Het liep weer allemaal anders

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Silly1972

Berichten: 14777
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 13:34


evita13

Berichten: 1159
Geregistreerd: 26-04-10
Woonplaats: hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 13:59

Silly1972 schreef:
Stuur anders ChristaB eens een pb, zij heeft mij toen heel goed geholpen.
Dit is de site van haar en haar man http://www.veterinairewondzorg.nl/


die heeft mij idd ook super geholpen bij de slagaderlijke bloeding

candalisa

Berichten: 3471
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Re: Het liep weer allemaal anders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-17 22:23

Gister de eerste verbandswissel gehad iedereen was er heel tevreden over. Ik vind het nog best eng eruit zien maar ja ben niet z'n held.
We hebben gister besloten om toch maar te spenen, Sydney moet voorlopig verplicht binnen blijven en mams is hier natuurlijk niet mee eens met alle gevolgen van dien. Dus na een spuit tranquigel maar gespeend. De nacht is rustig verlopen en het bleef bij een paar keer hinneken.
Vandaag weer terug en ze was redelijk rustig behalve toen d'r buurpaard met de middag ploeg naar buiten ging Ze sloeg met beide benen achter tegen de muur aan gelukkig een oplossing gevonden en ervoor gezorgd dat ze een tijdelijke buurpaard kreeg (paard uit de ochtend ploeg in de box ernaast daarna kan die weer terug als de andere binnenkomt) beetje omslachtig maar ja we willen het haar zo prettig mogelijk maken.
Het valt niet mee mijn kleine muis zo te zien

Afbeelding


Afbeelding

Silly1972

Berichten: 14777
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Het liep weer allemaal anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 22:31

Ziet er best netjes uit.
Mooi roze

VanHuisUit

Berichten: 6678
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 22:35

Allereerst heel veel sterkte, waar ze zich soms aan openhalen is soms echt grote vraag... maar goed je zit er maar mee. Ziet er heel mooi uit! En hechten geeft meer kans op ontsteking plus dat de wond al wat dik leek, kan me keuze DA goed voorstellen...

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Het liep weer allemaal anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 22:46

er is op deze plek weinig rek en huid om te hechten...de hechtingen hadden losgescheurd...hier ben je nog wel even zoet mee.Sterkte!

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Het liep weer allemaal anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 22:56

Wond ziet er mooi uit. Wondrand begint al te genezen. Dit is best snel weer dicht.

Mloui

Berichten: 1644
Geregistreerd: 29-06-04

Re: Het liep weer allemaal anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 01:48

Al mooi granulatie weefsel zichtbaar. Komt echt wel goed. Vind het nog steeds zonde dat het niet gehecht is. Dat er te veel rek op komt op die plek ben ik het absoluut niet mee eens. En ja, vaak krijg je wat ontsteking, maar al houdt er boven maar 1,5 cm en onder 1,5 cm win je daar mee echt weken tijd. Nieuwe huid groeit met 1mm per week en alleen als de condities optimaal zijn. Indrogen is uit den boze!

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: Het liep weer allemaal anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 10:52

Pffff..Ik vind t er eerlijk gezegd behoorlijk heftig uitzien! Nou heel benieuwd hoe t heelt! Nog een jong paard dat scheelt!

hagelslag
Berichten: 9021
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Het liep weer allemaal anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 11:54

Ziet er toch al redelijk goed uit.

Kan het zijn dat de wond al wat ouder was en de randen al deels waren ingedroogd? Want dan is hechten ook niet echt meer de oplossing.

Ik denk dat je zo ook een goede kans hebt op mooie wondgenezing

Mloui

Berichten: 1644
Geregistreerd: 29-06-04

Re: Het liep weer allemaal anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 15:52

Ook dan gewoon netjes opfrissen en hechten. De tijd van wonden ouder dan 4-6u niet meer hechten zijn we echt voorbij!

wendy1987

Berichten: 6925
Geregistreerd: 29-10-07

Re: Het liep weer allemaal anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 16:17

Op de tijd van ontdekken was de kogel zelf ook al dikker. Dan is hechten gewoon erg lastig en vandaar dat er nu voor deze methode is gekozen. Het blijft toch een wat als, maar uiteindelijk is het de bedoeling dat het netjes aan elkaar komt en dat zou toch moeten gaan lukken, ook op deze manier.

Door de dikte die al rond de wond zat, is ook opfrissen lastig, het staat al op spanning, mede door zwelling. Dan is het al heel lastig om het naar elkaar te krijgen, plus dat het dan inderdaad ook kan gaan scheuren. DA had het ook uitgelegd en als het dan zou scheuren moest je ook weer "opnieuw" beginnen.. Met honingzalf en goed schoonhouden moet het nu als het allemaal goed gaan zichzelf gaan helen.

Silly1972

Berichten: 14777
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Het liep weer allemaal anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 17:45

Ahh kijk, dat is nou een duidelijke uitleg. Dank je :)

Mloui

Berichten: 1644
Geregistreerd: 29-06-04

Re: Het liep weer allemaal anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 10:42

Ik weet dat het lastig is! Maar zeker niet onmogelijk en in mijn optiek altijd de moeite waard. Desalniettemin gaat dit echt wel genezen. Paard is jong, wond wordt goed verzorgd zo te lezen. Hou de wond aub wel lang genoeg onder verband, eventueel met een goede foamdressing als de wond volgegranuleerd is. Anders droogt het in en gaat het heel erg lang duren voor de wond dicht zit.

