erfelijke vatbaarheid voor wormen????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Bonnieknol

Berichten: 207
Geregistreerd: 26-09-03
Woonplaats: Arnhem

erfelijke vatbaarheid voor wormen????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-02-04 22:03

gister is het jaarlingveulen van mijn haflingermerrie overleden aan wormen. Huilen een paar weken geleden werd hij heel erg mager en is hij een paar keer ontwormd en kreeg hij een antibiotica kuur, daarna ging het wel iets beter maar hji bleef kwakkelen. Van de week bleek dat hij weer wormen had, dus weer antiobiotica en een equest wormenkuur. hij werd steeds slapper en broodmager en ook kreeg hij nog eens een salmonellainfectie erbij. gisteravond kreeg hij ook nog koliek, na eenzware pijnstiller is hij in een shock geraakt en overleden.. snik Huilen
Nou is een paar jaar geleden ervoor ook een jaarlingveulen van ons op dezelfde manier overleden, de moeder was een zus van mijn haflinger! Zou het mogelijk zijn dat het ene paard meer vatbaar is voor wormen dan de ander? en zou dat erfelijk kunnen zijn? Als dat zo is laat ik mijn merrie maar niet meer dekken...


Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 22:21

Wat erg voor je !

Ik heb tot nu toe niets gehoord over een erfelijk gevoeligheid voor wormen. Als dit bestond zou je denken dat een veel jonge veulen van een maand of zou veel 'vatbare' was dan een jaarling.

Wat wel zou kunnen is dat een bepaalde gevoeligheid of zwakte in de darmen bestaat en dat dit inderdaad erfelijk is. Heeft de lijn meer last van koliek aanvallen? Zijn het 'zenuwpezen' makkelijk schrikbaar?

Andere aspect die misschien ook bekeken moet worden is ... waar komt de wormen infectie vandaan? hoe kon het zo'n vat krijgen op korte termijn? is de ontworming voldoende geweest naargelang de beweiing? ZIJN DE WEIEN MISSCHIEN NIET BESMET?

In ieder geval nog veel sterkte.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 12:48

erfelijke? geen idee, nog niets van gehoord of over gelezen..
resistentie wel, door te weinig ontwormingspasta te gebruiken. Zou zeker is na laten kijken/onderzoeken of dit een rol speelt, dat zou namelijk kunnen verklaren waarom er in zo'n korte tijd zo'n grote worminfectie is ontstaan...

Zou het eens aan je DA vragen...

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Bonnieknol

Berichten: 207
Geregistreerd: 26-09-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-04 20:02

er zit wel 5 jaar tussen hoor, aan de wei kan het niet liggen want de veulens stonden op verschillende plekken toen ze dood zijn gegaan. Ontwormen hebben we ook om de 8 weken gedaan. De moeder van het laatste veulen heeft ook een keer erge wormen gehad, maar ze is er weer helemaal bovenop gekomen, en het waren wel hele andere symptomen dan bij de veulens. De veulens hadden wel een andere vader, maar de moeders zijn zussen (van de St-lijn bij haflingers). misschien dat er toch in deze bloedlijn een grotere kans bestaat op ziekte bij wormen?

Amaryllis K-IV [+2] 2112 km + BC UHR 2013
Milo K-III [+5] 823 km + BC UDDEL 2014
2016 gesponsord door VITALBIX
_Enduranceteam Arnhemse Meisjes_

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 09:42

Natuurlijk is een jonger paard vatbaarder voor wormen dan een ouder paard. Maar erfelijk is dat niet. Ze kunnen het door een ander paard en besmet weiland wel oplopen. Maar erfelijk is het zeker niet. Ik denk eerder aan het feit dat er op een gegeven moment chronisch wordt ondergedoseerd door de eigenaar, of deze de verkeerde wormenkuren/combinaties van wormenkuren gebruikt en de wormen zo resistent worden.

Je suis Charlie.

Bonnieknol

Berichten: 207
Geregistreerd: 26-09-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-04 20:55

ja dat is zeker zo, onderdosering hebben we ook nooit gedaan, eerder teveel dan te weinig (op aanraden van de dierenarts,behalve equest en equimax, gevaarlijk om daarvan over te doseren). Maar denken jullie dat ik mijn gewoon kan laten dekken?

Amaryllis K-IV [+2] 2112 km + BC UHR 2013
Milo K-III [+5] 823 km + BC UDDEL 2014
2016 gesponsord door VITALBIX
_Enduranceteam Arnhemse Meisjes_

MorLor

Berichten: 55
Geregistreerd: 26-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 11:18

Volgens mij is het niet erfelijk.. Heb er iig nooit over gehoord. Verward Maar weet je niet wat voor soort worm het geweest is?? Elk ontwormingsmiddel heeft nl. zo zijn 'specialiteiten'. Ze werken niet allemaal even goed bij verschillende soorten. Al heb ik over Equest wel goeie verhalen gehoord (mijn DA raadde het ook altijd aan) En is het vorige veulen aan dezelfde soort worminfectie overleden of aan een verschillende?? Als het dezelfde is kan het zijn dat die worm op de 1 of andere manier meer voorkomt in de omgeving waar je paarden nu staan. Wel heel sneu voor je trouwens... Verdrietig

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 11:48

Ja hoor, je kunt gewoon laten dekken. Maar ik zou me dan wel serieus vragen gaan stellen of je het weiland waar je paarden inlopen niet opnieuw laat inzaaien, of dat je het een jaartje rust gunt. Schaar jij je veulen in? En als je hem inschaart, waar schaar je hem in?

