PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
joyce83

Berichten: 5236
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 08:16

Floortje_NL schreef:
joyce83 schreef:
Nou de container plaatsen ging goed. Ze stonden wel al binnen maar vol in zicht. Dat vind ik zo jammer, ik denk echt dat ze van zichzelf redelijk bomproof is. Ze staat ook bij een flex met de neus erbij om te kijken wat ik doe. Een rammelende aanhanger ook normaal. Maar die stressaanvallen is wel pittig.

Maar jeetje ik moet wel de draai met dekens gaan vinden. Zwaarste was 300 gram met het flinke vriezen en ging toen goed.

Goh dus jij vindt jouw paard bomproof? Ik de mijne namelijk ook al kan ze perdiodes hebben waarin ze echt heel onberekenbaar is. Zowel vrij in de paddock als onder het zadel. Bijvoorbeeld omdat er op het asfalt een tak ligt waar de op gaat staan en dan ontploft alsof ze op een ratelslang stapt. Zit af en toe met mn handen in mn haar en dacht dat het kwam door de artrose. Maar de jouwe doet het dus ook???

Zijn er meer mensen waarvan paarden door de pssm heel onberekenbaar zijn?


Bomproof heb ik denk ik iets te positief neergezet. Maar ik bedoel ik denk dat ze dat wel zou zijn als ze geen pssm2 zou hebben gehad. Laat ik het zo zeggen, ik heb haar nu twee jaar. De eerste drie maanden heb ik haar gereden waar ze geboren is en tot ze naar ons kwam stond (11 jaar). Ze liep daar met de bijrijder die ze had mee in de manegelessen en met mij ook. Echt ze was de braafste altijd in de les. Schrok niet als andere paarden om haar heen aan het springen waren, de wapperende vlaggen aan de muur geen probleem. Als er iemand vanaf viel in de les of paarden gingen vliegen ging ze uit zichzelf heel braaf naar het midden om te wachten tot we weer konden. Maar als er een keer een stoel in dezelfde bak stond dat was doodeng. Ik ben twee keer met haar naar de kleine bak gegaan en dat was doodeng, we waren wel alleen. (liep ze dus wel altijd de manegelessen in zonder schrikken).

Maar ons eerst rondje naar buiten (aan de hand lopend) kwam een grote vrachtwagen langs, geen kik. Een rammelende aanhanger ook geen probleem, tractor was ook normaal. Dus die dingen waarvan ik dacht ow jee ben benieuwd loopt ze braaf langs. Maar ze had ook daar wel moeite ermee als ze langer niet in de buitenbak was geweest dat ze kijkerig was. Maar iedereen daar zei ach dat is een brave, ze is zo lief. Maar mijn schoonzus is net zo'n held op sokken dus buitenrijden deed ze alleen met bijrijder in de manegeles.

Toen de verhuizing. Nooit op de trailer gestaan, ze loopt zo erop. Komt hier en jeetje ik heb niks met schrikachtige paarden. Ze zag alles, stal uit vol op de rem, hoofd hoog ik dacht wtf is?? Hadden de buren de vuilnisbakken buiten staan. Paar dagen later weer die reactie, het oud papier stond buiten. Ze ziet alles maar reageert dan ook als een dramaqueen. Ik heb echt lange tijd gehad dat ik gewoon bang was op haar. Bang voor haar schrikken. Maar dan is het stomme dat ik de hond van de buren zie aankomenvliegen (naar de poort in hun eigen tuin) ik schrik maar mevrouw eens zucht zo van ja he doe normaal. Terwijl ze de rest van het rijden die dag echt een aantal keren idioot deed. Maar ja ik dacht de verhuizing ze moet wennen bla bla bla. Ik ben niet zeker genoeg, als een zeker iemand erop zou zitten dan zou het wel goed zijn etc.

Maar toch mensen om mij heen, de hoefsmid de dierenarts. Allemaal wel zo van jeetje wat is dit voor eentje. Als ze in haar drama zit trekt ze mij mee in haar onzekerheid en paniek. Als mijn oudje eens gek deed kon ik ermee lachen maar bij haar gaat het tot mijn tenen op een of andere manier.

Wel met rijden, door achterhand zakken af en toe (maar waarschijnlijk ook peesproblemen). Maar op een gegeven moment wilde ze ook niet meer vooruit, liep op de rem, werd boos als ik aandreef. Maar dat had ze op een gegeven moment ook aan de longeerlijn. Nu begrijp ik het en toen dacht ik wat is toch. Maar veel werd gegooid op peesblessure. Maar echt bokken en stijgeren als ik erop zit heb ik tot nu toe nog nooit gehad. Nou ja 10 cm voor van de grond af is max en dat was bij het niet vooruit willen.

