Pony staat al een week met koorts op stal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LindeDjune

Berichten: 127
Geregistreerd: 09-12-09
Woonplaats: Rotterdam

Pony staat al een week met koorts op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-17 21:03

Hoi allemaal, ik heb even jullie hulp nodig.
Mijn pony, een 5 jarige shetlandmerrie, staat al een sinds vorige week met minimaal 40 graden koorts op stal. Hierbij hoest zij ook. En daarbij dikke witte snot. De dierenarts is er al 3x bijgeweest. Ik heb diverse medicatie gekregen: metacam, ventipulmin, equimucin en sulfatrim. Het verbetert alleen niet.. of niet snel genoeg in mijn ogen.

Hebben jullie misschien een idee waardoor ik de genezing sneller kan later lopen? Ze voelt zich voor de rest goed, ze is alert, eet en drinkt goed, mest ziet er goed uit. Alleen die koorts blijft zo hoog.. Ik zit een beetje met mijn handen in het haar..

limilou

Berichten: 801
Geregistreerd: 09-09-10

Re: Pony staat al een week met koorts op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 21:04

2e dierenarts er bij laten komen voor een second opinion?

Pepper3
Berichten: 1382
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 21:05

Ik vermoed dat het droes is,

Pepper3
Berichten: 1382
Geregistreerd: 05-05-09

Re: Pony staat al een week met koorts op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 21:06

Droes kan ook lang hele hoge koorts geven namelijk. Zelfs weken, iedere dag metacam blijven geven, zolang ze koorts heeft.

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Re: Pony staat al een week met koorts op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 21:11

Heeft dierenarts ook bloed geprikt ?
En komt ze ook wel buiten ? Met dit droge weer kan ze prima even luchten buiten beetje frisse lucht knappen ze vaak ook van op

LindeDjune

Berichten: 127
Geregistreerd: 09-12-09
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-17 21:13

Ze heeft alleen geen vochtbulten bij haar keel/kaak? Of hoeft dat niet altijd als symptoom voor droes te zijn? Dierenarts heeft geen bloed geprikt..

Ja, ze komt minimaal een uurtje buiten. Wel dik ingepakt, ze is geschoren.

kiki1976

Berichten: 16856
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 21:14

Is er al eens gekeken naar wormen in de longen?
Bloed onderzoek gedaan?

Droes en ontstekingsremmers in het stadia dat er geen abcessen zijn vind ik altijd een beetje eng. Hierdoor kunnen ze slecht "rijpen"en naar binnen slaan.
Ik zou dan graag voor me zelf uitsluiten of het om droes kan gaan.

Eventueel als je eigen dierenarts het niet weet eens naar een andere goede da gaan voor een second opinion

LindeDjune

Berichten: 127
Geregistreerd: 09-12-09
Woonplaats: Rotterdam

Re: Pony staat al een week met koorts op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-17 21:17

Bloedonderzoek ga ik zeker doen nu. Al is het maar om uitsluitsel te geven. De wormen, kan je die ook vinden door bloedonderzoek?

ruin_lover

Berichten: 209
Geregistreerd: 03-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 21:20

Mijn tinker is vorig jaar zeker 4 weken ziek geweest met snot en hoesten met in het begin ook hoge koorts. Ik had ook een koortsremmer om de koorts omlaag te brengen als deze erg hoog was,heb jij die niet gehad? Verder zo veel mogelijk buiten houden,frisse lucht is dan goed voor ze. Het kan helaas wel even duren voor het beter word,ik vond t ook lang duren..

Pepper3
Berichten: 1382
Geregistreerd: 05-05-09

Re: Pony staat al een week met koorts op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 21:24

Ze hoeven niet altyd bulten te hebben onder de kaak of borst bij droes. De abcessen kunnen ook binnenin zitten.

LindeDjune

Berichten: 127
Geregistreerd: 09-12-09
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-17 21:30

ruin_lover schreef:
Mijn tinker is vorig jaar zeker 4 weken ziek geweest met snot en hoesten met in het begin ook hoge koorts. Ik had ook een koortsremmer om de koorts omlaag te brengen als deze erg hoog was,heb jij die niet gehad? Verder zo veel mogelijk buiten houden,frisse lucht is dan goed voor ze. Het kan helaas wel even duren voor het beter word,ik vond t ook lang duren..


Ja, die heeft ze 2x gehad met een prik. Fijn om te horen, heeft de dierenarts verteld wat het precies was? Mijn da zei dat een een virusinfectie is.

