Werking Kurkuma bij Sarcoid

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
curly2day

Berichten: 5593
Geregistreerd: 23-06-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 16:53

SilvanoN schreef:
Uitwendig: kurkuma gemengd met uierzalf of vaseline, sommigen gebruiken ook honingzalf.

Inwendig gebruik je kurkumapoeder bij paarden ( wel langzaam opbouwen voor smaak en gevoelig maag/darmstelsel) met lijnzaadolie (vet maakt kurkuma beter oplosbaar) of ander vet als kokosvet en versgemalen peperkorrels ( belangrijk voor opneembaarheid)

Sommige paarden smullen ervan, anderen laten het liever staan of kan het door de slobber



Alleen honingzalf of ook met kurkuma poeder erdoor?

Melvern
Berichten: 4412
Geregistreerd: 14-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 17:30

Mijn paard heeft een occult sarcoid op haar hals. Zit er al jaren en groeit eigenlijk niet. Hij is zo groot als een 2 euro munt. Heb heel wat tubes zovirax gesmeerd maar dat deed niets.

Ik heb nu ook de nodige kurkuma gehaald en ga kijken of dit iets doet. Het is een plat plekje en ze heeft er geen last van gelukkig.

boris_rakker

Berichten: 278
Geregistreerd: 14-04-07
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 18:14

Melvern schreef:
Mijn paard heeft een occult sarcoid op haar hals. Zit er al jaren en groeit eigenlijk niet. Hij is zo groot als een 2 euro munt. Heb heel wat tubes zovirax gesmeerd maar dat deed niets.

Ik heb nu ook de nodige kurkuma gehaald en ga kijken of dit iets doet. Het is een plat plekje en ze heeft er geen last van gelukkig.


Ik heb zo’n zelfde sarcoid behandeld met Frankincense olie. En omdat ik nog geen enkel geneesmiddel heb gevonden die altijd bij elke sarcoid werkt tip ik hem hier ook nog even.

Ik heb het bij Holland&barret gehaald. En de olie in zo’n klein rollertje gedaan. 2x daags onverdund op de plek gesmeerd. De huid eromheen is wat gaan vervellen (ziet er beetje grijzig uit op de foto’s) maar het heeft mijn paard nooit geïrriteerd of zeer gedaan. Na 1,5 maand behandelen was alles verdwenen en na stoppen met smeren is de plek nu al een halfjaar rustig en niets meer aan te zien.

Aantal foto’s van het verloop:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Coentjuh

Berichten: 9855
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 11:58

SilvanoN schreef:
Inwendig gebruik je kurkumapoeder bij paarden ( wel langzaam opbouwen voor smaak en gevoelig maag/darmstelsel) met lijnzaadolie (vet maakt kurkuma beter oplosbaar) of ander vet als kokosvet en versgemalen peperkorrels ( belangrijk voor opneembaarheid)

Even nieuwsgierig of maisolie of zonnebloemolie ook een optie kan zijn?

Coentjuh

Berichten: 9855
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Re: Werking Kurkuma bij Sarcoid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 12:38

Even een schopje.. benieuwd naar meerdere ervaringen met voeren van kurkuma, smeren van kurkuma, verhoudingen etc. Ook benieuwd hoe het met jullie paarden en sarcoiden is?

branki

Berichten: 564
Geregistreerd: 24-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 16:46

Coentjuh schreef:
Even een schopje.. benieuwd naar meerdere ervaringen met voeren van kurkuma, smeren van kurkuma, verhoudingen etc. Ook benieuwd hoe het met jullie paarden en sarcoiden is?


Mijn paard had een sarcoid onder zijn buik, achter zijn voorbenen, net voor de singelplek.
Ik heb hem ongeveer een klein half jaar kurkuma gevoerd.
Op een gegeven moment begon de sarcoid te "werken", werd nattig en begon los te laten.
Is uiteindelijk helemaal verdwenen en tot nu toe (2 jaar later) ook weggebleven.
Je kunt plekje nog wel zien, is kaal en iets ruw maar dat is alles.

Love_Mirra
Berichten: 1250
Geregistreerd: 25-08-10
Woonplaats: België

Re: Werking Kurkuma bij Sarcoid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 18:49

Paardje had twee sarcoides op de koker. Ik heb kurkuma gevoerd (nu nog) en heb 1 sarcoide dagelijks ingesmeerd met kurkuma/water-mengsel. Degene die ik insmeerde is er af gevallen. Die waar ik niet gesmeerd heb, is nu heel klein geworden

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 18:58

Ik heb deze plek ingesmeerd met een mengel van kurkuma met zwarte peper (deze: https://www.gezonderwinkelen.nl/it-s-am ... am-curcuma)
en wat zonnebrand. Eerst 3 dagen achter elkaar gesmeerd, daarna 3 x om de dag en vervolgens 1x per week. Na 3 maanden was de plek volledig verdwenen.

Afbeelding

MirandaMalik

Berichten: 9898
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Werking Kurkuma bij Sarcoid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 19:32

Mijn paard heb ik ook kurkuma gegeven, ik had golden paste gemaakt en gevoerd.
Maar dat heeft totaal niet geholpen.
Ook heb ik de sarcoid behandeld met dermequin.
En met zovirax.
Hielp ook niet.
Nu een vijftal maanden aan het smeren met salicylzuur 40% en dat werkt super!
De dierenarts heeft een recept voor me doorgestuurd naar de apotheek waar ze de creme gemaakt hebben.
Het is niet zo duur ook, kostte 12 euro.
Het wordt ook gebruikt voor mensen om wratten te behandelen.
Het lijkt bij ieder paard weer anders wat aanslaat dus wie weet.

Destiny22
Berichten: 1002
Geregistreerd: 13-11-04

Re: Werking Kurkuma bij Sarcoid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-20 11:04

Wat leuk om zoveel verhalen te lezen waarbij de kurkuma geholpen heeft! Bij mijn paard zijn ze ook nog steeds weg gelukkig.

Coentjuh

Berichten: 9855
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 13:45

Interessant! Inmiddels de Kurkuma incl. peper van Pharmahorse in huis. Ik vind het belangrijk om het sowieso door zijn eten te geven omdat hij best veel sarcoides heeft :\ . De meeste zijn klein/beginnende, en er zitten een paar grotere.

Voorheen bij ons andere paard, welke een plekje naast de singel had, jaren gesmeerd met de Kruidvat koortslip crème en het heeft echt wel een paar jaar! geduurd, trouw iedere dag smeren! Maar is uiteindelijk heel klein geworden en verdwenen.

Coentjuh

Berichten: 9855
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 12:05

Bijna een maandje aan het smeren (hij heeft 1 grotere maar ook een paar kleine of beginnende) en ook door het voer. Helaas nog weinig verandering, maar het is misschien nu nog een te korte periode.

SjonnieZ

Berichten: 2360
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Werking Kurkuma bij Sarcoid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 12:34

Bij mijn paard heeft het geholpen. Hij had een heel klein sarcoide. Meer een bobbel. (Onderhuids en bovenhuis op z’n borst kast)
Door de kurkuma werd de bobbel dunner.
Daarna op advies van de DA Zovirax gesmeerd.
Vervolgens de wond een tijdje laten rusten,
Het groeide mooi dicht maar de haren kwamen niet terug. Het bleef een witte plek.
Nu weer beginnen met kurkuma en de haren komen weer terug

tinkersjakie
Berichten: 2052
Geregistreerd: 07-12-04
Woonplaats: froombosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 01:35

SilvanoN schreef:
Ik heb het geprobeerd en het lijkt goed te gaan. ( ik wilde ook niet opereren, het zou haar derde narcose worden en ooit gaat dat mis ben ik bang) Ik heb kurkuma van Pit&Pit gemengd met wat vaseline en dat op de wratachtige sarcoid gesmeerd onder haar buik. Ik schrok wel even omdat het wel een verdikking op de plaats van aanbrengen te weeg bracht . Maar nu binnen een paar dagen is al een groot stuk van de sarcoid eraf gevallen!

