Kan een paard last hebben van allergie/hooikoorts?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
moonfish13
Berichten: 18227
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 14:36

Mijn pony heeft ook hooikoorts, voor het eerst ging hij er ook van hoesten door de kriebel in zijn keel.
Hij krijgt nu loratadine, pilletjes tegen hooikoorts/allergie van simpelweg het kruidvat of huismerk van een apotheek.
Hij heeft nergens last meer van, hij was trouwens niet benauwd.
Mijn dierenarts heeft geen bloed geprikt op allergie, dit is erg duur en niet betrouwbaar schijnt.
Meneer krijgt op rustige dagen qua hooikoorts een pilletje, als de pollendruk heel hoog is krijgt hij zonodig een tweede.
Zelf heb ik ook hooikoorts, dus mijn neus is daarin wel betrouwbaar. :')


The_Cat

Berichten: 7282
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Kan een paard last hebben van allergie/hooikoorts?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-04-17 20:33

Voor de mensen die het graag even willen volgen. Verkoudheid was het al zeker niet, vandaag waren de symptomen een pak minder (misschien dankzij de regen?). Dierenarts kon niets vinden bij het onderzoek, buiten overblijfselen van een geïrriteerde neus viel er niets meer te zien. Er is bloed genomen om enkele onderzoeken te doen, maar het idee is dus inderdaad allergie. Vrijdag weet ik normaal al iets meer


The books we love, they love us back. And just as we mark our places in the pages, those pages leave their marks on us.
I can see it in you, sure as I see it in me. You're a daughter of the words. A girl with a story to tell.

Nandos

Berichten: 661
Geregistreerd: 04-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 20:41

Kan best dat het door de regenbuien minder is, de pollen zakken dan en zweven minder (mijn ouders hebben beide hooikoorts).

Mijn paard is ook veel aan het briesen en heeft jeuk aan haar ogen en neus (zit tegen alles te jeuken). De weides staan vol met bloesem bij ons en er vliegen overal pluisjes.. Denk dus ook echt aan pollenallergie/hooikoorts en wil misschien zo'n netje kopen. Gebruikt iemand hier Puur Pollen?

Wat zei jouw dierenarts over behandelen? Die van mij zei gelijk een spuit of prednisolon/ventipulmin. Maar dat vind ik echt veel te heftig, wil eerst natuurlijke dingen proberen.

The_Cat

Berichten: 7282
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Kan een paard last hebben van allergie/hooikoorts?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-04-17 21:51

Voorlopig spreken we nog niet over behandeling omdat we bloedonderzoek willen afwachten. Er was al wel iets vermeld van groene os scuttellaria (fzoiets)


The books we love, they love us back. And just as we mark our places in the pages, those pages leave their marks on us.
I can see it in you, sure as I see it in me. You're a daughter of the words. A girl with a story to tell.

jordal
Berichten: 77
Geregistreerd: 06-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 21:53

Nandos schreef:
Kan best dat het door de regenbuien minder is, de pollen zakken dan en zweven minder (mijn ouders hebben beide hooikoorts).

Mijn paard is ook veel aan het briesen en heeft jeuk aan haar ogen en neus (zit tegen alles te jeuken). De weides staan vol met bloesem bij ons en er vliegen overal pluisjes.. Denk dus ook echt aan pollenallergie/hooikoorts en wil misschien zo'n netje kopen. Gebruikt iemand hier Puur Pollen?

Wat zei jouw dierenarts over behandelen? Die van mij zei gelijk een spuit of prednisolon/ventipulmin. Maar dat vind ik echt veel te heftig, wil eerst natuurlijke dingen proberen.


Ik heb een aantal jaar 2 jaar achter elkaar puur pollen gebruikt en sindsdien gaat het stukken beter. Hij hoest niet meer zijn longen uit zijn lijf, hij hoest nu wel wat meer dan een ander paard in de maand mei en de maand augustus. Ik ben er zeer positief over. Mijn hond is nu net begonnen met de puur pollen.
Bij mijn paard verergerden het bij start van de puur pollen extreem om daarna zeer sterk te verminderen.

