Gezocht: gevallen van einschuss

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 21:04

Ergens begrijp ik je doel nog niet helemaal :o maar wil wel meedenken.

Een paard (welke ik inmiddels zo'n 15 jaar heb) heeft het nooit gehad. Een paar jaar geleden voor het eerst, en nu pas weer.

Het is soms ook gewoon een beetje pech hebben, klein wondje, troep erin en...

Maar goed, bijkomende factor van een paar jaar geleden was een modderige paddock. En van de recente keer wat irritatie van z'n zomereczeem, dus daar ben ik extra extra extra alert op.
(Sowieso 's nachts een volledig kurkdroge plaats, en bij twijfelachtig zicht erop even benen wassen met speciale shampoo plus eventuele plekjes behandelen daarna.)

Daarbij probeer ik hem inwendig zo goed mogelijk te ondersteunen, maar of dat in deze doorslaggevend is?

Kanttekening is dat mijn andere paarden het nooit hebben gehad, en deze ook inwendig een beetje kneuzig is. :+ Slecht verleden, werkt toch een beetje door...

suikermeisje

Berichten: 8346
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 21:36

Mijn paard heeft het gelukkig maar 1x gehad.

Hij had iets mok aan zijn achterbenen, toch een paar uurtjes in de wei gezet (in november). Maar toen hij ' avonds binnen kwam toch iets een dik been. Dus 's avonds per toeval nog even gaan kijken en zag hem toen op 3 benen staan. Toen de DA laten komen en antibiotica laten spuiten en een poeder gekregen. DA gaf toen aan dat ik geluk had dat ik het zo snel had gezien en hij anders waarschijnlijk bloedvergiftiging had gekregen omdat het zo accuut en ook direct zo ernstig was. Na 3 dagen lichte beweging was het weer goed.
Wel kijk ik nu goed uit met kleine wondjes en helaas komt ie dan niet meer in de wei zoals nu met de blubber. Hij staat nu meer op stal, maar het is kiezen tussen 2 kwaden en is dit de beste oplossing voor dit paard.
Dus wat ik qua management eraan eraan heb is binnen/droog houden zodra het nat is buiten. Want maar even in de blub en er is mok, en met mok buiten en paard ziek.

Mri

Berichten: 15309
Geregistreerd: 01-12-04

Re: Gezocht: gevallen van einschuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 21:49

Mijn paard heeft het vrij ernstig gehad, incl ontschoening.
Hij kon niet op het been staan, was eigenlijk te slecht om te verplaatsen maar ondanks dat toch naar de kliniek gebracht, waar hij ook een tijdje heeft mogen staan.
Daarna thuis nog behoorlijk lang revalideren, elke avond stalbandages om het vocht in bedwang te houden.

Zodra het voordroog van mindere kwaliteit werd of als hij vanwege het weer minde buiten stond was zn been een stuk dikker. Helenaal dun is het nooit meer geweest.

Is wel al een aantal jaar geleden. Paard is in 2011 overleden.

Als je wil kan ik nog wel wat dingen nazoeken en wat dieper in mn gehwugen graven voor wat accuratere informatie.

SillyB

Berichten: 4211
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Liempde

Re: Gezocht: gevallen van einschuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 21:56

Hier laatst ook gehad van een ienieminie wondje. Geen koorts wel ineens dat olifantenbeen. We hebben een dierenarts als stalgenoot :D super fijn dus die is meteen sochtends gaan kijken. Zij durfde het aan om alleen vochtafdrijvers te geven vanwege de lage temp en dat ze hem toch nog goed in de gaten zou kunnen houden.
3 dagen later niks meer van te zien en weer begonnen met eerste werk

Anouk91

Berichten: 371
Geregistreerd: 23-09-08

Re: Gezocht: gevallen van einschuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 22:19

Mijn oude trekpaardmerrie had het heeel vaak, en dan sloeg het ook in haar uier. Dus compleet achterbeen en haar uier.
Zij kreeg altijd AB en vochtafdrijvers daarnaast veel stappen en vrije beweging. Verder koelde ik het 2 x daags met water en daarnaast traumeelgel er op. Been slinkte altijd weer helemaal :)

