PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Slmt9

Berichten: 4863
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 16:21

NikkiB1991 schreef:
Hi Slmt9!

Ik begrijp je reactie heel goed, en dank daarvoor! Toch hoop ik dat er iets van common ground te vinden is. Voor zover ik begrijp, is amino en natuurlijke vitamine E voor heel veel paarden al de basis. Veel vitamine E supplementen zijn niet hoog genoeg gedoseerd/niet natuurlijk en al helemaal niet gecombineerd met Amino. Dus dat zou van 2 potten al 1 kunnen maken. Het is dus ook niet mijn doel om jouw hele voorraad te vervangen door 1 emmertje, maar stel je kan van 5 naar 2 of 3, zou dat al winst zijn toch? En wie weet draait het hele project inderdaad op niks uit, kan ook nog, maar het lukt me nog niet het uit mijn hoofd te zetten...


Ik vind het heel mooi dat je hierover na denkt en het zou zeker geweldig zijn als hier iets uit zou komen.

N=1 vooropgesteld: in het door jou genoemde voorbeeld zou het voor ons niet interessant zijn. Vitamine E is inderdaad vaak laag gedosseerd. De aminozuren haalt mijn paard voornamelijk uit zn sojaschroot en vitaminebrok. Die krijgt hij sowieso voor zn eiwitten.
Daarnaast werkt vitamine E poeder voor hem niet. Kortom: voor ons is de puzzel zo al een uitdaging geweest, laat staan hoe moeilijk het denk ik is om een product te maken die meerdere combineert. Ik ben heel benieuwd of je ergens op uit gaat komen!

NRJ

Berichten: 1526
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Heerlen

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 19:21

Wat de anderen ook al aangeven, het is fijn om elk supplement apart te kunnen doseren al gelang naar de behoefte.
Voor mijn paard bijvoorbeeld gebruik ik veel humane supplementen, omdat de paardenvarianten te veel hulpstoffen bevatten die mijn paard niet (goed) verdraagt. Of omdat ik er dan te veel van moet geven om aan de dagelijkse behoefte te komen.

Wat wellicht wel al een optie zou zijn. De chevivit e seleen was niet meer te krijgen, heel fijn product waar je maar een paar ml per dag van hoefde te geven om aan de dagelijkse dosering te komen. Dat mis ik wel.

MRIIIS

Berichten: 5364
Geregistreerd: 19-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 19:32

NikkiB1991 schreef:
Beste bokkers,

Ik heb TS even geleden al gesproken, en netjes gevraagd of ik mijn vraag hier mocht stellen. Gelukkig ging zij hiermee akkoord! Het doel is namelijk een product te creeëren waar men écht mee geholpen is, en waar kan je dan beter beginnen dan bij de eindgebruiker zelf? Lijkt mij een heel waardevolle kans om direct met jullie in gesprek te gaan! Ik heb het topic natuurlijk doorgelezen, maar op alles goed, zonder dubbelen etc. op een rijtje te krijgen is met 160 pagina's niet echt meer te doen.

Ik ben al enkele maanden (de tijd vliegt echt als ik ergens volledig in duik) bezig te onderzoeken welke voedingsstoffen nu het meest gebruikt worden, welke doseringen succesvol zijn, waar is gedegen onderzoek naar gedaan en welk bewijs komt voort uit ervaringen van eigenaren, en ga zo maar door. Ik heb ook nog contact gehad met verschillende researchers die verbonden zijn aan verschillende onderzoeksinstituten. Wat research op de achtergrond betreft, heb ik nu het punt bereikt dat ik denk, en nu moeten we door naar de volgende stap. Waarbij ik jullie dus nog eens expliciet zou willen vragen, wat voor supplement gaat jullie nu echt helpen? Natuurlijk in beginsel om jullie paarden te ondersteunen bij deze nare ziekte, maar ook wat jullie wat werk/zorg/pakketten/en hopelijk ook euro's zal schelen, hoewel ik op dat laatste nog geen garanties kan doen natuurlijk. Ik begrijp heel goed dat met alle varianten er geen 1 enkele oplossing is, maar als ik een bepaalde groep, als is het 20%, wél vooruit kan helpen is dat al de moeite waard toch?