The_Cat

Berichten: 7282
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Kan een paard last hebben van allergie/hooikoorts?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-17 07:57

Hmm, goed om te weten dat het dus kan verergeren. Ben je dan gewoondoorgegaan met de normale dosis of heb je even wat minder gegeven?


The books we love, they love us back. And just as we mark our places in the pages, those pages leave their marks on us.
I can see it in you, sure as I see it in me. You're a daughter of the words. A girl with a story to tell.

jordal
Berichten: 77
Geregistreerd: 06-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 09:20

The_Cat schreef:
Hmm, goed om te weten dat het dus kan verergeren. Ben je dan gewoondoorgegaan met de normale dosis of heb je even wat minder gegeven?


Gewoon doorgegaan met de normale dosis. Het schijnt het teken te zijn dat het werkt. Puur pollen geef je de eerste 3 weken om de 5 dagen druppels en daarna 1 keer in de 3 weken.

The_Cat

Berichten: 7282
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Kan een paard last hebben van allergie/hooikoorts?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-17 11:23

Puur pollen komt ook wel goed overeen met mijn werkschema dus :D! bedankt voor de tip, ik ga hem zeker onthouden!


The books we love, they love us back. And just as we mark our places in the pages, those pages leave their marks on us.
I can see it in you, sure as I see it in me. You're a daughter of the words. A girl with a story to tell.

The_Cat

Berichten: 7282
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Kan een paard last hebben van allergie/hooikoorts?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-05-17 08:31

Even een kleine update geven. Ondertussen is het uit het bloed gekomen dat het toch geen allergie is, maar een virale infectie. Beetje toevallig dus dat het gelijk viel met vorig jaar, en dat hij beter werd toen het begon te regenen :') toch bedankt iedereen om te helpen! :)


The books we love, they love us back. And just as we mark our places in the pages, those pages leave their marks on us.
I can see it in you, sure as I see it in me. You're a daughter of the words. A girl with a story to tell.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 08:41

ja duidelijk wel hier een met oud muf hooi, of oude stallen.

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

Nandos

Berichten: 661
Geregistreerd: 04-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 09:08

Nou dat is dan toch een positieve uitkomst, viraal moet makkelijk op te lossen zijn hoop ik ipv terugkomende pollenallergie. Fijn!! En leuk dat je ons op de hoogte houd.

Hier gaat het inmiddels ook beter, maar de bloesem in de wei is ook allemaal vervlogen inmiddels.. Misschien dat dat haar heeft geïrriteerd? Even kijken hoe het verder ontwikkeld.

The_Cat

Berichten: 7282
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-05-17 09:10

Nandos schreef:
Nou dat is dan toch een positieve uitkomst, viraal moet makkelijk op te lossen zijn hoop ik ipv terugkomende pollenallergie. Fijn!! En leuk dat je ons op de hoogte houd.

Hier gaat het inmiddels ook beter, maar de bloesem in de wei is ook allemaal vervlogen inmiddels.. Misschien dat dat haar heeft geïrriteerd? Even kijken hoe het verder ontwikkeld.


Ja inderdaad, dierenarts komt straks even kijken of het met de neus beter gesteld is, als het zo is moet het lichaam het zelf overwinnen, anders gaan we toch nog een kleine antibiotica kuur opstarten :)


The books we love, they love us back. And just as we mark our places in the pages, those pages leave their marks on us.
I can see it in you, sure as I see it in me. You're a daughter of the words. A girl with a story to tell.

