Paard heeft bulten die niet weg gaan

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elisa2

Berichten: 37145
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard heeft bulten die niet weg gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 09:25

Blijven toch insectenbulten denk ik, mijn paard krijgt er soms ook hele grote bulten van waarbij het heel erg lang duurt voordat ze weer wegtrekken. Als er nu geen nieuwe bulten meer bijkomen weet je het zeker.

__Suus__
Berichten: 23
Geregistreerd: 04-03-08
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 08:30

MarritdeG schreef:
__Suus__ schreef:
Mijn paard heeft precies hetzelfde! Ook met die rare korstjes die diep de huid in gaan. Inmiddels ben ik er al een jaar mee bezig en nog steeds geen oplossing. Dierenarts dacht eerst voedselallergie, dus weken lang alleen op kuil, maar geen verbetering. Ze staat ook onder een eczeemdeken zodat ze zichzelf niet helemaal kapot bijt. Ook ben ik aan het detoxen met kruiden en heb ik Feral Shampoo en lotion. Dit lijkt ook allemaal niet te helpen. Wat raar is dat het voornamelijk aan de linkerkant zit en er in vlagen meer bulten bijkomen. Ook in de winter toen er geen insecten waren. Oplossing heb ik nog niet maar ik volg!


Hier lijkt het erger te worden met warm weer, bij jullie ook? Mijn paardje heeft ook meer bulten op links dan op rechts. Vooral op links bij de buik is het erger, de hals is beide kanten even erg.


Het lijken meer periodes te zijn dat er weer een aantal bulten bij komen. De plek van die bulten is steeds anders. Nog steeds geen nieuwe bulten bij jou met eczeemdeken?

Anoniem

Re: Paard heeft bulten die niet weg gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 08:45

Ik lees ook even mee, heb onlangs ook een topic aangemaakt met ongeveer hetzelfde probleem, mijn paard heeft alleen hele grote bulten en zonder korst die naar binnen trekt.
Ze heeft het nu bijna anderhalve week, da zegt ook allergie voor een bepaald insect waarschijnlijk en de eerste bulten had ze ook voordat haar vliegendeken met buikflap op ging.
Wanneer kwamen bij jou de korstjes erop?

Afbeelding
Afbeelding

MarritdeG

Berichten: 433
Geregistreerd: 03-11-09

Re: Paard heeft bulten die niet weg gaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-17 08:47

Bij mij komen enkele dagen na de waarneming van de bulten korstjes erop. Op een grote bult van ongeveer 4 cm zitten nu 4 korstjes, de bult is nu wel zo goed als weg alleen de hele diepe kortsjes zitten er nog. Die bulten van mijn paard zijn echt veel kleiner dan die van jou paar, mijn paard heeft meerdere kleine bulten. Hij krijgt nu geen nieuwe er meer bij maar soms worden de bulten die eerst bijna weg waren opeens weer dikker. Met name met warm weer lijkt het..

Anoniem

Re: Paard heeft bulten die niet weg gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 08:51

Dat idee heb ik ook, zodra het warmer word/is worden de bulten weer wat groter.
Ik doe er elke dag coolingsgel op als het warm is en dan blijven ze gelijk qua grootte, merk ook wel dat mijn paard in ene veel grager (is dat een woord haha) de wei uit wil en soms hysterisch begint te rennen terwijl de rest rustig staat.
Ik ga er dus vanuit dat het wel een of ander insect is geweest, 1e dag dat ze die bulten had was dat ook wel wat gevoelig.

MarritdeG

Berichten: 433
Geregistreerd: 03-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-17 08:52

__Suus__ schreef:
__Suus__ schreef:


Hier lijkt het erger te worden met warm weer, bij jullie ook? Mijn paardje heeft ook meer bulten op links dan op rechts. Vooral op links bij de buik is het erger, de hals is beide kanten even erg.


Het lijken meer periodes te zijn dat er weer een aantal bulten bij komen. De plek van die bulten is steeds anders. Nog steeds geen nieuwe bulten bij jou met eczeemdeken?


