[ [url=m/0n8Rti.jpg]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/02bvzW.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ze had ook enorm veel last bij haar uier. Nu met uierflap gaat het super goed.


Meid, ik heb met je te doen, wat een zorgen :(

Ik vind dit de fijnste maskers die niet afgeschuurd worden. Na 1 seizoen zijn ze wel een maatje groter: https://www.premierequine.co.uk/product ... a-fly-mask

Qua smeren: open wonden doe ik een combi van zwarte komijnolie en groene leem. Houdt de vliegen er ook bij weg.
Bij enkel geschaafde of droge huid vind ik de producten van Happy Skin erg prettig. Ook weer om de vliegen weg te houden. Tot slot smeer ik nu 4x per week Ballistol animal. Is nog even in de testfase. Heb nog TKC achter de hand, maar dat kan niet in de volle zon en als het op huid komt van de hals krijg je daar enorme kale plekken van. Ik gebruik dat dus nog maar met mate.

Qua deken heb ik nu de PE vliegendeken. Die is wel helemaal dicht (als in geen maasstof). Een onwijs fijne, aansluitende hals. Maar de buik is de bloot voor paarden die daar jeuk hebben. Mijne gelukkig niet. Hij is erg licht, dus fijn voor hete dagen. En als ‘t goed is, hufterproof. Dat gaan we mee maken :o
Hij zit tussen twee maten in, deze is het geworden maar moet ik nog ietsje in de lengte innemen.
[ [url=m/CK2MI3.png]Afbeelding[/url] ]


Gebruik je daarvoor de zwarte komijn olie die door het voer gaat?

Slmt9

Berichten: 4844
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 08:18

Ja en ik geef het momenteel ook door het voer.

MarliesV

Berichten: 15229
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 08:22

Ik heb de vliegenkappen van Shires, die hebben fijne dikke oren wat heel goed beschermd.

Smeer altijd de oren en het gezicht in met Sweet Itch en doe daarna de kap er overheen. Op die manier houdt die van mij de oren en het gezicht heel. Wel wat zwarte plekjes maar geen wondjes of echt kapot. Nu met zo'n wond zou ik afdekken met sudo en dan wel de kap er op. Wat sneu!

Hier sinds gisteren de vliegenkap weer 24/7 op.

maxie

Berichten: 2218
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: groningen

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 09:04

Ik gebruik al jaren de kap van kramer, model gibson. Deze verbouw ik wel iets, rits vervang ik voor klittenband en maak hem met klittenband aan de deken vast.

Afbeelding

Merel___

Berichten: 1105
Geregistreerd: 20-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 19:26

Oretha schreef:
Hebben jullie paarden ook zoveel jeuk rondom het hoofd, ogen etc? M'n pony schuurt alles tot bloedend toe open, zo zielig. Heb nu maar 24/7 een vliegenkap op. Hebben jullie nog tips voor een goede vliegenkap voor de jeuk?
Smeerde eerst met sudo tegen vliegen en voor de wondjes. Nu helaas weer even op de hydrocortiderm creme


[ [url=m/0n8Rti.jpg]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/02bvzW.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ze had ook enorm veel last bij haar uier. Nu met uierflap gaat het super goed.



Ohhh ik herken dit… precies op dezelfde plekken. |( Ze wil ook haar hoofdstel niet om, dus rijden stel ik uit tot het rustiger is. Gekke is dat ze verder heel weinig jeuk heeft, alleen bij de maantop en oren is het altijd raak en ook haar uier is flink geïrriteerd. Moedeloos word je er van!

Oretha

Berichten: 3443
Geregistreerd: 03-06-05
Woonplaats: Op de rug van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 12:42

Merel___ schreef:
Oretha schreef:
Hebben jullie paarden ook zoveel jeuk rondom het hoofd, ogen etc? M'n pony schuurt alles tot bloedend toe open, zo zielig. Heb nu maar 24/7 een vliegenkap op. Hebben jullie nog tips voor een goede vliegenkap voor de jeuk?
Smeerde eerst met sudo tegen vliegen en voor de wondjes. Nu helaas weer even op de hydrocortiderm creme


[ [url=m/0n8Rti.jpg]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/02bvzW.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ze had ook enorm veel last bij haar uier. Nu met uierflap gaat het super goed.



Ohhh ik herken dit… precies op dezelfde plekken. |( Ze wil ook haar hoofdstel niet om, dus rijden stel ik uit tot het rustiger is. Gekke is dat ze verder heel weinig jeuk heeft, alleen bij de maantop en oren is het altijd raak en ook haar uier is flink geïrriteerd. Moedeloos word je er van!