Nandos

Berichten: 661
Geregistreerd: 04-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 09:28

Nu ik erover nadenk : Het is ook wel een tijd dat er meer van de weerstand gevraagd wordt. Verharen, soms nog winterse buien, overgang van temperaturen, overgang van hooi naar gras. Kan best dat het net iets te veel vraagt van je paardje. Misschien voortaan in zulke periodes preventief iets geven voor de weerstand. Kan je het volgend jr het hopelijk net voor zijn :D

The_Cat

Berichten: 7282
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-05-17 09:31

Nandos schreef:
Nu ik erover nadenk : Het is ook wel een tijd dat er meer van de weerstand gevraagd wordt. Verharen, soms nog winterse buien, overgang van temperaturen, overgang van hooi naar gras. Kan best dat het net iets te veel vraagt van je paardje. Misschien voortaan in zulke periodes preventief iets geven voor de weerstand. Kan je het volgend jr het hopelijk net voor zijn :D


ja inderdaad, ik dacht ook al zoiets om volgend jaar misschien preventief een kuurtje te geven van vitamines ofzo. Alhoewel die nu volgens de bloeduitslag wel goed stonden.


The books we love, they love us back. And just as we mark our places in the pages, those pages leave their marks on us.
I can see it in you, sure as I see it in me. You're a daughter of the words. A girl with a story to tell.

The_Cat

Berichten: 7282
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Kan een paard last hebben van allergie/hooikoorts?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-17 11:58

Ik wil dit topic even terug een bump geven

Ondertussen is het weer slechter met mijn paard, kortademig bij inspanning. Andere symptonen zijn er ondertussen niet meer buiten dat. Dierenarts is al 3x geweest ondertussen, er is niets te vinden als hij naar het paard luistert, in het bloed komt niets naar boven.

Het enige wat me opviel, (en goed het mag misschien vergezocht zijn). IK geef hem vantijd zo van die grasmix dat je kan kopen in zo'n zakken voor onder de korrel te mengen (ik ga geen merk noemen want dat is nu niet het punt). Hij heeft die zakken al eerder gehad, maar hij krijgt het altijd met periodes (als ik in de buurt ben om zo'n zak te halen, hij krijgt een handje als beloning na het werken). Wat me nu opvalt. Elke keer hij beter is en ik dus met hem aan de slag ga krijgt hij zo'n handje. Daarna is het weer slechter. Kan het nu zijn dat iets scheelt met die zak? Of dat hij ineens reageert op iets in dat gras? :/ ik kan momenteel mijn dierenarts niet bereiken om het aan te vragen :p


The books we love, they love us back. And just as we mark our places in the pages, those pages leave their marks on us.
I can see it in you, sure as I see it in me. You're a daughter of the words. A girl with a story to tell.

Alpha89

Berichten: 1058
Geregistreerd: 24-08-13
Woonplaats: Ergens in Nederland, Spanje en Portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 12:06

Hier ook hooikoorts!
vorig jaar merkte ik het al een beetje, maar dit jaar nog meer! Terwijl ik haar nu 4 jaar heb en het is iets van de laatste 2 jaar. Wellicht is er nu een bepaalde plant wat meer aanwezig dan voorgaande jaren. apart is het wel.

een stalgenoot laat een pollenallergie (haren opgestuurd) testen bij maasduyn. misschien ook iets voor jou?

Eivissa (v. Rubiquil) <3 samen sinds 25-06-2013
Dressuur B + 11 | L1 + 11 | L2 + 11 | M1 + 2

vayake
Berichten: 244
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 12:22

Hier ook een paard met duidelijk een pollenallergie!
Enkele dagen extreem proesten met de neus. Na regen zo goed als gedaan en de dag erna niets meer.
Nu weer terug sinds enkele dagen droger is?

DA wel geweest. Ook enkel neus irritatie en weinig te horen aan de ademhaling/longen.

Bloedonderzoek ivm allergieën duur wel even en is een pak duurder dan een algemene check up.
Heeft jouw DA een allergieën test aangevraagd?