Nee nog geen nieuwe bulten gezien (ik maak iedere keer foto's die ik vergelijk). Wel af en toe dat de bulten die hij al had weer wat dikker worden met name als het warm is.

MarritdeG

Berichten: 433
Geregistreerd: 03-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-17 22:21

Hier nu 3 nieuwe bulten (denk ik, weet het niet helemaal zeker) maar volgens mij zaten ze er voordat ik op buitenrit ging nog niet. Alle 3 naast elkaar als een soort driehoekje. Tijdens het rijden natuurlijk wel de deken eraf gehaald maar ik heb geen insect gezien en ingesprayt met vliegenspray...

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 22:26

Volgens mij zijn het insectensteken.

Mijn paard had precies zelfde zoals op de foto.......trok na een paar dagen weg.

Ik ging dan vliegenspray op sprayen zodat hij tenminste ff met rust gelaten werd door de insecten.

Mijn paard had geen hele diepe korsten zoals wat je hier beschreef bij jouw paard.

frankiej
Berichten: 4145
Geregistreerd: 02-06-07

Re: Paard heeft bulten die niet weg gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 22:29

ik volg ff. bij ons een dartmoor die laatst flink onder de bulten zat vooral aan beide zijden in de hals. 2 injecties gekregen wat best goed hielp maar over is het niet. Korstjes herken ik niet wel de vorm van de bulten. Ook heeft ie er geen jeuk aan.

MarritdeG

Berichten: 433
Geregistreerd: 03-11-09

Re: Paard heeft bulten die niet weg gaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-17 22:42

Mijn paard heeft inmiddels ook ontstoken ogen.. da is nog steeds verzekerd van een allergische reactie waarschijnlijk insecten maar niet zeker. Duurt nu al 3 weken.. maar eerst was het erger dus er zit wel verbetering in. Gaat alleen erg langzaam. Hij heeft wel jeuk maar niet overmatig (schuurt zich niet kapot)

MarritdeG

Berichten: 433
Geregistreerd: 03-11-09

Re: Paard heeft bulten die niet weg gaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-17 22:44

Voor de ogen heb ik een antibiotica zalfje, voor de bulten was ik hem met betadine shampoo of naja eigenlijk meer voor de korsten verder dus een eczeem deken en vliegenspray maja het kan nog steeds ook een pollen allergie zijn en dan heeft dat natuurlijk geen zin. Al denk ik toch aan insecten anders kan ik de wondjes in het midden niet plaatsen...

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Re: Paard heeft bulten die niet weg gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 23:05

Die wondjes in het midden van de bulten.......dat zijn de insectenbeten, dat had mijn paard ook, hij had er ook geen jeuk aan.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Paard heeft bulten die niet weg gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 23:33

Mijn paardje heeft dit ook door insectenbeten. Alleen dat korstje heeft hij niet.

Heb je misschien de goudoogdaas gezien? Die lijkt ook wel wat op een bij en mijn paard is daar het meest bang van. Zodra er zo een kreng in de buurt is wordt hij erg nerveus.

De bulten
Afbeelding

MarritdeG

Berichten: 433
Geregistreerd: 03-11-09

Re: Paard heeft bulten die niet weg gaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-17 09:30

Bulten bij jou paardje lijken een stukje kleiner en meer? Zoals ik het op de foto zie. Zouden ook wel eens eiwitbulten kunnen zijn volgens mijn da zijn het bij mij geen eiwitbulten omdat het te groot is en een korst heeft. Maar het zou bij jou ook kunnen zijn dat je paard echt vaak gestoken is maar niet echt allergisch en de bulten daarom relatief klein blijven.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Paard heeft bulten die niet weg gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 15:17

Bulten zijn weggegaan zodra ik een eczeemdeken had opgelegd.
Eiwitbulten waren het niet volgens de dierenarts.

Anoniem

Re: Paard heeft bulten die niet weg gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 15:45

Bij mijn paard trekken de bulten inmiddels weg behalve de 1e, die is nog steeds zo groot, dus vraag mij af of dat toch niet een trap is geweest en de rest door insecten.

