Paard zonder ondervacht/dunne vacht?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Tara_

Berichten: 13203
Geregistreerd: 22-11-04

Paard zonder ondervacht/dunne vacht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-17 07:28

Ik heb mijn tinker, Diesel, nu een jaar. Bij de keuring voor ik 'm kocht viel het de dierenarts al op dat hij een dunne vacht had. Hier heb ik toen verder niks mee gedaan. Nu was m'n eigen dierenarts er laatst ivm jeuk die maar niet weg gaat. Het regende die dag en het viel haar op dat het lijkt alsof hij geen ondervacht heeft. Ze raadde me aan hem wel een regendeken om te doen. Vorige winter was hij ook best wat afgevallen. Ik dacht toen dat het kwam omdat hij mogelijk niet bij het hooi mocht, nieuwe plek enz enz. Maar grote kans dat die dunne vacht er dus ook wat mee te maken heeft gehad. Met z'n wintervacht valt het overigens niet zo op.

Ik heb hieronder wat foto's gezet. Hij heeft dit echt over heel z'n lijf. Je kijkt recht op z'n huid.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Hebben mensen dit eerder gezien? En misschien nog tips wat ik kan doen? Sowieso wil ik dus een ongevoerde regendeken aanschaffen. Ik ben eigenlijk totaal niet van de dekens enz maar als 't moet, moet 't. Vorige winter heb ik 'm Subli Seniores Priores bijgevoerd. Ik denk dat ik dat deze herfst/winter ook weer ga doen.

lies_sparkle

Berichten: 6127
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Paard zonder ondervacht/dunne vacht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 07:30

Ik zou de dierenarts weer laten komen. Het lijkt wel een huidziekte?

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 07:31

Gewoon een deken op. En ik zou me niet beperken tot 1 ongevoerde deken. Als hij veel buiten staat wil je kunnen wisselen wanneer de deken nat is, en wil je een dikkere deken achter de hand hebben voor wanneer hij dat nodig heeft.

Bij paarden heb ik dit overigens nooit gezien. Wel bij een kat. Maar die bleef binnen als het regende :P

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 07:35

Ik zou dit paard zeker een deken op doen. Ik was ook van mening dat alle paarden zonder deken moesten kunnen, tot ik mijn arabiertje kreeg..

En inderdaad. Uitzoeken wat er aan de hand is gezien het die ook jeuk heeft.
Heeft het paard verharingsproblemen?

ellepel

Berichten: 47340
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 07:39

Heeft mijn tinker ook. :j alleen niet zo erg
Kan er wel een foto van maken als je wilt?
Daar zie je de huidtussen de haren door ook,maar dan alleen op de rug.
Maar mijn merrie is 25, mist wat bespiering op de rug en heb het idee dat het daar mee te maken kan hebben


Heb bij haar meer het idee dat de haren wat vettigheid missen en je daardoor bij regen meer op de huid kunt kijken?

_Tara_

Berichten: 13203
Geregistreerd: 22-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-17 07:41

Koper, goede tip! Wat stom dat ik daar zelf niet aan gedacht heb. Een tweede deken is sowieso goed om te hebben als nummer 1 nat zou zijn geworden inderdaad. Dankje :)
Hij staat overigens 24/7 buiten.

No_No, verharingsproblemen heeft hij niet. Hij krijgt nu weer een wintervacht en in de zomer had hij gewoon een zomervacht.

Ellepel, als je er een foto van zou willen maken, graag. Ik weet niet of het bij Diesel aan het missen van vettigheid kan liggen... Als ik bij andere paarden in de wei kijk, ziet 't er wel echt anders uit.

