drachtig paard mager met foto's

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 16:50

Sjuimpje schreef:
Gewone hele maiskorrels die vaak aan kippen gegeven wordt kan eventueel ook.


Ik heb begrepen van een voedingsdeskundige dat dit amper verteerbaar is voor paarden, je kan dan beter maisvlokken voeren of een andere merriebrok, misschien is dat een optie?

silleke
Berichten: 1165
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Hasselt België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-04 18:35

ik ben naar de boerenbond geweest en heb er een zak maïsvlokken gekocht. Net cornflakes (zag er lekker uit)
Ze heeft er al met smaak van gegeten.
Nu maar hopen dat ze bijkomt maar volgens de DA kan dat duren tot zeker 2 maanden na het veulen Huilen .
bedankt allemaal

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 22:20

Goeie keuze !!!!!!!!
Het kan inderdaad nog wel even duren eer ze terug haar gewicht zal vinden, vooral omdat de laatste maand of twee het veulen erg veel vergt van de merrie en de eerste weken na de geboorte ook. Je hebt er voordeel bij als je je veulen van jongsaf aan aan veulenbrokjes laat wennen en aan water zodat mama toch ietsje gespaard blijft. Begin daar jong mee, mijn veulentje at toen ze drie dagen was (!!!) al een brokje mee met mama. Niet dat het veel was, gewoon wat smakken op een korreltje, maar tegen dat ze een maand oud was at ze al flink met mama mee naast haar melkdieet Knipoog. Alles wat het veulen zo binnenkrijgt gaat het niet bij mama tanken. Tegen dat het veulen dan een maand of vijf/zes is gaat de merrie vaak weer wat achteruit omdat het veulen dan zulke grote hoeveelheden wil uit mams gaat sleuren dat mams niet altijd de vraag kan bijbenen. Dus ook optijd afspenen moest je merken dan dat je veulen de moeder plat dreigd te zuigen

DubbelFun

Berichten: 88685
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 22:24

Ik had altijd vanaf de 7e maand merrie/veulenbrok van Havens en die bleef ik voeren totdat baby afgespeend werd. Hierna moeders een week 'droog' zetten op alleen hooi en baby op de veulenbrok.
Als het veulen niet mee mocht eten dan kreeg het zijn eigen voerbak waar moeders dikke snuit net niet in kon Lachen

narretje
Berichten: 334
Geregistreerd: 07-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 23:13

silleke schreef:
Ze krijgt eerst hooi, dan vul ik het water en dan krijgt ze pas haar brok. Vroeger is mij gezegd dat dat zo moest voor de goede werking van de maag en darmen


Heeft ze geen onbeperkt water dan? Mij is altijd geleerd dat een paard altijd water tot zijn beschikking moet hebben, ivm het voorkomen van een eventuele verstoppingskoliek. Indien er ouderwets gedrenkt wordt, dus een paar maal per dag water aanbieden, eerst water, dan voer.

silleke
Berichten: 1165
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Hasselt België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-04 18:24

jawel ze heeft wel onbeperkt water (is een beetje verkeerd uitgedrukt).
Ik bedoel dat ik dan de waterbak (in de winter geen automatische) bijvul zodat die terug vol is. Ze heeft natuurlijk altijd water in de stal.
Sorry als het wat verkeerd overkwam Verward

MissStynk

Berichten: 478
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 17:29

merrie brok is echt het aller beste !!! aangevuld met wat maismeel door slobber dat vinden ze ontzettend lekker en is voor de afwisseling ook niet verkeerd. zelf gaf ik mijn merrie 6 kilo p.d aan merriebrok (een fries) en zowiezo zou ik haar goed in beweging houden anders kwijnen ze ook vaak weg er veranderd een hoop in hun lichaam net als bij mensen al maak je alleen een wandeling.... kijk anders op www.pavo.nl voor een juist voedingsadvies voor jou paard.

ps. na de bevalling ook goed aan het voer houden hoor zeker de eerste vier maanden en na het afspenen ook niet meteen op heel weinig zetten.... ieder paard is natuurlijk anders maar de meningen zijn hier behoorlijk over verdeeld. Ik ben een voorstander van goed aan het voer houden omdat al hun energie en kracht naar het veulen gaat en ze al het extra goed kunnen gebruiken.

succes !!!

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 01:36

hai hai, je merrie is idd wat aan de schrale kant, maar ze heeft ook erg weinig bespiering, ik zou over gaan op merrie brok en lucerne en hooi, zou je merrie niet meer rijden maar los gooien en longeren om zo spieren op te bouwen, rug en hals want die ontbreken duidelijk. Je moet wel op passen dat je je merrie niet te veel gaat voeren ivm bevangenheid, bouw het langzaam op en het werk wat minder. Als het veulen er is meer voeren want als je merrie nu al zo is zal ze als het veulen er is nog erger worden, die koliek kan ook een gevolg zijn van het veulen dat bv aan het draaien is, dit had mijn merrie ook, wat vaak fijn is is om dan wat aan de hand te gaan stappen, trekt de kramp sneller weg. Zodra het kan het veulen veulenbrok gaan geven want dat scheelt weer een hoop voorde merrie succes!!! Oja je kan ook nog muesli geven met die stroop erdoorheen dat heb je geloof ik van pavo kom ff niet meer op de naam, laat het je nog wel wten zou ook ff minderen met de wortels, die stimuleren namelijk de spijsvertering dus alles gaat sneller door het lichaam dus minder word er op genomen... Sterkte OK dan!

pegassa
Berichten: 1085
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 01:52

Als je wilt dat je merrie extra gewicht krijgt is het volgende misschien een oplossing:

1/2 schep slobber vermengd met 3/4 onderhoudsbrok en 1 schep maisvlokken. Maak hier een lekker papje van met eronderdoor geweekte lijnzaad. Gegarandeerd dat ze hiervan aankomt zonder koliek problemen.
Wortelen niet meer dan 1 kilo per dag voeren vanwege de laxerende werking. Verder kun je bij Aveve een zak JUMPI halen dit zijn uitstekende supplementen voor oa drachtige merries. Hierdoor krijgen moeder en veulen alle mineralen en vitamines binnen. En die hebben ze tijdens de laatste 3 maanden van de dracht én tijdens het zogen héél hard nodig.

De onze doen het er uitstekend op! En die zijn zeer koliek gevoelig.....


Succes!!!