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 15:51

Zoals op de foto van die bruine paard hierboven, dat had mijn paard ook.

Dus ik ging hup lekker afspoelen met water (het was bloedheet en hij was aan het zweten), droogstappen en direct veerust overheengespoten en na een paar dagen trok dat helemaal weg.

vosje2010
Berichten: 186
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 15:55

Mijn paard heeft eens zulke bulten gekregen nadat hij tijdens een hevige regenbui ging schuilen onder een eik waar eikenprocessierupsen in zaten! Hij zat onder de bulten die hevig jeukten. Sindsdien bestrijden we de eikenprocessierups en geen last meer van gehad.

Horsesandme

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Op de rug van mijn Pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 16:24

Ik volg even! Mijn paard heeft dit precies hetzelfde! Maar dan alleen links op zijn hals en schouder. Deze jeuken ook. Het begon van de winter. Toen was het even over en zomer was het weer terug.
Heb toen Hibu scrub shampoo van de dierenarts gehad. Als ik hem daar mee waste was het na een aantal dagen wel weg. Gelijk al mijn dekjes, borstels en dekens gewassen en ontsmet.
Maar toch komt het iedere keer na een aantal dagen toch weer terug.

Heel vreemd. Zeker omdat het niet over zijn hele lichaam zit....

MarritdeG

Berichten: 433
Geregistreerd: 03-11-09

Re: Paard heeft bulten die niet weg gaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-17 09:08

Hier lijken de bulten heel langzaam te verdwijnen. De hardnekkige grote bulten zwellen wel weer iets meer op als het warm is. De bulten waarvan ik dacht dat ze nieuw waren waren niet nieuw zag ik later op een foto terug. Hij heeft dus sinds de eczeem deken geen nieuwe bulten meer gekregen. De hardnekkige diepe korstjes groeien nu bij sommige bulten langzaam uit. Ik denk toch inderdaad een allergie voor een bepaald insect, de deken blijft op!

Syberdepiep

Berichten: 1600
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 09:22

Beten van de zwarte steekvlieg waar je paard gevoellig voor is?
Als die bijten laten ze een larfje achter in de huid, deze komt na 10 dagen eruit en dan kan het lijken of je paard zichzelf open heeft gekrabt. Voornamelijk op hoofd/hals/borst/buik en benen, en geeft heel veel jeuk, wordt vaak verward met zomereczeem omdat er nog vrij weinig over bekend wordt. Sommige paarden krijgen ook last van een ontstoken oog. Zwarte steekvlieg kan deze oogbacterie ook overdragen, voornamelijk bij koeien bekend als 'pink eye'. Enigste wat helpt is de periode dat ze er zijn zorgen dat je paard ivermectine in z'n bloed heeft tegen die larven, dus om de 2 maanden wormenkuur geven. En insprayen met Butox, een vliegenafweermiddel wat veel bij koeien gebruikt wordt en in de bloedbaan trekt. Dit middel moet je wel verdunnen omdat de paardenhuid er slechter tegen kan. Inpakken met een goede vliegendeken helpt ook, alleen die zwarte steekvliegen steken op stal ook zo door je sokken en rijbroek heen, dus lijkt me onvoldoende.
Voorheen werden paarden standaard regelmatig ontwormd, dat gebeurt niet meer en kan dus best zo zijn dat paarden en nu problemen mee krijgen. Veel dierenartsen weten hier nog niets vanaf.
Heb 2 paarden op stal onder dezelfde omstandigheden, 1 heeft nergens last van, de andere heeft die gevoelligheid en heel veel problemen mee gehad (jeuk!) totdat we erachter kwamen dat het aan die steekvliegen lag. DA kwam niet verder dan eczeem, parasieten, schimmel en allergie wat het allemaal niet bleek te zijn. Dit paard is inmiddels helemaal hersteld en merk je niets meer aan zolang je de juiste voorzorgmaatregelen treft.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34631
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 10:07

Als hij ook dikke oogleden heeft denk ik toch aan een reactie op steekbeesten. Ons vorige paard kon dat ook geregeld hebben. Even contact met DA opnemen, ik denk dat je het met vrij verkrijgbare middeltjes niet weg gaat krijgen.

