PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xDenies

Berichten: 13499
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 08:53

Volgens mij zit er in de InShape van Pavo ook luzerne dus ik denk dat ik daar niet direct bang voor hoef te zijn. Ik mis qua bespiering gewoon iets en aan het trainen en werken ligt het niet. Maar ik wil de hoge eiwit en vit E (en magnesium) niet ineens laten voor wat het is. Het is namelijk bewezen dat ze dat nodig heeft.

De Active+ is geadviseerd vanwege de essenstiele aminozuren die de InShape nu niet zou hebben? En dan voor de eiwitten die Luzerne erbij.
Al met al is het een behoorlijke hoeveelheid (1.3kg active+ en 2 tot 3 scheppen van die Luzerne) Dat klinkt zoveel en vind t dan best spannend.
Vitamine E kan ik echt niet stoppen maar dat nemen ze dan een soort van mee met hun lijnzaadolie maar daar zit zo veel minder in dat dit echt niet de optie is :')
Dus ben benieuwd wat ik voor verder advies krijg nav mijn vragen.

@Slmt9
Ze hoeft niet perse meer energie te krijgen. Iets wel, maar ik denk dat ik met een andere voeding dat gedeelte ook al meer mee pak dan met de inshape.
Bodybuilder ga ik naar kijken. Maar wil toch kijken naar iets wat gewoon wat meer compleet was. InShape heeft ons heel erg geholpen maar schiet nu te kort, en dat is ook niet gek. Het werk/trainen is t afgelopen jaar heel erg verandert godzijdank! :)

Het is allemaal lastig zeggen wat we aanvoelen en merken. Of t volledig PSSM gerelateerd kan zijn weet ik ook niet. We tasten en proberen want ook een dierenarts weet t niet.

Slmt9

Berichten: 4825
Geregistreerd: 25-11-12

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 09:20

Oh wellicht begreep ik je vraag verkeerd. Ik dacht te lezen dat je paard nu hoger in training staat, hij iets tekort komt. Daarom dacht ik dat je energie bedoelde.
Maar je bedoelt eigenlijk dat huidige dieet goed was, maar je paard het nu minder goed doet? En dan niet iets extra’s maar iets vervangends?

Stal_Fiore

Berichten: 9366
Geregistreerd: 29-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 09:57

MRIIIS schreef:
xDenies schreef:
Ik ga toch kijken of ik kan veranderen van dieet. Het is toch niet helemaal afdoende nu we juist weer fanatieker aan het werk konden gaan. Wie voert er hier Vitalbix aan zijn wel of niet geteste PSSM'er?

Gewoon een algemene vraag!


Die van mij wordt gek op de Vitalbix


Zelfde hier

xDenies

Berichten: 13499
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 17:36

Slmt9 schreef:
Oh wellicht begreep ik je vraag verkeerd. Ik dacht te lezen dat je paard nu hoger in training staat, hij iets tekort komt. Daarom dacht ik dat je energie bedoelde.
Maar je bedoelt eigenlijk dat huidige dieet goed was, maar je paard het nu minder goed doet? En dan niet iets extra’s maar iets vervangends?


Nou, de vraag was wie er Vitalbix voert aan zijn of haar wel of niet geteste PSSM'er :P
Dat is mijn eerste stap of ik het überhaupt durf te gaan overwegen om te veranderen vanaf de InShape, en dan hoop ik inderdaad iets te vinden wat meer ondersteuning geeft. De InShape is natuurlijk in eerste instantie een voeding om af te vallen. Dat is voor ons nooit aan de orde geweest. Het klopt inderdaad dat ze nu hoger in het werk staat en ik vermoed dat dit er voor zorgt dat het geen wat ze nu krijgt niet meer afdoende is :)
Ik wil inderdaad niet 6 verschillende dingen bij elkaar moeten gooien. Als dat verkleind kan worden naar 2 tot maximaal 3 dan ben ik happy. Dus vandaar zoeken naar iets wat beter aanvult dan de InShape.

