Peesontsteking......

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Melletje
Berichten: 43
Geregistreerd: 06-12-03

Peesontsteking......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-04 23:36

Nu rijd ik op een paardje Esquivana die ook een peesontsteking heeft. En zij is een polopony geweest. Vanaf jong af aan tot 15 jaar is ze polo pony geweest en jullie weten denk ik net als ik dat dat erg zware belasting is voor de paarden. Ze heeft toen 2 jaar stilgestaan lekker dikker geworden (dus mooi op gewicht, niet te dik) en bijgekomen. Toen ben ik haar gaan rijden, heel rustig opgebouwd(echt heel rustig) dat is nu meer als een jaar terug. Heb het opgebouwd en wou van het jaar het eerste B-proefje rijden, voor de lol, want ze vind al die dingen echt prachtig. Nu heeft ze dus sinds vorige week een peesontsteking. Ik ben erg benieuwd naar jullie en hoe het nu met andere paarden is die dit hebben gehad en hoe jullie haar behandelen/ behandeld hebben.

Alvast heel erg bedankt!

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 01:28

Een peesontsteking herteld vaak wel goed, duurt lang maar met de juiste medicatie en veel geduld kom je er wel, nadeel is alleen dat het paard niet de aller jongste meer is, scheelt toch vaak wel in het herstel... Stappen een paar keer per dag op een harde bodem en koelen, tegen de tijd als je weer gaat beginnen uitstappen op een harde bodem, succes!!

scallie

Berichten: 168
Geregistreerd: 07-11-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 09:04

hoi

bij mijn paardje is een week geleden ook een peesontsteking vastgesteld

ik heb me al gek zitten lezen op het net om alle info te verzamelen

Het betekent in elk geval minstens 3 maanden rust, met elke dag stappen op de harde grond. dit te beginnen met 5 minuutjes per dag en zo per week opbouwen met telkens 5 minuten

ik geef ook echinacea druppels voor de weerstand en msm zwavel (pees en spieropbouwend) in het voer. Verder 2 maal per dag afspuiten met koud water en Traumeel gel smeren.

Ik weet niet hoe erg het bij jouw paardje is, ik heb nl ook speciale ijzers laten onderleggen ter extra ondersteuning

Nu maar hopen dat ze snel herstellen hé, succes!

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 09:55

Een peesontsteking kost vooral veel tijd. Het kan wel een half jaar duren als je pech hebt. Vooral niet te snel beginnen met weer oppakken hoor. Veel over de harde weg stappen.

Melletje
Berichten: 43
Geregistreerd: 06-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-04 22:20

Arm meissie ze houd helemaal niet van lang stilstaan, ze was zo blij dat ik haar weer ging rijden en had zoveel plezier in de lessen en buitenritten Ik hoop dat het snel over is en ook voor jouw paardje Scallie. Dat van Echinecea is idd een goed idee, vooral omdat ze al iets ouder is. De rest doen we al behalve dat voer, heb je daar wat meer info over?

Jemig zeg wou van het jaar wedstrijdjes met haar starten, omdat ze dat soort dingen zo leuk vind, dus meer voor de lol dan dat ik verder met haar wou daarin. Net alles aangeschaft kleding, chip, paspoort, nieuw hoofdstel, laarzen, startkaart net binnen + startcompons. Verdrietig

Arme Esqui min. 3 maand stil staan das echt niets voor haar, dat worden extra veel knuffeltjes enz. voor haar Lachen
Laatst bijgewerkt door Melletje op 27-01-04 22:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Melletje
Berichten: 43
Geregistreerd: 06-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-04 22:21

ps. je bedoeld Echinecea D6?

scallie

Berichten: 168
Geregistreerd: 07-11-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 08:45

hoi

ik geef gewoon de echinacea druppels om aan te sterken, die je ook voor mensen kan kopen

Je kan ze eventueel in homeopathische verdunning kopen.

Betreffende het voer: ik geef zowiezo minder dan normaal omdat ze moet rusten. Als supplement geef ik MSM Zwavel. Dit is een peesversterkend en spieropbouwende stof. Het heeft ook een reinigende functie.

Je kan dit kopen bij de paardendrogist (is daar wel heel duur). Ik heb dit bij de reform gekocht. Prijs is 25Euro voor een halve kilo. Je geeft 2 à 4 lepeltjes per dag door het voer. Niet goedkoop maar wel de moeite.

Wat voor peesprobleem heb je juist? Ik hoop id dat het zowel voor jou als voor mij goed geneest. We zullen wel geduld moeten uitoefenen...

