Voller worden op de bovenlijn, welk voer??

Moderators: Angela, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Ophelia

Voller worden op de bovenlijn, welk voer??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-02-04 11:56

In een vorig topic heb ik verteld dat mijn paard niet lekker in haar vel zat. Op dit moment gaat het veel beter met haar, maar er is nog 1 probleem.

Ze is in de afgelopen 3 a 4 maanden afgevallen op de schoft, rug en lendenen. Haar buik is niet mager, het zit echt "bovenin". Nu het beter met haar gaat, heeft ze toch nog moeite met aankomen op die bovenlijn. Ze krijgt bij ons alleen granen, dit al haar hele leven, maar we willen nu toch eigenlijk een brok bijgaan voeren om haar voller te krijgen. Ik zal eerst hieronder mijn voerschema neerzetten.

KWPN merrie, 14 jaar, 1.64. Wordt dressuur mee gereden. Nu wordt er nog rustig aan met haar gedaan, dagelijks ong. 1/2 uurtje basis, maar als het goed blijft gaan, dan wordt de training weer opgebouwd naar min. 5 keer per week 1 uur dressuur M/Z niveau en min. 2 dagen 3/4 uur longeren.

's ochtends : 2 (liter)schep gepunte haver, 1 schep energiemix(Hartog) 50 gram ursonne(voor de benodigde vitaminen en mineralen) flinke plak voordroog.

's middags : 2 schep gepunte haver, 1 schep energiemix, flinke plak
voordroog.

's avonds : 2 schep gepunte haver, 1/2 schep energiemix, 1 schep
PAVO slobber, 50 gram ursonne 2 plakken voordroog.

Bij normale arbeid gaat per voerbeurt de haver met 1/2 schep omhoog.

Zoals jullie zien lijkt dit best veel, maar ik wil even benadrukken dat 1 literkan GÈÈN kilo bevat. Ik voer eigenlijk niet in kilo's, maar puur op het oog. Ze heeft er altijd tip top uitgezien, maar ik heb nu het idee dat ze er iets extra's bij kan gebruiken om weer voller te worden.

Welke brok adviseren jullie, ervan uitgaand dat ze weer 100% aan het werk is??

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 12:49

Persoonlijk zou ik geen brok gaan geven. Op zich geef je hartstikke goed kwalitatief voer. Ik zou meer ruwvoer gaan geven, want eerlijk gezegd vind ik dat je dat een beetje weinig geeft.
En anders iets meer ursonne geven. (ik heb geen ervaring met ursonne, maar ik voer ook granen en vul het aan met mallcodic, als ik de paarden voller wil hebben geef ik iets meer mallcodic)

shaneen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 13:53

lucerne wil ook wel eens helpen en bix idd ook, het paard zal ook bijtrekken als ze weer meer word gereden, de bespiering op de rug zal wat minder zijn geworden.
Je wil je paard wat voller laten worden dus ik zou gewoon een onderhouds brok voeren. Zowiezo wel goed omdat te gaan voeren want je paard begint al wat ouder teworden en dus gaat het lichaam wat moeilijker stoffen op nemen, met haver enz hebben paarden daar extra moeite mee.
succes

Behandel je paard alsof het een mens is en negen van de tien keer komt het dan echt wel goed!! Knipoog

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 13:58

Wat wel eens wil helpen bij met name de vulling van de bovenlijn, is het voeren van geweekte suikerbietenpulp. Daar knappen ze heel snel ongelooflijk vanop. Er zit geen eiwit in, is kalkrijk, en geeft je paard wel behoorlijk energie.
Wel zorgen dat je paard op andere wijze ook vitamine/mineralen binnenkrijgt, met bijv brokjes of poeder.

Mooi voer voor de vulling. In het begin ongeveer 1,5 kg brok per dag weken op 8 liter water, als het paard eenmaal mooi rond is, afbouwen, tot 0,5kg daags of helemaal neit meer.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie