PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 19:03

Ja mijn paard was absoluut correct, ook prachtig droog beenwerk.
Ik had me dat geld kunnen besparen....

Maar het is ook niet direct logisch dat je van een stofwisselingsprobleem botafwijkingen krijgt, hooguit als het in de groei al continue bevangen geweest is of zo.
Beenmergproblemen (zie niet op foto's trouwens) is een bloedaandoening over het algemeen.
Ik denk dan ook eerder dat je paard iets anders had.

rainbow8

Berichten: 2407
Geregistreerd: 15-05-09
Woonplaats: Afgelegerije

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 19:12

Lapacho is af en toe ontzettend houterig in de draf.. Dan laat ik haar even galopperen en gaat het beter.. En af en toe is ze net een hobbelpaard in de galop.. Na een rondje gaat dan beter.. Maar heb inmiddels ervaren dat ze zich zou dood lopen voor me.. Ik voel me nu schuldig dat ik dan m'n zin heb doorgedreven -O- en toch heb doorgezet..

Superpony:
- Dat klinkt als een levenslange marteling voor je paard.. Geen verwijt naar jou toe overigens..

Mac:
- De DA staat met haar paard bij mij op stal, dus zij ziet Lapacho ook regelmatig bewegen met bijrijdsters.. Ze wil wel meer weten over pssm.. Als de test P1 t/m X iets oplevert dan gaat ze zich er niet g meer in verdiepen.. Vond ik heel erg positief..

Sizzle:
- Wat is PROK??

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 19:24

sizzle, het filmpje en de foto's zijn gemaakt naar aanleiding van de klachten. Zoals hij schud en doet, deed hij bij opzadelen over zijn hele lijf.

rainbow8, je wil gewoon antwoorden, goed of slecht.

Wij hadden nog een nieuwe bloedtest moeten laten doen, kunnen scannen en evt biopten etc. Maar na 3 jaar zoeken en zo een paard in je handen ben je wel echt klaar. We vonden het vreselijk, maar hebben er ook vrede mee.

Als dit ons eerste en enige paard zou zijn, had ik mezelf ook echt de schuld gegeven. Maar we hebben al 30 jaar eigen paarden en er nog 4 staan. Je kan altijd fouten maken of ernaast zitten, maar het zou wel heel vreemd zijn. We hebben hem ook continu weer rust en tijd gegeven. Lekker buiten gezet, aan de hand meegenomen naar het bos en heel soms onder het zadel in een goede periode.

Ik zou eigenlijk de foto's moeten opvragen, want stond er toen in een roes naar te kijken en te luisteren min of meer. Het is besproken met meerdere veeartsen en de schade was gewoon onherstelbaar. Toch leek het geen schade door ongeval volgens de veearts.

Ik herken wel veel symptomen bij hem, maar denk dat ik meer had moeten filmen eigenlijk.

Een aanval heeft hij dan weer niet gehad, zover wij weten, want we waren er niet 24/7 bij.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 19:56

Rainbow, de röntgen keuring voor het KWPN.

rainbow8

Berichten: 2407
Geregistreerd: 15-05-09
Woonplaats: Afgelegerije

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 20:11

Superpony:
- I undersnap.. Je wil inderdaad antwoorden.. :(:)

Sizzle:
- Ah.. Oké..

jansje73

Berichten: 2656
Geregistreerd: 04-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 21:54

Ik volg. Dit idee heel interessant.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-17 08:43

RB: dat is top, zo'n dierenarts +:)+ !
Je komt er pas achter dat er iets mis is, als je een keer over de grenzen van je paard heen gaat en tsja, die grenzen kunnen soms heel laag liggen bij een PSSMer (en soms ook niet; ik blijf die tegenstrijdigheden aanhalen!). Abby bijvoorbeeld heeft altijd moeite gehad met galopperen onder het zadel. Ze is ook niet uit te zitten in de galop (terwijl ze in draf zit als een fauteuil!): ze zet haar rug strak en galoppeert door haar heupen omhoog te gooien. Daardoor voelt het zo ongeveer alsof je organen door je heel buikholte worden geklutst, of, zoals iemand op het Amerikaanse forum het omschreef: "OMG, my innerds have just become outerds" :))
Broer Shane is daarentegen weer niet echt uit te zitten in draf en ook lichtrijden gaat eigenlijk niet. Zo ziet het er van buitenaf niet uit, maar het is niet te volgen qua beweging.
Pepsi (n/P1) daarentegen was in alle gangen eigenlijk wel comfortabel.
Ik bedoel maar (weer eens :P ) te zeggen dat ze écht allemaal anders zijn in hoe ze het laten zien, maar bijna altijd is er wel iets "raars" met deze paarden.

Superpony: de problemen in zijn hals waren eigenlijk al genoeg om hem te laten gaan als ik het zo lees. Mocht hij PSSM hebben gehad, zal het ongetwijfeld zijn symptomen hebben verergerd. Abby heeft Lyme + PSSM wat elkaar verergerd. Shane heeft afwijkingen in de gewrichten in zijn voorbenen maar de PSSM maken deze naar mijn mening erger dan dat ze er op de foto's uitzien. Overigens zou het me ook niet verbazen als de afwijkingen op zijn gewrichten zijn ontstaan door zijn manier van bewegen!

Sizzle: die van mij zien er aan de buitenkant ook puik uit. Dat maakt het -ook voor mezelf- soms echt moeilijk te behappen

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 12:38


superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 16:22

Ik had het nog niet gelezen of gehoord. We hebben toevallig wel een new forest ruin van nu 19 jaar en in het verleden ook andere gehad.