Wat betreft optionele ingrediënten zit ik nu op het volgende:
- Amino (LMT)
- Vitamine E (natuurlijk)
- Selenium
- Magnesium
- Mangaan
- Acetyl-L-carnitine
- Zouten
- Vitamine C
- MSM
- Eiwitbron?

Waar ik op dit moment zelf mee speel, omdat het erop lijkt dat dit het meest gebruikt wordt ofwel resultaat geeft:
Amino - 10/6/4
Vitamine E, natuurlijk - 5000 IE
Magnesium - 12g
Acetyl-L-carnitine - 13g

Omdat mijn intentie écht oprecht is jullie te helpen, hoop ik dat jullie met mij willen delen wat jullie wensen en behoeften zijn. Mocht er daadwerkelijk iets uit voortkomen, zal ik ook op zoek zijn naar testers. Wie weet kan ik die tzt ook hier vinden :)
Wil je helpen, dan mag dat hier in het topic, maar als je het liever privé houdt is een PB natuurlijk ook van harte welkom. Spar je liever over de telefoon of WhatsApp kan je ook altijd even naar mijn nummer vragen!

Groetjes, en alvast hartelijk bedankt voor het lezen van dit epistel, Nikki


Als je echt goede input wilt, moet je Marion Otto op fb even contacten. Zij is een Duitse voedingsdeskundige die veel weet van PSSM1 en MIM. Ze is veel actief in de Britse fb groep waar ze gratis advies geeft.
Ik heb haar vorige week gesproken en ze heeft mij een aantal voedingsadviezen gegeven om iets aan de explosieve Px kant te doen. Tegelijkertijd gaf ze ook aan dat er waarschijnlijk nog iets anders ad hand is, wellicht ecvm. Ik vond het een heel fijn gesprek.

Slmt9

Berichten: 4863
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 19:54

NRJ schreef:
Wat de anderen ook al aangeven, het is fijn om elk supplement apart te kunnen doseren al gelang naar de behoefte.
Voor mijn paard bijvoorbeeld gebruik ik veel humane supplementen, omdat de paardenvarianten te veel hulpstoffen bevatten die mijn paard niet (goed) verdraagt. Of omdat ik er dan te veel van moet geven om aan de dagelijkse behoefte te komen.

Wat wellicht wel al een optie zou zijn. De chevivit e seleen was niet meer te krijgen, heel fijn product waar je maar een paar ml per dag van hoefde te geven om aan de dagelijkse dosering te komen. Dat mis ik wel.


Ja, dit heb ik hetzelfde! Het nadeel is dat de EU wetgeving het niet meer toe staat om selenium in hoge dosering toe te voegen. Dus dat komt ook niet meer. Mijn laatste flesje is bijna op. Dan ga ik de poeder van Floris testen en als dat niet bevalt hoop ik dat Chevivit zo ver is om hun lagere dosering uit te brengen.

NRJ

Berichten: 1526
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 20:46

Slmt9 schreef:
Ja, dit heb ik hetzelfde! Het nadeel is dat de EU wetgeving het niet meer toe staat om selenium in hoge dosering toe te voegen. Dus dat komt ook niet meer. Mijn laatste flesje is bijna op. Dan ga ik de poeder van Floris testen en als dat niet bevalt hoop ik dat Chevivit zo ver is om hun lagere dosering uit te brengen.


Oh vandaar, dat wist ik niet.
Ik geef nu een humane selenium (0,5mg poeder per capsule) en dit werkt ook fijn. Vitamine e nu ook capsules, vloeibaar, alleen dat is niet ideaal. Ik prik ze kapot en knijp ze uit :+ want de capsule zelf is van rundergelatine gemaakt }:0
Maar ik ben ondertussen ook wel huiverig geworden om te veranderen van supplement, want ze is erg gevoelig...

Mac

Berichten: 11652
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-24 08:25


MRIIIS

Berichten: 5364
Geregistreerd: 19-11-05

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 08:50

Ja ik zag het! Zo jammer dat het in het Duits is :(

joyce83

Berichten: 5236
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 09:07

Jep gezien en opgegeven ervoor en dan maar hopen dat ik het wat mee krijg. We wonen aan de duitse grens dus kan het vaak wel volgen maar de termen zal wat lastiger worden.