Annikab

Berichten: 452
Geregistreerd: 08-05-08
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 12:43

Mijn 2-jarige hengst had een openstaande wond net boven z'n kogel op het achterbeen. De dierenarts stelde ook boxrust voor, maar we hebben ervoor gekozen hem met een stevig verband eromheen toch bij de groep te laten. Omdat beweging doorbloeding geeft wat ook goed is voor het herstel en ik een jong paard niet weken binnen wilde houden (dan blijven ze in het koppie ook goed en al het draaien en de onrust op stal doet de wond ook geen goed). 2x per week het verband verschoond en na een paar weken was het netjes dicht. Sterkte ermee!

candalisa

Berichten: 3471
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Re: Het liep weer allemaal anders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-17 22:42

We zijn inmiddels 2 weken verder en na mijn idee is er weinig verbetering.

Afbeelding

Dit is dag 1, 3 en 7

Afgelopen vrijdag kwam de da en die vind dat we er niks op moeten doen en 2x per dag met een harde straal uitspuiten en dan honing zalf erop.

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Ik ben er een beetje moedeloos van ... syd doet het verder wel goed ze is braaf op stal en eet goed.
*zucht*

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Het liep weer allemaal anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 22:50

ze staat nog wel met een drukverband?harde waterstraal zou ik niet doen...ik zou het er eerst eens omheen kort scheren

Silly1972

Berichten: 14777
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 22:52

Ik ben geen da, maar honingzalf (Mesitran) is erg goed en zuurstof ook. Dus dat zou ik ook doen. Die straal vind ik maar niks
Maar duurt echt nog wel een tijdje hoor.
Ik vind het er nog best aardig uitzien

Lynn_Nikita

Berichten: 25457
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 23:00

Ik vind dat het wel al mooi geneest het heeft tijd nodig. Hier ook ervaring met een wond zonder hechting. Op de kroonrand tot op t bot en dus geen vlees in te hechten. Tijd lang verband gehad en ook honing zalf gebruikt maar heeft echt maanden geduurd voor het helemaal dicht was

Wildgirl

Berichten: 11662
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Het liep weer allemaal anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 00:28

Zoals ik in mijn eerdere post al schreef...iedere dag 2 maal daags 10 minuten koelen met zachte straal, mesitran erop en in een zo schoon mogelijk stuk land laten lopen. Daarmee krijg je dit soort wonden prima dicht. Het feit dat het nu nog zo open ligt komt door de stal rust en het verbinden. De wond kan niet drogen en het weefsel is niet voldoende doorbloed waardoor je de groei van nieuw weefsel remt. Sterkte ts!

SaraViavia

Berichten: 1796
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Re: Het liep weer allemaal anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 01:00

Ach jee dat is niet niks nee, ik snap dat je er moedeloos van wordt. Kunnen ze hier ook niet van dat spul in stoppen wat uiteindelijk 'oplost' en huid vormt? Ik ken geen termen, ben geen dierenarts. Maar mijn paard dat een net zo grote wond op zijn voorhoofd en dat kon dus ook niet gehecht worden. Daar stopte de DA een soort watten in en dan verband er om. Wonderbaarlijk hoe snel dat geneesde. Als dat bij jouwne kon had de DA dat vast wel gedaan, maar vraag me af waarom dat nu dan niet gedaan wordt.
In elk geval heel veel sterkte ermee en hopen op een spoedig herstel!

Hevonen

Berichten: 5613
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Het liep weer allemaal anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 01:11

Geen harde straal! Alles wat aan het genezen is gaat dan weer stuk. Eventueel met een heel zachte straal schoonspoelen.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: Het liep weer allemaal anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 06:52

Harde straal lijkt me niet handig..
Andere DA er naar laten kijken wel!

Wendy_Komen

Berichten: 6298
Geregistreerd: 10-05-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Het liep weer allemaal anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 07:27

Jeetje, wat een wond! Wat ontzettend sneu voor de kleine!

Als je twijfels hebt over de wondzorg zou ik contact opnemen met:
http://veterinairewondzorg.nl

Mloui

Berichten: 1644
Geregistreerd: 29-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 16:57

Wildgirl schreef:
Zoals ik in mijn eerdere post al schreef...iedere dag 2 maal daags 10 minuten koelen met zachte straal, mesitran erop en in een zo schoon mogelijk stuk land laten lopen. Daarmee krijg je dit soort wonden prima dicht. Het feit dat het nu nog zo open ligt komt door de stal rust en het verbinden. De wond kan niet drogen en het weefsel is niet voldoende doorbloed waardoor je de groei van nieuw weefsel remt. Sterkte ts!


Laten drogen werkt prima voor schaafwonden, niet voor dit soort snijwonden. Een droog wondbed kan geen huid overheen groeien en krijg je óf wildvlees, óf een wond die überhaupt niet sluit. Deze wond zou (mits volgegranuleerd, dat zou wbt tijdsbestek al zo moeten zijn, maar kan ik op de foto niet goed zien) gebaat zijn bij een foam verband. Foam absorbeert de overmaat aan wondvocht maar voorkomt dat de wond indroogt. Wat je ook doet, géén harde straal. Nieuw granulatie weefsel is ontzettend kwetsbaar en bloedt al bij lichte aanraking. Harde straal is funest voor dit weefsel. Daarnaast is afspoelen met kraanwater überhaupt niet aan te raden want door het verschil in osmolariteit tussen cel en water zuigen de cellen zich vol waardoor ze ook beschadigen. Dan kan je beter je DA vragen om een fles fysiologische zoutoplossing.

Toch zie je al nieuwe huidrandjes komen (het lichte roze weefsel). Dit groeit super langzaam. 1mm per week onder gunstige omstandigheden is de standaard.