Spenk
Berichten: 21799
Geregistreerd: 30-08-05

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 18:52

Van vitalbix werd mijn (niet geteste maar wel verdachte) heel erg spooky.

Ik vraag me af of je niet beter gewoon iets anders erbij kan geven zoals bijvoorbeeld luzernebrok. Dat geef ik voor de eiwitten.

xDenies

Berichten: 13499
Geregistreerd: 29-01-08

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 18:57

Ik vraag me zoveel af, vandaar vraag ik het ook :') Haha. Zelfs dierenartsen konden me niet helpen dus het blijft toch proberen en puzzelen. Ik vraag om ervaringen, thats all. Te vergelijken zijn ze geen van allen :)

Carmen1987
Berichten: 15
Geregistreerd: 27-12-17
Woonplaats: Stöllet

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 19:10

Ik heb onlangs een stukje gelezen over de voordelen van wortelen voeren bij een PSSM’er. Er zou een stofje inzitten wat een gunstige bijdrage zou leveren wat ik mij goed herinner. Ik kan het helaas nergens meer terug vinden. Weet iemand van jullie hier toevallig iets meer over?

Slmt9

Berichten: 4825
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 19:14

xDenies schreef:
Nou, de vraag was wie er Vitalbix voert aan zijn of haar wel of niet geteste PSSM'er :P
Dat is mijn eerste stap of ik het überhaupt durf te gaan overwegen om te veranderen vanaf de InShape, en dan hoop ik inderdaad iets te vinden wat meer ondersteuning geeft. De InShape is natuurlijk in eerste instantie een voeding om af te vallen. Dat is voor ons nooit aan de orde geweest. Het klopt inderdaad dat ze nu hoger in het werk staat en ik vermoed dat dit er voor zorgt dat het geen wat ze nu krijgt niet meer afdoende is :)
Ik wil inderdaad niet 6 verschillende dingen bij elkaar moeten gooien. Als dat verkleind kan worden naar 2 tot maximaal 3 dan ben ik happy. Dus vandaar zoeken naar iets wat beter aanvult dan de InShape.


Je zegt dat wat ze krijgt niet meer afdoende is. Heb je zelf ook een idee wat je dan mist? Want ik denk dan nog steeds aan energie :')

De InShape even opgezocht en komt op mij over als bron van vooral eiwitten/aminozuren. Die van mij krijgt daarvoor sojaschroot. Heel hoog in eiwitten en mooi aminozuren-profiel, je geeft daarvan ook veel minder en het is in prijs denk ik ook aantrekkelijker dan de Pavo.
De InShape bestaat ook voor het grootste gedeelte uit luzerne en sojaschroot.

MRIIIS

Berichten: 5364
Geregistreerd: 19-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 19:53

Carmen1987 schreef:
Ik heb onlangs een stukje gelezen over de voordelen van wortelen voeren bij een PSSM’er. Er zou een stofje inzitten wat een gunstige bijdrage zou leveren wat ik mij goed herinner. Ik kan het helaas nergens meer terug vinden. Weet iemand van jullie hier toevallig iets meer over?


B Carotheen/Vit E?

xDenies

Berichten: 13499
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 20:35

Slmt9 schreef:
Je zegt dat wat ze krijgt niet meer afdoende is. Heb je zelf ook een idee wat je dan mist? Want ik denk dan nog steeds aan energie :')

De InShape even opgezocht en komt op mij over als bron van vooral eiwitten/aminozuren. Die van mij krijgt daarvoor sojaschroot. Heel hoog in eiwitten en mooi aminozuren-profiel, je geeft daarvan ook veel minder en het is in prijs denk ik ook aantrekkelijker dan de Pavo.
De InShape bestaat ook voor het grootste gedeelte uit luzerne en sojaschroot.