Oke heel lang verhaal sorry... Maar idd zulke overdreven reacties wat jij aan geeft naar een tak op het asfalt zou hier idd wel ook passen. En dat schrikkerige heeft een kennis van mij bij haar pssm paard ook. Van mij heef n/px en die van haar meen n/k4 en N/px? Maar dat is ook zo eentje die in de slechtere periodes overal van schrikt.

Esperanza ik herken jouw verhaal ook helemaal. Als ze vervelend is bij de smid blijf ik rustig. Ik weet gewoon als ik boos ga doen raakt ze helemaal over de flos. En hoefsmid denkt volgens mij pak haar verdorie eens aan. En dan ga ik weer denken van luister verdorie nou gewoon als ze die voet neer wil zetten laat haar neerzetten en vraag weer opnieuw dan heb je het minste gevecht met haar. Niet vasthouden dat werkt BIJ HAAR niet... Zucht.

Spenk
Berichten: 21832
Geregistreerd: 30-08-05

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 08:18

Wat jij beschrijft is ook gewoon gedrag wat ze tonen met een onzekere eigenaar... dat hoeft echt niet perse pssm gerelateerd te zijn . Zeker niet als ze 11 jaar gewoon doodbraaf manegelessen liep.

joyce83

Berichten: 5236
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 08:28

Spenk schreef:
Wat jij beschrijft is ook gewoon gedrag wat ze tonen met een onzekere eigenaar... dat hoeft echt niet perse pssm gerelateerd te zijn . Zeker niet als ze 11 jaar gewoon doodbraaf manegelessen liep.


En dat is ook wat ik aan geef. Maar die onzekere eigenaar die niet erbij staat en via een camera haar in de gaten kan houden. Ziet ook dat als ze alleen met een zeer relaxte andere staat nog steeds drama staat te maken om niks.

Ik besef echt wel dat mijn onzekerheid mee kan spelen. En ja ze krijgt echt wel op haar sodemieter als ze dingen doet wat ik niet wil. Maar je merkt toch een andere reactie (op sommige momenten) dan een ander paard zou geven. En ja ook bij de hoefsmid moet ze zich van mij gedragen, maar je kan ook mee bewegen om te voorkomen dat ze in een grote bozigheid beland.
Op een gegeven moment ben ik wel wat meer aan haar schrikken gewend waardoor ik er zelf minder op reageerde. Dat scheelde ook wel, maar het schrikken bleef.

En dat vind ik zelf het lastige wat ik nu merk. Wat is van de pssm, wat is haar karakter en wat zou eventueel nog van iets anders kunnen zijn.

Spenk
Berichten: 21832
Geregistreerd: 30-08-05

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 08:40

Schrikken doet mijn paard zijn hele leven al. Dat is ook een stukje karakter. Ze zijn niet allemaal halfs dood :D

Dat is ook echt een stukje waar je zelf mee moet omgaan en niet in meegaan. Dan wordt het een stuk beter. Voor in het dagelijks leven helpt een stabiel maatje enorm. Die ook dat eigenlijk doet. Er niet in mee gaan.

joyce83

Berichten: 5236
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 08:48

Mee eens Spenk, ik ga het wel nog extra in mijn achterhoofd houden.

MRIIIS

Berichten: 5364
Geregistreerd: 19-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 08:56

Ja die van mij kan ook erg onberekenbaar zijn, al zie ik het inmiddels wel aankomen natuurlijk, ik merk direct in wat voor bui zij (en ik!) is :D In de zomer niet overigens, dan is het een ander paard.

Dartel
Berichten: 165
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 11:21

Voor mij was dat explosieve de eerste rode vlag. De eerste keer dat ik er op stapte nadat ik haar had ben ik er heel hard af gekatapulteerd. Volkomen blinde paniek. Het was een hele brave merrie tenzij ze zo'n paniekaanval had. Nooit bokken of rennen, maar als ze ging dan was het ook menens.

Ook met longeren deed ze dit. Ik zag het dan al aankomen en wist dat ik dan geen galop moest vragen want dan was ze weg. En echt weg, daar viel geen houden aan. Het was ook geen stoutigheid maar echt iets anders. Ik zag dat ook terug op filmpjes op YouTube, die paniek bij aangalloperen.

Ik weet dit aan pijn. Je zag het aan haar houding en ogen. De laatste weken voor ik haar heb laten inslapen was ze ook niet meer zichzelf. Heel erg nerveus en schrikkerig.

