Fosfor/Calcium (P/Ca) verhouding in het voer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-01 15:18

Ik weet dat deze verhouding ongeveer 1:2 moet zijn, maar wat gebeurt er als één van deze elementen overvloedig aanwezig is?

Op voerzakken is die verhouding te lezen, maar hoe is die verhouding in hooi of in gras?

En is de ideale P/Ca verhouding ook nog afhankelijk van het type paard en de leeftijd? Bv. oudere paarden meer of minder Ca?

Wie kan me hier meer over vertellen? Ik ben namelijk hier behoorlijk in geïnteresseerd.

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-01 15:29

Dit staat in het boekje van AVEVE-voeders (Belgische Boerenbond)

Calcium en fosfor zijn van essentieel belang voor de ontwikkeling en de stabiliteit van het beendergestel. Gebrek aan calcium, in combinatie met een tekort aan vitamine D3, leidt bij jonge paarden tot rachitisme en bij oudere paarden tot beenderverweking. Daarbij vermindert de beendersterkte gevoelig.
De verhouding calcium/fosfor is zeer belangrijk. Bij een te enge calcium/fosfor-verhouding - bij een relatief calciumtekort of een fosforovermaat wordt calcium uit de beenderen vrijgemaakt. Na verloop van tijd geeft dit beenderafwijkingen, gekend als osteofibrose (molenaarsziekte). Wijde verhoudingen worden beter verdragen. In het rantsoen ligt de calcium/fosforverhouding bij voorkeur tussen 1,4/2 en 2/1.
Granen (haver) hebben een zeer ongunstige calcium/fosforverhouding. Ze bevatten heel weinig calcium en vrij veel fosfor. Van zodra meer dan de helft van het krachtvoer uit granen of graanafval bestaat, moet er een correctie met voederkalk of met een gepast mineraalsupplement gebeuren.
Een overmaat aan calcium doet echter de urinaire afscheiding stijgen, met gevaar van nier- en blaasstenen. Een overmaat van fosfor bevordert de darmsteenvorming. Oude paarden benutten calcium niet zo goed als jonge dieren. De grootste calciumbehoeften worden genoteerd bij drachtige merries.

Hehe, dit beantwoordt wel niet al je vragen maar hopelijk kan iemand anders nog verder aanvullen want ik ben ook wel geïnteresseerd.

groetjes