Esperanza

Berichten: 3286
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Ramsau am Dachstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 12:20

Mac schreef:
Het is hier nogal druk geweest dus ik kan me niet meer herinneren of het hier al voorbij is gekomen, maar vanavond om 18:30 is er een webinar over PSSM2/MIM, gepresenteerd door Generatio/CAG:
https://www.facebook.com/photo?fbid=887 ... 6212463143
Aanmelden: https://generatio.de/news/webinar-zusam ... EwS7aoqR5k


Is het niet meer reclameding voor dat Novavon?

Ik heb me ook aangemeld hoor, ik zal het wel zien. Duits zal voor mij geen probleem zijn, dus als er naderhand vragen zijn dan meld je maar. :o

Esperanza

Berichten: 3286
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Ramsau am Dachstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 12:40

Ik weet even niet uit mijn hoofd of MO daar bij betrokken was, maar via de Duitse groepen is er al een 'standaard' PSSM voer ontwikkeld. Door de Duitse DA Christina Wessling.

https://wes-for-horses.de/en/wes-products/

Aangezien het voor haar te veel werk werd is de productlijn nu overgedragen aan St. Hippolith. Ik voer dit zelf niet vanwege de soja dat er in zit.

Ik voer dit mineraalvoer en dat is al een fijn basisproduct. Met de amino's.
https://www.dr-maroske.de/produkt/complex-711/

@Nikki, ik snap je gedachtegang, maar ook ik kies toch liever voor meer emmertjes in mijn kast. Omdat ik dan enkele mineralen kan wisselen en/of ten alle tijde mijn doseringen kan aanpassen. En die pas ik regelmatig aan. Afhankelijk van weer, gras of hooi, ziek, training enzovoort. Ik kan me niet meer voorstellen dat ik ooit maar 1 ding heb gevoerd. Ondanks dat het veel werk is blijf ik toch hierbij.

Waar ik nu naar zoek is een goedkopere eiwittenbron. Ik betaal me scheel aan erwteneiwitten. mijn paarden krijgen beide 200 gram per dag op het moment. :')

_TaraM
Berichten: 21
Geregistreerd: 10-05-14

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 13:28

Heeft er iemand ervaring met ricebran (pavo heeft het nu ook) voor zijn pssm 1 paard?

Slmt9

Berichten: 4863
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 13:33

_TaraM schreef:
Heeft er iemand ervaring met ricebran (pavo heeft het nu ook) voor zijn pssm 1 paard?


Ik ben net begonnen met Mijten bodybuilder, is ook op basis van rijstzemelen maar net even minder suiker, zetmeel en volgens mij ook iets goedkoper.
Ik geef het nog naar twee weken en aanvullend op de sojaschroot, dus voor mij nog even te kort om iets van te zeggen.

maartje0987
Berichten: 97
Geregistreerd: 12-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 15:40

Esperanza schreef:
Waar ik nu naar zoek is een goedkopere eiwittenbron. Ik betaal me scheel aan erwteneiwitten. mijn paarden krijgen beide 200 gram per dag op het moment. :')

Ik voer de Wes sensitive crunch en daar zit geen soja, graan of luzerne in. Is 18% eiwit. Je voer er dus meer van, maar volgens mijn berekening is het goedkoper dan erwten of rijsteiwitten. Ik combineer het met grasbrok met 17% eiwit.

joyce83

Berichten: 5236
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 19:28


Esperanza

Berichten: 3286
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Ramsau am Dachstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 13:15

maartje0987 schreef:
Esperanza schreef:
Waar ik nu naar zoek is een goedkopere eiwittenbron. Ik betaal me scheel aan erwteneiwitten. mijn paarden krijgen beide 200 gram per dag op het moment. :')

Ik voer de Wes sensitive crunch en daar zit geen soja, graan of luzerne in. Is 18% eiwit. Je voer er dus meer van, maar volgens mijn berekening is het goedkoper dan erwten of rijsteiwitten. Ik combineer het met grasbrok met 17% eiwit.