[ [url=m/Nrf1Rr.jpg]Afbeelding[/url] ]
Voor


[ [url=m/uQeVju.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/mN3R3m.jpg]Afbeelding[/url] ]



Ohh die foto waar korst vanaf is doet mij denken aan mijn eigen paard.

Van 2 weken geleden ongeveer
Afbeelding

Vandaag
Afbeelding

Was aldoor dicht en zit er al een tijd. Eigenlijk niks aan gedaan omdat ook niet groter werd. Maar nu laatst dus open geknapt.

Mijn da noemde het iets anders en heb geen idee meer wat. Maar dit lijkt toch er op wat jij plaatst.

Ik zou ook graag willen weten hoe de verhouding is van het zalf

Melvern
Berichten: 4412
Geregistreerd: 14-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 06:36

Bij mijn paard wou ik het ook proberen met kurkuma en zwarte peper. Heb een aantal potten besteld.

Toen ik haar pas verhuisde naar stal na een poosje weiland ivm blessures was de sarcoid ineens weg. Had een poosje niet echt gelet op de sarcoid omdat ze lekker op het land liep en vrije tijd had. Blijkbaar is het dus gewoon weggegaan.

Ik heb jaren vanalles gedaan, gesmeerd en gegeven om het weg te laten gaan en niet hielp. Nu na bijna 10 jaar is het ineens weg.

Ben er zo blij mee. Ik kan dus niet meer kijken wat de kurkuma en peper doet.

SjonnieZ

Berichten: 2360
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Werking Kurkuma bij Sarcoid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 08:24

Mijn paard had een op z’n borstkast. In de winter dagelijks een schep kurkuma gegeven van pharmahorse. De knobbel werd daardoor zo klein dat de DA wegsnijden niet meer nodig vond.
Vervolgens in het voorjaar op haar advies gesmeerd met Zovirax.
Daarna hield hij een wit haarloos plekje over. Omdat het niet wegging, weer beginnen met kurkuma en nu is het helemaal weg en zijn de haren ook weer terug.

tinkersjakie
Berichten: 2052
Geregistreerd: 07-12-04
Woonplaats: froombosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 08:46

tinkersjakie schreef:
SilvanoN schreef:
Ik heb het geprobeerd en het lijkt goed te gaan. ( ik wilde ook niet opereren, het zou haar derde narcose worden en ooit gaat dat mis ben ik bang) Ik heb kurkuma van Pit&Pit gemengd met wat vaseline en dat op de wratachtige sarcoid gesmeerd onder haar buik. Ik schrok wel even omdat het wel een verdikking op de plaats van aanbrengen te weeg bracht . Maar nu binnen een paar dagen is al een groot stuk van de sarcoid eraf gevallen!

[ [url=m/Nrf1Rr.jpg]Afbeelding[/url] ]
Voor


[ [url=m/uQeVju.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/mN3R3m.jpg]Afbeelding[/url] ]



Ohh die foto waar korst vanaf is doet mij denken aan mijn eigen paard.

Van 2 weken geleden ongeveer
[ [url=m/ARR4IV.jpg]Afbeelding[/url] ]

Vandaag
[ [url=m/h8pYf7.jpg]Afbeelding[/url] ]

Was aldoor dicht en zit er al een tijd. Eigenlijk niks aan gedaan omdat ook niet groter werd. Maar nu laatst dus open geknapt.

Mijn da noemde het iets anders en heb geen idee meer wat. Maar dit lijkt toch er op wat jij plaatst.

Ik zou ook graag willen weten hoe de verhouding is van het zalf


Nog een vraagje eigenlijk omdat ik twijfel wat het nu eigenlijk is, het lijkt wel op een sarcoid maar je voelt ook een bultje in het lichaam zitten. Dus dat ie dieper erin zit. Dit voel je makkelijk omdat de koker natuurlijk heel los is qua huid.
Maar kan dat bij een sarcoid dat ie er ook wat in zit. Of is het echt oppervlakkig op de huid.