Elisa2

Berichten: 37139
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 09:02

RyanneZarita schreef:
Elisa2 schreef:
Merrie die ik ken was er een tijdje heel gevoelig voor, wat bij haar hielp was dat het been iedere dag gewassen met betadine. Zodat er op die manier geen enkele bacterie meer naar binnen zou komen en daarnaast gewoon lichte beweging. {bij acute einschuss mag je het paard juist niet laten bewegen}

Dit was dan als het been dikker was en de lymfen opspeelden, paard had 1x echt een einschuss been gehad en niet adequaat behandeld toen waarna de lymfen dus gevoelig waren/ bleven om weer dik te worden. Nu is het nog oppassen met eiwitten in het voer en lang op stal staan.

Mijn ervaring is ook dat einschuss als het direct goed behandeld is nooit meer terug hoeft te keren. Dus het is goed om alert te zijn en blijven. {maar dat was je al}
Maar het hoeft dus absoluut geen probleem meer te zijn.

Overigens kunnen ze ook einschuss krijgen van naar binnen geslagen mok, dus mok kan ook een aandachtspuntje zijn.


Bedankt voor je reactie! inderdaad, het hoeft niet terug te keren maar door de beschadigde lymfevaten zal het altijd opletten blijven. In dit geval heeft het paard geen mok en ook geen duidelijke verwonding (maar een steekgaatje is al genoeg). ik was wel benieuwd waarom je eiwitten in het voer wilt vermijden?


Nou dat wil ik niet, maar dit paard reageert na al dat gedoe op eiwitten. Dan word het been gelijk weer dikker en gaat meer vocht vasthouden. Voornamelijk door "kuil".

rensju

Berichten: 1593
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 09:34

Ik zie hier ten eerste beweringen over einschuss die niet kloppen en gewoon onverstandige behandelingen staan. Hier heb jij helemaal niks aan lijkt mij.

Als ik jou was, zou ik informatie vragen aan iemand die echt weet hoe het inelkaar steekt en wat je waarom moet geven. En helaas moet je dan niet bij de gemiddelde DA zijn, maar bij een goed geschoolde lymfetherapeut. Nog mooier is een DA die ook lymfetherapeut is.

Anouk91

Berichten: 371
Geregistreerd: 23-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 11:25

rensju schreef:
Ik zie hier ten eerste beweringen over einschuss die niet kloppen en gewoon onverstandige behandelingen staan. Hier heb jij helemaal niks aan lijkt mij.

Als ik jou was, zou ik informatie vragen aan iemand die echt weet hoe het inelkaar steekt en wat je waarom moet geven. En helaas moet je dan niet bij de gemiddelde DA zijn, maar bij een goed geschoolde lymfetherapeut. Nog mooier is een DA die ook lymfetherapeut is.


Wat zijn volgens jou onverstandige behandelingen ? :)
Als je ze hier beschrijft kan een ieder er van leren :)

pleiada
Berichten: 4154
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: ermelo

Re: Gezocht: gevallen van einschuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 15:37

Mijn oudste merrie is er erg gevoelig voor en dan vooral in de winter in de periodes dat ze weinig beweegt..Ik probeer er dus voor te zorgen dat ze wat in beweging blijft en in de modder staan in uit den boze voor haar..Ze heeft het nu al een paar gehad in de winter en ondertussen weet ik precies wat ik moet doen en knapt ze weer snel op,maar het is wel heftig als ze opeens een vreselijk dik been heeft van boven tot onder incl koorts..Ik heb nu infrarood Stable boots die ik s'nachts gebruik in periodes dat ze minder beweegt..Het lijkt positief te werken maar pas aan het einde van aankomende winter kan ik daar meer over zeggen

joepy

Berichten: 39
Geregistreerd: 17-01-11
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 22:11

Bij een Einschuss of verdenking daarvan met spoed een DA erbij halen voor toedienen antibiotica omdat er sprake is van een bacterie, die moet zo snel mogelijk worden gestopt.
Verder pijnstillers erbij, dat zorgt er ook voor dat ze wat blijven bewegen.

Geen vochtafdrijvers, been wordt dan wel dunner maar er blijven dan eiwitten achter in de cellen en die trekken uiteindelijk weer nieuw vocht aan.

