Vreemd iets, plakkerig...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Sting

Berichten: 12855
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Vreemd iets, plakkerig...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-02-04 18:36

Ik was Sting laatst aan het poetsen (goh Schijnheilig ) en toen ontdekte ik bij zijn manen, ehm...bovenaan zijn hals zegmaar, en dan in het midden Haha!, een soort bultje.
Dus ik het bestuderen, bleek het een soort plakkerig, oranjekleurig soort iets te zijn.Niet stroperig ofzo. Het zat vast aan de haren, en die kon je er gewoon uittrekken, ik heb toen alle haren eruit getrokken, zaten wel los hoor Ach gut. En toen Sting nog maar helemaal onderzocht, en vond nog een mini stukje, echt heel klein, tussen zijn oor en zijn maantop. Ik poets daar iets minder goed, omdat het gewoon moeilijk te poetsen valt (wel met zachte borstel enzo).
Heeft iemand een idee? En is het ernstig? Het was ong. 1 cm2 "groot.


animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 18:40

Ik heb geen idee wat het kan zijn hoor nooit van gehoord heeft je paard niet ergers tussen gezeten dan waardoor het bij de haren is blijven zitten.

Het leven met dieren maakt je lichaam rustiger waardoor je meer je vrijheid voelt.

Sting

Berichten: 12855
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-02-04 18:43

Ja, daar heb ik ook aan gedacht, maar het lijkt me niet zo logisch.
Het enige wat ik denk dat het zou kunnen zijn is iets wat kinderen hem gegeven hebben. Maar wat dan Verward Haha!

EvaC

Berichten: 4446
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 18:44

Kunnen het geen teken zijn?
Of zien die er niet zo uit?

ollivia
Berichten: 371
Geregistreerd: 07-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 18:48

toen je in dat bultje kneep kwam er toen allemaal zooi uit? want het paard van mij vriendin heeft dat ook op zijn lijf z'n bultjes en als jee r in knijpt komt er als het ware pus uit! bij haar paard zijn het gewoon een soort puistjes ( hebben paarden dus blijkbaar ook Scheve mond ) maar het is bij haar paard niet schadelijk gewoon goed schoon houden net als bij jezelf Knipoog

animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 18:51

EvaloveSandy schreef:
Kunnen het geen teken zijn?
Of zien die er niet zo uit?


nee teken zien er anders uit...maar je hebt wel een teken die Borrelia burgdorferi heet en die zien er zo uit...

Afbeelding

Het leven met dieren maakt je lichaam rustiger waardoor je meer je vrijheid voelt.

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 18:55

Een teek kom je met dit weer niet zo vaak tegen. Kan natuurlijk wel hoor, maar in de winter is het wat minder snel als in de zomer.

Zag het er uberhaupt wel uit als een beestje?

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)

Sting

Berichten: 12855
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-02-04 19:29

Nee, het is zeker geen beestje!!!
Het voelde als een bultje, maar toen ik het beter bekeek bleek het dus die 'smurrie' te zijn. Toen ik het weghaalde was er ook niks meer van te voelen. Er bleef wel een open plek zitten, en bij die op zijn nek kwam er ook wat bloed uit. Maar ja, misschien had ik een haartje dat nog vast zat meegetrokken Verward

Hevonen

Berichten: 5602
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 19:34

Bij regenschurft heb je allemaal kleine gelige bultjes, bijna korreltjes die een kaal plekje achterlaten als je ze wegwrijft of peutert.

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

Hester

Berichten: 2153
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Een Leidsche in hart en nieren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 19:46

En het was niet iets van snoep oid dat er al te lang zat? (niet dat je nooit poetst, maar dat je het eerder nog niet was tegengekomen)
Het kan dat de huid daardoor geirriteerd werd, en daardoor het haar losliet... Het lijkt me dat het haar ook wel weer terug zal groeien...

You don't need eyes to see, you need vision.
De Jack Meagher methode is dè oplossing voor al je ontspanningsproblemen

Sting

Berichten: 12855
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-02-04 20:05

het was geen snoep volgens mij....

RosiePosie: Wat zijn de kenmerken van regenschurft?

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 20:14

Regenschurft / Rainrot lijkt mij ook het aannemelijkst:

http://www.paardendrogist.nl/index.php?language=0&page=cat0000233.php
Rainrot is een bacterie-infectie in de bovenste laag van de huid die vooral voorkomt op de rug van paarden die bij extreem nat weer veel buiten staan. Vaak ontstaat het bij paarden met een verminderde weerstand. Er vormen zich pijnlijke korstjes met pus en vuil die eraf vallen en kale plekjes achterlaten. Al het haar op de geïnfecteerde plekken zal op den duur uitvallen. De infectie kan ook op de onderbenen voorkomen. Een paard met Rainrot kunt u het beste in een schone droge stal zetten. Ontsmet het aangedane gebied dagelijks met een desinfecterende shampoo (goed afdrogen). Als dit te pijnlijk is, gebruik dan een product dat u kunt vernevelen. Raadpleeg bij erge pijn, aanhoudende klachten of uitbreiding van de infectie uw dierenarts.



Ik heb er trouwens volgens mij ook nog een foto van. Heel vies. Ik kan em vanavond nog wel even scannen als je wilt.