Is er iets bekend als percentages per ras van positieve gevallen?

_Reneee

Berichten: 5787
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 16:24


superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 16:43

Ik denk ook dat het nu nog niks zegt. Er wordt vanuit de stamboeken nog te weinig gedaan en bijgehouden.

_Reneee

Berichten: 5787
Geregistreerd: 24-09-07

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 16:52

Klopt. Een registratieplicht zou zo fijn zijn.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 17:19

Ik heb melding gedaan maar daar heb ik verdacht weinig op terug gehoord.

rainbow8

Berichten: 2407
Geregistreerd: 15-05-09
Woonplaats: Afgelegerije

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 20:09

Goedenavond..
- Heb de uitslag van het bloz terug is dat is een super uitslag *\o/*
Afbeelding
Maar betekent dit dat ik kan stoppen met het bijvoeren van vitamine E??

Raar trouwens dat stamboeknummer er zo weinig mee doen.. Is dat omdat er 'ongelovigen' in het bestuur zitten??

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 20:11

VitE is in hoge waarden ook toxisch dus ik zou nu zeker stoppen met supplementen en gewoon een goed compleet voer geven.

Als een stamboek gaat testen dan valt potentieel een flink aantal fokdieren incl hengsten af.
Paard kwam uit een zeer veel gebruikt lijntje.

Bij Friezen ging dat met de waterhoofden niet veel anders, vooral zwijgen en veulen laten verdwijnen.

rainbow8

Berichten: 2407
Geregistreerd: 15-05-09
Woonplaats: Afgelegerije

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 20:25

- Wat is een goed compleet voer?? Dan stop ik met bijvoeren van de vitamine E..
- -:(- stamboeken.. Het gaat over geld en dan is dierenwelzijn ineens zeer zeer ondergeschikt -:(-

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 21:10

Wat goed voer is voor jouw paard kan ik niet zeggen, jij kent zijn zwakke punten het beste.
Gewoon ingredienten vergelijken.
Hoeft niet perse brok te zijn natuurlijk, kan ook weideaanvulling zijn.
Ik heb sempercubes van st Hippolyte.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-17 21:14

Dat ziet er goed uit RB!!
De VitamineE zit wel goed zo idd.
Mocht ze toch PSSM1 blijken te hebben, kun je er altijd weer mee beginnen.

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 22:05

rainbow8 schreef:
- Wat is een goed compleet voer?? Dan stop ik met bijvoeren van de vitamine E..
- -:(- stamboeken.. Het gaat over geld en dan is dierenwelzijn ineens zeer zeer ondergeschikt -:(-


Wat voer je nu rainbow8 (inclusief vitamine E supplement en hoeveel dan?)

rainbow8

Berichten: 2407
Geregistreerd: 15-05-09
Woonplaats: Afgelegerije

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 10:53

Ze krijgt nu 2 x daags basisbrok gemengd met een soort van sportmuesli die bijrijdster 2 nog over had van haar leasepaard (een kwart schep met een schep biotine, vitamine E en een pompje lijnzaadolie).. En als ze gewerkt heeft krijgt ze een halve schep of care4life of de suikervrije en havervrije muesli die ik gehaald had, omdat de care4life op was.. En 3 keer daags hooi en nu het zomer is 4 uur gras op een dag.. En er hangt een zoutblok in haar stal

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 11:14

Coloured schreef:
Ik weet niet of het hier al genoemd was maar PSSM1 is ook aangetoond in de New Forest pony: https://www.facebook.com/groups/nfpppl/ ... 147876175/


Goed om te weten, was ik toch niet zo gek om te laten testen, haha, gelukkig hier negatief ;)



@ rainbow8 : ziet er goed uit! Mijn ervaring was dat bij "stoppen" van vitamine E (was niet echt gestopt maar het supplement kan blijkbaar slecht worden als het te lang staat, of het is een winterding maar dat zullen we dan dit jaar weten) het ook weer snel zakte (van 1000 µg/dL in april naar 240 µg/dL in december, voorlopig zit hij weer goed maar laat hem nu veel vaker testen). Dus hou het wel in de gaten als je stopt, dat je toch nog eens een paar keer per jaar laat testen ;)

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 11:21

Ik zie dat ik mijn vraag niet goed gesteld heb. Welk vitamine E supplement heb je gevoerd en hoeveel dan? Er zit namelijk nogal verschil in de doseringen van vitamine E per supplement.

Zolang hij op het gras staat zal hij waarschijnlijk wel een heel eind komen met zijn vitamine E en dit bijvoer. Maar als je nu 2000IU vitamine E of meer voert, dan zou ik eerst een periode de dosering halveren en kijken of je veranderingen merkt.

rainbow8

Berichten: 2407
Geregistreerd: 15-05-09
Woonplaats: Afgelegerije

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 12:44

Ze kijkt de vitamine E van pharmahorse.. En daarvan krijgt ze 2 schepjes (die in de verpakking zit) per dag.. Geen flauw idee was 2000UI betekent..
Afbeelding

hagelslag
Berichten: 9000
Geregistreerd: 18-09-10

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 20:46

Mochten mensen het interesant vinden onderzoek na lyme te helpen(oke het is duits maarja...)
Afbeelding

janouk
Blogger

Berichten: 17852
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 10:25

Vraag aan de eigenaren van pssm2 gediagnosticeerde paarden.
De tegenzin om voorwwarts te gaan is dat continue aanwezig bij jullie paarden, wordt dat erger of komt het in aanvallen voor?

Wat geven jullie je pssm2 paard te eten en helpt dat de klachten te verminderen?