Hoevaak met betadine wassen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Hoevaak met betadine wassen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-04 23:24

Brenda, mijn verzorgtinker met redelijk wat sokken, heeft een soort van mok in haar sokken. Dit behandelen we nu met het wassen met betadine shampoo. Maar ik heb een paar vraagjes.
Hoe heet dat precies, mok in de sokken? rap ofzo? Of is er nog een andere vorm en hebben jullie meer info nodig?
En om de hoeveel tijd moet je met betadine shampoo wassen? Elke keer of 1 keer in de week?

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 23:28

Bij mok moet je juist de benen zo droog en schoon mogelijk houden! 1 keer wassen met betadine shampoo, daarna goed drogen en niet meer wassen.. zorgen dat er geen troep in komt en goed smeren met mokzalf. Als je t wast gaat t alleen maar meer broeien, zeker met sokken want dat krijg je nooit goed droog.

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-04 23:35

Aramat schreef:
zorgen dat er geen troep in komt


Dit is een beetje onmogelijk bij een Tinker in de blub. Maar om het dan ook weer niet vies te laten worden de benen wel regelmatig afgespoten.

Je kunt het van 2 kanten bekijken, niet afspuiten want dat is slecht maar ik kijk van wel afspuiten want anders is die modder alleen nog slechter. En dan hebben we gisteren ook nog gewassen met betadine.

Maar de volgende keren gewoon alleen weer afspuiten?

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 23:40

Als t echt erg is en je paard er last van heeft dan kan je m toch een tijdje niet in de blub zetten en de sokken kort knippen?
Ik denk dat je nog beter de blubber kan laten zitten en niet afspuiten, die blubber blijft aan de buitenkant van de haren zitten, water dringt sneller door tot op de huid..
Je kan ook uierzalf aan de sokken smeren zodat er minder modder aan blijft zitten.

Sunny
Berichten: 404
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 00:28

Zo min mogelijk aankomen, je kunt het eenmaal met Betadine wassen, maar anders was je al het vet tussen de haren uit en dan zit de mok zo tot bovenaan het been. Als de droge periode aangebroken is, alles afscheren, en goed behandelen met zalf. Heb uit ervaring gemerkt dat het beter is om modderbenen gewoon te laten opdrogen, niet teveel borstelen. Helaas niet zo'n fraai gezicht....

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 12:19

1 keer goed met betadine wassen, de kortsten eraf halen, dan goed in de Aloƫ Vera zetten.
Iedere keer als het paard in de blub komt de plekjes beschermen met uiercreme of vaseline.
Daarna niet wassen. Laat de modder opdrogen en poets het er dan vanaf en behandel de plekjes weer met aloe vera.

Let op: de borstel die je gebruikt voor de modder en de plekjes, maak die regelmatig schoon en gebruik die niet elders op het paard want zo verspreid je de baceterie.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 17:23

Citaat:
de kortsten eraf halen,


Volgens mij is dit het meeste foute wat je kunt doen.

Korstjes zitten er om de onderliggende wondjes te beschermen als je deze weghaald heb je weer een nieuw wondje.

Is het niet mogenlijk omde tinker op een droog stuk te plaatsen, bv in de bak.

VillaNeusjes

Berichten: 6099
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 17:47

ik heb zelf ook een tinker die last heeft van rap. (sopms zegt men ook wel rasp) eerlijk gezegt doe ik er niets meer aan. als ik het ga behandelen wordt het erger. lekker vanaf blijven en dit jaar is het mooiminder.