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

Hevonen

Berichten: 5602
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 20:23

Vonnie84 heeft gelijk. Mijn paard had het toen ik hem kocht. Hij had overigens niet zoveel plekjes maar ze breidden zich uit van boven naar beneden. Ik heb mijn grote, brede Groninger paard met veel betadine scrub gewassen. Verder moet je paard droog blijven, dus met regen alleen met een deken op naar buiten. Na een paar weken was het over en hij heeft het nooit weer gehad, ook al regent hij vaak kletsnat.
De gelige, korrelige vaak heel kleine bultjes die kale plekjes achterlaten zijn eigenlijk alles wat je ziet.

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

Sting

Berichten: 12855
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-02-04 20:39

Is het ernstig?
En is het besmettelijk?

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 20:44

Ik zal even een boek halen en overtypen wat er staat. Moment Lachen

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 20:53

Afbeelding

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 20:59

Boek: Gezondheid en ziekte bij paarden door Prof. H.J. Breukink

Regenschurft

Een veel vookomende bacteriele huidaandoening is regenschurft (dermatophilose), veroorzaakt door Dermatophilus congolense. De kiem komt via schaafwondjes de cellen van de opperhuid binnen en komt terecht in de haarzakjes. Dit gaat het gemakkelijkste als de haren en de huis nat zijn en het oppervlakkige waslaagje verloren is gegaan. De aandoening wordt dan ook meestal gezien bij paarden die buiten lopen in regenachtig weer. Deze paarden zijn meestal het ernsigst aangetast boven op de rug en op het kruis.

Dieren die onder slechte hygienische omstandigheden gehuisvest worden, kunnen ook op stal regenschurft krijgen. De bascterie Dermatophilus congolense kan in een enkel geval ook bij de mens aanleiding zijn tot klachten (grote puisten met of zonder jeuk).

In het beginstadum lijkt het ziektebeeld op een schimmelinfectie. In een later stadium ontstaan korstjes die bij verwijdering een roze open plekje achterlaten.
De korsten zijn aan de onderzijde vochtig en hebben soms een geelgroen uiterlijk (pus). De aandoening is vaak pijnlijk, maar veroorzaakt in het algemeen geen jeuk. De dierenarts kan door een bacteriologisch onderzoek te laten verrichten de diagnose bevestigen.

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 21:02

Vervolg:

Bij behandeling dienen allereerst alle korsten voorzichtig verwijderd te worden. Zo nodig moeten de korsten eerst worden verweekt door 1 of enkele malen wassen met betadine-shampoo. Soms is de aandoening zo pijnlijk dat sedatie noodzakelijk is.
Daarna dienen de aangetaste plekken en zo nodig het gehele paard gedurdende 5 tot 7 dagen om de andere dag opnieuw met Betadine-shampoo gewassen en vervolgens goed afgedroogd te worden (met schone handdoeken).

Na het afdrogen kunnen de ergste plekken nog met Betadine aangestipt worden. In de meeste gevallen is deze behandeling, in combinatie met het verbeteren van de huisvestigingsomstandigheden (schone, droge stal e.d.) voldoende. Alleen in zeer ernstige gevallen zal de dierenarts het nodig vinden om ook een antibioticumtherapie in te stellen.

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 21:03

En lijkt het op wat jou paard heeft?

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

carina

Berichten: 2783
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 22:42

Ik zou eerder denken aan een klein wondje, waar wat wondvocht uitgekomen is... Dit droogt geel/oranje op, en is een beetje plakkerig...

Zou me er niet te druk om maken, en regenschurft lijkt het me helemaal niet, aan jouw beschrijving te horen... Verward

Sometimes angel, sometimes devil, but always me...

Sting

Berichten: 12855
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-02-04 16:41

Carina, een klein wondje is idd mogelijk, maar ja, op 2 plekken in een korte tijd?

Vonnie84, bedankt voor de informatie. Van de 2 fotos lijkt die rechtse er een beetje op, alleen dan veel kleier, en het is niet wit/geel, maar echt oranje (met een beetje bruin)
Denk ook niet dat het echt regenschurft is, maar zal voor de zekerheid toch maar betadine op gaan smeren!

carina

Berichten: 2783
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 16:56

Sting schreef:
Carina, een klein wondje is idd mogelijk, maar ja, op 2 plekken in een korte tijd?



Die van mij heeft het ook regelmatig, vooral in haar voorpluk... Die probeerd altijd overal haar hoofd in te steken Clown

Maar zo heel gek ik dat niet hoor, 2 plekjes. Ik heb ook wel eens een plekje op m'n arm/hand waarvan ik denk "he hoe komt dat daar" en waar vervolgens een beetje vocht uitkomt, waarvan je dan zo'n bultje krijgt.

Sometimes angel, sometimes devil, but always me...

Hevonen

Berichten: 5602
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 17:48

Bij mijn paard waren het veel, heel kleine gelige korrelige bultjes die dus een kaal plekje achterlieten. De DA stelde de diagnose en schreef de behandeling voor, die prima heeft geholpen. Zo erg en groot als op de foto's waren de plekken absoluut niet. Het was ook niet nat.

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 20:15

Het boek laat inderdaad echt de extreemste gevallen zien. Maar dan weet je tenminste wat je moet zien.
B.v. bij de droesfoto, is echt een superbult met heeeeel veel pus. En die van mij had echt maar een minibultje vergeleken met die foto.
En er staat b.v. ook een darm in, die geknapt is van de wormen, echt heel vies.

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 14:44

Het eerste wat ik dacht toen ik dit las was: een korstje/ wondje.
En dat denk ik nog steeds.



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Celebi, cissy, ComscoreBot, MissSicarius, ramasso, Sanniejtjuh, Trendiction en 96 bezoekers