Gezocht: gevallen van einschuss

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janneke2

Berichten: 22780
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 20:01

Silly1972 schreef:
mijn paard kreeg ook vochtafdrijvers, de dikte van het been is voornamelijk vocht dus waarom zou dat geen zin hebben?

Tuurlijk heeft het zin, de zwelling geeft veel pijn.

Maar als de oorzaak een ontsteking is, vind ik 'alleen maar vochtafdrijvers (en dus geen AB)' wat "mager".

Silly1972

Berichten: 14782
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Gezocht: gevallen van einschuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 20:03

Ooh oké nee daar heb je absoluut gelijk in.

RyanneZarita

Berichten: 516
Geregistreerd: 02-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-17 20:04

Janneke2 schreef:
Silly1972 schreef:
mijn paard kreeg ook vochtafdrijvers, de dikte van het been is voornamelijk vocht dus waarom zou dat geen zin hebben?

Tuurlijk heeft het zin, de zwelling geeft veel pijn.

Maar als de oorzaak een ontsteking is, vind ik 'alleen maar vochtafdrijvers (en dus geen AB)' wat "mager".


mee eens. En waar moet dat vocht dan precies naar toe afgedreven worden? Normaal wordt vocht afgedreven juist door het lymfestelsel, en dat is in het geval van een olifantsbeen juist beschadigd. Mijn dierenarts heeft zo zijn twijfels bij de werking van een vochtafdrijver, maar geeft het er in ieder geval bij.

Janneke2

Berichten: 22780
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 20:32

Als Hollander gesproken: vocht uitslaan doe je per definitie bij de sluis en die sluis staat heus wel in verbinding met de plek waar te veel water is.

Natuurlijk is het lymfestelsel niet berekend op de enorme hoeveelheid, maar heeft dus wel baat bij vochtafdrijvers en beweging dwz zonder vochtafdrijvers en beweging kunnen de vaten in het aangedane been dat vocht echt niet kwijt.

Gewoon fysiologie: lymfebanen transporteren vocht, brengen het in de bloedbaan, en de nieren scheiden het teveel uit via de blaas.

EvelienKiss

Berichten: 941
Geregistreerd: 20-11-09
Woonplaats: Midden-Nederland

Re: Gezocht: gevallen van einschuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 20:43

Een paar vragen over de biergisttabletten. Wat is de werking daarvan? Wie heeft het je geadviseerd? En geven jullie echt 10 tot 20 tabletten? Met hoeveel werkbare stof, oftewel hoeveel gram per pil? En hoe kom je aan deze dosering?

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 07:52

In aanvulling op mijn eerdere reactie, begin pagina 3.

DA 1e x (welke je indd meteen dient te laten komen, voordat het verder doorslaat) heeft hem Anti-Biotica intramusculair gespoten en dit moest ik ook daarna nog een week ofzo spuiten. Ik ben even niet meer 100% zeker van de vochtafdrijvers, meen dat hij deze wel oraal heeft gekregen.
Heeft een paar jaar tussen beide keren gezeten, wel hetzelfde been linksachter.
DA 2e x heeft de Anti-Biotica en vochtafdrijvers oraal voorgeschreven, en dit zo voor een week ook weer.
Ik twijfel even of er 1 of beide keren ook eenmalig een shot intraveneus is gegaan, en wat dat precies was?

Beide keren was effect snel zichtbaar, anders was de DA terug gekomen.
Ehm, en toen. Het been wel verzorgen, maar er niet overmatig aan gaan rommelen. (In mijn optiek.)

Het liefst je paard zelf vrij laten scharrelen, en daarnaast nog staprust. Liefst op het harde, het hoefmechanisme (onbeslagen hoeven geven ook de voorkeur) stimuleert de doorbloeding en zo ook de vocht afvoer.
(Note: de kneus onder mijn kudde heeft een bestrate vrije uitloop. Wellicht is een droge zeer ruime box wel weer beter dan een natte paddock in deze, en zou dan een soort massage van het onderbeen echt wenselijk zijn.)

De eerste keer had ik shampoo van de DA, hm.. Op (haver)meel ofzo gebaseerd dacht ik, maar verder...
En nu gebruik ik die van ScinCalmin uit de zomereczeem lijn, die is ook erg fijn.

Vientje

Berichten: 4937
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Wildervank

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 09:00

EvelienKiss schreef:
Een paar vragen over de biergisttabletten. Wat is de werking daarvan? Wie heeft het je geadviseerd? En geven jullie echt 10 tot 20 tabletten? Met hoeveel werkbare stof, oftewel hoeveel gram per pil? En hoe kom je aan deze dosering?


Het heeft een hoop invloeden (mn bekend om bevordering van huid/haar kwaliteit en groei, en nagels bij mensen) maar ik gebruik het vooral om het vochtafdrijvende effect wat het heeft. Ik ben ermee begonnen nadat de smid opmerkte dat haar benen steeds wat erg zompig waren en in een gesprekje met de DA daarna aangeraden werd vooral veel buiten te laten rondscharrelen en als dat niet afdoende is evt. biergist bij te gaan geven omdat ze na al die keren einschuss toch wel wat gevolgen zal hebben gehouden op haar lymfestelsel. Je hebt speciaal voor dieren biergist spul, maar aangezien ik toen overal las dat de simpele drogist mensentabletjes al effect kunnen hebben ben ik daar eerst mee begonnen. Gestart met 5 pilletjes op een dag en dat opgevoerd totdat ik verschil zag, wat bij 10 al was (= stalbenen weg ondanks geen verandering in beweegpatroon). Voor dosering qua hoeveelheid: geen flauw idee, erg weinig tov kilo's lichaamsgewicht iig :+ Wat ik begreep was dosering mens vs paard ook niet te vergelijken. Wanneer ze veel opgehokt moet staan verhoog ik voor de zekerheid iets omdat de benen anders wel duidelijk weer vol lopen, maar zodra ze weer genoeg buiten staat weer naar beneden. Vorige zomer een periode gehad dat e ze zelfs niet nodig had, toen heb ik ze ook niet meer gegeven totdat de herfst begon en ze weer meer op stal kwam te staan. Omdat deze lijken te werken ben ik ook nooit meer overgestapt op 'zwaardere' tabletten speciaal voor paarden.

panache

Berichten: 3596
Geregistreerd: 17-04-05
Woonplaats: apeldoorn

Re: Gezocht: gevallen van einschuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 09:10


Anouk91

Berichten: 371
Geregistreerd: 23-09-08

Re: Gezocht: gevallen van einschuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 09:51

@pytje, achteraf denk ik ook dat mijn merrie PPID had, met de snelle ontstekingen die ze ontwikkelde (en nog meer klachten btw). Gelukkig dat je jouwe negatief getest is :) Mijn ruintje had ook PPID, ook 1 x einschuss gehad na een tik van een ander paard (wondje als vervolg). Had gelijk 40 graden koorts..