[INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
evelienn28

Berichten: 601
Geregistreerd: 19-07-11
Woonplaats: emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 13:21

Ik meld me hier ook weer.
Pony heb ik net sinds het weekend weer een deken om gedaan, gelukkig nog geen jeuk :D
In maart ook weer direct gestart met Cavalesse, gebruik ik nu voor het derde jaar en hij komt makkelijker het sezioen door.
Verder smeer ik ook nog niks zolang dat niet nodig is.

wendy1987

Berichten: 6986
Geregistreerd: 29-10-07

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 16:25

Hier sinds ze geen gras meer krijgt juist minder jeuk dus kayenne gaat helaas voor haar t gras nooit meer op. Scheelt gewoon teveel met jeuk..
Paddock. Hooi en water. Daar moet ze t mee doen. En zelfs dan is t soms met vliegen nog drama. Maar al wel zoveel beter dan op t gras..
Voorheen altijd jeuk aan buik. Nu eigenlijk nooit meer..

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 19:20

Hallo ik hoop dat ik mij hier mag melden. Ik had een vraagje. Ik heb sinds 8 weken een eigen paard. Hartstikke leuk natuurlijk. Echter merk ik sinds vandaag of eigenlijk gisteren dat hij zijn staart schuurt. Echt enkel zijn staart. Wat mij opvalt is wel dat als ik met zo'n rubber handschoen om zijn staartwortel borstel dat hij echt zijn staart op tilt dus hij reageert daar wel op. Maar hij heeft dat verder niet met zijn manen oid. Nu las ik ook ergens dat dat mogelijk wormen konden zijn? Hoe vaak ontwormen jullie je paard? Alvast heel erg bedankt! Hij staat sinds 4 weken van 8 tot 14 uur op de wei.

assebassie
Berichten: 1251
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 19:42

Een vraag aan de CBD gebruikers: wat vinden jullie van de capsules? lijkt me makkelijker te geven dan druppels.

En wat zijn de ervaringen met de CBD druppels 5 % van 't Kruitvat?, ik gebruik deze nu 3 weken en lijkt echt te helpen, nog geen geschuur. (afkloppen).

Ze is geen zware eczemer hoor, gewoon heel gevoelig voor vliegen en die zijn er sinds 2 dagen heel veel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 20:00

HorseTimeXL schreef:
Hallo ik hoop dat ik mij hier mag melden. Ik had een vraagje. Ik heb sinds 8 weken een eigen paard. Hartstikke leuk natuurlijk. Echter merk ik sinds vandaag of eigenlijk gisteren dat hij zijn staart schuurt. Echt enkel zijn staart. Wat mij opvalt is wel dat als ik met zo'n rubber handschoen om zijn staartwortel borstel dat hij echt zijn staart op tilt dus hij reageert daar wel op. Maar hij heeft dat verder niet met zijn manen oid. Nu las ik ook ergens dat dat mogelijk wormen konden zijn? Hoe vaak ontwormen jullie je paard? Alvast heel erg bedankt! Hij staat sinds 4 weken van 8 tot 14 uur op de wei.


Hoi, ja het zouden bijvoorbeeld ook aarsmaden kunnen zijn. Ik doe drie keer per jaar mestonderzoek, vooral in het voorjaar en de zomer belangrijk, en ik ontworm één keer per jaar tegen bloedworm, maar als er uit het mestonderzoek komt dat ze geen wormen hebben ontworm ik verder niet. Ontwormen geeft weer chemische stoffen in het lichaam die het lichaam moet uitscheiden waardoor ze jeuk kunnen krijgen. Het zou trouwens wel zomereczeem kunnen zijn, die van mij schuurt ook erg aan zn staart en de manen nauwelijks. Het is ook nog wel erg vroeg om je paard in de wei te zetten, onze paarden gaan rond juni of jullie de wei pas in omdat het gras dan bloeit of uitgebloeid is en veel minder suiker bevat. Dit doe ik ook met paarden die geen zomereczeem hebben, omdat zomereczeem niet aangeboren hoeft te zijn maar ook kan ontstaan door verkeerd voeren. Dus als je er iets aan kunt doen, zou ik je paard minder in het gras zetten. Een mestonderzoek doen dus, en wanneer het schuren aanhoudt zou ik er wel een eczeemdeken op gooien. Wanneer het wel een allergie is voor de steken van de knut, en je paard wordt steeds meer gestoken, kan de allergische reactie steeds erger worden en je paard een steeds ergere mate van eczeem ontwikkelen. Dat kun je dan maar beter voor zijn. Wanneer het een beetje kan zou ik ook geen krachtvoer geven, maar wel een goeie mineralen brok omdat paarden met eczeem vaak ook een verhoogde mineralen behoefte hebben.
Ik kom er steeds vaker achter dat eczeem niet een aangeboren is sommige paarden hebben wel aanleg, maar het ontstaat of verergerd door verkeerd voeren, opgehoopte afvalstoffen in het lichaam door bijvoorbeeld medicatie of ontwormingen en inentingen, stress (jouw paard is waarschijnlijk net verhuisd en dat is ook spannend), en een slechte weerstand

