schuren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nimmy

Berichten: 3942
Geregistreerd: 01-02-03

schuren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-04 12:03

mijn pony schuurt de laatste week steeds bij zijn staart, hoe zou dit kunnen komen en hoe stop je idt weer.
hij heeft wel last van staart en maneneczeem, maar bij zijn manen schuurt hij niet, en het lijkt me wel erg vroeg om te beginnen met schuren, en hij word ook gewoon op tijd ontwormt.
wel krijgt hij sinds een maand fenegiek erbij, omdat hij af en toe wat benauwt was op stal en daar nu gewoon veel meer staat. maar het lijkt me niet logisch dat ze daarvan gaan schuren

Suusje1986

Berichten: 1153
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 17:23

Mijn verzorgpony schuurde ook zijn staart, maar sinds regelmatig 'onder zijn staart' (als je begrijpt wat ik bedoel Lachen ) wordt schoongemaakt, is het over. Gewoon met babydoekjes van zwitsal.

robbie
Berichten: 293
Geregistreerd: 12-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 18:31

Ja mijn merrie heeft er ookal weer last van, ik nam aan dat ze last had van zomerexceem maar ze begint dus nu al te schuren en dan aan haar hals, wat ze ookal wel deed in de zomer.
Ik vind dit dus een btje te vroeg meestal begint het in maart ofzo pas.
Dus ik ben benieuwd of iemand weet of dat wel zomerexceem is of iets anders dan toch?!

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 19:47

Is je paard toevallig aan t verharen en heeft ie een deken op? Toen mijn paard vorige maand ging verharen ging ie ook zn staart schuren, ik denk doordat de losse haren prikten onder zn deken. Ik heb toen zn staart gewassen met immaverol en smeer elke dag sweet itch erop (kan je kopen bij de paardendrogist en bij divoza) en nu schuurt ie niet meer.

Rijo
Berichten: 2670
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 23:43

bij mijn fjorden deed ik altijd regelmatig azijn erop in de manen als ze hun boogje gingen vergallen met schuren maar als hij openwondjes heeft kan je het betr dan maar niet met azijn doen want dat prikt ontzettend!..

Verder had ik ook bij de paardendrogist AVS besteld dat is een soort spul dat je masserend moet aanbrengen en dat heeft ook super gewerkt bij mij

http://www.paardendrogist.nl/

Gebruik zodra het paard begint te schuren direct een product dat de gevoelige huid beschermt en de jeuk helpt verminderen, zoals bijvoorbeeld Silitch, Vlieg Op! Gel of D-itch Lotion. Ook het wassen van de staart en manen met een zwavel/teer shampoo (Equi ZT Shampoo} kan tijdelijk verlichting geven. Met deze maatregelen kunt u voorkomen dat uw paard in een vicieuze cirkel van jeuk terecht komt, waarbij de door het schuren geïrriteerde huid op zich al reden is om weer te schuren. Er is helaas niet één zalf of gel dat bij ieder paard helpt om de jeuk te verminderen. Het enige dat u kunt doen is proberen op welke stoffen de huid van uw paard het beste reageert. Als het schuren ondanks uw aanpak toch ondraaglijk wordt, dan kunt u de dierenarts vragen om een spuit, waarmee de jeuk onderdrukt wordt.

Insecten weren
Bij een paard met zomereczeem is het gebruik van vliegenmiddelen haast onontbeerlijk. Gebruik bij voorkeur een natuurlijke geurspray; deze zijn vriendelijker voor de toch al gevoelige huid dan een synthetisch product. Laat u niet misleiden door het feit dat u geen mugjes ziet; de culicoïde is heel klein en moeilijk zichtbaar. De behandeling van staart- en maneneczeem heeft de beste resultaten bij een gecombineerd gebruik van inwendige producten en uitwendige producten zoals jeukstillende middelen en producten die vliegen weren.

Jeuk en irritatie kan ook ontstaan door wormen. Door regelmatig uw paard te ontwormen voorkomt u dat uw paard jeuk krijgt van eventueel aanwezige wormen.

Een andere veroorzaker van jeuk is luis. Luizen irriteren de paardenhuid vreselijk en kunnen de oorzaak zijn van aanhoudende jeuk Luizen komen vooral voor bij paarden met een dikke wintervacht.

moowsy

Berichten: 7476
Geregistreerd: 23-12-03
Woonplaats: Vleuten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 00:16

Het kunnen toch ook wormen zijn of zit ik nu helemaal verkeerd Verward Of van die beesies weet ik veel,hoe heten die krengen nou parasieten ofzo,of zijn die er alleen vd zomer?

moowsy

Berichten: 7476
Geregistreerd: 23-12-03
Woonplaats: Vleuten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 00:17

Blond haha hoezo blond...ik had alleen het eerst bericht gelzen en daarop gereageerd Schijnheilig stom natuurlijk want er zijn nog andere reacties Haha!

overhaast noemen ze dat he Tong uitsteken

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 01:23

Ik ben ook benieuwd, m'n shetlander krabt zich half kaal en m'n hengst krabt steeds het kleine stukje zwarte manen net achter z'n oren en z'n voorpluk Boos!

Nimmy

Berichten: 3942
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-04 23:18

hij heeft geen deken meer op, hij heeft al zn dekens gesloopt en ik was blut dus hij staat lekker dik in zn vacht. hij schuurt alleen zn manen, en onder zn staart maak ik t al regelmatig schoon, met of een spons of babydoekies.
hij word regelmatig gepoets en verhaart niet egt, en hij heeft het echt alleen bij zn staart en niet bij zn manen.
verder lijkt het me voor vliegen toch egt nog wat vroeg, maar zal s kijken of dat spul tegen eczeem nu ook werkt (babyolie)
groetjes

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 23:29

Nimmy schreef:
hij schuurt alleen zn manen
en hij heeft het echt alleen bij zn staart en niet bij zn manen.


Je spreekt jezelf een beetje tegen Knipoog
Maar als ik jou was zou ik echt sweet itch proberen!! Mijn paard schuurde zn staart tot bloedens toe en kreeg allemaal korsten enzo, sinds ik dat smeer heeft ie niet meer geschuurd! Ik heb op bokt meer goede verhalen gelezen over sweet itch..

Nimmy

Berichten: 3942
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-04 11:12

zal t s proberen dank je voor t advies en het moest zijn schuurt alleen bij zn staart en niet zn manen.

mirtje27

Berichten: 791
Geregistreerd: 29-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 12:57

Bij mijn paard helpt avs ook heel goed. Heb ook wel sweet itch gebruikt ,maar dat werd zo plakkerig.

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 17:25

Als ik dit zo lees denk ik toch dat je aan wormen kunt denken.
Is hij regelmatig en goed ontwormd?

Nimmy

Berichten: 3942
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-04 19:21

hij word netjes om de 8 weken ontwormt, de laatste keer 3 weken geleden is hij nog met equi max ontwormt, en volgens mij is dat een goed middel. dus daar kan het lijkt mij niet aan liggen.

SplashIsLief

Berichten: 33030
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 20:36

bij ons op stal waren er ook heel veel paarden deze zomer met staart en manen exceem en toen gaf mijn instructrice een hele goede tip het hielp bij alle paarden: een pakje zware sjag in 1 liter water in een pan koken en dan btje laten sudderen en dan afgieten en de troep kan je nog roken maar ik heb het weggegooid en het afgegoten water in een spuit ding gedaan en dan om de dag in de staart en manen spuiten en der goed in wrijven je stinkt wel maar het helpt super goed!

-xxx- Anouk