hane tredje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xSammyJo

Berichten: 1493
Geregistreerd: 07-03-03

hane tredje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-04 21:33

Ik zag op marktplaats een advertentie:
: Grote C pony
Prijs: 750 euro
Beschrijving: Te koop grote C pony het is een ruin hij is ingeschreven bij het NRPS vader Alexander
heeft in 2002 een 2e premie behaald op de hengsten keuring stokmaat 1,35 geb,mei 1999 Heeft 11 winstp, in de B dressuur , en is een paar keer op oefenspringen geweest waar hij heel braaf rond gaat zonder springfouten.De pony is ook betuigt.
De pony is verkeers en trailer mak.
De pony heeft een kleine afwijking hij heeft een hane tredje,hij heeft er geen last van moet alleen koe hoef bekapt worden.

Nu ben ik best benieuwd wat een hand tredje is..,heb er nog nooit van gehoort en kon ook niks vinden met de zoekfunctie
Gr Samantha

xSammyJo

Berichten: 1493
Geregistreerd: 07-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-04 21:56

Niemand die weet wat het is?

gandalf
Berichten: 13
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: heerenveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 00:06

Smantha. Ik weet alleen dat een paard een hanetred krijgt als je de zenuw doorsnijdt (operatief) wat soms gebeurt bij erge pijn nav kreupelheid die niet te verklaren is (incompetentie??) Meer heb ik er niet over gehoord.

MissPPP

Berichten: 261
Geregistreerd: 19-05-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 16:47

Nee, een hanetred is een vorm van lopen.
Het is ook afgeleid van de manier van parmantig rondlopen zoals een haan doet, die tilt zijn poten dan heel hoog op, dit is bij een paard/pony dan ook het geval. Het paard trekt dan zijn achterbenen als het ware heel hoog op, net zoals sommige paarden doen bij transportbeschermers of kogelbeschermers.
Een paard heeft er inderdaad geen last van, alleen het staat wel een beetje raar....

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 17:12

Misschien kun je er iets over vinden op www.hgoofcare.nl.
Daar staan vaak veel hoef- en beenproblemen of afwijkingen bescchreven.
Succes!

shariyerke

Berichten: 1395
Geregistreerd: 14-06-02
Woonplaats: Venhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 18:24

yerke heeft vroeger ook een tred gehad, en toen een peessnede, je mag dan wel officieel met hem strarten maar niet hoger dan een bepaald niveau..het is niet iets heel ernstigs

xSammyJo

Berichten: 1493
Geregistreerd: 07-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-04 22:24

Oke dank je wel!
Ik had er nog nooit van gehoort en was best nieuwschierig van wat het was Lachen
groetjes Samantha

Rhaia
Berichten: 768
Geregistreerd: 04-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 16:32

Ik geloof alleen wel dat je met een paard met hanetred niet mag starten op wedstrijden. Of ben ik verkeerd ingelicht?

Rosemarie

Berichten: 316
Geregistreerd: 08-01-04
Woonplaats: Gorssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 17:38

Ons paard had ineens een soort hanentred. Bleek ook kreupel als we er op gingen rijden. Wat het precies was weet niemand. Hij is overleden tijdens een operatie voor een biopsie aan een tumor bij het oog. Deze tumor bleek kwaadaardig te zijn en wellicht al uitgezaait naar andere delen van zijn lichaam. Het kon zelfs de reden zijn van zijn ontwikkelde hanentred.

Zelf zou ik nooit een paard kopen met een dergelijke afwijking, tenzij je het paard al erg goed kent en een tijdje hebt verzorgd. Het hoeft niets te zijn, maar waarom zou je het risico nemen?

zomon

Berichten: 453
Geregistreerd: 11-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 19:09

Rhaïa schreef:
Ik geloof alleen wel dat je met een paard met hanetred niet mag starten op wedstrijden. Of ben ik verkeerd ingelicht?



Nee hoor, bij ons op stal staat een paard dat hanentred heeft en ze doet er gewoon wedstrijden mee. hij is M en heeft vorig jaar zelfs meegedaan voor de districts kampioenschappen.
Het enige dat hij heeft is dat hij af en toe heel hoog zijn achterbenen op trekt. vreemd gezicht maar daar wen je ook wel aan. Haha!

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 20:43

ik ken een paard dat zelf s z dressur ermee loopt en bij ons op stal was (is net verkocht) een paard met hanetred en werd steeds minder voor de rest kan hij alles

baukje
Berichten: 167
Geregistreerd: 02-09-03
Woonplaats: sint pancras

hanetred

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 13:31

ik heb zelf een tijd een verzorgpaard gehad met een hanetred. heb daar ook dressuurwedstrijden mee gereden. geeft geen problemen. als je ze zeer regelmatig rijd kan het beter worden.gaat niet over hoor maar ze worden dan toch soepeler.scheelde bij dit paard veel of je 2 keer of 6 keer per week reed.