Shetlander loopt niet goed.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fedjeraketje

Berichten: 207
Geregistreerd: 18-07-11

Shetlander loopt niet goed.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-17 00:06

Mijn verzorgshet loopt al een tijdje niet zo lekker. En daar maak ik me ondertussen onwijs zorgen. Ze had vanmiddag een warme hoef en een warme kogel en pees. Ook liep ze te wiegen van het enen been op de ander. Het is allemaal begonnen toen ze bekapt werd en ze daardoor heel erg kort stond. Zelf denk ik aan cushing en misschien hoefbevangenheid.

Sorry voor het onduidelijke verhaal, ik was er zelf niet vandaag maar ga morgen ochtend zal straks nog even een filmpje uploaden.
Laatst bijgewerkt door fedjeraketje op 20-05-17 00:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Secrets
Berichten: 34
Geregistreerd: 16-05-17

Re: Shetlander loopt niet goed.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 00:07

Gelijk een da bij halen!

Koper

Berichten: 30339
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 00:08

Onwijs rotte situatie dit. Omdat het niet je eigen pony is kun je eigenlijk niets doen. Pas als de eigenaar inziet dat er een probleem is kan er vrees ik wat gebeuren.

Veel sterkte.

tamary

Berichten: 29216
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 00:14

Als de eigenaar niks wil/nodig vindt, kan jij als verzorgster niks doen.

fedjeraketje

Berichten: 207
Geregistreerd: 18-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-17 00:15


fedjeraketje

Berichten: 207
Geregistreerd: 18-07-11

Re: Shetlander loopt niet goed.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-17 00:18

Dat ik niks kan doen snap ik. Maar hoopte toch dat ik hier ideeën zou krijgen zodat ik die door kan sturen en ze wellicht toch naar de dierenarts gaan. Waar ik zojuist even vergeten was dat ze vanmiddag bij het hoeven krabben door haar benen heen zakte. Vanavond was dit al niet meer zo. toen had ze ook geen warme hoef meer.

tamary

Berichten: 29216
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 00:18

Het is lastig te bepalen ivm enkel vooraanzicht, maar ik zie pony erg stijf lopen en heb de indruk dat ze fors te dik is.

fedjeraketje

Berichten: 207
Geregistreerd: 18-07-11

Re: Shetlander loopt niet goed.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-17 00:22

Ja te dik is ze zeker. Zijn hier ook al even mee bezig maar werkt nog niet echt. Zal morgen nieuwe filmpjes maken en dan meteen even uploaden.

robert45
Berichten: 2870
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 00:34

Pony loopt inderdaad flink stijf, ziet er ook flink dik uit. Zet de pony maar eens op rantsoen en zorg dat hij wat gewicht kwijtraakt.

Wellicht is die er ook wat bevangen bij maar dat is niet heel goed te zien.

callum
Berichten: 2783
Geregistreerd: 06-09-10

Re: Shetlander loopt niet goed.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 00:36

Zou eerder denken aan hoefbevangenheid dan aan rug. Dus eerst maar eens een dierenarts erbij voor een diagnose voordat je een ostheopaat of wat dan ook erbij gaat halen. En ik weet niet wat je doet om hem af te laten vallen.
Arm hooi vitamine korrel geen gras is de beste methode en beweging

fedjeraketje

Berichten: 207
Geregistreerd: 18-07-11

Re: Shetlander loopt niet goed.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-17 08:44

Heb vandaag van een andere verzorger gehoord dat de hoefsmid denkt dat ze hoefschimmel heeft. Maar kan op internet niets vinden over een pony die daardoor niet meer normaal kan lopen.
Iemand hier nog ervaring mee?

fedjeraketje

Berichten: 207
Geregistreerd: 18-07-11

Re: Shetlander loopt niet goed.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-17 10:08

Niemand?

Danjel

Berichten: 165
Geregistreerd: 15-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 10:30

Ik zou toch een DA laten komen...de pony loopt echt niet lekker, loopt op eieren (hoefbevangen?) en is idd wat te dik.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37320
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 10:36

Dit lijkt heel erg op een bevangen pony hoef dan wel spierbevangen. In beide gevallen zo min mogelijk laten bewegen, behalve wat ze zelf willen en de dierenarts erbij halen. Tot die tijd alleen hooi en water. Geen brok, wortels, appels of wat ook. Eventueel kun je de hoefjes koelen met water. En hoe dan ook laten afvallen. Wat krijgt deze pony per dag aan eten en extras?

Maar zeker niet zo laten rondlopen zonder dat er een dierenarts naar gekeken heeft,

Dennis

Berichten: 31485
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Shetlander loopt niet goed.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 11:12

Ik denken hoefbevangen. Het (te kort) bekappen kan net het zetje geweest zijn dat het fout gegaan is. Zeker omdat de pony al veel te dik is.

Let wel op, hoefbevangenheid is een spoedgeval!!! De eerste 24 uur zijn heel belangrijk voor het verdere herstel. Hoe eerder er ingegrepen word hoe beter.
Voor nu zeker op alleen arm hooi en water, wat het ook is. Pony moet gewoon afvallen en aan het werk is geen optie met een pony die zo loopt.

Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Re: Shetlander loopt niet goed.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 11:14

Overweeg een grasmasker, die kilo's moeten er af en als ze bevangen is echt minimaal voeren.. wat een klote situatie omdat het niet je eigen paardje is. Veel succes TS!