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 07:53

Je kunt ook een liner/liners in verschillende diktes kopen. Die kun je onder (diverse modellen) deken doen. Zo hoef je niet een dikkere waterdichte deken te kopen maar kun je met een (goedkopere) liner voor wat meer warmte zorgen indien nodig. Het is geen schande om een koudbloed onder een deken te zetten hoor. Mijn shetlandpony draagt ze de hele winter en die heeft plenty ondervacht.

troi
Berichten: 17007
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 07:56

Maar als je dekens wilt gaan gebruiken kom je de winter niet door met alleen een regendeken. Je wilt dan ook zeker een 100 grams en 200/300 grams (met eventueel hals voor de echt barre nachten) hebben voor als het kouder wordt. Een oplossing om met minder verschillende de winter door te komen is een bucas (door het materiaal kan die bij veel temperaturen gebruikt worden maar hij is niet goedkoop) of een regendeken waar je verschillende onderdekens/liners aan vast kan maken. Drie of vier losse dekens is goedkoper vaak maar vreet ook opslagruimte.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 07:59

Mijn arabiertje werd met regen ook nat tot op de huid. Hij raakte er spierbevangen van als dat gebeurde. Ook koude wind was een probleem.
Hou je paard goed in de gaten, voel regelmatig onder de deken of je paard lekker warm onder de deken staat. Lauw warm is bij zo,n vacht vaak te koud omdat deze paarden hun warmte sneller verliezen. Paarden met een werkende vacht is lauw warm vaak prima.
Ik raad dus ook warme ondertekens aan.

Kou zonder wind en regen kunnen ze meestal wel prima hebben.

_Tara_

Berichten: 13203
Geregistreerd: 22-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-17 07:59

De dierenarts zei als ik 'm tot november zonder laat staan, hij wel wintervacht aanmaakt en ik dan een regendeken op zou moeten doen...

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 08:01

_Tara_ schreef:
De dierenarts zei als ik 'm tot november zonder laat staan, hij wel wintervacht aanmaakt en ik dan een regendeken op zou moeten doen...

Dekhaar zal hij wel in wintervachtlengte maken ja. Maar juist de wollige ondervacht houdt 'm warm.

Vorig jaar was hij mager geworden in de winter. Hij heeft het toen dus koud gehad. Ik zou er niet over twijfelen als ik jou was. Gooi er een deken op. Zie het verschil. En als er geen verschil is haal je 'm er weer af.

troi
Berichten: 17007
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 09:03

Koper schreef:
_Tara_ schreef:
De dierenarts zei als ik 'm tot november zonder laat staan, hij wel wintervacht aanmaakt en ik dan een regendeken op zou moeten doen...

Dekhaar zal hij wel in wintervachtlengte maken ja. Maar juist de wollige ondervacht houdt 'm warm.

Vorig jaar was hij mager geworden in de winter. Hij heeft het toen dus koud gehad. Ik zou er niet over twijfelen als ik jou was. Gooi er een deken op. Zie het verschil. En als er geen verschil is haal je 'm er weer af.


Helemaal mee eens. Het is een kleine moeite en ik gok zomaar dat je je paard er een enorm plezier mee doet!

ellepel

Berichten: 47340
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 09:09

Die van mij krijgt trouwens wel een goede wintervacht hoor.
Viel me alleen met regen altijd op dat je zo door haar vacht kon kijken.
Ook als ze dan opgedroogt was en ging er met mijn handen doorheen dan zat het haar ook weer goed.
Hier alleen een 150 grams voor haar als het echt te fris is.
Maar ga en foto maken zodat je kunt zien dat het er op lijkt :j

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Paard zonder ondervacht/dunne vacht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 09:52

Ik zou gewoon gezond verstand gebruiken en naar je paard kijken naar wat hij nodig heeft.

ellepel

Berichten: 47340
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 13:11

Ik zou nog even foto's maken van mijn merrie die vergelijkbaar heeft.
Nu zit ze nog vrij kort in de vacht,als die langer is zie je het beter :j
Dit was vanmorgen
Afbeelding

Afbeelding

Als ze echt kleddernat is,kun je op de huid kijken.
Bij haar is dit alleen op het stuk wat ik op de foto heb gezet.
Maar heb nooit gemerkt dat ze er last van heet gehad,ze is nu 25 :)