Ik heb dit in het verleden bij meerdere paarden laten uitvoeren en kreeg toen een gedetailleerde lijst.
Paard 1 pollen voor mais en haver en culicoide muggen ;
Paard 2 enkel culicoide muggen;
Paard 3 pollen van heel veel planten en bomen en culicoide muggen
Paard 4 pollen van heel veel planten en bomen en culicoide muggen en nog veel meer zaols oa huismijt :?

Arabians are the most fabulous horses in the world!

IrishCold
Berichten: 1238
Geregistreerd: 11-03-10

Re: Kan een paard last hebben van allergie/hooikoorts?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 16:38

Hier ook paard naar verhuizing kortademig en pompen.
Gewone dierenarts weet het niet.
Hollistisch arts is nog bezig met onderzoeken. Heb laatst witte korrels gekregen die moest je rechtstreeks in de wangzak doen en toen was het 2 weken weg, nu is het kortademig er weer 2 weken. Druppels voor in de mond gekregen die werkte niet, en nu net vandaag mest opgestuurd. Afwachten dus.

Staat altijd al 24/7 buiten, Altijd al hooi gehad. Opzich is er niks veranderd behalve dan dat hij nu op een plek staat waar ook kippen los lopen tussen de paarden dus ik hou dat beetje in mn achterhoofd.
Ook heeft mijn paard ventipulmin gehad van de gewone arts wat niet hielp. Gelukkig helpt mijn hollistisch arts erg goed en denkt ze mee.


Waar ik nu zelf aan denk:
- Verkouden of hooikoorts
- andere allergie?
- astma?
- wormen

xkathy_love

Berichten: 259
Geregistreerd: 13-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 17:58

Zeker mogelijk! Hier nog zo eentje helaas... Nogsteeds opzoek naar een wondermiddel Maar een neusnetje helpt tot op zekere hoogte de jeuk te beperken :)

Kathy Roos Fotografie ♥ Rico ♥ 23-09-2012 ♥

The_Cat

Berichten: 7282
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-17 10:26

IrishCold schreef:
Hier ook paard naar verhuizing kortademig en pompen.
Gewone dierenarts weet het niet.
Hollistisch arts is nog bezig met onderzoeken. Heb laatst witte korrels gekregen die moest je rechtstreeks in de wangzak doen en toen was het 2 weken weg, nu is het kortademig er weer 2 weken. Druppels voor in de mond gekregen die werkte niet, en nu net vandaag mest opgestuurd. Afwachten dus.

Staat altijd al 24/7 buiten, Altijd al hooi gehad. Opzich is er niks veranderd behalve dan dat hij nu op een plek staat waar ook kippen los lopen tussen de paarden dus ik hou dat beetje in mn achterhoofd.
Ook heeft mijn paard ventipulmin gehad van de gewone arts wat niet hielp. Gelukkig helpt mijn hollistisch arts erg goed en denkt ze mee.


Waar ik nu zelf aan denk:
- Verkouden of hooikoorts
- andere allergie?
- astma?
- wormen


wormen kan niet want dat zouden we gezien hebben in het bloeduitslag of in de mest, en dat is in orde. Momenteel die verkouden geef ik de meeste kans. Vrijdag komt er een andere dierenarts eens kijken.

Ik geloof wel dat de dierenarts een allergieëntest had aangevraagd, dat heb ik namelijk ook gevraagd, en we hadden daar ook meerdere bloedstalen voor genomen.


The books we love, they love us back. And just as we mark our places in the pages, those pages leave their marks on us.
I can see it in you, sure as I see it in me. You're a daughter of the words. A girl with a story to tell.

Siesjuh
Berichten: 1684
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 10:47

Ja hoor, mijn paard heeft hooikoorts. Je merkt ook precies wanneer het begint en wanneer het weer weg gaat. Ik moet zeggen dat ze tot nu toe nog weinig last heeft, maar ze begint te hoesten en als het erger wordt, krijgt ze het ook benauwd. Ze loopt het hele jaar buiten met inloopstal.
Vanaf het voorjaar heb ik naast de drinkbak die op de waterleiding zit, ook een bak water staan. Zij vindt het prettig om haar neus te spoelen als ze last van hooikoorts heeft.