Liefst ook geen koortsverlagende middelen, koorts heeft een functie en je weet dan ook wanneer de bacterie onder controle is.

Op dat moment manuele lymfedrainage inzetten om het been zo snel mogelijk weer dun te krijgen en het immuunsysteem weer te versterken.
Verder zo veel mogelijk laten bewegen.

Habore

Berichten: 1127
Geregistreerd: 03-06-09

Re: Gezocht: gevallen van einschuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 15:09

Mijn 26 jarige ruin ( die ik heb moeten laten inslapen afgelopen maand, overigens niet aan zijn been) had geregeld een einschuss been. De laatste jaren had hij het in de winter soms tot 2 maal per maand.

Vreemde is dat het de eerste keren erg hevig geweest is, tot een bijna bloedvergiftiging toe. Dan duurde het zeker twee weken eer zijn been helemaal normaal was. Ging gepaard met een erg ziek paard.

De keren erna werd zijn been wel dik en was hij de eerste dag niet in zijn normale doen. Maar de hoge koorts bleef achterwege.

Ik ben er ook achter gekomen dat hij allergisch reageerde op isobetadine. Twee maal gehad dat ik op een wondje isobetadine gedaan had en de dag erna stond hij met een dik been.

Wat deed ik als behandeling:

In geval van koorts werd onmiddellijk de hele riedel ingezet: antibiotica, equioxx ( pijnstiller), klei ( foran iceclay) op zijn been en rust de eerste twee dagen.
Als hij wat beter was ging ik met hem stappen en na enkele dagen slonk het been erg goed.

Als hij geen koorts had deden we enkel de ice clay op zijn been.
Ik heb ook enkele keren een speciale vloeistof uit Duitsland gehad, dat moest ik dan op watten doen en zijn hele been inpakken. Dat trok als het ware de vuiligheid naar buiten en zorgde voor een goede doorbloeding.

Moet zeggen dat ik de laatste jaren er wel erg bedreven in ben geworden. Ik zag zo een dik been meestal uren van tevoren aankomen. Het voelde dan reeds anders, dan kon ik het voor zijn en onmiddellijk behandelen.

Ik gaf ook geregeld reinigingskuren voor lever en algeheel lichaam ( via mijn dierenarts). Oregon had nl ook leverproblemen.

Succes ermee, het is een vervelend iets, maar het is goed te behandelen als je er vroeg bij bent.

Silly1972

Berichten: 14777
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Gezocht: gevallen van einschuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 15:18

Mijn paard heeft het gehad.
had een heel klein wondje aan de binnenkant van zijn voorknie, knie was dik.
dacht trap gehad gaat wel weer over, alleen volgende dag was zijn been erboven super dik.
Zwellingen zakken en stijgen niet dus geliojk de DA gebeld.
Bleek hij een gat van 3 cm zijn knie in te hebben die ontstoken was, lymphebanen waren ook verdikt.

Alles goed schoongemaakt antibiotica in de wond, zeer dik en strak ingepakt voor 5 dagen, daarbij antibiotica en plaspoeders gekregen en 5 dagen boxrust.
na die 5 dagen verband eraf en gelijk aan het werk, veel lopen.

is niet meer terug gekomen

RyanneZarita

Berichten: 513
Geregistreerd: 02-07-12

Re: Gezocht: gevallen van einschuss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-17 21:38

Allereerst wil ik iedereen hartelijk bedanken voor de reacties!

Mijn doel van deze verzameling van praktijkgevallen is om een overzicht te maken van behandelingen die worden voorgeschreven / uitgevoerd / wat wel heeft gewerkt (voor dat paard) en wat niet. En dan met name de nazorg die nodig is nadien de dierenarts is geweest voor behandeling (dus: de klei / bandages / mate van beweging etc)

Op dit moment, hou ik voor het paard in kwestie de behandeling aan die mijn eigen dierenarts heeft voorgeschreven, en dit lijkt te werken. MAAR zoals vele bokkers wel weten, is het soms handig om verder te kijken dan je neus lang is. En omdat olifantsbenen in vele verschillende vormen en stadia voorkomen, en er veel verschillende behandelmethodes worden voorgeschreven, is het (voor mij op zijn minst) zeer interessant om deze verschillende praktijkgevallen eens tegen elkaar uit te zetten. Als ik niet tevreden zou zijn met de behandeling van mijn eigen dierenarts had ik wellicht na jullie verhalen een second opinion aangevraagd.