jobamara
Berichten: 3530
Geregistreerd: 23-11-10

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 21:00

Aarswormen, komen niet uit een mestonderzoek naar voren. De werkzame stof die je daarvoor moet hebben is Fenbendazole, en helaas ben je er meestal niet direct van af. De eitjes legfen ze net buiten de anus, wat jeuk veroorzaakt. Ze schuren dan aan voer en waterbakjen en krijgen zo weer nieuwe eitjes binnen.

ellepel

Berichten: 47498
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 21:20

Ik gok op jeuk uit gras.
Vergeet niet dat er nu best veel suikers in zitten.
Zeker omdat het ook nog es droog is kan het niet goed groeien.

Wij hebben maar 1 eczemer,maar ik weet zeker dat als ik nu de paarden een aantal uur op het gras zou zetten ze allemaal kriebels krijgen.
Zou kijken of ze er wat korter op kunnen?

Froukje
Forever young

Berichten: 10861
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-19 21:26

Hier nog jeuk vrij *\o/* Zo blij mee.

Alleen wel heel veel zwarte vliegen, dus ze staan hier allemaal met prut ogen -O- Maar goed, als dat het enige is dit jaar teken ik gelijk.

ellepel

Berichten: 47498
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 21:29

Liever niet. :o
Tegen de knutjes helpt een eczeemdeken,maar die krengen van zwarte vliegen zijn echt irritant op het hoofd.
Paarden worden er kriegel van.
Die van mij staan beide al met vliegenkap om
Ik wil es kijken of zo'n vliegenval kan kopen?
Misschien helpt dat

Hier trouwens ook geen jeuk.
maar appie is toch altijd later :j

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 22:22

ellepel schreef:
Ik gok op jeuk uit gras.
Vergeet niet dat er nu best veel suikers in zitten.
Zeker omdat het ook nog es droog is kan het niet goed groeien.

Wij hebben maar 1 eczemer,maar ik weet zeker dat als ik nu de paarden een aantal uur op het gras zou zetten ze allemaal kriebels krijgen.
Zou kijken of ze er wat korter op kunnen?


Ik geef hem nu wel 1,5 week pronutrin ter bescherming van zijn maag. Dit ivm verhuizing en stress. Daar gaat die morgen vanaf. Daar schenen veel suikers in te zitten. Zou dat een oorzaak kunnen zijn im combinatie met wei etc. Als die stopt kan dat dan minder worden? Hebben jullie tips of iets wat ik erop zou kunnen smeren bijvoorbeeld? Denk dat hij het idd doet wanneer die op stal terug komt. Daarna niet meer.
Laatst bijgewerkt door HorseTimeXL op 21-04-19 22:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 22:24

Als daar veel suiker in zit zou het schuren best minder kunnen worden als je ermee stopt

welmoed__

Berichten: 6572
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: North of Drenth

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 22:48

Ik heb de NAF detox gewonnen via Facebook. Nu wil ik die gaan gebruiken als kuurtje voor mijn merrie met lichte eczeem. Hoe lang moet ik het dan gebruiken?

Babbelaar20
Berichten: 1722
Geregistreerd: 29-12-12

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 22:55

Hier staan nu alle paarden op 1 na te schuren (met maar 1 eczemer) %) :?

