PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mac

Berichten: 11650
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-18 09:08

kking schreef:
Hier ben ik heel erg benieuwd naar.

Ja, zie boven.
Paarden kunnen elke denkbare combinatie van PSSM/MFM hebben.
Als dit het geval is verergert dit de symptomen vrijwel altijd.

kking

Berichten: 1005
Geregistreerd: 24-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 09:12

Dankjewel voor je snelle reactie.
Ik ken nl een P1 paard wat een week of wat terug liep zoals jouw P2 paard.
Zijn achterbenen niet onder de massa en een verschil in de passen qua grootte.

Marg
Berichten: 1131
Geregistreerd: 31-10-01
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 09:14

Hallo allen,

Ik heb een half paint en deze is behoorlijk kreupel (geweest). Ik heb hem laten behandelen door een osteopaat. Nu nog even afwachten of dat uiteindelijk resultaat geeft. Mijn paardje is niet getest en hou in mijn achterhoofd: het zal toch niet.....

Nou ja, weten jullie of er site zijn waar je kan opzoeken of er informatie over papa bekend is mbt erfelijkheidsproblemen? Papa is bekend, moeder niet.

Mocht ik problemen blijven ondervinden zal ik hem laten testen. Ik ga hem ook eens kritisch bekijkenen op de foto zetten mbt kuiltjes.

Mac

Berichten: 11650
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-18 09:36

Op http://www.BridgEquine.com staan aardig wat pedigrees met informatie over PSSM/MFM. Deze service is wel betaald en helaas staan niet alle paarden met deze aandoening daarin (sommige mensen maken resultaten niet openbaar). Het testen in Europa begint sowieso nu pas echt op gang te komen. Als je wil mag je me pb-en; wellicht dat ik wat meer weet over de status van de vader van je paard Marg.

kking: testen kan uitsluitsel geven, dan kan het dieet nog aangepast worden om het paard te helpen.
Andere problemen zijn ook niet uitgesloten natuurlijk met dit soort symptomen. Denk bijvoorbeeld aan problemen in het SI gewricht of in de rug.

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 12:57

Wat een heftige filmpjes zeg.
Dapper dat jullie er zo goed mee omgaan.
De aanvallen bij mijn merrie gaven me zulke slapeloze nachten en liet zulke gaten in mijn hart achter dat ik voor euthanasie gekozen heb. Ik kon er echt niet tegen om haar pijn te zien hebben recht voor mijn neus en dan zo machteloos te zijn.

Anoniem

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 13:05

Wat ik erg naar vind om te zien is hoeveel pijn de man in dat filmpje van die spiertrillingen heeft. Wat als de paarden dat dan ook hebbe - en zij hebben nog veel grotere spieren... :(

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 22:59

:oo die filmpjes! Vreselijk!

Anoniem

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 07:30

Ooh Mac die filmpjes.

Het is wel nu enorm duidelijk wat het inhoudt. Dankjewel.

Mac

Berichten: 11650
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-18 09:29

Nog even over die spiertrilingen: die had mijn n/P1 merrie heel duidelijk (zie filmpjes) en ik weet dat ze ook bij PSSM type 2 / MFM paarden voor kunnen komen, maar bij mijn n/P2 paarden heb ik ze nog nooit gezien. Soms zitten de spiertrillingen op een plek waar je ze niet kunt zien; dieper in het lichaam bijvoorbeeld.

Vwb pijn en PSSM:
Voor we op vakantie gingen was Shane (n/P2) erg slecht en heb ik hem een week op de bute gehad. Dat is voor het eerst dat ik dat heb gedaan, omdat ik vond dat ik dan ook moet handelen naar het resultaat. Het effect was wel duidelijk: hij was weer veel meer het paard zoals ik hem ken van vroeger. Conclusie was dus: ja, hij heeft pijn, in ieder geval op het moment dat hij zo extreem stijf loopt. Nadat ik met de bute ben gestopt bleef hij beter dan voor ik de bute startte.
Dan kom je op de volgende discussie die Sizzle al zijdelings aankaart: is het verantwoord zo'n paard te laten lopen? Dat is een lastige vraag. Wij hebben het standpunt ingenomen dat zolang ze het leven nog leuk lijken te vinden, ze mogen blijven lopen. Komt er iets bovenop hun toch al moeilijke medische situatie (Abby n/P2 + Lyme, Shane n/P2 + artrose-achtige bemerkingen op zijn voorbenen) dan is het einde verhaal. Bij Pepsi (n/P1) was dit heel duidelijk. Ze heeft zich vastgerold in de inloopstal en dat heeft een dusdanig ernstige aanval getriggerd dat wij haar hebben laten gaan. Bij Abby en Shane is het niet zo duidelijk. Ze zijn vooral heel stijf, maar het beeld is wisselend. Een cranio sacraal therapeut die ik eerder al bij mijn andere merrie heb gehad heeft hen momenteel in behandeling omdat zij interesse had/heeft in paarden met PSSM en zij graag het effect van een cranio sacraal behandeling op dergelijke paarden wilde zien. Ze reageren hier erg goed op. Maar PSSM type 2 / MFM is progressief. Genezen kun je het niet. Zo lang het gaat, gaat het nog, maar als ik het idee krijg dat ze niet meer ok in het leven staan dan kies ik er voor ze te laten gaan. Het moment daarvan is denk ik heel paard- maar ook mensafhankelijk.