Ik heb niet perse het idee wat ze mist. Ik merk het alleen aan haar bespiering. Het advies van Vitalbix is juist dat de InShape juist niet afdoende is qua essentiële aminozuren, dus dat klinkt dan logisch als ik naar mijn merrie kijkt. Degene legde uit dat hoog eiwitten een oké idee is, maar dan moet daar tegenover wel de juiste essentiële aminozuren staan anders kunnen de eiwitten niet veel schijnbaar. Hoewel ik het vreemd vind, maar dat terzijde haha.
En naast de bespiering dus ook wel activiteit. Het is niet dat ze sloom is, totaal niet. Je merkt alleen halverwege het werk dat ze wat inkakt. Verschilt ook met wat ik doe. Ik wil niet meer brokken van stal geven. We hebben dat uitgeprobeerd en vond juist haar buik weer wat meer opgezwollen.

Ik vond op zich het vitalbix advies niet heel vreemd, maar vind 1.3kg voer en daarbij nog 2 tot 3 scheppen luzerne gewoon heul heul veel voeding.

Marloezz
Berichten: 407
Geregistreerd: 15-01-14

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 21:24

Ik geef mijn paard sinds kort coolstance naast de inshape. Dit, omdat zijn rugbespiering compleet was weggevallen na een flinke griepaanval (of zoiets).
Ik ben echt ontzettend tevreden over coolstance. Laag in suiker/zetmeel maar wel hoog in eiwitten

Spenk
Berichten: 21799
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 22:33

hahah ja en je vind het niet gek dat vitalbix dat zegt?

Die geven bij elk voer advies aan dat het huidige voer niet goed is. Doen ze bij iedereen. Iets van wij van wc eend zegmaar.

In de inshape zit meer aan eiwit dan in de vitalbix.

Lees maar eens op bokt er worden best veel paard sloom en mottig in de vacht op vitalbix of juist knettergek en spooky.

xDenies

Berichten: 13499
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 22:46

Spenk schreef:
hahah ja en je vind het niet gek dat vitalbix dat zegt?

Die geven bij elk voer advies aan dat het huidige voer niet goed is. Doen ze bij iedereen. Iets van wij van wc eend zegmaar.

In de inshape zit meer aan eiwit dan in de vitalbix.

Lees maar eens op bokt er worden best veel paard sloom en mottig in de vacht op vitalbix of juist knettergek en spooky.



Nou nee, want ik vind hun gehele advies niet perse een "koop alles maar bij ons, dan is t goed", dus ik prik daar wel doorheen. Maar de dingen die ze uitlegt met bepaalde symptomen herken ik wel.
Ik heb gewoon wedervragen gesteld en ben weer in afwachting van de reactie. Ook heeeeeel veel paarden doen het wel goed op de Vitalbix dus daar is ook iets van te zeggen.

Maar die van mij is niet standaard met mogelijk PSSM2 in mijn achterhoofd en Quarter zijn, ben ik gewoon aan het rondvragen om inderdaad niet alleen maar op 1 punt vast te pinnen :)


Marloezz schreef:
Ik geef mijn paard sinds kort coolstance naast de inshape. Dit, omdat zijn rugbespiering compleet was weggevallen na een flinke griepaanval (of zoiets).
Ik ben echt ontzettend tevreden over coolstance. Laag in suiker/zetmeel maar wel hoog in eiwitten


Ga ik eens bekijken, dankjewel!

Spenk
Berichten: 21799
Geregistreerd: 30-08-05

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 22:54

Nou zo zijn ze bij vitalbix anders wel degelijk := ze hebben wel vaker gezegd dat bepaalde waardes van pavo te laag waren die hoger bleken dan hun eigen waardes :+

Coolstance is een goed alternatief of luzernebrok zoals de Musclefit van Metazoa.

Daar hoef je allemaal ook niet kilo's per dag van te geven.

