Wanneer is de 'grens' bereikt?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Wanneer is de 'grens' bereikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 17:52

Hoi bokkers,

Een vraag waar ik momenteel mee zit. Situatie schets; oude pony, cushing, is mager. Ze komt niks aan. Ondertussen vreet ze me de oren van de kop, 100 euro per maand aan voer, daar komen haar medicijnen en stalling etcetera nog overheen.
Ook ik heb geen geldboompje en daarom vraag ik me af, als je er van alles in stopt maar niks helpt meer... Wanneer stop je?

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 17:53

Die grens is voor iedereen anders.
Voor mij zou jou geschetste situatie nog geen einde zijn, een ander begint al niet aan pracend en stopt daar al.

0091

Berichten: 2264
Geregistreerd: 26-01-14
Woonplaats: Op een eiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 17:54

Ik krijg vast een boze bokt over me heen maar:

Ik vind een paard een luxe product. Als ik er geen voldoening meer uit haal of de prijs-kwaliteit verhouding niet meer fijn vind is het voor mij klaar.
Waar deze grens ligt is voor iedereen anders.

Salora
Berichten: 200
Geregistreerd: 14-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 17:55

Heeft de pony pijn? Is ze nog gelukkig?

Dat was voor mij de grens voor mijn vorige pony met arthrose. Haar heb ik laten gaan toen ze nukkiger werd. Ik kon aan haar echt merken dat ze er geen plezier meer in had.

finnens

Berichten: 4919
Geregistreerd: 11-01-13

Re: Wanneer is de 'grens' bereikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 17:59

Bij mij zou de grens zijn wanneer de pony niet meer zo happy is of het gedrag veranderd door de pijn, en/of wanneer ik het financieel niet meer trek en de pony te slecht is om npg de verkoop in te sturen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 18:01

Pony is nog gewoon Happy. Komt alleen niks meer aan.
Heb haar al bijna 11 jaar en voel me op moment best schuldig over dat ik nu zo denk... Maar ik kan er niks mee, in totaal 250 per maand kwijt. Ik ben stapel gek op haar, maar dit is toch wel heel veel geld voor een pony waar ik niks meer mee kan...
Kijk als het extra voer hielp, prima, maar tot nu toe doet het niks. Ik heb het niet breed, moet zelf eigenlijk naar fysio maar doe dit niet omdat ik m'n laatste centen in de pony steek.

Fijn om even jullie meningen te horen.

marjoleinft

Berichten: 2328
Geregistreerd: 25-06-06

Re: Wanneer is de 'grens' bereikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 18:07

Heb je de tandarts al eens laten komen?

Anoniem

Re: Wanneer is de 'grens' bereikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 18:08

Ja, in augustus nog. Was allemaal goed.

Salora
Berichten: 200
Geregistreerd: 14-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 18:10

amoj schreef:
Pony is nog gewoon Happy. Komt alleen niks meer aan.
Heb haar al bijna 11 jaar en voel me op moment best schuldig over dat ik nu zo denk... Maar ik kan er niks mee, in totaal 250 per maand kwijt. Ik ben stapel gek op haar, maar dit is toch wel heel veel geld voor een pony waar ik niks meer mee kan...
Kijk als het extra voer hielp, prima, maar tot nu toe doet het niks. Ik heb het niet breed, moet zelf eigenlijk naar fysio maar doe dit niet omdat ik m'n laatste centen in de pony steek.

Fijn om even jullie meningen te horen.


Het klinkt alsof je er klaar mee bent. Dan zou ik haar laten gaan..


Ik heb er hier ook zo een. Al 12 jaar bij mij. Komt ook moeilijk aan.
Echter is zij buiten dat gezond. Ze krijgt seniores priores, meusli, lucerne, wortels en onbeperkt hooi. Daarnaast wat supplementem en olie.
Ze is schaal. Maar niet te.

Bij haar heb ik de twijfels nog niet. Ze is 28 inmiddels.

Ik heb voorkort bij een 20jarige in die keuze gestaan. Ik hoop dat het nu nog even gaat duren. Vreselijk!

Goof

Berichten: 28785
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 18:11

Lastig TS.
Ik vind het nogal wat om te zeggen 'mijn geld is op dus ik laat mijn paard maar inslapen' eigenlijk.
Aan de andere kant; het dier is oud en gaat nooit beter worden dan het nu is. Je zou het lijden voor zijn als je het dier nu laat gaan.