Isabel_k

Berichten: 4773
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 22:58

Ik zie bij mijn paard nog niet veel zomereczeemjeuk. Wel een beetje, maar dat is ook wel te verwachten. Hij heeft meer last van die vieze zwarte vliegen. Hij stond gelijk met prutogen. :(

Afbeelding

Jets

Berichten: 3559
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 06:30

Mijn eczeem fjord staat nog steeds zonder deken en geen jeuk. Ik gebruik optima CBD olie 4%. Koop het van een kennis: Animal Touch. Vorig jaar halverwege het jaar begonnen en toen werd de jeuk minder. Nu al mooi op tijd voor het seizoen begonnen en nog helemaal geen jeuk. Ben er zo blij mee want 5 jaar geleden had ze echt bijna geen manen of staart meer over door de wonden. Eerder zou ik de deken twee maanden geleden al opgedaan hebben.

Ze krijgt: zo goed als onbeperkt hooi uit slowfeedernetten 24/7 op de paddock, een bekertje Metazoa met Vitalbix lijnzaadolie, een schepje magnesium/selenium/vitamine E en 6 druppeltjes Optima cbd olie. Gewoon door het voer want anders gaat ze op dat druppel ding kauwen en dat lijkt me niet zo handig aangezien het glas is haha.

Ik ben echt heel tevreden en hoop zoooo erg dat we dit het hele seizoen vol kunnen houden, maar elk moment extra zonder deken voor haar is natuurlijk al geweldig <3

Afbeelding

_Evelien

Berichten: 6281
Geregistreerd: 21-09-05
Woonplaats: Breda

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 08:48

Welk merk en model vliegenkap hebben jullie? Die ook goed blijft zitten, ik heb meerdere modellen geprobeerd, maar die zijn het allemaal niet.

ellepel

Berichten: 47498
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 10:04

welmoed__ schreef:
Ik heb de NAF detox gewonnen via Facebook. Nu wil ik die gaan gebruiken als kuurtje voor mijn merrie met lichte eczeem. Hoe lang moet ik het dan gebruiken?



Staat vast wel op de verpakking?

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 10:09

Ik snap dat de cbd olie het snelst wordt opgenomen door de slijmvliezen.
Maar het zal toch ook wel verder in het lichaam worden opgenomen?

wendy1987

Berichten: 6986
Geregistreerd: 29-10-07

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 10:37

Ik gaf het vorig jaar ook door de bakjes voer. Deed het zelfs gewoon klaar maken. Ze deed het prima maar of dat door de druppels kwam weet ik niet. Mocht ze weer gaan schuren ga ik weer beginnen met die van de action.

Heb ook nog geen tectonik gedaan dit jaar. Misschien als de zwarte vliegen teveel worden dat ik dat doe

Anoniem

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 11:11

Heb het in het vorige topic ook al een keer gevraagd maar kreeg nog geen reactie, hebben hier mensen ervaring met eczema itcho protect?

weslyjune

Berichten: 696
Geregistreerd: 19-02-05
Woonplaats: Het Noorden van het Land

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 12:05

Ik meld mij ook met mij nieuwe appie die ook eczeem heeft. Hij heeft al weken een deken om omdat hij al snel jeukerig werd.
Ik lees hier over gras en eczeem, dat zou bij hem ook wel kunnen spelen. Er was eerder dit jaar een hoog fructaan gehalte en toen werd hij ook jeukerig.

Hij stampt al zo lang als ik hem heb (4 maand) met zijn achterbenen, dus ik wil hem ook nog laten behandelen voor mijten. (Ik zie niets, maar heeft heeft een mega shetlander vacht dus ik dat is niet betrouwbaar).

Voorlopig laat ik het bij een deken en ga ik de tip van de brandnetels gebruiken! Daar heb ik genoeg van staan.

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 12:47

Hebben jullie toevallig een goed middel dat je op de staart kan smeren om het rustig te krijgen en de haargroei te bevorderen?

Anoniem

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 14:04

Ik gebruik de gel van Efrata

welmoed__

Berichten: 6572
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: North of Drenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 15:43

ellepel schreef:
welmoed__ schreef:
Ik heb de NAF detox gewonnen via Facebook. Nu wil ik die gaan gebruiken als kuurtje voor mijn merrie met lichte eczeem. Hoe lang moet ik het dan gebruiken?



Staat vast wel op de verpakking?


Nee helaas.

Anoniem

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 15:44

Ik doe het altijd drie weken