MarritdeG

Berichten: 433
Geregistreerd: 03-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-17 10:35

SusanH schreef:
Als hij ook dikke oogleden heeft denk ik toch aan een reactie op steekbeesten. Ons vorige paard kon dat ook geregeld hebben. Even contact met DA opnemen, ik denk dat je het met vrij verkrijgbare middeltjes niet weg gaat krijgen.


DA is er al twee keer bij geweest.. Hij heeft al een injectie gehad met antihistaminica en ik heb een antibioticazalf voor zijn ogen. Ook had ik Z itch van de ene DA gekregen maar de andere DA zei weer dat ik dat beter niet kon gebruiken... Ondertussen is het wel verbeterd maar nog niet helemaal weg...
Laatst bijgewerkt door MarritdeG op 29-06-17 10:37, in het totaal 1 keer bewerkt

MarritdeG

Berichten: 433
Geregistreerd: 03-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-17 10:36

BopjeBo schreef:
Beten van de zwarte steekvlieg waar je paard gevoellig voor is?
Als die bijten laten ze een larfje achter in de huid, deze komt na 10 dagen eruit en dan kan het lijken of je paard zichzelf open heeft gekrabt. Voornamelijk op hoofd/hals/borst/buik en benen, en geeft heel veel jeuk, wordt vaak verward met zomereczeem omdat er nog vrij weinig over bekend wordt. Sommige paarden krijgen ook last van een ontstoken oog. Zwarte steekvlieg kan deze oogbacterie ook overdragen, voornamelijk bij koeien bekend als 'pink eye'. Enigste wat helpt is de periode dat ze er zijn zorgen dat je paard ivermectine in z'n bloed heeft tegen die larven, dus om de 2 maanden wormenkuur geven. En insprayen met Butox, een vliegenafweermiddel wat veel bij koeien gebruikt wordt en in de bloedbaan trekt. Dit middel moet je wel verdunnen omdat de paardenhuid er slechter tegen kan. Inpakken met een goede vliegendeken helpt ook, alleen die zwarte steekvliegen steken op stal ook zo door je sokken en rijbroek heen, dus lijkt me onvoldoende.
Voorheen werden paarden standaard regelmatig ontwormd, dat gebeurt niet meer en kan dus best zo zijn dat paarden en nu problemen mee krijgen. Veel dierenartsen weten hier nog niets vanaf.
Heb 2 paarden op stal onder dezelfde omstandigheden, 1 heeft nergens last van, de andere heeft die gevoelligheid en heel veel problemen mee gehad (jeuk!) totdat we erachter kwamen dat het aan die steekvliegen lag. DA kwam niet verder dan eczeem, parasieten, schimmel en allergie wat het allemaal niet bleek te zijn. Dit paard is inmiddels helemaal hersteld en merk je niets meer aan zolang je de juiste voorzorgmaatregelen treft.


Interessant.. Ik ga hem meteen even ontwormen.

Syberdepiep

Berichten: 1600
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 13:22

Paard verderop had het ook en de eigenaar geloofde me niet, gooide het op een chronische oogontsteking omdat het oog niet blijvend opknapte van de medicatie. Heb dezelfde bobbels gezien bij dat paard en de DA deed dat af als 'zweet-eczeem'. Komt puur omdat de meeste DA er geen kennis over hebben, is nog te onbekend en daarom willen ze er niet echt aan meewerken. Uiteindelijk heeft de eigenaar het paard verkocht omdat hij het niet meer zag zitten met die oogproblemen (kostte teveel geld), staat nu in Oostenrijk en heeft nergens meer last van. Dus was het waard geweest het tenminste te proberen...

Artikelen waar je meer kunt vinden (wellicht niet allemaal over exact dezelfde soort insekten maar waarschijnlijk wel ergens aanverwant):

https://nl.wikipedia.org/wiki/Onchocerciase

http://equimed.com/diseases-and-conditi ... ocerciasis

https://www.blizzz.nl/steekvliegen-daze ... ekvliegen/