Luchtzakstenen na droes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Barney1978
Berichten: 797
Geregistreerd: 23-07-12

Luchtzakstenen na droes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-17 06:33

Omdat het niet heel vaak voorkomt dat er luchtzakstenen worden gevonden wilde ik dit topic aanmaken.

In december kregen onze beide pony's droes, het heerste op onze stal. Mijn Fjord is in februari overleden en we dachten dat Barney beter was.

Hij kwam in februari uit de quarantaine en we zijn rustig gaan opbouwen. Zijn conditie was enorm slecht en zijn ademhaling niet erg goed. Maar hij had twee maanden op stal gestaan dus dat is logisch.

Naarmate de tijd verstreek werd de conditie beter maar toch zat het me niet lekker. Hij kreeg ineens weer snot en had moeite met de arbeid. Er werd gedacht aan een verkoudheid. Maar na de ventipulmin en sputolysin werd het niet beter, de snot bleef vooral tijdens arbeid komen.

Vorige week dinsdag voor een scopie op onze kliniek gekozen. Daaruit bleken luchtzakstenen. Dat was schrikken want ik wist direct wat dit betekende.

Mijn veearts heeft geprobeerd te spoelen maar dat lukte niet. Toen is hij doorverwezen naar Bodegraven en daar staat hij 1,5 week later nog.

Ze zijn daar op de donderdag gestart met de scopie's en hebben met een soort grijpertje de brei geprobeerd te breken en te grijpen. Dit is vier keer gebeurd met wisselend succes. De laatste mogelijkheid was een operatie maar door de risico's probeerden ze die te vermijden.

Helaas afgelopen dinsdag gehoord dat het uiteindelijk niet gelukt was. Het restje op de bodem kwam er niet uit. Gisteravond is hij geopereerd en wat was dat spannend. Het is een Shetlander en best een gepriegel. Er zitten veel zenuwen en bloedvaten omheen en dan maar hopen dat er niets werd geraakt.

Ik mocht na de operatie even op de OK kijken en daar stond mijn zielige pony. Gat in zijn hoofd en helemaal nat op de grond met bloed en pus. Maar hij was er nog en dat was het belangrijkste.

Ik ben bij hem op stal gaan zitten en heb zijn fleecedeken om gedaan voor het uitwerken van de sedatie. Hij was echt enorm zielig.

Uiteindelijk werd hij wakker en begon te scharrelen, ik ben tot laat bij hem gebleven en uiteindelijk mocht hij zijn hooi weer eten en leek het erop dat er niets beschadigd en verlamd was geraakt.

Ik hoop op een spoedig en goed herstel. We hebben zoveel ellende gehad sinds december, ik hoop dat we hem wel hebben kunnen redden en dat hij nog heel lang bij ons is.

Ik heb wat foto's geplaatst met de snotneuzen en van gisteren. Mocht je dus een droespaard hebben gehad en je krijgt te kampen met onverklaarbare snot, let er dan op of er geen sprake is van stenen.

Afbeelding

Afbeelding

http://boktimg.nl/img/m/YmjPIo.jpg

http://boktimg.nl/img/m/HHPG25.jpg

http://boktimg.nl/img/m/JJWOJC.jpg

http://boktimg.nl/img/m/sLFjNa.jpg
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 15-04-17 18:18, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto's in link gezet in verband met aantal en duidelijke wond/bloed.

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Luchtzakstenen na droes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 07:59

:(:) beterschap. Wat een ellende dat dit nog volgt op de droes. Dar wist ik niet

zuma1

Berichten: 735
Geregistreerd: 26-04-11
Woonplaats: alblasserdam

Re: Luchtzakstenen na droes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 08:03

Werkelijk nog nooit van gehoord inderdaad ,ik hoop dat je paardje gauw beter wordt nu veel sterkte

Amyd

Berichten: 393
Geregistreerd: 28-12-05
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 08:06

Mijn paard heeft vorig jaar droes gehad, gelukkig nergens meer last van gehad.
Ik heb nog nooit van luchtzak stenen gehoord, waar zitten die dan precies? En waar bestaat het uit? Vind het wel interessant eigenlijk.
wel sneu voor je pony uiteraard, hoop dat ie weer goed op knapt.