Maar hoeveel grasbrok voer je dan? En welke? Het enige wat ik me kan bedenken wat zo'n hoog percentage eiwit heeft is Esparcette? En het voeren van de Sensitive Crunch is leuk met 18% eiwit, maar het blijft een heel klein beetje (1 tot 2 kilo?) ten opzichte van het totale rantsoen inclusief hooi.

Ons hooi is erg laag in eiwitten, dus om de 20 kilo hooi procentueel op te hogen heb ik gewoon veel meer nodig. Ik zat dus te denken aan Esparcette, maar dat moet ik nog even berekenen. Uit ons hooi komt 1000 gram per dag, en voor mijn grote slungel heb ik 1300 nodig. :')

joyce83

Berichten: 5236
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 14:19

uhm bij mijn oudje weet ik wanneer er koliek is. Maar mijn pssm-er twijfel ik nu even wat ik moet doen?

Ze gaat vandaag veel liggen, niet rollen maar gewoon liggen. Ze eet, drinkt heeft gepoept. Voelt niet koud onder de deken. Ze heeft wel net twee dagen stress (volgens haar dan) achter de rug. De buren hadden tuinmannen daar met gravers en container, meer niet maar dat was genoeg om af en toe met ogen op steeltjes rond te rennen.

Ik ga denk ik dalijk maar eens temperatuur opmeten en dan een soort van coloscan geven?

edit: ze lag weer. Wilde temperaturen dat wilde ze niet, halster om ook niet... ondertussen zag ik wel dat ze nu wat stond te trillen en voelde ook iets minder warm aan. Met behulp van wat eten kon ik met moeite de deken wisselen (dat wilde ze dus ook niet.. en vastbinden lukt niet zonder het halster..) dus nu maar iets dikkers op gedaan.

MRIIIS

Berichten: 5364
Geregistreerd: 19-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 16:00

Geen last van haar spieren door de stress en inspanning? Die van mij gaat dan niet liggen maar gaat dan in een soort trance staan.

Temperaturen is slim idd.

joyce83

Berichten: 5236
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 16:09

Ze heeft op dit moment een blijf van mijn lijf... Dus ik gok idd spieren. Ze is na de 100 grams op doen niet meer gaan liggen in elk geval en ze scharrelt nu ook af en toe bij de stallen om wat hooi te eten. Ze komen vandaag nog een container brengen voor de mest, plan de campagne de wei open zetten en dan maar hopen dat ze met kop laag daar meer mee bezig is dan de container :+

MRIIIS

Berichten: 5364
Geregistreerd: 19-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 16:24

Ja herkenbaar, hoop dat ze rustig blijft :)

Wbt dekens die van mij staat onder 300 gram en vindt het heerlijk :')

Caily

Berichten: 12522
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 21:35

Is het goed gegaan?

Hier de geschoren onder 400 en de ongeschoren onder 250. Allevier zijn daar blij mee.

joyce83

Berichten: 5236
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 23:21

Nou de container plaatsen ging goed. Ze stonden wel al binnen maar vol in zicht. Dat vind ik zo jammer, ik denk echt dat ze van zichzelf redelijk bomproof is. Ze staat ook bij een flex met de neus erbij om te kijken wat ik doe. Een rammelende aanhanger ook normaal. Maar die stressaanvallen is wel pittig.

Maar jeetje ik moet wel de draai met dekens gaan vinden. Zwaarste was 300 gram met het flinke vriezen en ging toen goed.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 23:25

maartje0987 schreef:
Esperanza schreef:
Waar ik nu naar zoek is een goedkopere eiwittenbron. Ik betaal me scheel aan erwteneiwitten. mijn paarden krijgen beide 200 gram per dag op het moment. :')

Ik voer de Wes sensitive crunch en daar zit geen soja, graan of luzerne in. Is 18% eiwit. Je voer er dus meer van, maar volgens mijn berekening is het goedkoper dan erwten of rijsteiwitten. Ik combineer het met grasbrok met 17% eiwit.


Kijk eens naar linzen (gewoon onverwerkt).
Die kleine supermarkt zakjes zijn natuurlijk duur, maar je kunt het ook in 25 kg bulk kopen.
Mijn paard vind ze erg lekker.