Mijn merrie laat nu bij die 5 minuutjes stappen al zien dat ze op ontploffen staat... en ze stampt met haar achterbenen tegen de stalmuren.
Ik ga toch vragen of ze al niet op de weide mag, want we hebben nog 11 weken te gaan.... Ze heeft ook al last van stalbenen. Verdrietig

Begin volgende maand laat ik ook nog 1 keer de kinesist komen om wat basis oefeningen te krijgen.

Geef me maar regelmatig een seintje, dan kunnen we elkaar wat opbeuren!!!

Melletje
Berichten: 43
Geregistreerd: 06-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-04 23:00

Hoi,

Je mag me wel mailen hoor melletje1988@hotmail.com zoals je dus kan zien ben ik niet altijd even veel op bokt Bloos! Maar goed, het gaat best aardig met Esqui's been. Ze loopt er niet kreupel op zelfs niet in draf (ze ging buiten uit zichzelf draven). Haar been is nog wel dik en behandelen we dus nog steeds.... kan nog wel een tijdje duren denk ik. Hoe is het nu met Scallie?

scallie

Berichten: 168
Geregistreerd: 07-11-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 09:17

wel, vanavond komt mij eigen DA om een scan te nemen

de vorige scans en diagnoses werden gesteld door een andere DA wegens vakantie van de mijne

Ze loopt heel goed en de zwellingen zijn weg, maar ja bij een pees is dat juist het gevaarlijkste want alles zit binnen in
ik hoop dat ze er vlug doorkomt want we hebben er nog een probleem bij

Het boerderijtje waar we al 2 jaar gezellig samen staan wordt verkocht!

dus moeten we verkassen. Het enige wat we hebben gevonden bij ons in de buurt aan een redelijke prijs is een weide met wel een ruime schuilstal.

Mijn paard zal altijd buiten kunnen, dat is wel beter maar we zullen het met een hoop minder faciliteiten moeten doen en smorgens zelf eten gaan geven enz... We hebben 2 weken lopen zoeken naar een andere stal, met alle stress vandien. Daarbij komt nog dat het op mijn werk super stressy is. Maw ik zie het allemaal zo niet meer zitten en hoop dat tenminste mijn paard toch vlug geneest Verdrietig

Hopelijk loopt het bij jou allemaal wat beter!!!!

MissPPP

Berichten: 261
Geregistreerd: 19-05-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 10:46

Mijn vorige paard heeft ook een peesontsteking gehad, hij sprong tijdens de springles scheef weg over een hindernis waardoor hij met het spronggewricht op de staander belandde, eerst beetje kreupel, later ging het niet over en nadat we een scan hadden laten maken in Emmeloord bleek het dus een peesschede ontsteking te zijn...... Het is aangeprikt en ze hebben er toen spul ingespoten zodat het sneller zou herstellen en de ontsteking zou zakken.
Mijn paard (was toen 4 jaar!) hield idd ook hélemaal niet van de hele dag in een stalletje staan en werd dus ook aardig vervelend, en kon er na een paar weken ook echt niet meer "even rustig een stukje mee stappen". Hij moest eigenlijk complete boxrust voor een paar week, maar omdat hij toch nog zo jong was (dat is bij die van jou misschien anders) hebben we hem besloten 3 mnd de wei in te doen (het is nl in het voorjaar gebeurd). Daarna ben ik er weer mee begonnen, en dat is echt hélemaal goedgegaan! Na een herstelperiode van +/- 5 mnd loopt hij nu weer hélemaal goed, en springt weer als de beste! Duss er is absoluut hoop! Succes ermee! Knipoog

scallie

Berichten: 168
Geregistreerd: 07-11-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 19:48

hoi

DA is geweest, het ziet er allemaal prima uit:))
Ze mag wel nog alijd niet buiten en verhuis is ook nog niet aan te raden

Dit betekent dus dubbel betalen om mijn plekkie niet kwijt te zijn! Scheve mond

Van de ene emotie naar de andere.

Maar de pees is zich al aan het helen en ik mag al 2x per dag een kwartier stappen, dus let's hope for the best!!!

Melletje
Berichten: 43
Geregistreerd: 06-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-04 18:08

Wat vervelend dat je nu net probleem hebt met je stalling Boos!

Esquivana's been ziet er beter uit, maar nog niet goed. Zal nog wel even duren, we geven haar idd ook minder voer anders valt er niet goed mee te stappen, dan begint ze te draven.