HELP ernstige ?mok?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
peeky

Berichten: 3752
Geregistreerd: 29-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-04 23:43

Hmm....probleem is dat je eerst naar de oorzaak van de mok moet kijken en daar moet je de behandeling op instellen.

De oorzaak van 'mijn' mok is mijt, dus daar helpt babyolie uiteraard niet tegen....mijt is zulk taai ongedierte dat er de nodige chemicaliën aan te pas moeten komen om dit hardnekkige beestje te verdrijven...daarna is het een kwestie van mijt voorkomen en dus eens in de zoveel tijd de benen besproeien met neocidol, de opvolger van het uit de handel genomen sebacil, zo heb ik inmiddels geleerd Lachen

Tozziebozzie

Berichten: 28
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 00:23

Ik lees veel over het gebruik van hydrocortiderm. Soms kun je er niet omheen maar het is wel een middel om behoedzaam mee om te gaan. De functie van de bijnieren wordt erdoor aangetast en vrouwen die het lang opsmeren, krijgen het ook naar binnen. Dat kan problemen met de vruchtbaarheid opleveren. Vandaar de vermelding dat je het met handschoenen moet opbrengen.
Belangrijk is altijd om na te gaan waardoor de mok wordt veroorzaakt. Bij mijn paard bleek het bijvoorbeeld een contactallergie voor duizendblad te zijn. Het hoeft echt niet altijd nattigheid te zijn.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 14:05

Peeky, als mijt zeer hardnekkig kan je 's Zerox-P gebruiken. Da's een poeder, chemisch spul, maar werkt als een trein!!!! Werkt tegen alle "beestjes" die er zitten die er niet horen te zitten. Spix had luis en met dat spul was over-en-OUT in één behandeling Staat overigens op de bus dat het ook mijt aanpakt Knipoog

peeky

Berichten: 3752
Geregistreerd: 29-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-04 11:26

Goede tip Sonja! Ik kijk de behandeling met neocidol even aan, mocht het hiermee niet verbeteren dan zal ik eens op zoek gaan naar Zerox-P

Wesco

Berichten: 5066
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 17:27

bij ons kan je nog wel sebacil halen bij de dieren arts mijn paardje had mok aan vier benen en nou nog aan twee want daar wil het niet weg

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 17:34


Wesco

Berichten: 5066
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 18:45

nou onze dierenarts zei dat mok juist wel hielp omdat het ook mijten dood maar goed nou zit ik nog steeds met mok

peeky

Berichten: 3752
Geregistreerd: 29-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-04 10:11

Nou mensen, bedankt voor de tips, de gouden tip zat erbij Haha! Zaterdag ben ik gestart mer de behandeling en ik begin resultaat te zien

Ik behandel ze nu dus met neocidol en hydrocortiderm, en als er 2 weken voorbij zijn dan gaan de chemicaliën de deur uit en ga ik over op een natuurlijke olie (SL W-spray met o.a. geranium, lavendel, lindesorb, tea tree) en daarnaast gaan ze foeneknof extra krijgen voor wat meer weerstand om er weer helemaal bovenop te komen

Ik zat nog aan een inwendige reinigingskuur te denken, maar ja...leem zit er niet meer in, voor geen enkel paard meer, want dat mag niet bij paarden met een chip Verward dus geen inwendige reiniging dan....

VillaNeusjes

Berichten: 6099
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 15:02

wat is er eigenlijk zo slecht aan leem?

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 15:27

peeky schreef:
Ik zat nog aan een inwendige reinigingskuur te denken, maar ja...leem zit er niet meer in, voor geen enkel paard meer, want dat mag niet bij paarden met een chip Verward dus geen inwendige reiniging dan....


ik kreeg de tip om voor vanuit binnenuit te reinigen drainage compositum te gebruiken, kan je op puur natuur vinden geloof ik. 2x per dag 25 druppels

Hanneke84

Berichten: 3144
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 18:02

jilleroo schreef:
wat is er eigenlijk zo slecht aan leem?


Leem is helemaal niet slecht.
Het zorgt ervoor dat alle gifstoffen, slakken e.d niet in het lichaam thuishorende, afvalstoffen worden opgezocht en uitgescheiden. Ook brengt leem veel mineralen, sporenelementen en enzymen het lichaam binnen.

Leem voert alle lichaams vreemden stoffen af, dus dat kunnen ook chips, of stalen pinnen e.d zijn! En dus moet je oppassen want de kracht van groene leem is gewoon heel sterk

Josefien

Berichten: 2737
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Heijen (L)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 18:04

Ik heb Schindele's leem in mijn assortiment reinigingsmiddelen, dat mag bij gechipte paarden en als je iets anders wil heb ik ook Vita Chlorofyl.. Knipoog

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 09:02

Josefien schreef:
Ik heb Schindele's leem in mijn assortiment reinigingsmiddelen, dat mag bij gechipte paarden en als je iets anders wil heb ik ook Vita Chlorofyl.. Knipoog



dat is toch dat poeder schindele's mineralen? krijgt Tallie ook! Kan alleen weinig verschil merken maar goed, misschien dat er van binnen vanalles gebeurd is met dr

peeky

Berichten: 3752
Geregistreerd: 29-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-04 11:07

Ohoh ik word een beetje duizelig van al die methoden Ziek Er is zoveel verkrijgbaar dat ik de weg even kwijt ben Scheve mond

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 11:12

achh houd je van de straat;o) ergens zal toch wel de goede methode bij zitten?