Slmt9

Berichten: 4825
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 23:01

xDenies schreef:
Ik heb niet perse het idee wat ze mist. Ik merk het alleen aan haar bespiering. Het advies van Vitalbix is juist dat de InShape juist niet afdoende is qua essentiële aminozuren, dus dat klinkt dan logisch als ik naar mijn merrie kijkt. Degene legde uit dat hoog eiwitten een oké idee is, maar dan moet daar tegenover wel de juiste essentiële aminozuren staan anders kunnen de eiwitten niet veel schijnbaar. Hoewel ik het vreemd vind, maar dat terzijde haha.
En naast de bespiering dus ook wel activiteit. Het is niet dat ze sloom is, totaal niet. Je merkt alleen halverwege het werk dat ze wat inkakt. Verschilt ook met wat ik doe. Ik wil niet meer brokken van stal geven. We hebben dat uitgeprobeerd en vond juist haar buik weer wat meer opgezwollen.

Ik vond op zich het vitalbix advies niet heel vreemd, maar vind 1.3kg voer en daarbij nog 2 tot 3 scheppen luzerne gewoon heul heul veel voeding.


Ik heb de verhouding niet bekeken van de Inshape vwb aminozuren. Maar met sojaschroot heb je daar een heel goed product aan, juist omdat die ook hoog in aminozuren zit.
Ik geef er maar 200gr per dag van wat zorgt voor 94gr eiwitten, 5,8gr lysine, 1,3gr methionine en 3gr threonine.
Mijn paard is met pensioen maar heeft wel een mooie basisbespiering.

uudje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 13:20

Spenk schreef:
hahah ja en je vind het niet gek dat vitalbix dat zegt?

Die geven bij elk voer advies aan dat het huidige voer niet goed is. Doen ze bij iedereen. Iets van wij van wc eend zegmaar.

In de inshape zit meer aan eiwit dan in de vitalbix.

Lees maar eens op bokt er worden best veel paard sloom en mottig in de vacht op vitalbix of juist knettergek en spooky.

En daar gaan we weer. Er zijn nog altijd meer berichten dat mensen heel tevreden zijn met vitalbix. Dat zou je ook eens mogen melden. Ik heb zelf al wat voedings adviezen gehad van vitalbix, en ze hebben nooit gezegt dat wat ik nu voer niet goed is. Wel dat bij sommige vitamine bijv iets te hoog of te laag is. En wat je dan kan veranderen. Dat zou iedere voedings deskundige adviseren. Dus hou eens op met vitalbix altijd in een slecht daglicht te zetten. Doe je met ander voer toch ook niet?!

Spenk
Berichten: 21799
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 16:54

Ja dat jij het het beste voer op aarde vindt weten we nu ook wel :)

Ohja er doen ook genoeg paarden het wel goed erop, Maar hun adviezen kloppen vaker niet. Heb ook wel eens een advies gevraagd en ze zeiden toen ook huidige voer bepaalde dingen miste en te laag in waardes zat maar dat was gewoon niet zo. Stalgenoten idem en jawel ook op bokt lees je het ;) kan er niks aan doen. Maar ik zou nooit uitgaan van het voedingsadvies van een merk.

Pavo adviseert ook pavo. Hartog adviseert hartog. Vitalbix vitalbix. Altijd een onafhankelijke vragen die je waardes door kan rekenen en rekening houdt met je ruwvoer. Dan heb je er wat aan. Want het blijft gewoon wij van WC eend. Wat ook logisch is.

Ik weet echt niet wat jij tegen mij hebt. Anderen in topic hier MRISS en stal firore zeggen notabene hetzelfde maar jij moet altijd mij hebben. Hou op met op de man te spelen dankjewel en fijne dag :) er lopen hier plenty topics over vitalbix en spooky en zandlikken komt heel regelmatig naar voren. Daar kan ik ook niets aan doen ;)

Het ging nu over vitalbix en niet over andere merken. Bij Metazoa komt dit net zo goed voor en bij Pavo ook. Maar daar ging het niet over. En er doen ook altijd paarden het goed op. Hier werd advies gevraagd dus geven mensen hun mening punt. Kan je het niet mee eens zijn maar dat is jouw eigen probleem niet die van de mensen die aangeven ''mijn paard werd spooky erop''.

