Spierreuma...??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
chloediamond
Berichten: 6
Geregistreerd: 17-09-17
Woonplaats: Zwolle

Spierreuma...??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-17 22:50

Hoi Allemaal,

Na lang twijfelen toch maar besloten om hier na lang en stil meelezen, mijn eigen account en topic aan te maken, in de hoop dat jullie mij verder kunnen helpen....

Mijn paard Diamond heeft nogal wat vage klachten, en inmiddels zijn wij toch wel op het punt gekomen dat we niet goed meer weten wat we ermee moeten.

Diamond heeft gauw last van zijn spieren, wil niet echt aankomen, is vooral dun/ingevallen bij de lenden en zijn ruggegraat blijft goed zichtbaar, ook blijft hij achter in zijn bespiering in vergelijking met leeftijdsgenootjes die op hetzelfde niveau presteren als hij. Omdat dit ons wat zorgen baarde, zijn we de hele medische molen in gegaan.

We zijn begonnen met een simpel bloedonderzoek, hier kwam niets uit. Nog in afwachting wat onze volgende stappen zouden worden, is Diamond vast komen te liggen in zijn stal. Hiermee heeft hij een kleine blessure opgelopen, en zijn zijn bekken scheef komen te staan. Wij hebben dit laten behandelen door een dierenarts/osteopaat op de kliniek, omdat de dierenarts ook merkte dat Diamond wat vast zat in zijn spieren, heeft hij meteen gebruik gemaakt van accupentuur. Gezien zijn lichte blessure in diezelfde periode, hebben we ongeveer 2 weekjes gestapt en mochten we daarna weer rustig opbouwen met een paar rondjes draf. Wat er vanaf dat moment gebeurde, hadden wij nooit verwacht...

Van de een op andere dag leek Diamond enorm terug gevallen in zijn bespiering... Tijdens het 'rijden' (veel stappen en een paar rondjes draf) kwam hij heel vaak wat scheef naar binnen met zijn achterhand, niet meteen direct wat achter gezocht. Toen ik klaar was met 'rijden' leek het net alsof hij ieder moment in zou storten, over zijn hele lichaam had hij spierspanningen, zijn spieren trokken constant samen, over zijn gehele lijf. Daarnaast liep hij van het een op het andere moment als een dronken man, alsof we heb 2 flessen whiskey hadden gevoerd. Uiteraard hebben wij met spoed een dierenarts erbij laten komen. Die heeft tot op de dag van vandaag niet de vinger erop kunnen leggen wat er op dat moment aan de hand was.

De verzakte/dronken achterhand bleef, dus 1,5 dag later zijn we met spoed naar de kliniek gegaan. Daar hebben ze alles onderzocht wat je je maar voor mogelijk houd. Van de meest uitgebreide neurologische testen, naar foto's van de schoft en ruggenwervels (die zouden wel eens gebroken kunnen zijn door het vastliggen) van vergiftigingen tot en met enge nare ziektes. Alle testen en onderzoeken waren 100% goed. Uiteindelijk zijn de klachten gestopt door het geven van pijnstilling.... In mijn beleving moet er dan toch echt iets geweest zijn, maar de dierenarts hield voor mogelijk dat hij in een vizieuze pijncirckel zou zitten??

Uiteindelijk hebben we op advies van de dierenarts hem eiwitrijk voer gegeven (naast zijn normale rantsoen) omdat de bespiering zo enorm terug was gevallen. Hij is weer opgeknapt, maar het is toch je maatje dus het houd je bezig...

Wij zijn verder gegaan met uitzoeken, hebben hem laten testen op de ziekte van lyme, hebben nog een paar keer bloed afgenomen en hebben contact gezocht met een grotere kliniek in België. Zij hebben ons enorm goed geholpen en hebben dagen met ons meegedacht. Uiteindelijk zijn zij tot de conclusie gekomen dat Diamond spierreuma zou kunnen hebben. Spierreuma bestaat waarschijnlijk al een hele tijd bij paarden, maar sinds kort zijn daar pas een aantal onderzoekjes voor. Nog niet in Nederland en ik België kunnen ze het alleen testen op het moment dat hij weer een aanval heeft, iets wat je natuurlijk nooit meer wilt meemaken en op zo'n moment neem je hem liever niet mee op de trailer naar België...

Inmiddels staat Diamond volledig in de back on track, en hier heeft hij enorm goede baat bij. Daarnaast krijgt hij Neutradex, magnesium en vitamine E en heeft hij gelukkig ontzettend veel plezier in zijn werk. Helaas is het weer wel bepaalde voor hoe hij kan presteren, is het weer vochtiger en kouder, heeft hij ook veel meer last van zijn spieren dan dat het droog is en het zonnetje lekker schijnt. Ik denk dat dat wel een beetje te vergelijken is met mensen die reuma hebben.