Kubarah

Berichten: 97
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Goor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 15:12

Gebruik alstjeblieft niet teveel middelen tegelijk. Dit kan resistentie ten gevolg hebben. Probeer eerst de middelen die je nu gebruikt en kijk het een tijdje aan. Het heeft tijd nodig om aan te slaan.
Wissel je iedere keer van middel reageert de mok straks helemaal nergens meer op.

ik heb zelf ook een paardje gehad met mok, heb van de dierenarts een zelf gemaakte creme gekregen binnen 4 weken was alles weg. en ze heeft het ook niet meer gehad. Als je wil kan ik kijken op welke werkzame stof het gebaseerd is.

succes groetjes

xThalyx

Berichten: 4097
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 16:40

Ik heb de zalf 'clindancutin' gebruikt. Kan je bij een dierenarts halen. Is ook bestemd voor honden... binnen 3-4 dagen heb je resultaat!!! succes ermee!

Hanneke84

Berichten: 3144
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 01:36

Iemand ervaring met skinguard bij de paardendrogist om de kootholte soepel te houden?

SSandy
Berichten: 21
Geregistreerd: 13-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 18:55

jilleroo schreef:
je zou haar kunnen wassen met tea tree shampoo (welkoop/boerenbond)
dat werkt anti parasitair.
baily krijgt ook mok van mijten en sinds ik hem regelmatig met deze shampoo was heeft hij er geen last van.
het kan ook geen kwaad enmisschien verzacht het wat.

overigens over schimmelvorm lijkt me niet fijn..
baily had een tijdje terug schimmel op zn neus en toen moest ik hem 4 keer wassen met imaverol van de DA, bleek de mok ook van op te knappen. schijnbvaar kunnen mijten daar niet tegen maar helaas kun je het niet constant gebruiken
maar probeer het eens met de tea tree shampoo. het doet bij ons wonderen.


Maar als je ze wast met Tea tree shampoo moet je er dan ook nog meer op smeren???

jackyfaith

Berichten: 10
Geregistreerd: 07-02-09
Woonplaats: enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 10:53

hallo allemaal,

Mijn ervaring met hydrocortiderm is heel goed ik gebruik het ook voor kleine scaaf wondjes of plekjae en dat helpt heel goed nu heeft mijn paard ook al een keer droge mok gehad en daar heeft het ook heel goed bij gewerkt.
En nu heeft ze weer wat mok maar dan gewone mok en gebruik het ook en dat moet ik nog even af wachten.
Maar over die handschoenen ik zelf gebruik het spul al sinds ik mijn paard heb dus twee jaar en ik heb er nog nooit handschoenen bij aan gehad. Ik zelf heb het bij de dierenarts gekocht en die heeft me dat ook nooit gezecht dat het moest. Ik heb er ook nog geen problemen mee gehad dus smeer ik mooi verder zonder hand schoenen.

jacky en Faith

Jacky91
Berichten: 689
Geregistreerd: 16-01-07
Woonplaats: Halsteren

Re: HELP ernstige ?mok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 10:59

Mij is verteld dat je wel handschoenen aanmoet
omdat na langer gebruik je huid dunner kan worden
Dus ik doe wel altijd handschoenen aan

tug
Berichten: 529
Geregistreerd: 06-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 09:50

mok ontstaat uit een reactie op iets. hydrocortiderm is een middel dat wel de verschijnselen van de reactie bestrijdt maar niet de oorzaak van de mok. je gebruikt het om de genezing op gang te brengen. is echter de oorzaak niet weg dan komt het zeker terug.
bacterien worden bestreden met antibiotica, schimmel met anti-schimmel, meestal imaverol,schurft met insecticide(hoewel een mijt een sinachtige is)als sebacil en permetrin.
mok komt door de gekste oorzaken, (verkeerde) reactie op harthoutstof in houtvezel,schimmels in stro of voer, eten van sintjanskruid, nattigheid,met bacterien besmette rijbanen(in 1982 hadden bij ons op de manege 30 paarden mok door de bak),scheren,zonnebrand,vieze stal(lucht).
te veel om op te noemen. maar het loont de moeite de oorzaak op te zoeken.
ook deze hadden wij; een paard dat door teveel lucerne fotosensibiliteit kreeg daardoor
zonnebrand en dat werd mok. soms kunnen er tegelijk meer oorzaken zijn.

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re: HELP ernstige ?mok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 16:19

Dit onderwerp is al heel erg oud en de mok van het paard van de topicstartster is waarschijnlijk wel genezen.