dieet voor bijna hoefbevangen paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DubbelFun

Berichten: 88685
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 21:17

Hoeft niet hoor. Een gezonde (goed doorbloede) hoef is ook warm Lachen

Pocahontas

Berichten: 593
Geregistreerd: 26-12-03
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 21:31

ooh,dacht ik goed advies te geven!!
hihi,sorry!!
by apachee zijn de twee voorste hoeven echt warm,daar kreupelt ze dus ook mee,de achterste niet ,maarja,ik weet nu dan ook dat ze geen gezonde hoeven heeft.
nooit te oud om te leren Bloos

grid

Berichten: 8816
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Idyllisch Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 21:52

dieet: zo min mogelijk eiwitten!!!!!!!!!! Dus geen/bijna geen brok of zeer eiwit arme brok en verder hooi en zemelen (liever hooi dan kuil vanwege eiwitten!!) Selenium (verkrijgbaar bij paardendrogist) schijnt ook goed te helpen tegen gevoeligheid voor hoefbevangenheid!! (een vitaminestoot geven voor natuurlijke afweer e.d. schijnt ook zeer goed te zijn)
succes ermee!!

linlovesyou

Berichten: 990
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 01:18

nee die warme voeten zeggen ook niet alles.
troy is nu echt weer erg bevangen en ze heeft geen warme voeten en ook als je erop tikt izjn ze niet gevoelig. heel dubbel allemaal.

ook zij werd eerst sloom. ik dacht suf maar toen ze begon tekreupelen was het inderdaad alweer e ver georderd. als jou hoefsmid een witte lijn ziet is dit direct een teken tot een reactie, en gelijk actie ondernemen wnt dat hoefbeen blijft nu rustig verder kantelen, ttdat ze ech tniet meer kan lopen van de pijn!!

echt je kan beter voorkomen dan genezen!!

Kendra

Berichten: 8731
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 01:30

Een preparaat geven met vitamine E en selenium, verder hooi geven, geen krachtvoer of kuil. Soms zijn paarden/pony's ook spierbevangen, dat kan de reden zijn dat de voeten niet zo warm zijn. De pijn zit dan verder naar boven en (vooral) in de achterhand.

YOYO
Berichten: 62
Geregistreerd: 28-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-04 00:21

Ik ben vandaag naar de DA geweest. Die kon eigenlijk niets vinden en vond foto's niet nodig. Voor de zekerheid heeft hij bloed af genomen.
Ook in het bloed kunnen ze zien of hij (bijna) bevangen is.
De DA denkt eerder aan een mineralentekort. (wat ie ook in het bloed kan zien) Daardoor groeien de hoeven slecht en kunnen ook die kneuzingen ontstaan. Hij staat in de wei idd ook wel eens een plek kaal te krabben en te likken aan de aarde.
Ik moet hem nu een andere brok voeren met veel aanvullende mineralen erin en maar 11 % ruw eiwit. Wel veel minder dan ik voorheen voerde.
en hij moet wat afvallen, de arme ziel

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 09:51

Gelukkig maar OK dan! . Hoop dat het tekort gauw aangevuld word en hij zich lekkerder gaat voelen.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 10:10

Je kan ter ondersteuning Musculo geven dat helpt bij hoefbevangenheid. Puur natuurlijk, alleen maar gedraagde kruiden en bloemetjes.

linlovesyou

Berichten: 990
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 14:49

en wat is musculo? heb ik nog nooit van gehoord...

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 21:29

Een ondersteunend kruidenmelange van gedroogde kruiden en bloemetjes. Die ondersteunen het herstel van spieren, pezen en gewrichten en hebben een gunstige werking op hoefbevangen paarden. Voor veel paarden die ik train gebruik ik ze vaak omdat ze een hele omschakeling maken. Dat wil zeggen ze moeten "slechte "spieren leren ontspannen en "goede"spieren leren aanspannen. Dat is moeilijk en geeft vaak wat spierpijn. Met hoefbevangenheid heb ik zelf wat minder ervaring maar ik ga er van uit dat het ook daar ondersteunend werkt. Twee paardjes die wij zo'n beetje gered hebben van hoefbevangenheid zijn dus gered. Maar omdat dat de eerste keer was dat ik het daarvoor gebruikte durf ik niet met zekerheid te stellen dat dat het effect was. Maar baat het niet, het schaadt in geen geval.