Edit: je heb took nog nooit in dit topic gepost dus echt geen idee waarom je mijn berichten achtervolgd en zo graag je mening wil delen erover. Daar is dit topic ook niet bij geholpen.

xDenies

Berichten: 13499
Geregistreerd: 29-01-08

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 17:29

Ik vroeg het hier inderdaad specifiek vanwege de PSSM achterliggend. Uiteindelijk kies ik nog steeds zelf wat ik ga doen natuurlijk. Ze krijgt een hoofdvoeding, daarnaast voer ik de InShape en dat is niet afdoende dus ik ben gewoon aan het rondneuzen. Heb nog 2 zakken InShape liggen dus voorlopig de tijd ;)

Ik heb vandaag ook bewust de lijnzaad van Vitalbix niet gekozen. Duurder in aanschaf en die extra vit E is voor mij niet nodig, want dat geef ik al hoger gedoseerd. Een willekeurig advies overal vragen heeft tevens geen zin want de kennis rondom mogelijk PSSM2 is nihiel.

Spenk
Berichten: 21799
Geregistreerd: 30-08-05

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 17:31

Dat snap ik! Maar dat is bij de merken idemdito :)

Dat maakt het ook zo lastig! Zoveel mensen zoveel wensen.

_TaraM
Berichten: 21
Geregistreerd: 10-05-14

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 18:19

Denies,
Ik heb mijn p1’er een tijd de Active+ gevoerd en ben er best tevreden over. Paarden aten het graag en zagen er goed uit. Vond het alleen behoorlijk aan de prijs en ben nu geswitcht naar energie uit vet.

uudje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 19:34

Spenk schreef:
Ja dat jij het het beste voer op aarde vindt weten we nu ook wel :)

Ohja er doen ook genoeg paarden het wel goed erop, Maar hun adviezen kloppen vaker niet. Heb ook wel eens een advies gevraagd en ze zeiden toen ook huidige voer bepaalde dingen miste en te laag in waardes zat maar dat was gewoon niet zo. Stalgenoten idem en jawel ook op bokt lees je het ;) kan er niks aan doen. Maar ik zou nooit uitgaan van het voedingsadvies van een merk.

Pavo adviseert ook pavo. Hartog adviseert hartog. Vitalbix vitalbix. Altijd een onafhankelijke vragen die je waardes door kan rekenen en rekening houdt met je ruwvoer. Dan heb je er wat aan. Want het blijft gewoon wij van WC eend. Wat ook logisch is.

Ik weet echt niet wat jij tegen mij hebt. Anderen in topic hier MRISS en stal firore zeggen notabene hetzelfde maar jij moet altijd mij hebben. Hou op met op de man te spelen dankjewel en fijne dag :) er lopen hier plenty topics over vitalbix en spooky en zandlikken komt heel regelmatig naar voren. Daar kan ik ook niets aan doen ;)

Het ging nu over vitalbix en niet over andere merken. Bij Metazoa komt dit net zo goed voor en bij Pavo ook. Maar daar ging het niet over. En er doen ook altijd paarden het goed op. Hier werd advies gevraagd dus geven mensen hun mening punt. Kan je het niet mee eens zijn maar dat is jouw eigen probleem niet die van de mensen die aangeven ''mijn paard werd spooky erop''.

Edit: je heb took nog nooit in dit topic gepost dus echt geen idee waarom je mijn berichten achtervolgd en zo graag je mening wil delen erover. Daar is dit topic ook niet bij geholpen.