Floortje_NL

Berichten: 166
Geregistreerd: 13-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 23:54

joyce83 schreef:
Nou de container plaatsen ging goed. Ze stonden wel al binnen maar vol in zicht. Dat vind ik zo jammer, ik denk echt dat ze van zichzelf redelijk bomproof is. Ze staat ook bij een flex met de neus erbij om te kijken wat ik doe. Een rammelende aanhanger ook normaal. Maar die stressaanvallen is wel pittig.

Maar jeetje ik moet wel de draai met dekens gaan vinden. Zwaarste was 300 gram met het flinke vriezen en ging toen goed.

Goh dus jij vindt jouw paard bomproof? Ik de mijne namelijk ook al kan ze perdiodes hebben waarin ze echt heel onberekenbaar is. Zowel vrij in de paddock als onder het zadel. Bijvoorbeeld omdat er op het asfalt een tak ligt waar de op gaat staan en dan ontploft alsof ze op een ratelslang stapt. Zit af en toe met mn handen in mn haar en dacht dat het kwam door de artrose. Maar de jouwe doet het dus ook???

Zijn er meer mensen waarvan paarden door de pssm heel onberekenbaar zijn?

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 07:54

Mijn P1 was een levensverzekering, daarom wist ik ook zo snel dat er iets mis was.
Ze was ineens zo ontzettend boos op mijn galophulp dat ik accuut afgestegen ben. Los van dat incident was ze altijd vriendelijk en voorspelbaar.
P1 is waarschijnlijk juist ooit per ongeluk zo verspreid geraakt omdat het een goede uitwerking oo het karakter zou hebben.

Bij de andere varianten, geen idee.

Ik heb wel een ooit heel onberekenbare ruin gehad, maar die verdenk ik achteraf van EVCM.

Esperanza

Berichten: 3286
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Ramsau am Dachstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 08:10

Floortje_NL schreef:
Zijn er meer mensen waarvan paarden door de pssm heel onberekenbaar zijn?


Dat is de mijne :') Al kan ik hem inmiddels aardig 'lezen'. Er zijn dagen dat hij met het poetsen al laat zien dat er iets niet fijn is. Staartzwiepen en boos doen. Nou dan poets ik dus niet. Alleen even een hele zachte stoffer er over. Viels loopt hij ook prima :D

Hij ziet dan alles als een potentieel gevaarlijk voorwerp. :') En hij geeft dan duidelijk 'nee' aan bij het opstijgen. Dan voel ik me wel eens schuldig, omdat ik dan toch gewoon opstijg om te trainen. Want na 10 tot 15 minuten gaat het beter met hem. Dan begint hij te ontspannen en te briesen, het doet hem duidelijk goed. Maar dat weet hij voor het rijden natuurlijk niet. :o

Ik heb hele goede begeleiding bij het trainen, maar anders zou ik het met hem niet redden. Echt niet. Onze bak ligt ook aan een spoorlijn en als hij op scherp staat kan hij nog wel eens exploderen van een trein. En goed ook, zeker nu met de koude. Van de week was ik nog bezig met werk aan de hand/longeren en op een punt dat het voor hem moeilijk werd kwam natuurlijk net een trein -O- Nou een capriool kan hij dan, in de mix met een bronco-imitatie. Ik was blij dat ik er nog niet op zat. :')

Maar een ander zou hem misschien gruwelijk slaan of wat dan ook, ik blijf altijd rustig, kalmeer de zaak weer en ga rustig verder. :') Maar ik heb wel eens een hoef vlak voor mijn neus gehad, ben er in het begin meermaals af gelazerd (doe de bak tegenwoordig altijd dicht), maar hij is het toch waard om door te gaan. Ik kom nu bijna niet meer in de 'rode zone' zoals ik dat noem, ik weet wat ik moet doen om hem te laten ontspannen.

Het is soms alleen lastig om het goede te doen. Je mag hem absoluut niet vasthouden voor, maar een beetje druk heeft hij wel nodig als steun. Maar zeg maar eens tegen jezelf dat je de teugels niet mag vasthouden als je weet dat hij er ineens vandoor kan spuiten en je weet dat hij soms ook kan exploderen. Is best een dingetje. Maar gaat goed nu. Maar de winter is een extra uitdaging. Daarom doen we de moelijke stukken nu eerst aan de hand.