Jouw dier, jouw beslissing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 18:15

Zoals gezegd is de grens voor iedereen anders. Hier staat en shet waar ik alleen mee knuffel, een 16-jarige op vervroegd pensioen en een bijna 2-jarige. Alles kost dus geld en op niets kan ik rijden. Mijn jong gepensioneerde vraagt extra zorg en kost ook een aardige duit, maar dat maakt voor mij niets uit. Ik ben zo iemand waar rijden een leuke bijzaak voor is, de omgang met mijn paarden is voor mij het hoofddoel. Dus zo lang mijn beestjes een waardig leven hebben en geen pijn lijden, maakt het mij niet uit wat ik kwijt ben aan voer, suplementen en andere noodzakelijke zaken om het leven voor hen fijn te houden.

Anoniem

Re: Wanneer is de 'grens' bereikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 18:18

Mijn punt is vooral, kijk, ik stop er zoveel voer in, maar niks helpt. Kun je dan ook zeggen, ik ga terug naar een gewone brok zonder poespas en kijk wel waar het schip strandt?

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 18:19

Dat is het nadeel van cushing dat het ook de spieren aantast. Je krijgt ze echt niet dikker, wat je ze ook geeft.
Ik heb een zelfde soort probleem hier, maar dan een pony die ik al 20 jaar heb.
Heeft mede door haar cushing allerlei klachten en kwaaltjes gekregen, maar is happy en nog niet klaar met leven. Bij mij mag ze blijven.
Maar ik zou zonder meer mensen begrijpen die haar bij wijze van 10 jaar geleden al hadden laten gaan.
Het is zo niet alleen een dure hobby (medicatie en voer), maar ook eentje die de nodige energie van je vreet.

Salora
Berichten: 200
Geregistreerd: 14-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 18:20

amoj schreef:
Mijn punt is vooral, kijk, ik stop er zoveel voer in, maar niks helpt. Kun je dan ook zeggen, ik ga terug naar een gewone brok zonder poespas en kijk wel waar het schip strandt?

Mag ze seniores priores?

Dat is voor mijn oudje echt DE dikmaker. Verder helpt niks anders. Sinds ik dit voer heb ik ook veel minder kosten aan het voer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 18:25

Salora schreef:
amoj schreef:
Mijn punt is vooral, kijk, ik stop er zoveel voer in, maar niks helpt. Kun je dan ook zeggen, ik ga terug naar een gewone brok zonder poespas en kijk wel waar het schip strandt?

Mag ze seniores priores?

Dat is voor mijn oudje echt DE dikmaker. Verder helpt niks anders. Sinds ik dit voer heb ik ook veel minder kosten aan het voer.


Krijgt ze, 2 kilo per dag. Toen jij er mee begon, wanneer ging je verschil zien?

Salora
Berichten: 200
Geregistreerd: 14-02-17

Re: Wanneer is de 'grens' bereikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 18:40

2 kilo droog gewogen? Hoezwaar is ze?
Mijn pony weegt 450 kilo. En krijgt dan ook bijna 5 scheppen droog gewogen. Over 3 voerbeurten verdeeld.

Het verschil kwam langzaam. Na een maand of 3 merkte ik echt sat ze volker kwam.
Inmiddes staat ze er nu een jaar op en is netjes rond. Mist we wat bespiering her en der. Maar geen uitstekende heupen meer. Geen ingevallen flanken. Gewoon mooi vol. Met een hangbuikje haha

Met 2 kilo droog gewogen kom je niet aan 100 euro per maand. Wat krijgt ze ernaast?

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23435
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 18:42

Paulina schreef:
Ik krijg vast een boze bokt over me heen maar:

Ik vind een paard een luxe product. Als ik er geen voldoening meer uit haal of de prijs-kwaliteit verhouding niet meer fijn vind is het voor mij klaar.
Waar deze grens ligt is voor iedereen anders.


Ik had het niet beter kunnen verwoorden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 18:44

Twee kilo droog inderdaad. Gaat om een c pony, ze weegt nu 250 schat ik.

Maar daar ben ik dus 3 zakken van nodig. Daarnaast een kilo 18 Plus muesli, 2 zakken per maand (zit maar 15 kilo in) van plusminus 16 euro geloof ik.

Ze krijgt appelsap door de slobber anders lust ze het niet. Dan nog sojaschroot, zijn we aan het opbouwen. En elke dag een summer fit koek.

Salora
Berichten: 200
Geregistreerd: 14-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 18:45

Polly schreef:
Paulina schreef:
Ik krijg vast een boze bokt over me heen maar:

Ik vind een paard een luxe product. Als ik er geen voldoening meer uit haal of de prijs-kwaliteit verhouding niet meer fijn vind is het voor mij klaar.
Waar deze grens ligt is voor iedereen anders.