Edit: Op je vraag of er iets in die grasmix kan zitten, ja dat kan zeker. Het punt is alleen uit te vinden wat het is. Is het geen idee om dat gewoon even een tijdje niet meer te geven en te kijken wat er dan gebeurd?
Laatst bijgewerkt door Siesjuh op 17-05-17 10:52, in het totaal 1 keer bewerkt


Ieder einde is een nieuw begin :-)

Siesjuh
Berichten: 1684
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 10:49

Alpha89 schreef:
Hier ook hooikoorts!
vorig jaar merkte ik het al een beetje, maar dit jaar nog meer! Terwijl ik haar nu 4 jaar heb en het is iets van de laatste 2 jaar. Wellicht is er nu een bepaalde plant wat meer aanwezig dan voorgaande jaren. apart is het wel.

een stalgenoot laat een pollenallergie (haren opgestuurd) testen bij maasduyn. misschien ook iets voor jou?

Hooikoorts kan zomaar ontstaan en zomaar weer verdwijnen ;-)


Ieder einde is een nieuw begin :-)

The_Cat

Berichten: 7282
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-17 13:54

Siesjuh schreef:
Edit: Op je vraag of er iets in die grasmix kan zitten, ja dat kan zeker. Het punt is alleen uit te vinden wat het is. Is het geen idee om dat gewoon even een tijdje niet meer te geven en te kijken wat er dan gebeurd?


Dat ben ik ondertussen al aan het proberen :) tot hiertoe nog geen succes


The books we love, they love us back. And just as we mark our places in the pages, those pages leave their marks on us.
I can see it in you, sure as I see it in me. You're a daughter of the words. A girl with a story to tell.

Alpha89

Berichten: 1058
Geregistreerd: 24-08-13
Woonplaats: Ergens in Nederland, Spanje en Portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 14:10

Siesjuh schreef:
Alpha89 schreef:
Hier ook hooikoorts!
vorig jaar merkte ik het al een beetje, maar dit jaar nog meer! Terwijl ik haar nu 4 jaar heb en het is iets van de laatste 2 jaar. Wellicht is er nu een bepaalde plant wat meer aanwezig dan voorgaande jaren. apart is het wel.

een stalgenoot laat een pollenallergie (haren opgestuurd) testen bij maasduyn. misschien ook iets voor jou?

Hooikoorts kan zomaar ontstaan en zomaar weer verdwijnen ;-)


aha! dat verklaart het

Eivissa (v. Rubiquil) <3 samen sinds 25-06-2013
Dressuur B + 11 | L1 + 11 | L2 + 11 | M1 + 2

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 14:39

IrishCold schreef:
Hier ook paard naar verhuizing kortademig en pompen.
Gewone dierenarts weet het niet.
Hollistisch arts is nog bezig met onderzoeken. Heb laatst witte korrels gekregen die moest je rechtstreeks in de wangzak doen en toen was het 2 weken weg, nu is het kortademig er weer 2 weken. Druppels voor in de mond gekregen die werkte niet, en nu net vandaag mest opgestuurd. Afwachten dus.

Staat altijd al 24/7 buiten, Altijd al hooi gehad. Opzich is er niks veranderd behalve dan dat hij nu op een plek staat waar ook kippen los lopen tussen de paarden dus ik hou dat beetje in mn achterhoofd.
Ook heeft mijn paard ventipulmin gehad van de gewone arts wat niet hielp. Gelukkig helpt mijn hollistisch arts erg goed en denkt ze mee.


Waar ik nu zelf aan denk:
- Verkouden of hooikoorts
- andere allergie?
- astma?
- wormen


Kippen, en ook duiven hebben veel stof en mijten bij zich, ken meerdere paarden die hier op reageren. Wij hebben de kippen weg gedaan om die reden.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: kwinney en 130 bezoekers