Zammie

Berichten: 6000
Geregistreerd: 13-06-07
Woonplaats: Kom uut Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 08:23

Waarom is de operatieplek niet gehecht? Worden die stenen er niet uitgehaald of zo?

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Luchtzakstenen na droes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 08:27


Barney1978
Berichten: 797
Geregistreerd: 23-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-17 08:55

De stenen zitten in de luchtzak, bij Barney waren we er vroeg bij dus bij hem was het nog veel dikke brij en het werden brokken die eruit kwamen door de neus met de scopie's.

Luchtzakstenen bestaan uit opgedroogd pus door de droes. In een stadium verder zijn het echt stenen. Nu was het meer een soort feta kaas wat eruit kwam.

In deze link staat een foto met de brokken van 1 behandeling, dit was van afgelopen maandag.
http://easyimage.vetsxl.com/index.html? ... lNQUdFIn01

Het wordt niet gehecht omdat het open moet blijven zodat alle zooi en vocht eruit kan. Ze doen morgen nog een scopie en dan checken ze of alles echt schoon is.

De operatie en de scopie's zijn er juist om de stenen eruit te halen. Met de scopie's was een veiligere optie geweest maar dat lukte onvoldoende. Alles moet eruit want er is geen andere optie. Zitten blijven kan niet want dan is hij drager van droes en hij wordt zelf elke keer ziek. Dus dan hadden we hem wel moeten laten inslapen. Nu is het eruit en hopen we dat het vanaf nu goed geneest en morgen blijkt dat het echt allemaal weg is.

boyca
Berichten: 1078
Geregistreerd: 14-12-11

Re: Luchtzakstenen na droes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 08:59

Wat heftig zeg. Sterkte

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 09:31


Barney1978
Berichten: 797
Geregistreerd: 23-07-12

Re: Luchtzakstenen na droes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-17 09:37

Die link had ik inderdaad al gezien toen Andor ziek was, ik had me toen zo goed mogelijk in alles ingelezen.
Nu blijkt Barney ze te hebben dus die info kwam goed van pas.

F_inley

Berichten: 6401
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: Luchtzakstenen na droes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 09:41

Heftig zeg heel veel sterkte. Volgens mij weet ik van welke stal je hier uit de buurt komt hopelijk verspreid het zich niet nog verder

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 09:54

Barney1978 schreef:
Die link had ik inderdaad al gezien toen Andor ziek was, ik had me toen zo goed mogelijk in alles ingelezen.
Nu blijkt Barney ze te hebben dus die info kwam goed van pas.


Dacht al de naam komt me bekend voor, in het topic van Andor, had ik je al gewezen op luchtzakstenen, ondanks dat ik altijd bang ben mensen onnodig ongerust te maken hoop ik dan dat er wel meer bekendheid aan dit probleem geschonken wordt.
Heel veel beterschap, en op naar een spoedig herstel, ik duim

Barney1978
Berichten: 797
Geregistreerd: 23-07-12

Re: Luchtzakstenen na droes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-17 12:00

Gisteren had Barney 39,2 graden koorts. Vanmorgen 38 en later 38,5 graden. Ik hoop dat er geen infectie bij komt. De wond lijkt er wel vrij goed uit te zien.

Vandaag krijgt hij weer een scopie voor de controle. Barney heeft erg veel stress, hij is erg gespannen en zodra er een assistente komt in blauw pak dan schiet hij alle kanten op.

Net een deken aan gedaan want hij was enorm aan het trillen. Ik heb enorm met hem te doen.

De eerste twee foto's zijn van gisteren waar alles gezwollen was. De derde en vierde foto zijn van vanmorgen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Luchtzakstenen na droes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 13:01

Pfff heel heftig ziet het eruit zeg, hij heeft geen antibiotica gehad? Zou even goed de koorts vermelden hoor, kanme goed voorstellen dat hij in de stress raakt, Heel veel sterkte, ik duim voor jullie

Barney1978
Berichten: 797
Geregistreerd: 23-07-12

Re: Luchtzakstenen na droes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-17 14:14

Hij staat constant op de antibiotica, de arts belt vandaag nog na de scopie dus dan kan ik alles weer vragen.

Hij heeft nu al bijna twee weken zoveel meegemaakt dat ik denk dat het hiermee en met de operatie te maken heeft. Maar uiteraard houdt ik hem zelf ook nauwgezet in de gaten.