Marloezz
Berichten: 407
Geregistreerd: 15-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 17:57

Ik heb een vraagje, ik heb dus een Fries met n/K1 n/Px. Hij is nu bijna 14 en is al een jaar of 3 met pensioen, juist door dat explosieve gedrag waarvan ik overtuigd ben dat het door pijn veroorzaakt werd.
Hij staat tegenwoordig lekker op een paddock paradise in een kudde, maar wat mij opvalt is dat hij niet meer kan bokken. Hij maakt rare hupjes maar krijgt zijn achterhoeven niet ver van de vloer..

Herkennen jullie dit?

Dartel
Berichten: 165
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 22:48

Ja, ik herken dit wel. Ik vond het bij die van mij ook opvallend dat vanaf dat ik haar had haar staart nooit hoog gedragen werd. Net alsof haar achterhand niet goed meer functioneerde. Galloperen kon ze op het laatst niet meer.

Marloezz
Berichten: 407
Geregistreerd: 15-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 23:14

Dartel schreef:
Ja, ik herken dit wel. Ik vond het bij die van mij ook opvallend dat vanaf dat ik haar had haar staart nooit hoog gedragen werd. Net alsof haar achterhand niet goed meer functioneerde. Galloperen kon ze op het laatst niet meer.

Wat erg om dat te zien gebeuren....
Welke varianten had jouw merrie?

Dartel
Berichten: 165
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 11:43

Marloezz schreef:
Dartel schreef:
Ja, ik herken dit wel. Ik vond het bij die van mij ook opvallend dat vanaf dat ik haar had haar staart nooit hoog gedragen werd. Net alsof haar achterhand niet goed meer functioneerde. Galloperen kon ze op het laatst niet meer.

Wat erg om dat te zien gebeuren....
Welke varianten had jouw merrie?


Ik heb nooit een dna test gedaan. Ik vond het te duur in vergelijking met wat je er voor kreeg, namelijk geen zekerheid dat dit ook de oorzaak was van het probleem. Er waren vanaf het begin wel wat rode vlaggen maar toen ze eenmaal echt symptomen kreeg ging het ook heel snel. Bij een bloedonderzoek kwam er niets speciaals uit behalve dat ze duidelijk spierschade had. Ze werd toen al niet meer voluit gereden, maar kreeg wel dagelijks beweging. Nog geprobeerd om haar supplementen, anders voeren op te laten knappen maar ik vond het niet meer paardwaardig zoveel pijn als ze had.
Afbeelding

Marloezz
Berichten: 407
Geregistreerd: 15-01-14

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 17:00

Zo, dat is heel erg heftig om te zien! Dan mag ik nog in mijn handjes knijpen met mijn pensionado. Hij is tegen atactisch aan en heeft heel af en toe een pijnaanval. En spieropbouw is heel slecht. Maar hij doet het nog en is gelukkig

Caily

Berichten: 12522
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 15:38

Poeh, dat is een pittige.

Hier even een eye-opener. Een paard ongeschoren onder de dekens alsof ze wel geschoren was. Ging top. Pas met die mooie dagen een laagje, en de hals, eraf gelaten. Vind pony heerlijk, maar ze wordt er op minimalistisch niveau toch echt wel iets minder comfortabel van. Niet meer doen dus.

Een ander doet sinds bijna een jaar ineens stom als ik alleen met haar ga rijden. Ik kan prima me ermee redden, maar toch ergens rot dat dat “opeens” begon en in stand bleef. Dat was dus niet lichamelijk (wat al niet helemaal in het plaatje paste). Maar is volledig mentaal. Ook wel fijn om bevestigd te hebben.

Slmt9

Berichten: 4863
Geregistreerd: 25-11-12

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 16:13

Iemand vroeg naar de bodybuilder, ik geef het nu 2,5 week maar vond mijn paard wat licht spierbevangen overkomen en ook begon hij alweer aardig te schuren met zn hoofd en hals (jeuk). Ik kon er niet de vinger opleggen wat er nu anders was en waarom hij zo stijf draaide en geen looplust had, toen viel het kwartje. Mijn paard kan erg slecht tegen suiker. Voor mijn paard zit er dus teveel suiker in wanneer ik er voldoende van wil geven voor eiwitten/vetten.

NikkiB1991

Berichten: 210
Geregistreerd: 21-03-13
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 21:43

MRIIIS schreef:
Als je echt goede input wilt, moet je Marion Otto op fb even contacten. Zij is een Duitse voedingsdeskundige die veel weet van PSSM1 en MIM. Ze is veel actief in de Britse fb groep waar ze gratis advies geeft.
Ik heb haar vorige week gesproken en ze heeft mij een aantal voedingsadviezen gegeven om iets aan de explosieve Px kant te doen. Tegelijkertijd gaf ze ook aan dat er waarschijnlijk nog iets anders ad hand is, wellicht ecvm. Ik vond het een heel fijn gesprek.