Ik had het niet beter kunnen verwoorden.


Dit is voor iedereen zo. Ben je de boeman niet door hoor!

Het stukje voldoening is voor een ieder anders. Voor mij is dat even kroelen en een wortel geven aan mn oudje. (Hoewel zij nog altijd buitenritjes loopt).
Voor een ander is dat minimaal 2 keer weeks kunnen rijden.

Daar is niks mis mee. En ieder zijn eigen keuze :)

Salora
Berichten: 200
Geregistreerd: 14-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 18:50

amoj schreef:
Twee kilo droog inderdaad. Gaat om een c pony, ze weegt nu 250 schat ik.

Maar daar ben ik dus 3 zakken van nodig. Daarnaast een kilo 18 Plus muesli, 2 zakken per maand (zit maar 15 kilo in) van plusminus 16 euro geloof ik.

Ze krijgt appelsap door de slobber anders lust ze het niet. Dan nog sojaschroot, zijn we aan het opbouwen. En elke dag een summer fit koek.


Ik zou de summer fit koek weglaten. Deze werd mij door veearts afgeraden. Sojaschoot.. Daar heb ik nog nooit van gehoord. Wat geefr sat voor toevoeging?

Een c pony zeg je. Ze weegt nu 250? Maar ze is veel te mager zeg je.
Mijn pony is ook een c pony. Zij weegt 450.

Ik persoonlijk zou eens proberen om enkel seniores priores te geven. En dan de kilos langzaamaan opvoeren naar 4 kilo droog gewogen per dag.
De muesli zou je achterwege kunnen laten. (Mijn veearts zei dat seniores priores op zichzelf vokdoende is mits de hoeveelheid groot genoeg is).
Ik zou ook kijken om er een olie bik te geven. (Zelf geen ik maisolie). Een 200 milliliter per dag. Olieen zijn namelijk ook dikmakers!

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 19:17

Op een gegeven moment moet je het uiterlijk van een oude pony (met cushing) ook niet meer willen vergelijken met hoe ze jong was.
Dat is geen eerlijk vergelijk.
Ik heb dat eerst bij een paard van mij ook gedaan. Echt mager was die niet, maar voorheen was die altijd vol, nu zag je in beweging de ribben.
En eerst was dat een brok spier, toen niet meer.
En met de DA er eens over gehad en die zei toen ook, ik zie geen ziek paard, ik zie een oud paard.
En ja daar had hij gelijk in. Een oud paard dat niet meer getraind word is gewoon anders dan een jong paard in de sport.

Oma zag er als 18 jarige ook vast anders uit als met haar 90 :P

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 19:21

TS er zullen 100 mensen zijn die niet diezelfde grens als jij delen. Die het zielig vinden voor het paard als hij verder nog gezond is.
Vergeet alleen niet; Je paard gaat Het nooit merken wanneer je hem te vroeg laat gaan. Wel wanneer je hem te laat laat gaan.

Solica

Berichten: 453
Geregistreerd: 23-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 19:24

Paulina schreef:
Ik krijg vast een boze bokt over me heen maar:

Ik vind een paard een luxe product. Als ik er geen voldoening meer uit haal of de prijs-kwaliteit verhouding niet meer fijn vind is het voor mij klaar.
Waar deze grens ligt is voor iedereen anders.



Hier ben ik het eigenlijk wel mee eens. Als ik er niet veel plezier meer aan beleef en wel (veel) geld aan het beestje uit geef vind ik de grens bereikt.

Esther_

Berichten: 3997
Geregistreerd: 03-09-04
Woonplaats: omgeving Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 19:31

Voor mij ligt de grens bij pijn of niet meer goed in hun vel zitten zonder verbetering. En als je een paard niet meer geschikt is voor je gebruiksdoel en een ander kan er ook niets meer mee, dan houdt het ook op.

Maar het moet niet zo worden dat je zelf minder moet gaan eten of zorg moet onthouden, omdat je pony teveel geld kost. Je bent zelf altijd nog belangrijker dan je pony!

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 19:38

Masters seniorenbrok zet vaak net nog wat beter aan als sp, maar is wel weer duurder. Alleen met 2 kg sp en 1 kg 18+ kom je toch niet op 100 euro voer per maand ?
Soja schroot is voor de eiwitten, maar in principe zouden die genoeg in de 18+ moeten zitten.