Ik wil jullie wel meegeven om nooit zomaar iets wat je van Bokt hebt gelezen over te nemen en toe te passen op je eigen paard! Dit geldt voor einschuss maar ook voor andere kwaaltjes. Ik heb zelf ook mijn bedenkingen bij een aantal van de bovengenoemde behandelmethodes, maar ik ben blij met elk gedeeld verhaal! Mocht je op dit topic terecht komen en je verdenkt je paard ervan dat hij mogelijk een olifantsbeen heeft: bel DIRECT je dierenarts!!

RyanneZarita

Berichten: 513
Geregistreerd: 02-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-17 21:42

rensju schreef:
Ik zie hier ten eerste beweringen over einschuss die niet kloppen en gewoon onverstandige behandelingen staan. Hier heb jij helemaal niks aan lijkt mij.

Als ik jou was, zou ik informatie vragen aan iemand die echt weet hoe het inelkaar steekt en wat je waarom moet geven. En helaas moet je dan niet bij de gemiddelde DA zijn, maar bij een goed geschoolde lymfetherapeut. Nog mooier is een DA die ook lymfetherapeut is.


Dat ik aan sommige informatie niets heb dat is niet waar, deze mensen delen praktijk ervaring van hoe zij het zelf hebben ervaren, dit is ook waar ik naar heb gevraagd. Ieder zal voor zichzelf een oordeel moeten geven over wat ze vervolgens met deze informatie doen, maar ik vind het interessant om te zien hoe mensen op dit topic reageren.

Over het zoeken van professionele hulp voor de behandeling van een olifantsbeen ben ik het zeker met je eens, maar dat is ook niet wat ik probeer te bereiken met dit topic

RyanneZarita

Berichten: 513
Geregistreerd: 02-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-17 21:42

SillyB schreef:
Hier laatst ook gehad van een ienieminie wondje. Geen koorts wel ineens dat olifantenbeen. We hebben een dierenarts als stalgenoot :D super fijn dus die is meteen sochtends gaan kijken. Zij durfde het aan om alleen vochtafdrijvers te geven vanwege de lage temp en dat ze hem toch nog goed in de gaten zou kunnen houden.
3 dagen later niks meer van te zien en weer begonnen met eerste werk


Dus als ik het goed begrijp heeft dit paard alleen vochtafdrijvers gehad?

RyanneZarita

Berichten: 513
Geregistreerd: 02-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-17 21:43

Elisa2 schreef:
Elisa2 schreef:
Merrie die ik ken was er een tijdje heel gevoelig voor, wat bij haar hielp was dat het been iedere dag gewassen met betadine. Zodat er op die manier geen enkele bacterie meer naar binnen zou komen en daarnaast gewoon lichte beweging. {bij acute einschuss mag je het paard juist niet laten bewegen}

Dit was dan als het been dikker was en de lymfen opspeelden, paard had 1x echt een einschuss been gehad en niet adequaat behandeld toen waarna de lymfen dus gevoelig waren/ bleven om weer dik te worden. Nu is het nog oppassen met eiwitten in het voer en lang op stal staan.

Mijn ervaring is ook dat einschuss als het direct goed behandeld is nooit meer terug hoeft te keren. Dus het is goed om alert te zijn en blijven. {maar dat was je al}
Maar het hoeft dus absoluut geen probleem meer te zijn.

Overigens kunnen ze ook einschuss krijgen van naar binnen geslagen mok, dus mok kan ook een aandachtspuntje zijn.


Bedankt voor je reactie! inderdaad, het hoeft niet terug te keren maar door de beschadigde lymfevaten zal het altijd opletten blijven. In dit geval heeft het paard geen mok en ook geen duidelijke verwonding (maar een steekgaatje is al genoeg). ik was wel benieuwd waarom je eiwitten in het voer wilt vermijden?


Nou dat wil ik niet, maar dit paard reageert na al dat gedoe op eiwitten. Dan word het been gelijk weer dikker en gaat meer vocht vasthouden. Voornamelijk door "kuil".[/quote]

Interessant! Voor jullie niet zo makkelijk lijkt me!