puppy1128

Berichten: 5012
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 10:10

Ja en niet elk paard laat evenveel/dezelfde symptomen zien. Die van mij (n/p1) was in januari bagger. Herkende hem niet in terug. Hij is een enthousiaste, blije, clown dat van aandacht houdt en schrikt weinig.

Nou januari alles het omgekeerde. Wilde geen aandacht, liep niet lekker, niet enthousiast als ik er was, blij en clown ver te zoeken. Toen gingen we uiteindelijk een rondje maken van 5 minuten. Hij blij, wilde graag mee.. Maar op de terug weg, oef.. Zijn hoofd sprak boekdelen, zoveel pijn. Echt zo'n painface had hij. Helaas toen geen mobiel of camera mee.. zo zonde. Toen liep hij ook niet meer zo enthousiast. Hij wilde wel, maar kon niet.. Hij schrok van álles. Honden vind hij geweldig, lief en leuk.. Nou dood eng waren ze toen. Zelfs dat klopte niet. -O-

Ondertussen weer de vrolijke clown terug. Na de verhuizing en een nieuwe suplement (alcar) gaat het helemaal super. We kunnen weer 'veilig' met de fiets en man man man, zo hard heeft hij nog niet gedraafd haha. :D
Af en toe een slechter dagje.. Maar goed, ben al blij dat we zo ver gekomen zijn. Hij is weer heerlijk blij. En de spekjes krijgt hij er gratis bij. Maarja, je kan niet alles hebben. :')

Ik heb wel een vergelijk foto van zijn hoofd. Februari en augustus. Een heel verschil.
Afbeelding

Mac

Berichten: 11650
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-18 22:34

Wat goed hee puppy +:)+ . Fijn om je paard weer terug te hebben! Als ze symptomatisch zijn ken je ze soms idd gewoon niet terug.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 12:15

Die spiersamentrekkingen, is dat echt op die manier? Of ook van die kleinere trillingen? Die heb ik wel eens gezien bij die van mij na een beetje longeren. Ze had verder nergens last van.

Mac

Berichten: 11650
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-18 15:13

No_No schreef:
Die spiersamentrekkingen, is dat echt op die manier? Of ook van die kleinere trillingen?

De trillingen kunnen variëren van ieniemienie nauwelijks waarneembaar tot een heel duidelijk waarneembare trilling of golfbeweging onder de huid.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 19:23

Hmmm oké..

Mijn pony krijgt nu de maximale dosering van pavo vital, 2ml natuurlijke vit E en een theelepel keukenzout. Hoe snel moet je iets merken aan de spieren?

Marg
Berichten: 1131
Geregistreerd: 31-10-01
Woonplaats: Randstad

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 08:08

Weet iemand toevallig ook of het al bekend is bij Holsteiners en Selle Francais?

Mac

Berichten: 11650
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-18 09:00

Holsteiner weet ik niet, maar is wel waarschijnlijk.
Bij Celle Francais komt iig P2 en P3 voor.

Hier een overzichtje van rassen en welke genen er iig al bekend zijn.
Let op: waar "no" bijstaat wil dat niet zeggen dat het ras er 100% zeker vrij van is. De samples zijn vrij klein. Het is dus een indicatie. Uiteraard is het voor de genen die ze wél hebben gevonden een 100% duidelijkheid dat deze in het ras voorkomen.
Cleveland Bay (23) - P2, P3, no P4
Arabian (20) - P2, no P3, P4
Nepal (20) - P2, P3, no P4
Fell Pony (20) - P2, P3, no P4
Mangalarga (25) - P2, P3, no P4
Campolina (24) - P2, no P3, P4
Mangalarga Marchadore (24) - P2, P3, no P4
Konik (19) - P2, no P3, no P4
Caspian Pony (19) - P2, no P3, P4
Turkoman (22) - P2, P3, P4
Kurd (22) - P2, P3, P4
Selle Francois (22) - P2, P3, no P4
Suffolk (29) - P2, P3, no P4
Haflinger (29) - P2, no P3, P4
Akhal Teke (28) - P2, P3, P4
Peruvian Paso (25) - P2, no P3, P4
Exmoor Pony (32) - P2, no P3, no P4
Tennessee Walker (28) - P2, no P3, no P4
Percheron (4) - no P2, P3, no P4

Marg
Berichten: 1131
Geregistreerd: 31-10-01
Woonplaats: Randstad

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 11:20

Bedankt voor het lijstje. Ha dit om even de omgang tot mij door te laten dringen.

