Wat doen jullie aan verzuurde spieren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Suzy

Berichten: 2241
Geregistreerd: 16-02-02
Woonplaats: Ittervoort ( L)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 23:48

fabienne"]
[quote="Aqua8horse schreef:
Aha, onze paarden hebben ook altijd dagelijks weidegang, daarom hebben ze er waarschijnlijk nooit last van.


Helaas is dat niet het criterium.

Ook paarden die dagelijks weidegang krijgen kunnen maandagziekte krijgen (extreme verzuring)
[/quote]

Denk ik ook niet, mijn paardje is spierbevangen geweest terwijl hij ook dagelijks weidegang kreeg....
En hij is er idd nog steeds vrij gevoelig voor. Dus ik probeer zoveel mogelijk te voorkomen door lang los te stappen en goed uit te stappen en na een dag hard werken de volgende dag weer bereden. Maar mocht hij onverhoopt toch spierverzuring hebben, stap en draaf ik wat met hem tijdens een buitenrit en probeer hem nog iets los te maken, en zijn soiertjes natuurlijk goed warm te houden...

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-04 05:13

Nee, ik denk ook zeker dat alleen weidegang spierverzuring kan voorkomen. Ik heb er met onze paarden gelukkig nog geen last van gehad. En ook maandagziekte heb ik gelukkig nog nooit meegmaakt.
Zoals het met alle problemen is kan je het beter voorkomen dan genezen.
Ik heb het idee dat een goede opbouw van training en de omstandigheden van een bak, erg belangrijk zijn om het te voorkomen.
Tegen maandagziekte proberen we de rustdagen iedere keer naar een andere dag te verschuiven. Ik heb wel eens gehoord dat dat helpt. Ook minder voeren op de rustdag is goed.

Symbeami

Berichten: 2662
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Okkenbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 22:51

Mijn volbloed verzuurde in haar achterhand toen ze hier een maandje was. Ze had een zoolzweer + stress van verhuizing + andere (niet zo heel veel anders, maar wel veel minder krachtvoer en meer ruwvoer) voeding. Vooral de zoolzweer was hier volgens mij de grote boosdoener.
Heb haar een stofwisselingskuurtje gegeven (kruidenmengsel) en nog iets verder terug gezet in krachtvoer. Ze knapte heel snel weer op. (de zoolzweer natuurlijk wel uit laten snijden!) Ze heeft nu nergens last meer van, het gaat heel goed met haar.
Geef ook voor een wedstrijd wat van het kruidenmengsel en de dag erna. Dit ook om haar te helpen afvalstoffen af te voeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 02:27

Op rustdagen moet je juist weinig voeren,en wel beweging geven. Dat houd verzuring tegen.

Maar wat je nog al eens tegenkomt, is dat mensen dagenlang weinig doen met een paard. Bijv. alleen maar los. En dan ineens flink gaan rijden. Dan kan verzuring ook optreden. Ook eiwitrijk voedsel geeft problemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 10:32

Aqua8horse schreef:
Ik heb het idee dat een goede opbouw van training en de omstandigheden van een bak, erg belangrijk zijn om het te voorkomen.

Ik schrik van van de bodem waar mensen op trainen. Een goede bodem is zo belangrijk om op te trainen! Als je prestaties van je paard verlangt moet je ook de voorwaarden die daarvoor nodig zijn scheppen. Als die voorwaarden niet OK zijn werk je verzuring en andere blessures heel makkelijk in de hand.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 11:30

Iedereen heeft het nu over het voorkomen ervan.
Maar wat als je 's morgens komt en het paardje heeft er ondanks alle voorzorg TOCH last van.
Wat doen jullie dan?

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 11:56

Dan haal ik voor een weekje buut, zet hem (zoals gewoonlijk) de hele dag buiten en stap hem aan de hand. Dat vind ik de diervriendelijkste manier om het op te lossen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 12:07

Kleintje schreef:
Iedereen heeft het nu over het voorkomen ervan.
Maar wat als je 's morgens komt en het paardje heeft er ondanks alle voorzorg TOCH last van.
Wat doen jullie dan?

DA bellen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 15:18

Ga met jippie mee. De Da bellen en tot dat die gekomen is, paard laten stilstaan. Niet eisen dat het dier moet lopen.

Zakjes buut zou ik zeker niet aan beginnen, want daar help je de spieren volledig mee naar de mallemoer. Paard moet zelf aangeven wanneer deze weer wat kan lopen. Door rust kan het goedkomen. Dus als het dier op de wei staat, daar laten staan, maar dik inpakken met dekens.

Dat doe je voor de veearts al komt, flink warm inpakken.

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 17:11

In het geval van acute maandagsziekte: veearts bellen en tot hij er is paard stil laten staan en vooral warm houden.

In het geval van onze Lusitano die dus een hele tijd verkrampt was in zijn spieren wat per dag verschillend was: consequent in een rustig tempo doorwerken, situaties waarin hij extra verkrampte voorkomen, massages geven en vitamine E met selenium bijgeven.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 18:37

Andrew heeft het 1 keer gehad, toen zijn spat aan het licht kwam.
Hij stond vrij hoog in het voer omdat we veel aan het trainen waren. Na twee dagen les achter elkaar had ik hem door omstandigheden 2 dagen niet gereden (wel gewoon dag en nacht in ht land) Toen ik de derde dag ging rijden werd hij na een 20 minuten tot half uur plotseling wat onregelmatig en binnen nog eens 20 minuten stokkreupel. Kon alleen nog een heel stijf sukkeldrafje. Hem terug gezet in het land (wist niet wat het was, achteraf pas) De volgende dag kreeg ik hem maar met moeite uit het land, hij wilde bijna niet stappen, daarna ging het langzaam weer wat vooruit. Ik was wel enorm geschrokken, want dit had ik bij hem nog nooit meegemaakt. Hij is toen na twee weken naar de kliniek geweest, waar na een kreupelheidsonderzoek met foto's (conclusie: spat) alsnog een bloedtest werd gedaan op mijn verzoek, waar een verhoogd melkzuur gehalte uit kwam.

Het is dan heel moeilijk te bepalen in hoeverre de kreupelheid een combinatie was van beide, maar hij is erg lang kreupel gebleven, ondanks kuur medicijnen op het spatbeen. Ik ben wel voorzichtiger geworden met voeren, en zorg dat hij de dag na les wel beweging krijgt (rijd nog niet zo vaak i.v.m. slechte bodem en conditie Andrew)