dobbel

Berichten: 9041
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 21:23

Waar kan ik dat halen

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 22:03

Je kan het bij ons halen Dobbel en ik weet ook iemand die wiggelroede heeft gedaan bij een paard met problemen. Die man had aanwijzingen gegeven over de stal, die boer had het opgevolgd en het probleem was weg. Het heeft te maken met het verbuigen van aardstralen of iets dergelijks.

dobbel

Berichten: 9041
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 22:16

ik heb de wiggelroede niet nodig voor mijn paard maar voor mijn moeder.
Meschien dat ik het dan wel even bij je kom halen?.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 22:32

Volgens mij maakt het niet uit of het voor mensen of dieren is. Ik ken ook nog iemand die erg goed is, ik weet niet of hij wiggelroede doet.
Dat spul kan je komen halen hoor!

dobbel

Berichten: 9041
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 22:38

Ik zal het er even met mijn moeder over hebben dan hoor je het nog wel

Galja

Berichten: 993
Geregistreerd: 01-07-02
Woonplaats: 't Krabbegat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 02:15

Ik heb (helaas) ook al het nodige meegemaakt met hoefbevangen pony's en ik moet zeggen dat het meeste waar is wat ik hier boven allemaal gelezen heb. De mensen hebben allemaal gelijk wat het voer betreft maar ik zou hem zeker niet ineens op heel weinig brok zetten wat dat is ook weer niet goed.
En ook ik zeg als de witte lijn verbreed is duid aan op een ontsteking in de hoef.
Het is eigenlijk heel simpel uit te leggen maar een vrij lang verhaal om op papier te zetten, maar ik zal het proberen om even kort en simpel uit te leggen:
Tussen de hoornwand en de hoefplaatjes zit een vloeistof ( wat wij dus zien als de witte lijn) bij hoefbevangenheid ( wat dus eigenlijk duid op gifstoffen in het lichaam) gaat die 'vloeistof' onsteken en dus uitzetten, daarom wordt die witte lijn breder.
Omdat er dan meer ruimte vrijkomt in het hoefmechanischme KAN het hoefbeen gaan kantelen waardoor het puntje van het hoefbeen in de zool druk waardoor ze 'op eieren' gaan lopen ( achteroverleunend)
Om de pijn te verlichten kan je het volgende doen: Als iets ontstoken ( =warm/heet ) is zijn wij geneigd het met koud water af te spuiten. Dit is in principe prima. Maar door het koude water worden de bloedvaten verkleind waardoor weer een slechtere doorbloeding ontstaat en dat wil weer zeggen dat de 'gifstoffen' minder snel kunnen doorbloeden.
Dat bevoorder je weer door het met warm water af te spuiten. Dus het beste is allebei. Om de pijn te verzachten en om de ontsteking te verlichten spuit je af met koud water, voorn een betere doorbloeding met warm water. Ook stappen op harde,gladde ondergrond is perfect voor de doorbloeding van de hoeven. Ik heb voor mijn pony ( Galja) toen ook bloedverdunners gehad.Ze zou ze eigenlijk heel haar leven moeten hebben ( ze is nu al 30!! de pony van het fototje!) maar ze staat nu al sinds de zomer zonder en het gaat prima!
En op een speciale manier laten bekappen moet ook. De teen moet vrij komen te liggen zodat daar minder druk op ontstaat.

Hierbij wil ik iedereen op het hart drukken: voer je paardje liever wat te weinig als te veel!! We bedoelen het allemaal veels te goed met al het eten geven en een peentje kan ook geen kwaad, Maar wees zuinig met krachtvoer!!!
Het kan je een hoop ellende en je paardje een hoop pijn besparen!!!!!

Maar.....als de veearts zegt dat het niet zo is kan je dat wel aan nemen want die zien het vlug genoeg.
Ik wens je heel veel sterkte en succes

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 10:27

Fijn joh dat de da zei dat het allemaal goed was met de hoeven.
Beter voorkomen dan genezen!!

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 14:44

zo weinig mogelijk eiwitten geven. dus eiwit arm voer enzo. er bestaat zelfs voer zonder eiwit. een vriendin van mij geeft dat aan haar paard. en in het gras zal nu niet veel eiwit meer zitten maar pas er toch mee op. dit geld ook voor je hooi en of kuilgras.