Ik heb voor haar uier een uierflap! Die heb ik van snuggy hoods besteld en verbouwd zodat hij op mijn eigen eczeem deken past. Sinds ze die flap draagt heeft ze geen jeuk meer bij haar uier. Vind het echt een top uitvinding! Wellicht helpt het voor jou paard ook?

Oretha

Berichten: 3443
Geregistreerd: 03-06-05
Woonplaats: Op de rug van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 12:45

Bedankt voor de tips voor de maskers. Ik merk dat die maskers snel tegen de ogen gaan zitten.
Heeft iemand ervaring met deze van rambo?



Afbeelding

Mariett

Berichten: 4443
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 12:49

Oretha schreef:
Bedankt voor de tips voor de maskers. Ik merk dat die maskers snel tegen de ogen gaan zitten.
Heeft iemand ervaring met deze van rambo?



[ [url=m/F1jlUS.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ja, die heb ik in twee maten geprobeerd. Hij is gigantisch en ze had hem meteen af, de oren zijn ook niet dicht genoeg waardoor er wel muggen doorheen komen.

Ik bestel mijn kappen nu altijd bij For Horses, die kan alles op maat maken en bijvoorbeeld ook afneembare kleppen voor over de neus erbij doen. Ze blijven goed zitten, blijven ver genoeg van de ogen en ze kan ze zonder meer 24/7 om hebben zonder schuurplekken te krijgen.

Afbeelding

Mijne vindt een imkermasker fijner, maar je kan ook twee losse ogen doen, dan weet je zeker dat er niks tegen de ogen aan komt. Ze houdt haar gezicht op deze manier heel goed dicht!

marleen_88

Berichten: 14096
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 13:50

Oretha schreef:
Bedankt voor de tips voor de maskers. Ik merk dat die maskers snel tegen de ogen gaan zitten.
Heeft iemand ervaring met deze van rambo?



[ [url=m/F1jlUS.jpg]Afbeelding[/url] ]


Gigantisch onhandig ding dit.

Oretha

Berichten: 3443
Geregistreerd: 03-06-05
Woonplaats: Op de rug van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 13:52

Oo super bedankt voor de tips! Dan wordt dit hem dus niet. Ga ik even verder zoeken.

Oretha

Berichten: 3443
Geregistreerd: 03-06-05
Woonplaats: Op de rug van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 15:07

@Mariett: bedankt voor de tip. Heb gelijk een imker masker besteld met oortjes en neusflap. Kreeg net al bericht dat het op de post was. Super snelle service!

lies

Berichten: 9636
Geregistreerd: 09-11-01

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 22:42

Ik ben op zoek naar een eczeemdeken met V sluiting. Heb meerdere 'rechte' sluitingen en disc sluiting geprobeerd, dat is geen succes gebleken. Mijn Rhino en Amigo winterdekens met v sluiting blijven altijd goed zitten, vandaar dat ik zo'n deken zoek. Wie heeft er tips?

Heb de eczeemdeken van Kramer al gevonden, maar die hals is wrs te krap voor mijn bonkige merrie, volgens de recensies.

Slmt9

Berichten: 4844
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 23:03

De rambo sweet itch hoody heeft toch een v sluiting?

lies

Berichten: 9636
Geregistreerd: 09-11-01

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 23:44

Ja, klopt! Maar die zat helaas niet goed. Heb de ‘normale’ en de XL geprobeerd, de eerste trok strak op de schoft, de xl was veel te wijd.

Oretha

Berichten: 3443
Geregistreerd: 03-06-05
Woonplaats: Op de rug van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 12:28

Heb het masker van Foryou binnen. Echt perfect, zit precies op de plekken waar ze zo n jeuk heeft en merk ook dat ze op het moment niet schuurt. Wondjes kunnen nu mooi genezen. Nogmaals bedankt voor de tips allemaal!


Afbeelding

wendy1987

Berichten: 6962
Geregistreerd: 29-10-07

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 17:24

Gaan die maskers niet draaien bij 24/7 op?
Anders ga ik er ook wel eens naar kijken denk ik..

Oretha

Berichten: 3443
Geregistreerd: 03-06-05
Woonplaats: Op de rug van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 18:29

wendy1987 schreef:
Gaan die maskers niet draaien bij 24/7 op?
Anders ga ik er ook wel eens naar kijken denk ik..


Heb hem nog maar net, maar blijft tot nu toe keurig zitten. Draaien lijkt me lastig, want de oren en voorpluk zitten er door en bij haar keel zit elastiek waarmee je hem netjes aansluit

Joyce

Berichten: 6373
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 22:45

Vraagje aan degene die ervaring hebben met een pony met zomereczeem, zouden jullie een pony kopen waarvan je weet dat deze zomereczeem heeft of zou je hier niet ''bewust'' voor kiezen en verder zoeken?
(als het paardje verder aan alle wensen voldoet?)