Je suis Charlie.

Bonnieknol

Berichten: 207
Geregistreerd: 26-09-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-02-04 19:25

mijn paard staat op een andere plek dan waar dit laatste veulen (Windel) is overleden, op deze plek heeft ze wel gestaan maar al een half jaar niet meer. het andere veulen (Wouter) is ook op die plek geboren, maar heeft ergens anders de worminfectie gekregen. De lijdensweg en symptomen waren wel van beide veulens hetzelfde. Windel kreeg er alleen nog salmonella bij, dat had Wouter niet. Ik zal wel even navragen hoe het precies zat. Ik snap ff niet zo goed wat je bedoelt met inscharen?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 00:29

Inscharen betekend dat je hem in een groep jonge veulens zet, meestal bij een opfokadres.

Je suis Charlie.

Bonnieknol

Berichten: 207
Geregistreerd: 26-09-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-02-04 08:50

aha natuurlijk Lachen De veulens gaan niet naar een opfokadres, meestal hebben we meerdere veulens en groeien ze samen op en worden samen afgespeend

Amaryllis K-IV [+2] 2112 km + BC UHR 2013
Milo K-III [+5] 823 km + BC UDDEL 2014
2016 gesponsord door VITALBIX
_Enduranceteam Arnhemse Meisjes_

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 09:10

Dus als er een wormbesmetting is op het land, is een veulen daar als eerste extra gevoelig voor. Ik zou het land een jaar rust geven (of bepaalde gedeeltes ervan) en volgend jaar de andere. Als er al paarden op jullie stal aan besmetting zijn overleden (en het er meer zijn) zou ik me idd zorgen gaan maken.

Je suis Charlie.

Bonnieknol

Berichten: 207
Geregistreerd: 26-09-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-02-04 19:27

Een week voor Windels dood is er bloed afgenomen voor onderzoek, uit dit onderzoek concludeerde de DA dat we nooit ontwormd zouden hebben.... nou echt niet waar, de laatste tijd juist heel vaak en zoiezo altijd om de 8 weken en soms nog wel extra met dectomax (injectie). Het schijnt dus zo te zijn dat sommige paarden immuun zijn voor ivermectine, een werkzame stof tegen wormen.... waarschijnlijk zijn onze veulens daardoor overleden, maar erfelijk scheen het niet te zijn!

Amaryllis K-IV [+2] 2112 km + BC UHR 2013
Milo K-III [+5] 823 km + BC UDDEL 2014
2016 gesponsord door VITALBIX
_Enduranceteam Arnhemse Meisjes_

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 22:28

De laatste tijd is echt niet voldoende om een enorme wormbesmetting om zeep te helpen, zeg maar. Voor de cyathostominae kan het wel 5 jaar duren voor je die kwijt bent. Paarden zijn niet immuun voor ivermectine. Eventueel overgevoelig (vooral jonge paarden en honden: zie andere topics) maar dan zie je andere symptomen dan wat jouw veulen had.
Wat mij lijkt dat een grotere rol speelt is de wormbesmetting die jullie mischien te laat gezien hebben. Maar ik denk dat je als je in vervolg heel erg strak ontwormd er bij een volgend veulen niets mis zal gaan.

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

Bonnieknol

Berichten: 207
Geregistreerd: 26-09-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-02-04 22:34

Aan de hand van het bloedonderzoek bleek volgens de dierenarts dat ons veulen immuun voor ivermectine!
Hij is altijd correct ontwormd, en de afgelopen paar maanden is hij nog veel vaker ontwormd, maar de wormen gingen niet weg. De andere paarden op deze plek hebben geen wormen gehad, en zijn op dezelfde tijden ontwormd...

Amaryllis K-IV [+2] 2112 km + BC UHR 2013
Milo K-III [+5] 823 km + BC UDDEL 2014
2016 gesponsord door VITALBIX
_Enduranceteam Arnhemse Meisjes_

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 00:56

Misschien een reden om vanaf een half jaar met moxidectine te gaan ontwormen bij het volgende veulen. En donders goed uitkijken dat je niet overdoseert (hoeveelheid op je vinger doen en dan in zijn mond smeren, niet met die spuit knoeien, stel dat de dop eraf schiet)

Je suis Charlie.

Bonnieknol

Berichten: 207
Geregistreerd: 26-09-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-04 08:40

Dankjewel! weet je ook in welke wormenkuren moxidectine zit?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Trendiction en 60 bezoekers