Castreren in voor- of najaar?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Castreren in voor- of najaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-04 16:49

Wat is het beste seizoen om je jonge hengst te laten castreren, in het voor- of in het najaar? Of maakt dat niet uit?

Ik heb altijd begrepen dat het in de winter te koud zou zijn en in de zomer er teveel vliegen zijn. Dus voor- of najaar in ieder geval.

Wat is jullie opinie?

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 17:09

Ligt er aan voor welke methode je kiest?
Als je het in het weiland wil laten doen zou ik inderdaad vanwege infectiegevaar en koude grond liever in het voorjaar castreren.
Maar wanneer je het in de kliniek laat doen en kiest voor een methode waarbij ze alles ook weer netjes dichtzetten maakt de periode niet zo gek veel meer uit.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 18:45

Ik heb Danno in het voorjaar laten castreren, gewoon op de wei.
1 dag was het ietsjes gezwollen en daarna nooit problemen meer gehad.

Ik zou zelf wel het voorjaar kiezen , sommige hengsten krijgen nog wel eens een terug slag, dan hebben ze de hele zomer vers gras om bij te komen ipv een koude winter.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 19:49

Tegen een terug slag kan je voeren, daar helpt goed krachtvoer meer aan als gras.

Een aanvulling op mijn bovenstaande post:
wanneer je het in de kliniek laat doen moeten ze vaak een week tot 2 weken op stalrust. Wanneer je het op de wei laat doen zien ze graag dat het paard/pony de dagen erna zoveel mogelijk kan bewegen. Ook dan is het voorjaar het meest praktische aangezien ze vaak wel onbeperkt op het land kunnen zonder de boel kapot te lopen.

Onze paarden waren altijd ruim 3 als ze gecastreerd werden, en vanaf die leeftijd vind ik het zelf prettiger om het in de kliniek te laten doen.
Als het zou gaan om een hengstje tot 2 jaar zou ik het denk ik wel gewoon op de wei laten doen.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-04 11:00

Bedankt voor jullie reacties, ik heb ze doorgegeven aan degene om wie het ging!

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 11:36

Ik laat die van mij zowiezo in de kliniek doen, alleen is die 2,5 dan en het is in November..
Verstandig volgens jullie?? Hij kan daarna gewoon op stal en gaat na de rust gewoon weer naar buiten, en s'nachts op stal..

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 11:05

mijn Fries is in februari gecastreerd op de Uithof, via een laproscopie, na een week kon ik gewoon weer rijden, geen wonden, niets dik! super!!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 11:17

Ik zou ook laten castreren via laproscopie in de Uithof. Alle hengsten op stal die daar zijn heengeweest kwamen zonder complicaties terug...Emmeloord doet het ook, maar dan onder volledige narcose en vanuit de liesm(volledige narcose is ook nog een gevaar) . Uithof doet het onder roes, staand en via de flank...
Het is maar wat je er voor overhebt, niet iedereen is bereid om dat beetje extra kosten op zich te nemen.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 12:41

Ik heb rondgebeld en veel informatie ingewonnen, uiteindelijk werd toch de 'over de lies methode' geadviseerd, de methode waar volgens bijvoorbeeld Van Muiswinkel de minste risico's aan kleven.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 19:52

Ja klopt, ik denk dat ik ook voor die methode ga. Minste risico.. Ik vond het bedrag bij jou Sjuim erg meevallen, had het veel hoger verwacht.
Weet iemand toevallig wat het in utrecht kost??