Iedereen bedankt voor de input! Wordt zeer gewaardeerd. Ik ga even rustig nadenken hoe nu verder.

Ik had Marion inderdaad gevonden, fijn te lezen dat je goede ervaringen met haar hebt!

joyce83

Berichten: 5236
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 11:42

Ik dacht van de week mmm oliebol. Er staat draad om een groot stuk land waar we net op uit kunnen kijken (ver weg). Toen dacht ik al als er schapen komen dan zal er wel eentje in de stress schieten. En ja hoor de filmpjes van een stressende Guus kwamen net binnen. Zonder dat ze op het filmpje stonden zei ik al zijn de schapen er?

MRIIIS

Berichten: 5364
Geregistreerd: 19-11-05

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 13:10

Ja ze worden voorspelbaar onvoorspelbaar he :')

joyce83

Berichten: 5236
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 13:14

Kwart over 10 kreeg ik van mijn moeder een app dat Guus druk aan het doen was. Nu bijna 2 uur later is ze nog aan het rennen. Onbereikbaar, schuimend van het zweet (wilde de deken vandaag wisselen). Heb wortels gestrooid, de wei open gezetmaar ze blijft rennen. Zo over de zeik heb ik haar nog nooit gezien. Heb gemopperd en geblokkeerd maar werd het erger door dus ik laat haar maar.

https://youtu.be/jxkbnVuO7TI?feature=shared

MRIIIS

Berichten: 5364
Geregistreerd: 19-11-05

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 13:16

Oh jeetje dat ze daar zo in blijft hangen :(

joyce83

Berichten: 5236
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 13:22

Maar is dit iets wat erbij hoort of heb ik te maken met kortsluiting in de bovenkamer? Dit heb ik echt nog nooit gezien zo erg bij haar. En dan denk ik joh je moet moe zijn en ze vliegt weer in galop langs.

NRJ

Berichten: 1526
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 22:27

Wat vervelend zeg, ook echt niet goed voor de spieren lijkt mij :(
Mijne kan ook wel echt stressig reageren af en toe, vooral bij veel veranderingen op stal. Ik probeer dit homeopatisch te ondersteunen met groene os adaptonicum, en dit lijkt wel te helpen bij haar. In ieder geval is het dan minder erg en krijg ik haar sneller rustig. Ze krijgt het nu trouwens altijd (mag ook langdurig gegeven worden).

Danuah

Berichten: 455
Geregistreerd: 16-06-15

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 13:16

Ik ben 1,5 week geleden met die van mij in de kliniek geweest voor uitgebreid onderzoek en ook bloedonderzoek. Conclusie: met ‘pensioen’, maar wel zorgen voor de dagelijkse beweging. Wat ze hier al krijgen op 8000m2 paddock paradise. Konden het niet beter doen dan hoe we al bezig waren.

Spierschade in bloed was niet te zien, dus dat is heel positief. Wel erg veel spierspanning, duidelijk niet goed. Leverwaardes hoog, mede hierom van de supplementen af om te kijken of het dan zakt. Tevens ook resetten om te kijken wat hij nodig heeft en wat niet. Over een week of 7 gaan we weer voor een nog groter bloedbeeld en herhaling van deze.

Ik moet zeggen; hij doet het nu onwijs goed zonder zijn poedertjes. Hartstikke blij en vrolijk.
Al met al dus ‘positief’, want hij kan nog lekker blijven lopen. Pensioen heb ik echt geen probleem mee, ook al is hij net 5. Overigens ga ik niet alleen op de conclusies van de kliniek af, maar zij staan ons hier wel heel goed in bij.

Spenk
Berichten: 21832
Geregistreerd: 30-08-05

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 13:20

Had het paard dan verder wel zichtbare schade waardoor de conclusie met pensioen getrokken is? Gewoon nieuwsgierigheid hoor!

Omdat ik juist merk dat mijn paard het beter doet als die wel getraind wordt. Maar die heeft verder geen zichbare andere dingen dus dat zal het verschil zijn.

butengeweun

Berichten: 3668
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: voorne putten

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 23:18

Misschien een gekke vraag maar zit er ook PSSM in de Welsh atjes?

Tinkermuts

Berichten: 9391
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 10:52

Fijn dat ze je zo serieus nemen Danuah, ben benieuwd wat uit volg onderzoek komt