Ragdollcat
Berichten: 14681
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 11:15

Sorry, maar waarom hier roepen wat te doen?
Wij kunnen hier helemaal niets doen.

Dierenarts is de enige en de beste optie.

En het allerbelangrijkste........je moet bij de eigenaar zijn, weet die het?
Die heeft de beslissende stem hierin.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 20-05-17 11:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 11:18

Ragdollcat schreef:
Sorry, maar waarom hier roepen wat te doen?

Dierenarts is de enige en de beste optie en die weet wat ie dan heeft.

En het allerbelangrijkste........je moet bij de eigenaar zijn.

Het enige wat je aan een dierenarts hebt bij HB zijn de pijnstillers, verder is het vooral de hoefsmid die hier in die tijd vaak kwam. Pijnstillers, weinig voeren icm graasmasker en regelmatig de hoefsmid op controle. Onze Haflinger is er bovenop gekomen maar het heeft maanden geduurd :) verder ben ik het met je eens, mocht het geen HB zijn

Ragdollcat
Berichten: 14681
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 11:22

Dan weet je tenminste om wat voor probleem het gaat, is het Cushing of is het enkel hoefbevangen etc.

Dan krijgt het de juiste medicijnen en pijnstillers.

En de eigenaar.......die moet ook eraan mee willen werken........dus moet je echt daar wezen zijn.
Want als de eigenaar niets aanpast aan weidebeheer en het niet van het gras afhaalt en niet meewerkt met dierenartshulp zoals het dagelijkse toediening van medicijnen, dan heb je er niets aan.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 20-05-17 11:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Re: Shetlander loopt niet goed.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 11:23

Ben ik helemaal met je eens Ragdollcat :j TS is nog vrij jong, daarom is het een moeilijke situatie

Dennis

Berichten: 31485
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 11:24

Als ze bevangen zijn krijgen ze pijnstillers, maar nog belangrijker, ook ontstekinysremmers.
Alleen pijnstillers gaat het probleem niet verhelpen, daar zijn ook echt ontstekinysremmers voor nodig (samen met juist voeren natuurlijk ).

Graasmasker heb je nu niets aan. Bevangen pony moet gewoon niet op het gras (liefst hele seizoen niet meer). Graasmasker is pas handig als ze volgend seizoen voorzichtig weer heel beperkt het gras op gaan.

Maar dit kan natuurlijk alleen de eigenaar zelf regelen.

fedjeraketje

Berichten: 207
Geregistreerd: 18-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-17 11:24

Allemaal bedankt voor de reacties. Heb vanochtend nogmaals de eigenaren geappt en hierbij heel duidelijk gemaakt dat dit niet kan en er een dierenarts bij moest komen. Dus zijn ze net komen kijken en heb ik ze de reacties in dit topic laten zien. ook zij kwamen tot deze conclusie dus de dierenarts is gebeld, deze nam niet op maar ze hebben voicemail ingesproken. Aangezien zij de rest van de dag niet thuis zijn wordt ik gebeld als ze bericht terug krijgen voor de dierenarts en ga ik dan naar de wei.

Ragdollcat
Berichten: 14681
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 11:25

Eight schreef:
Ben ik helemaal met je eens Ragdollcat :j TS is nog vrij jong, daarom is het een moeilijke situatie



Ja, het is een drama.
Elke keer weer.

Verschrikkelijk zulke eigenaars die er niets aan doen en of heel laks en makkelijk daarin zijn en intussen lijdt het dier aan ongemak en pijn. En de verzorgster staat dan machteloos.

Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 11:27

Dennis schreef:
Als ze bevangen zijn krijgen ze pijnstillers, maar nog belangrijker, ook ontstekinysremmers.
Alleen pijnstillers gaat het probleem niet verhelpen, daar zijn ook echt ontstekinysremmers voor nodig (samen met juist voeren natuurlijk ).

Graasmasker heb je nu niets aan. Bevangen pony moet gewoon niet op het gras (liefst hele seizoen niet meer). Graasmasker is pas handig als ze volgend seizoen voorzichtig weer heel beperkt het gras op gaan.

Maar dit kan natuurlijk alleen de eigenaar zelf regelen.

Ben ik het niet mee eens. Onze had een graasmasker voor het hooi, zodat hij gedwongen rustiger moest eten en op deze manier wel de hele dag door iets kon eten. Ontstekingsremmers en pijnstiller was in een bij ons, maar dat klopt inderdaad, wat een nare tijd om aan terug te denken :(:) het is zo akelig als je je best doet en je verder niet meer kan doen dan afwachten

Ragdollcat
Berichten: 14681
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 11:28

fedjeraketje schreef:
Allemaal bedankt voor de reacties. Heb vanochtend nogmaals de eigenaren geappt en hierbij heel duidelijk gemaakt dat dit niet kan en er een dierenarts bij moest komen. Dus zijn ze net komen kijken en heb ik ze de reacties in dit topic laten zien. ook zij kwamen tot deze conclusie dus de dierenarts is gebeld, deze nam niet op maar ze hebben voicemail ingesproken. Aangezien zij de rest van de dag niet thuis zijn wordt ik gebeld als ze bericht terug krijgen voor de dierenarts en ga ik dan naar de wei.



Super gedaan, meid!

Vermoedelijk is de eigenaar er niet elke dag en of is het niets opgevallen.......maar mogelijk........ook niet veel verstand van en niet weten wat te doen. Als ik het nu zo lees. Heel goed dat je toch bij de eigenaar had gemeld.