Wat is precies stijfheid? Waardoor komt het?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marinke

Berichten: 2584
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Eelde

Wat is precies stijfheid? Waardoor komt het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-04 13:05

Vanochtend reed ik in de les op een pony die kreupel was geweest. Maar ze zeiden dat ik er weer op kon rijden, dat het weer helemaal goed was.

Maar bij de eerste pasjes in draf voelde het al meteen heeeel raar aan, ik dacht echt dat ze heel erg kreupel liep. (heb verder geen verstand van kreupelheden enzo hoor Knipoog maar dit voelde ik echt)
Instructeur heeft er ff naar gekeken en volgens hem was ze gewoon enorm stijf. Ik moest haar maar goed los rijden.

Na een half uurtje liep ze al een stuk beter. Aan het einde van de les nog weer beter. Ze wilde ook wel graag lopen enzo, ze liep enorm te briesen Lovers
Ze werd ook steeds makkelijker te rijden, ik voelde haar echt soepeler worden, kwam met haar koppie naar beneden, enz.

Maar toch had ik niet het idee dat ze op het einde weer helemaal normaal liep.

Wat denken jullie, was het stijfheid? En als dat het was, waardoor komt dat dan en wat houd het in?
En moet ik dan gewoon doorrijden of is het dan beter om er niet op te rijden?

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 13:17

als een pony een tijd heeft stilgestaan, dan hopen er zich afvalstoffen op in de spieren, waardoor spieren minder makkelijk bewegen en dus de pony in zijn geheel stijf gaat lopen
als een paard of pony lang heeft stilgestaan moet je ook eerst een paar dagen licht werk doen, erg dom dat bij jou op de manege de pony meteen weer een vol uur moet lopen !!
als je een paar dagen licht werk doet, komt de conditie weer langzaam op peil, en de spieren kunnen zo rustig weer wat aangesterkt worden!
dat ie na een half uur beter ging lopen komt dus omdat de afvalstoffen toen een beetje uit de spieren begonnen te raken, en zowiezo, spieren moeten eerst opwarmen voor ze soepel kunnen bewegen Knipoog

dus oftewel, een pony die stijf is moet je extra lang losstappen, en zeker in het begin, niet te korte wendingen mee rijden, veel lange lijnen rijden en het niet te moeilijk voor hem maken
en ook na het rijden erg goed uitstappen!

Marinke

Berichten: 2584
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Eelde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-04 13:23

Ze had een week stilgestaan, denk ik. Ze word zoiezo niet zo vaak gebruikt voor de lessen, niemand rijd erop. Ik weet niet of ze afgelopen week nog gereden is, maar vorige week zaterdag was iemand haar wel aan het opzadelen. Ze schijnt kreupel te zijn geweest maar er was niemand die het echt wist, degene die dat soort dingen altijd weet was er niet....

Ik vertrouwde maar op mijn instructeur, die weet neem ik aan wat het beste voor de pony is. (die man is echt heel goed voor de ponys hoor, geen bruut die ze zelfs als ze kreupel zijn nog uren laten lopen Knipoog)

maar bedankt voor de uitleg! Eigenlijk heel logisch allemaal
Ik hoop niet dat ik nou teveel van haar gevraagt heb in dat uurtje, maar ze heeft dus geen weken stilgestaan.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 13:31

ohh een weekje, dat valt wel mee !
het komt helaas best vaak voor dat manegepony's niet helemaal regelmatig lopen, en toch in de lessen worden gebruikt
maar als ze echt pijn eraan had, was ze wel erger gaan kreupelen neem ik aan !
jij kan er iig niets aan doen, de manege is zelf verantwoordelijk voor zijn paarden!
waarom rijd er eik niemand op? staat ze vaker kreupel?

Marinke

Berichten: 2584
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Eelde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-04 14:21

Ze staat niet waar alle pony's staan die vaak worden gebruikt voor de lessen. Dus je moet echt weten dat ze gebruikt mag worden voor de lessen. En ze is nog niet zo heel lang op de manege en heeft nog wel eens wat veel energie (vind je het gek als ze soms een week achter elkaar op stal staat zonder beweging Boos!)
Dacht ik idd ook, dat ze dan wel erger kreupel zou gaan lopen. En het werd dus beter.
Maar in het begin schrok ik echt, het voelde niet fijn

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 15:21

wel knap van je dat je dat voelt
meeste manegeruiters voelen het niet als een paard anders als anders loopt!

Mist

Berichten: 9485
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 19:18

Stijfheid in de zin van spierpijn betekent dat door belasting er hele kleine haar scheurtjes in de spieren ontstaan, die weer genezen en zorgen voor de spieropbouw (is dus een gewenst effect-als dat teminste met mate is). Maar stijfheid kan helaas ook andere dingen betekenen...arthrose bijvoorbeeld