De temperatuur van mijn paard is 35.2 help!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DGKstudent

Berichten: 221
Geregistreerd: 03-01-04
Woonplaats: Wolvega

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 00:35

Shock is gewoon een redelijk complex fenomeen, wat te onderscheiden is in een aantal fases, en de verschijnselen die optreden is afhankelijk van de fase waarin de shocktoestand verkeerd en tevens ook wat de oorzaak van de shock was;
Wanneer een paard bv aan een ernstige diarree lijdt tgv bv colitis X (na toediening van bv tetracycline en de bijbehorende dysbacteriose), zal het dier heel veel vocht verliezen; dientengevolge krijg je bloedvatvernauwing in de niet-essentiele organen, zoals de huid, en maagdarmkanaal, opdat de essentiele organen(bv hersenen) van bloed worden voorzien --> er treedt dus redistributie op van bloed;
Wannneer dan niet tijdig word ingegrepen, of wanneer het bloed -of vochtverlies dermate ernstig is, dan ontstaat een negatieve spiraal van reacties: door het sterke bloedverlies, krijg je dat stoffen vrijkomen inde niet-essentiele organen, die zorgen voor bloedvatverwijding; Hierdoor verergert de shocktoestand, en zal het dier of mens niet meer lang leven (zal al lang bewusteloos zijn);
In feite hebben jullie idd gelijk ja; shock ga je dus o.a. tegen met infusen en adrenaline (versterkt de vasoconstrictie en stimuleert het hart)

Maar ik denk ook niet dat dit dier shock heeft, want anders was het dier nu al lang dood geweest, en dan kon je het wel zien aan een heleboel andere dingen, en dan was het niet alleen bij de te lage Temp gebleven;
Ik kan natuurlijk ook niet zeggen wat wel; misschien dat het dier na inspanning een wat lage spanning heeft op zijn anaalsfincter, of een ander probleem wat ertoe leidt dat er als het ware buitenlucht terecht kan komen in het rectum, waardoor je in feite gewoon de buitentemperatuur erbij zit te meten; als het dier onderkoeld is, dan moet je ook eens voelen aan de oren, of aan de huid van de ondervoeten); wanneer deze allebei ook zeer koud zijn, dan kan er iets anders spelen; maar dat is maar speculatief, en zal wel niet aan de orde zijn;

groeten

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 15:27

heerlijk iemand die precies weet waar die het over heeft! Super dank je wel, ben weer een hoop wijzer geworden. Maar ik wou ook niet beweren dat ie in shock was ofzo hoor. Was gewoon wat hardop aan het denken. Heb ik er ook bij gezet. En van het 1 kwam het ander. Toen moesten we nou eens precies weten hoe en watover shock.