Omdat het voor ons nog steeds een groot raadsel is, het totaal niet bekend is in Nederland en omdat wij het ongelofelijk lastig vinden, vroeg ik mij af of er mensen hier op bokt zijn die ervaring hebben met spierreuma en hoe zij hiermee omgaan... Of zij bepaalde spullen/supplementen/trainingsmethodes hebben om het zo fijn mogelijk te houden voor het paard. Alle extra tips zijn natuurlijk welkom; ervaringen of mogelijke andere 'diagnoses'.

NB; de optie stil zetten en in het land gooien is gewoon geen optie, niet omdat ik hem dat niet gun, maar omdat het dan nog meer vast slaat wegens de tempratuurswisselingen vochtigheid etc. Uiteraard komt Diamond gewoon dagelijks buiten, krijgt hij onbeperkt ruwvoer en doen we zo veel mogelijk om hem happy te houden. Wij luisteren heel goed naar hem wat betreft het 'werken' en hij hoeft met zijn pas 9 jaar niet meer te presteren op wedstrijden, we houden hem alleen lekker soepel onder het zadel, en als hij een paar goede dagen heeft dan pakken we hem soms weer even op met wat oefeningen op ons oude niveau.

Zo dat is een heel verhaal geworden....

Groeten Chloë

KellyDV

Berichten: 1123
Geregistreerd: 04-08-09

Re: Spierreuma...??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 23:24

Poeh wat een verhaal en wat knap dat je zo veel hebt gedaan om het uit te zoeken! Ik heb geen ervaring er mee, maar ik denk goed warm houden (dus extra dan andere paarden) met dekens dat dat heel belangrijk is in de winterperiode?

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 08:59

Jeetje wat een verhaal inderdaad, ik had geen idee dat zoiets ook voor kon komen bij paarden. En ik snap hoe belangrijk het is om hem in lichte beweging te houden.

Is het allemaal ontstaan na zijn blessure waarbij zijn bekken scheef is komen te staan? met die verzwakte en dronken achterhand was namelijk mijn eerste gedachte dat er ruggewervel/ zenuwbeschadigingen zouden zijn. Die kunnen hetzelfde soort symptomen geven..

Bij mensen kan MSM in combi met glucosamine goed werken bij spierreuma, {pijnstillend, soepelere spieren}

Overigens heb ik ooit een paard met een kruisverlamming zien opknappen door behandelingen van een magnetiseur.
Ik weet dat het "zweverig" klinkt maar met de beste man heb ik inmiddels meer positieve ervaringen dan met de dierenartsen wbt "vage" kreupelheden.
Mocht je interesse hebben, pb me dan even.

joepy

Berichten: 39
Geregistreerd: 17-01-11
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Spierreuma...??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 09:10

Wat is het ras van Diamond?
Je verhaal doet me gelijk denken aan PSSM, dat heb je in meerdere varianten.
Komt vrij veel voor bij quarters en Paints maar ook wel bij andere rassen.

ellepel

Berichten: 47341
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 09:25

Kijk ook naar het gebruik van kurkuma en gember.
Maar het wisselt heel erg per paard, wat bij de een werkt,doet bij de ander weinig.
Is even uitvinden wat voor jouw dier de goede combinatie is :j

Drico

Berichten: 4492
Geregistreerd: 14-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 09:50

Als ik zo de klachten lees na het rijden vind ik het ook wel wat weg hebben van de ziekte die ik heb: Myasthenia Gravis. En dit kan ook bij dieren voorkomen, sowieso bij honden maar volgens mij ook bij paarden.

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 10:02

heeft de dierenarts/osteopaat hem ook gekraakt? Mijn ervaring is dat artsen van dezelfde kliniek elkaar de hand boven het hoofd houden. Het zou ook kunnen dat hier iets is misgegaan, na kraken kan namelijk ook artrose ontstaan of erger worden als het misgaat. Heb je hieraan gedacht of dit onderzocht?

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 10:47


chloediamond
Berichten: 6
Geregistreerd: 17-09-17
Woonplaats: Zwolle

Re: Spierreuma...??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-17 13:07

Kellyvd, inderdaad warm houden werkt positief. De back on track deken heeft die eigenlijk 24/7 om, zelfs als de temperaturen richting de 22/23 graden stijgen. Daarna krijgt hij het te warm, en moet de deken echt af. Dit verschil merk je ook vrij snel. Na gelang de temperaturen dalen, gebruiken we de BOT deken als onderdeken. In vergelijking met de andere paarden op stal, heeft die van mij zeer vlot 2 dekens om.