Ik heb direct aangegeven dat 38 graden voor paardenbegrippen geen koorts is maar dat dit absoluut niet zijn basistemperatuur is. Omdat ik dit zei ging ze zijn temperatuur nalezen van de laatste dagen en gisteren was het 39,2 graden maar dat hadden ze niet verteld. Ik meet normaal elke dag ook zelf maar gisteren dus niet omdat hij genoeg aan zichzelf had.

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Luchtzakstenen na droes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 17:57

Ennn al iets gehoord vd kliniek :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 18:08

Volledig herkenbaar!! Ik heb ooit ook een topic gemaakt over onze situatie.
Ik wens jullie een heel goed herstel!

Edit, ik zie dat mijn topic al genoemd is.

Barney1978
Berichten: 797
Geregistreerd: 23-07-12

Re: Luchtzakstenen na droes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-17 18:52

Ja de scopie is niet gedaan, zijn neus is droog aan het worden. De temperatuur is 38,4 en was goed voor nu zo kort na de operatie.

De wond zag er netjes uit en komt alleen wondvocht uit en geen pus. Hij hield zijn dekentjes op en zijn borst was wat dikker door de spuiten antibiotica. Ze wisselen bil en borst af.

Morgen of dinsdag wordt dan de scopie gedaan voor de controle. Natuurlijk is hij er nog niet maar we waren wel blij dat alles nog goed verloopt. Nu morgen weer afwachten hoe hij dan is en wat ze erover zeggen. We zien hem elke dag dus dat is wel enorm fijn.

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Luchtzakstenen na droes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 18:57

Wat heftig ts!
Erg lief dat je zo veel en lang bij hem bent, hij boft met jou als baas!

Zet 'm op Barney, ff doorzetten met alle ellendige artsen en dan ben jij weer snel beter. :(:)

esje01

Berichten: 4895
Geregistreerd: 09-10-06
Woonplaats: op een uniek plekje in Brabant

Re: Luchtzakstenen na droes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 19:05

Arm ding
Duimen draaien

Barney1978
Berichten: 797
Geregistreerd: 23-07-12

Re: Luchtzakstenen na droes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-17 22:15

Barney doet het tot nu toe goed. Vandaag geen koorts en een stuk opgewekter. Dinsdag krijgt hij de scopie en als alles schoon is mag hij die dag mee naar huis toe.

Thuis moet ik de wond zelf behandelen maar dat is alleen wat schoonmaken. Dan goed blijven opletten of hij geen verhoging krijgt en de wond netjes gaat sluiten.

Zijn stal zetten we af zodat niemand hem kan aanraken of aaien ivm voorkomen infectie Vd wond. Daarnaast wil ik zelf zijn stal uitmesten totdat hij echt beter is. Hij is zo gestresste geraakt door alle behandelingen en mensen dat ik hem even de rust en veiligheid van een vast persoon wil geven.

Afbeelding
Afbeelding

Rocamor

Berichten: 10861
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Luchtzakstenen na droes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 09:18

Ik duim dat je de stijgende lijn vast kunt houden.

En wat een prachtig koppie heeft hij op de laatste foto

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Luchtzakstenen na droes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 16:35

Barney boft met zo'n baasje, ik ga keihard duimen dat de stijgende lijn zo voortzet, en wat een lieverd

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Luchtzakstenen na droes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 16:52

Beterschap met Barney, je paarden hebben wel echt heel verkeerd lot getrokken in de loterij.. met de droes.

Barney1978
Berichten: 797
Geregistreerd: 23-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-17 18:32

Dank jullie wel voor de goede wensen.

Vandaag was hij ook weer vrolijk, 37,6 graden en hard hinniken. Nog 1 nachtje en dan weet ik of ik hem mag ophalen.

De wond zie je met de dag verbeteren. Deze foto is van vanmorgen. Afbeelding
Afbeelding

Deze foto is van voor de operatie, het is ook echt mijn kleine lieve dondersteen.
Afbeelding


Ze hebben inderdaad het verkeerde droes lot getrokken, we hebben best behoorlijk wat zieke paarden gehad op stal maar alleen die twee van mij zijn er op deze heftige en verdrietige manier mee in aanraking gekomen.

We hopen dat Barney steeds meer vooruit blijft gaan en dat we straks na maanden zorgen en verdriet eindelijk weer de leuke dingen samen kunnen ondernemen.