_paaaarden
Berichten: 19
Geregistreerd: 12-08-18

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 11:55

Hallo,
Zojuist heb ik te horen gekregen dat mijn paard PSSM1 heeft. Dit bij puur toeval, ik wist niks van deze ziekte en heb het te horen gekregen van iemand die interesse had haar te kopen een aantal jaar geleden. Zij heeft toentertijd een test gedaan, ik zal dit opnieuw laten doen.

Mijn paard is mager geworden de afgelopen maanden en nu ik hier meer over lees, komen een aantal symptomen overeen; Harde spieren, rollen na het rijden, gevoelig bij poetsen etc.

Wat ik me afvraag is wat jullie de paarden voeren? Die van mij krijg op dit moment merriebrok en bietenpulp.. Tijdens het rijden is ze actief en voorwaarts. Ik krijg niet het idee dat ze hier last van heeft. Wel wil ik meteen mijn voermanagement verbeteren, maar ik heb weinig kennis.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 12:01

Wat een rot bericht zeg.. je hebt er niets van gehoord toen jij haar kocht?

Ik heb nog geen verstand pssm en voeren dus ik lees even mee.

_paaaarden
Berichten: 19
Geregistreerd: 12-08-18

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 12:06

Nee, het is achter gehouden... ik hoor van de mensen die haar toentertijd wilde kopen dat hij wel op de hoogte was.

Ze staat normaal 24/7 op het land etc. en ik vraag me af of dat wel goed is met pssm1?

kking

Berichten: 1005
Geregistreerd: 24-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 13:09

Er is een fb groep waar heel veel kennis is en ook gedeeld wordt.
zoek op PSSM forum - Nederlands
en de website http://www.pssm.eu/

Een erg naar bericht en ook dat het je niet is verteld ;(
Dan had je gelijk naar het dieet kunnen gaan kijken.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 15:17

Jeetje, dat is toch wel heel erg.. bewust niet gemeld dus!

Naar wat ik begreep is pssm1 de suiker variant dus zijn suikers heel slecht.
De Facebook pagina over pssm is aan te raden en de site is vrij duidelijk.

Laat je ook de pssm2 test doen?
Sterkte met je paard.

_paaaarden
Berichten: 19
Geregistreerd: 12-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 15:50

No_No schreef:
Jeetje, dat is toch wel heel erg.. bewust niet gemeld dus!

Naar wat ik begreep is pssm1 de suiker variant dus zijn suikers heel slecht.
De Facebook pagina over pssm is aan te raden en de site is vrij duidelijk.

Laat je ook de pssm2 test doen?
Sterkte met je paard.


Ik heb er helemaal niet aan gedacht dat het mogelijk is dat beide typen naast elkaar kunnen zijn. Komt dit vaak voor? Ik ben nu vooral bezig met het voerbeleid, weidegang afschaffen etc.

Marg
Berichten: 1131
Geregistreerd: 31-10-01
Woonplaats: Randstad

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 17:36

Kwalijke zaak dat de verkoper het wist. Valt je paardje onder de te "verwachten" rassen of niet?

Succes met je zoektocht. Ik zit er ook pas net midden in.

Mac

Berichten: 11650
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-18 18:07

_paaaarden: dat is geen fijn nieuws ... wat voor ras is je paard? Op http://www.pssm.eu staat al veel geschreven over voeding en idd is de FB pagina ook heel informatief. In een notendop komt het erop neer dat je zo suikerarm mogelijk zult moeten voeren en een vetbron zult moeten voeren als alternatieve energiebron. De meeste paarden met PSSM1 doen het niet goed op gras.

Het is helaas geen zeldzaamheid dat een paard meerdere PSSM genen draagt, vooral bij paarden die makkelijk symptomatisch zijn zie je dat vaak. Ik moet er wel nog een keer bijzeggen dat de "nieuwe" vormen (P2, P3 en P4) eigenlijk geen PSSM zijn, maar MFM, een spierafbraakprobleem. Px is een gen dat meespeelt bij het ontwikkelen RER. Om het makkelijk te maken. Maar ik wil het toch even vernoemen, omdat elke vorm een heel andere aanpak vereist qua voer/management.

No_No: hoe snel je iets merkt in de spieren na een voerwijziging is erg wisselend. Het is paardafhankelijk, maar ook afhankelijk van hoe symptomatisch je paard was/is.