SjonnieZ

Berichten: 2360
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Werking Kurkuma bij Sarcoid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 12:31

Das is gewoon het Sarcoïd
Bij mijn paard was de onderhuidse bult zelfs groter dan de zichtbare

tinkersjakie
Berichten: 2052
Geregistreerd: 07-12-04
Woonplaats: froombosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 00:45

SjonnieZ schreef:
Das is gewoon het Sarcoïd
Bij mijn paard was de onderhuidse bult zelfs groter dan de zichtbare

Ok dank je. Vandaag kurkuma gehaald dus ben benieuwd.

Graag zou ik nog willen weten hoe de zalf gemaakt wordt.... weet niet wie mij daarbij kan helpen!!?
Of heeft iemand ervaring met de kurkuma wondzalf van paardendrogist
https://www.paardendrogist.nl/paardendr ... 50-ml.html

Slmt9

Berichten: 4820
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Werking Kurkuma bij Sarcoid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 16:54

https://www.turmericlife.com.au/pages/h ... ow-to-feed

Site van australische dierenarts die veel ervaring heeft met het voeren van kurkuma. Er is ook een fb pagina met verwijzigingen naar wetenschappelijke artikelen geloof ik.

Verder staat er in het bijzonder meer over sarcoiden en dat het dan ook juist inwendig gegeven moet worden. Zalf kurkuma is meen ik 1:1 met bijv kokosolie om te smeren.

Mijn paard krijgt het nu vanwege hb en artrose. Want ook daarbij schijnt het goed te werken (pijnstillend, ontstekingsremmend)

tinkersjakie
Berichten: 2052
Geregistreerd: 07-12-04
Woonplaats: froombosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 19:28

Slmt9 schreef:
https://www.turmericlife.com.au/pages/h ... ow-to-feed

Site van australische dierenarts die veel ervaring heeft met het voeren van kurkuma. Er is ook een fb pagina met verwijzigingen naar wetenschappelijke artikelen geloof ik.

Verder staat er in het bijzonder meer over sarcoiden en dat het dan ook juist inwendig gegeven moet worden. Zalf kurkuma is meen ik 1:1 met bijv kokosolie om te smeren.

Mijn paard krijgt het nu vanwege hb en artrose. Want ook daarbij schijnt het goed te werken (pijnstillend, ontstekingsremmend)


Ohh ben benieuwd naar je ervaring ermee. Hier ook een tinker met hk en atrose.

Heb nu via paardendrogist de wondzalf besteld.
Ook ivm dat het een bescherm laagje geeft voor de vliegen.
https://www.paardendrogist.nl/paardendr ... 50-ml.html

Ga zo even link lezen

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: Werking Kurkuma bij Sarcoid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 19:36

Kurkuma kan heel goed gegeven worden bij artrose. Beste is om er golden paste van te maken en bestel gewoon de humane kurkuma, vaak stuk goedkoper en precies hetzelfde. Ik bestel altijd bij zenzicare.nl en maak de golden paste met kokosolie en zwarte peper.

Slmt9

Berichten: 4820
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 23:17

Ik geef de biologische kurkuma van pitpit met gemicroniseerd lijnzaad (verhouding 1:3). Die combi werkt ook. Ik ben zelf nog huiverig voor de peper. Gezien de gevoeligheid van mijn paard, durf ik dat nog niet aan.

Voor wondzalf heb ik tot nu toe zulke fijne zalf (vetericyn, traumeelgel, zilverzalf en honingzalf), dat ik nog geen reden heb om over te stappen.
Lijkt me wel een mooi product, meerdere mooie ingredienten (allantoin is kalmerend, aloe ook verkoelend, jammer alleen vd lavendel) maar vind zalf uit een pot ook niet handig in gebruik.

marleen_usar

Berichten: 24668
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 23:24

Golden paste kan je zelf maken, op internet is er veel over te vinden.

piezze

Berichten: 3519
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 23:34