Ik achtervolg je berichten zeer zeker niet( niet interessant) maar als ik iets wil op zoeken over een balancer of vitalbix kom ik altijd dit soort reacties van jou tegen. En nee vind vitalbix zeker niet het beste voer. Ik voer zelfs geen vitalbix meer. En buiten dat moet ik persee reageren dan om een keer naar topic te kijken die me interessant lijkt? Nee dacht ik niet. Maar goed ik zal gaan proberen me niet meer te ergeren aan je negatieve reacties.

Spenk
Berichten: 21799
Geregistreerd: 30-08-05

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 19:38

Lijkt me verstandig niemand heeft wat aan reacties die totaal niet inhoudelijk zijn maar alleen gekat op het feit dat ik negatieve ervaringen met vitalbix heb.

xDenies

Berichten: 13499
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 20:33

Spenk schreef:
Dat snap ik! Maar dat is bij de merken idemdito :)

Dat maakt het ook zo lastig! Zoveel mensen zoveel wensen.


En zoveel paarden ... Dus als het met Pietje niet goed gaat kan het met Truus wel goed gaan. Maar ik wil iets wat goed gaat niet verpesten. Een merk heeft wel kennis, dus ik kan uiteindelijk mijn eigen plan trekken uit het advies. Bij mij op stal staan dus wel meerdere mensen met goede ervaringen over de Vitalbix, maar wat ik zeg .. geen PSSM achtergrond. Ik zag een recensie van Fenna Elzinga (PSSM paard en gewoon in de sport, voert Vitalbix), waar mijn merrie bij in de opfok heeft gestaan, maar is helaas niet in de gelegenheid om privé te antwoorden dus dat is jammer.

Ik vind 1,3kg muesli voeren en daarnaast nog luzerne erg veel. Dus dat houd me in ieder geval nog tegen. Gaat mijn portemonnix ook niet waarderen :)

Heb ondertussen veel merken al bekeken maar veel hebben ook weer hoog zetmeel, suiker of wat dan ook. Dus lastig.


_TaraM schreef:
Denies,
Ik heb mijn p1’er een tijd de Active+ gevoerd en ben er best tevreden over. Paarden aten het graag en zagen er goed uit. Vond het alleen behoorlijk aan de prijs en ben nu geswitcht naar energie uit vet.


Interessant je laatste zin. Wil je daar wat meer over vertellen?

Spenk
Berichten: 21799
Geregistreerd: 30-08-05

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 20:41

Wat mis je dan nu precies? Voor spieren kun je gewoon eiwitten extra geven natuurlijk!

Energie kan je ook zoeken in vetten.

xDenies

Berichten: 13499
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 20:59

Spenk schreef:
Wat mis je dan nu precies? Voor spieren kun je gewoon eiwitten extra geven natuurlijk!

Energie kan je ook zoeken in vetten.


Dat had ik eerder geschreven, met nu even wat toevoegingen:

Citaat:
Ik heb niet perse het idee wat ze mist. Ik merk het alleen aan haar bespiering. Het advies van Vitalbix is juist dat de InShape juist niet afdoende is qua essentiële aminozuren (en hierdoor minder goed spier kunnen onderhouden), dus dat klinkt dan logisch als ik naar mijn merrie kijkt. Degene legde uit dat hoog eiwitten een oké idee is, maar dan moet daar tegenover wel de juiste essentiële aminozuren staan anders kunnen de eiwitten niet veel schijnbaar. Hoewel ik het vreemd vind (dat InShape niet goed zou zijn in die verhouding), maar dat terzijde haha.
En naast de bespiering dus ook wel activiteit. Het is niet dat ze sloom is, totaal niet. Je merkt alleen halverwege het werk dat ze wat inkakt. Verschilt ook met wat ik doe. Ik wil niet meer brokken van stal geven. We hebben dat uitgeprobeerd en vond juist haar buik weer wat meer opgezwollen.


Dus het is een puzzel :)