RyanneZarita

Berichten: 513
Geregistreerd: 02-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-17 21:47

Locanda schreef:
Ergens begrijp ik je doel nog niet helemaal :o maar wil wel meedenken.

Een paard (welke ik inmiddels zo'n 15 jaar heb) heeft het nooit gehad. Een paar jaar geleden voor het eerst, en nu pas weer.

Het is soms ook gewoon een beetje pech hebben, klein wondje, troep erin en...

Maar goed, bijkomende factor van een paar jaar geleden was een modderige paddock. En van de recente keer wat irritatie van z'n zomereczeem, dus daar ben ik extra extra extra alert op.
(Sowieso 's nachts een volledig kurkdroge plaats, en bij twijfelachtig zicht erop even benen wassen met speciale shampoo plus eventuele plekjes behandelen daarna.)

Daarbij probeer ik hem inwendig zo goed mogelijk te ondersteunen, maar of dat in deze doorslaggevend is?

Kanttekening is dat mijn andere paarden het nooit hebben gehad, en deze ook inwendig een beetje kneuzig is. :+ Slecht verleden, werkt toch een beetje door...


Ik snap dat het lastig is om mijn doel te begrijpen... mijn excuses hiervoor! Laten we het erop houden dat ik me er voor interesseer om te zien hoe andere mensen met dit probleem zijn omgegaan. Zoals je zelf ook hebt ervaren kan deze aandoening zeer lastig zijn om te diagnosticeren en te behandelen. En als het dan is behandeld en het probleem lijkt te zijn opgelost, wat heeft dan doorslag gegeven? Dit probeer ik enigszin op te maken uit de reacties.

Iniedergeval bedankt voor je reactie! En zou je misschien ook de naam van deze speciale shampoo willen delen?

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 09:29

RyanneZarita schreef:
(...) kan deze aandoening zeer lastig zijn om te diagnosticeren en te behandelen. En als het dan is behandeld en het probleem lijkt te zijn opgelost, wat heeft dan doorslag gegeven? Dit probeer ik enigszin op te maken uit de reacties.


Vroege diagnose is natuurlijk het fijnste, maar het tempo heb je niet in de hand.
Over misdiagnose heb ik hier weinig gelezen.

De behandeling is matig intensief, paard hoeft niet naar Utrecht, maar graag wel een dag of 4 oid elke dag een injectie.

Wat telkens de doorslag heeft gegeven...? Geen idee. Bij mij zou ik zeggen het vakmanschap van de dierenarts en het feit dat mijn dier in principe gezond was (behalve de peesblessure en dus deze infectie).

Wel heb ik me verbaasd over 'paard kreeg alleen vochtafdrijvers' (dat kan zin hebben, maar bij einschuss?) en boxrust.

Silly1972

Berichten: 14777
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Gezocht: gevallen van einschuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 11:03

mijn paard kreeg ook vochtafdrijvers, de dikte van het been is voornamelijk vocht dus waarom zou dat geen zin hebben?

Vientje

Berichten: 4937
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Wildervank

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 11:34

Mijn paard heeft zo uit mijn hoofd 5x einschuss gehad, 3x aan hetzelfde achterbeen en dan nog een keer aan het andere achterbeen en een keer een voorbeen. Alle keren is het behandeld met vochtafdrijvers, gespoten en orale antibiotica voor een week, koelen/stappen zodra dat laatste weer een beetje ging. Binnen een week was het daarmee steeds weer OK. Ze heeft wel nog altijd snel wat stalbenen, maar sinds ze preventief op de biergisttabletten staat is dat ook zo goed als nooit meer.