Elisa2 en Mystery; De klachten zijn inderdaad begonnen na de behandeling, zowel kraken onder verdoving als accupentuur. ongeveer 2 weken erna. Op dat moment hebben wij gedacht aan een beknelde zenuw. Ook is hij na de behandeling ingespoten in zijn been wegens de lichte blessure, meer om hem te helpen, vertelde ze. Ik heb meerdere malen gevraagd of hij last kon hebben van een beknelde zenuw of een allergische reactie op een van de bijstoffen die ze ingespoten hebben. Daarnaast is die behandeling geweest ongeveer 1,5 week na zijn enting, zowel normale enting als Rhino. Ook hier heb ik naar gevraagd of het mogelijk was dat bijvoorbeeld de Rhino getrickerd is.

Ik werd na alle vragen en uitzoeken niet wijzer.... Waarschijnlijk inderdaad met handje boven elkaars hoofd houden. Ook heeft de kliniek pas na meerdere malen aandringen het volledige dossier opgestuurd naar de kliniek in België. Eerst gaven ze alleen een handgeschreven rapportje, waar zij eigenlijk niets mee konden. Ook dit geeft je dan natuurlijk een naar gevoel. Nog steeds blijven ook deze ideeën mee spoken...

Ze hebben 2 weken na die behandeling dus foto's gemaakt van zijn gehele ruggenwervels en schoft, daar waar helemaal niets op te zien, ook geen beginnende atrose.... Of dat nu op dit moment verandert is durf ik natuurlijk niet te zeggen.

Drico; Zegt me helemaal niets.... ook nog nooit van gehoord dus dat ga ik zo even uitzoeken! :)

Oh Diamond is trouwens 'gewoon' een KWPNer

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Re: Spierreuma...??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 13:26

artrose door trauma (bv van een val of in dit geval behandeling) is meestal niet gelijk te zien, dat kan zelfs tot enkele jaren duren helaas.

moonfish13
Berichten: 18230
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 13:33

Laten testen op een tekort aan groeihormoon!
Ik heb zelf spierreuma en ik had hetzelfde.
Slecht aankomen, constant blessures, veel gewoon.
Ik ben enorm gebaat bij groeihormoon injecties, en daar zijn humaan ook goede resultaten mee.
Sterker nog ik bouw nu spieren op zonder echt sporten, eerder moést ik sporten anders liep ik binnen 2 weken als een zombie rond.
Dat is nu stukken beter.
Als je wil mag je pb'en als je gedetailleerder wil weten hoe of wat.
Slaapt je paard goed naar jou idee of krijgt hij/zij niet genoeg rust?
Want dat maakt dus het verschil met groeihormoon bij mensen.

chloediamond
Berichten: 6
Geregistreerd: 17-09-17
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-17 14:00

mystery1980 schreef:
artrose door trauma (bv van een val of in dit geval behandeling) is meestal niet gelijk te zien, dat kan zelfs tot enkele jaren duren helaas.


Maar kan ik dan wel van de een op andere dag de klachten krijgen zoals hierboven?

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Re: Spierreuma...??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 14:21

als de artrose er al zat en wat ik begreep was er voor de behandeling ook al sprake van stijfheid dus dat zou denkelijk kunnen, dan zouden door het kraken de klachten flink kunnen verergeren ja.

chloediamond
Berichten: 6
Geregistreerd: 17-09-17
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-17 16:12

mystery1980 schreef:
als de artrose er al zat en wat ik begreep was er voor de behandeling ook al sprake van stijfheid dus dat zou denkelijk kunnen, dan zouden door het kraken de klachten flink kunnen verergeren ja.


Dat klopt zeker, maar hij kon net zo stijf in zijn achterhand worden als dat die stijf zou kunnen zijn in zijn hals... Dat artrose alle klachten zou veroorzaken geloof ik niet, dat het er misschien ergens wel is zal me ook niet verbazen.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 16:35

Geen ervaring met zulke zaken ( gelukkig ), maar het testen op pssm zou ik zeker overwegen. Je weet maar nooit natuurlijk.
Kwestie van voer dacht ik meteen aan Body Builder van Hippalgo ( via Mijten te verkrijgen ). Is op basis van rijstzemelen en bedoeld voor paarden met spierproblemen.
Ik ben vandaag net een zak gaan halen voor mijn oudje :D
Dodson&Horrell heeft ook speciaal voer hiervoor.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Re: Spierreuma...??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 16:54

Is EMND meegenomen in het onderzoek, dmv een EMG? Aan de hand van je verhaal zou je het niet direct vermoeden, maar je weet het niet...