"Vreemd" been

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JulianAngie

Berichten: 7
Geregistreerd: 11-09-17

"Vreemd" been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-17 19:15

Hallo iedereen,

Hierbij heb ik even een vraag. Ik ben vandaag weer bij mijn oude paarden op bezoek gegaan.
1 van de paarden heeft een "vreemd" been.

De dierenarts uit de regio waar ze eerst stonden is er meerdere malen bij geweest en deed het af als zonne brand en toen als infectie. Hij heeft het afgedaan met antibiotica en toen moest het wel klaar zijn vond hij. Van de staleigenaar had de nieuwe eigenaresse een appje gehad dat hij zijn benen kapot had maar de wonden komen dus ergens anders door. Ze genezen alleen moeilijk nu door de toestand van de huid.

Even voor de duidelijkheid. Nu ze weer hier staan en ik dit zag heb ik direct mijn veearts gebeld en die komt morgen om 10 uur langs. Nu mijn vraag; wie kent dit? Of heeft enig idee wat het is?

Zijn been insmeren met groene leem hielp nagenoeg niet en dagelijks wassen ook niet.
Vocht lijkt het erger te maken.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Weet iemand iets?

Ibbel

Berichten: 49189
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: "Vreemd" been

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 19:17

Goeie hemel. Dat ziet er uit als een derdegraads brandwond. Is er afval/hout verbrand in de wei waar hij in terecht kan zijn gekomen?

Cabelona

Berichten: 1700
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Vroomshoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 19:19

Ruikt het ook?
Ik ben geen dierenarts maar de huid lijkt wel dood of rot te zijn?

JulianAngie

Berichten: 7
Geregistreerd: 11-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-17 19:21

Nee ze zijn niet bij brand geweest.

Zijn huid is trouwens ook erg droog en schilferig

Het ruikt niet rot.

Het is begonnen toen ze zelf door ziekte niet in staat was om de paarden te verzorgen en ze in volpension heel slecht werden verzorgt, toen ze dit zag zijn ze ook direct naar een andere stal gegaan.

JustMeKV
Berichten: 460
Geregistreerd: 27-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 19:24

Lijkt wel Einschuss te zijn..

https://www.paardenarts.nl/kennisbank/e ... j-paarden/

Zonnebrand en infectie zou best kunnen, valt ook onder mogelijke oorzaken van Einschuss.

Maar als dit zo is, dan is dit been zeker niet goed opgevolgd geweest.

Maar ben geen dierenarts. Zeker iemand er bij halen met kennis van zaken.
Ziet er niet best uit dat been.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 19:27

Lijkt wel één of andere gekke schimmel... ik heb een tijdje terug iets soortgelijks langs zien komen. Daar wisten ze ook absoluut niet wat het was, uiteindelijk wel over gegaan. Begon als een olifantsbeen, uiteindelijk een of andere huidinfectie.



Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

cobiie

Berichten: 7307
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: "Vreemd" been

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 19:31

Is dat been nu standaard zo dik na de eerste keer dat dit voorkwam of enkel nu deze plekken terug gekomen zijn?

JulianAngie

Berichten: 7
Geregistreerd: 11-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-17 20:59

cobiie schreef:
Is dat been nu standaard zo dik na de eerste keer dat dit voorkwam of enkel nu deze plekken terug gekomen zijn?


Nee het was juist weer wat geslonken zei ze. Het is sinds afgelopen weekend weer dik geworden en sinds vandaag ook warm.

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: "Vreemd" been

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 21:10

Het lijkt haast wel of het griffelbeen net onder de sprong gebroken is in combinatie met einschuss.
Dit vraagt toch om meer dan even een zalfje en een huisbezoekje denk ik zo.

Kabayo

Berichten: 14042
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 21:14

Wat raar zeg. Ook echt dik.. Gevallen op iets hards? Beton ofzo?

JulianAngie

Berichten: 7
Geregistreerd: 11-09-17

Re: "Vreemd" been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-17 21:20

Voor zover we weten is hij niet gevallen of iets. Het precieze ontstaan weet ze ook niet.

De dierenartsen daar zijn meerdere keren langsgeweest en het had allemaal geen effect. Mijn dierenarts komt morgenochtend om het te bekijken. Hopelijk weet hij meer.

Goof

Berichten: 28826
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: "Vreemd" been

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 21:26

Ik moet ook denken aan einschuss. Zeker als ik zie hoe ontzettend dik het is.
Het kan al heel simpel onstaan bij een piepklein wondje waarbij een ontsteking naar binnen slaat. Meer dan een krasje of bijvoorbeeld mok is niet eens nodig.

EvelienKiss

Berichten: 941
Geregistreerd: 20-11-09
Woonplaats: Midden-Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 21:28

Het lijkt ook ontstoken. Heeft ze verhoging? Kijk uit voor einschuss (ook wel olifantsbeen of bloedvergiftiging genoemd). Overigens is groene leem en wassen niet goed bij einschuss, de huid moet met rust worden gelaten. De de dierenarts weet hoe te handelen. Bij einschuss (dat per uur kan verergeren) moet je trouwens met spoed handelen.

https://www.paardenarts.nl/kennisbank/e ... j-paarden/

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Re: "Vreemd" been

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 21:37

Staat er Sint Jans kruid op de wei? Is op zich niet zo schadelijk maar heeft wel een fototoxisch effect. Daar dan een infectie op en kan prima er minder fris uit gaan zien. Vind het nl ook redelijk op een brandwond lijken.