Eerste keer was de boosdoener een mokplekje, wat met het vlotte opzwellen van het been helemaal de kootholte deed openscheuren :(:) Die wond heeft ze nog steeds een enorm litteken van helaas. Andere keren leek het onverklaarbaar maar uiteindelijk bleek dat ze door de (extreem vieze) paddock waar ze 24/7 stond bij minimale wondjes steeds die reactie kreeg, aangezien de stal geen verbetering van de bodems nodig achtte ben ik verhuisd. Sindsdien altijd 's nachts op schone stal gehouden en beetje extra opgepast qua weiland/paddock waar ze loopt, en nu heeft ze er gelukkig al een jaar of 5 geen last meer van gehad (*klopt HEEL HARD af*) :)
Laatst bijgewerkt door Vientje op 19-09-17 11:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Kelly_J

Berichten: 1146
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Harkema, Friesland

Re: Gezocht: gevallen van einschuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 11:39

Mijn vorige paard had het een keer. Ben me dood geschrokken, zo'n dik been..

Ze had ervoor wat mok en ondanks schoon houden kreeg ze toch Einschuss. We spoelden 2x 20 min. per dag met koud water, ze kreeg dagelijks een antibioticaspuit (injectie in haar borst) van de DA en ze kreeg vochtafdrijvers. Knapte binnen een week op! En we hadden haar buiten staan, dus ze kreeg beweging..

knollentuin
Berichten: 10392
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 11:45

Vientje schreef:
Mijn paard heeft zo uit mijn hoofd 5x einschuss gehad, 3x aan hetzelfde achterbeen en dan nog een keer aan het andere achterbeen en een keer een voorbeen. Alle keren is het behandeld met vochtafdrijvers, gespoten en orale antibiotica voor een week, koelen/stappen zodra dat laatste weer een beetje ging. Binnen een week was het daarmee steeds weer OK. Ze heeft wel nog altijd snel wat stalbenen, maar sinds ze preventief op de biergisttabletten staat is dat ook zo goed als nooit meer.

Eerste keer was de boosdoener een mokplekje, wat met het vlotte opzwellen van het been helemaal de kootholte deed openscheuren :(:) Die wond heeft ze nog steeds een enorm litteken van helaas. Andere keren leek het onverklaarbaar maar uiteindelijk bleek dat ze door de (extreem vieze) paddock waar ze 24/7 stond bij minimale wondjes steeds die reactie kreeg, aangezien de stal geen verbetering van de bodems nodig achtte ben ik verhuisd. Sindsdien altijd 's nachts op schone stal gehouden en beetje extra opgepast qua weiland/paddock waar ze loopt, en nu heeft ze er gelukkig al een jaar of 5 geen last meer van gehad (*klopt HEEL HARD af*) :)

Hoeveel tabletten geef jij je paard?

Vientje

Berichten: 4937
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Wildervank

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 11:48

knollentuin schreef:
Hoeveel tabletten geef jij je paard?

Ze krijgt doorgaans een mensen-dosis pilletjes, 10 in de zomer wanneer ze hele dagen buiten staat. In de winter 15-20 pilletjes per dag al naar gelang hoeveel ze op box staat (dus afhankelijk van het weer). Zelfs vorig jaar toen ze onverhoopt een aantal dagen in haar box moest blijven vanwege een volledig verijzeld erf nooit een echt stalbeen gezien :)

knollentuin
Berichten: 10392
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 12:00

Vientje schreef:
knollentuin schreef:
Hoeveel tabletten geef jij je paard?

Ze krijgt doorgaans een mensen-dosis pilletjes, 10 in de zomer wanneer ze hele dagen buiten staat. In de winter 15-20 pilletjes per dag al naar gelang hoeveel ze op box staat (dus afhankelijk van het weer). Zelfs vorig jaar toen ze onverhoopt een aantal dagen in haar box moest blijven vanwege een volledig verijzeld erf nooit een echt stalbeen gezien :)


Dankjewel, deze tip ga ik uitproberen :)

Pytje

Berichten: 4360
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: In de driehoek Assen, Emmen, Parijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 12:29

Mijn paard krijgt erg snel een Einschuss, oorzaken kunnen een wondje, hoefzweer of peesblessure zijn. In het geval van een wondje smeer ik het been altijd helemaal in met groene leem. Uit ervaring blijkt dat dit erg goed werkt voor mijn paard en ik zelfs meerdere keren een Einschuss heb kunnen voorkomen.

Verder veel vrije beweging en stappen op het harde (uiteraard afhankelijk van de oorzaak).

Ik heb hem ook laten testen op PPID, omdat deze snelle ontstekingen daarmee te maken kunnen hebben. Gelukkig was het resultaat negatief.