Babbelaar20
Berichten: 1722
Geregistreerd: 29-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 21:38

Ik heb een tijdje op een stal gelopen waar ook paarden met zo’n been rondliepen, lijkt er precies op. Dit was een autoimmuun ziekte. Misschien dat je dit eens kunt aankaarten bij je DA? Wij moesten het been zoveel mogelijk drooghouden, zo nu en dan wassen met een speciaal goedje en ze hadden ook een zalf ervoor.

Edit; zal even wat extra’s toevoegen, het dikke been is dan blijvend en de gek uitziende huid/vacht ook. Het blijft kortserig en schilferig. Deze paarden lopen gewoon nog fanatiek in de sport
Laatst bijgewerkt door Babbelaar20 op 11-09-17 21:40, in het totaal 1 keer bewerkt

yvje86

Berichten: 2699
Geregistreerd: 18-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 21:40

Loopt het paard wel gewoon goed? Niet dat hij kreupel is of mankt?

Chapeau2002

Berichten: 897
Geregistreerd: 18-03-15
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 21:42

Ik denk dat het toch een einschuss been is. Ik herken dit beeld namelijk van een oude merrie bij mij op stal. Die had een chronisch dikker been door einschuss.
Haar huid was ook zo raar schilferig en het haar op dat been liet ook los.
Dat ontstond echt door de slechte doorbloeding en zwelling van dat been.
Er was weinig aan te doen helaas

ellepel

Berichten: 47354
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 21:54

En ergens vind ik het wat op vasculitis lijken,al zou dat meer op de witte delen van de benen zitten.
maar ben benieuwd wat de veearts er van zegt :j

VanHuisUit

Berichten: 6688
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 21:55

Dik, warm en oplopend is einschuss. ALs de donder DA erbij en antibiotica evt prednisolon anders kun je bloedvergiftiging krijgen. Zoals het been eruit ziet zou het niet verkeerd zijn het te zwachtelen met bijv animalintex http://www.medpets.nl/animalintex/ hoe je hem moet gebruiken, en hoe lang e.d. overleggen met je DA.

Als je dit niet goed behandeld blijft het been gevoelig en blijft het een kans op einschuss / bloedvergiftiging. Dan worden de lymfeklieren nl aangetast.

Heb zelf ooit zoiets gehad bij een paard van me zag er ongeveer zelfde uit. Kan komen door mok, fotogevoeligheid, insectenbeten, maar ook door iets als bereklauw of zoiets. Maar ja waar het van komt maakt niet meer uit, die huid moet rustig en ontsteking eruit.

Esther

Berichten: 4145
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 22:09

Babbelaar20 schreef:
Ik heb een tijdje op een stal gelopen waar ook paarden met zo’n been rondliepen, lijkt er precies op. Dit was een autoimmuun ziekte. Misschien dat je dit eens kunt aankaarten bij je DA? Wij moesten het been zoveel mogelijk drooghouden, zo nu en dan wassen met een speciaal goedje en ze hadden ook een zalf ervoor.

Edit; zal even wat extra’s toevoegen, het dikke been is dan blijvend en de gek uitziende huid/vacht ook. Het blijft kortserig en schilferig. Deze paarden lopen gewoon nog fanatiek in de sport

Daar dacht ik ook aan, paard bij ons op stal had het.
Bij einschuß zou ik drie keer zo'n dik been verwachten.

JulianAngie

Berichten: 7
Geregistreerd: 11-09-17

Re: "Vreemd" been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-17 12:14

Da is er zojuist bij geweest. Afkrabsels waren niks in te vinden. Nu starten met 2 maal daags antibiotica en ze overleggen het met Utrecht...

RyanneZarita

Berichten: 516
Geregistreerd: 02-07-12

Re: "Vreemd" been

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 15:07

Bij einschuss zouden de gewrichtsvormen al niet meer duidelijk zichtbaar zijn hoor, binnen een dag is het been zo dik dat je erg geen vormen meer uit kan onderscheiden, dus dat is het naar grootste waarschijnlijkheid niet.

Janneke2

Berichten: 22774
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: "Vreemd" been

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 15:30

Ik denk niet aan einschuss - dat gaat veel sneller en het verklaart de roze plekken niet.
Verder is het bij de hoef gelukkig dun: ook daar zwelt het op bij einschuss (en dat is erg pijnlijk).

Maar wat het wel is:...???
(Mijn gok zou een schimmelinfectie oid zijn.)

hagelslag
Berichten: 9060
Geregistreerd: 18-09-10

Re: "Vreemd" been

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 15:34

Slechte leverwaardes?

petitparis

Berichten: 15991
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 15:38

ik zou denken mok die naar binnen geslagen is. Mijn paard haar onderbeen zag er toen gelijkaardig uit (zonder de wondes dan). Droge schilferige huid, weinig broos/kort haar en zwelling die bij beweging wegtrok. Mokzalf smeren resulteerde in een nog vele malen dikker been. Is weggegaan met antibiotica spuiten, - poeder en -zalf.