BellaNL
Berichten: 48
Geregistreerd: 03-12-15

Re: Pony staat al een week met koorts op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 22:03

Ik zou toch even een andere DA vragen voor hun mening.

VanHuisUit

Berichten: 6680
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 22:07

Maar wat heeft de DA voor tijd gegeven dat het beter moest worden?
Droes geeft groene snot, geen witte :)

Pepper3
Berichten: 1382
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 22:17

VanHuisUit schreef:
Maar wat heeft de DA voor tijd gegeven dat het beter moest worden?
Droes geeft groene snot, geen witte :)

Hoeft zeker niet altyd groene snot te zijn. Sterker nog het begint met witte snot. Maargoed een seciond opion kan nooit kwaad. Ik zou ook graag duidelijkheid willen naar een week durende koorts.

tanjaatjuhh
Berichten: 2420
Geregistreerd: 18-02-06
Woonplaats: Emmen

Re: Pony staat al een week met koorts op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 22:31

Probeer een vitamine spuit als een boost voor haar weerstand. Ik mis bisolvon in het verhaal , ze moet zeker een slijmoplosser hebben om de rommel makkelijk op de hoesten en te snotteren.

Veel langer naar buiten doen als jij haar dik in pakt krijgt ze het echt niet koud. Frisse lucht heeft ze nu juist nodig.

Je kunt het snot op kweek laten zetten om de bacterie op te sporen

LindeDjune

Berichten: 127
Geregistreerd: 09-12-09
Woonplaats: Rotterdam

Re: Pony staat al een week met koorts op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-17 22:39

Andere da is gebeld, die zei ook dat ik door moest gaan met deze medicatie..
Ik ga morgen weer bellen voor een bloedonderzoek. Dankjewel voor jullie ideeen! Kom een heel stuk verder zo!

Mloui

Berichten: 1644
Geregistreerd: 29-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 22:47

40 graden koorts klinkt 100% als virus. Dikke kans wel dat er een secundaire bacteriƫle infectie bij op is gekomen maar die pak je aan met sulfatrim. Vind opzich niets op de behandeling aan te merken. Realiseer je dat metacam ook temperatuur omlaag brengt.
@ tanjaatjuh; equimucin is slijmoplossend en ventipulmin vergroot de capaciteit van trilhaarepitheel om slijm af te voeren. Niks mis mee dus!
@ts; sommige virale infecties kunnen echt langer duren dan de standaard 3-5 dagen, zeker als daar sec bact bovenop komt.

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 22:50

lindeee_ schreef:
Ze heeft alleen geen vochtbulten bij haar keel/kaak? Of hoeft dat niet altijd als symptoom voor droes te zijn? Dierenarts heeft geen bloed geprikt..

Ja, ze komt minimaal een uurtje buiten. Wel dik ingepakt, ze is geschoren.


Staat ze niet te dik ingepakt? Staat ze binnen wel zonder deken? Die temperatuur moet echt omlaag. Klinkt heel tegenstrijdig maar zorgen dat ze droog en tochtvrij staat en haal die deken eraf. Temperatuur dan wel tussendoor in te zien of de temperatuur niet te laag zakt. Met dekens kan ze echt haar hitte niet kwijt. Succes en beterschap.

LindeDjune

Berichten: 127
Geregistreerd: 09-12-09
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-17 23:04

Ze staat nu onder 500,is geschoren. Als het strakjes niet meer vriest gewoon onder 300, of is dat ook nog teveel?
daffie1986 schreef:
lindeee_ schreef:
Ze heeft alleen geen vochtbulten bij haar keel/kaak? Of hoeft dat niet altijd als symptoom voor droes te zijn? Dierenarts heeft geen bloed geprikt..

Ja, ze komt minimaal een uurtje buiten. Wel dik ingepakt, ze is geschoren.


Staat ze niet te dik ingepakt? Staat ze binnen wel zonder deken? Die temperatuur moet echt omlaag. Klinkt heel tegenstrijdig maar zorgen dat ze droog en tochtvrij staat en haal die deken eraf. Temperatuur dan wel tussendoor in te zien of de temperatuur niet te laag zakt. Met dekens kan ze echt haar hitte niet kwijt. Succes en beterschap.

kiki1976

Berichten: 16856
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Pony staat al een week met koorts op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 23:39

Mijn merrie heeft vorig jaar ook een virus gehad, had flinke koorts en was loom. Was even goed spannend omdat ze ook drachtig was en het maar de vraag was of het veulen zou blijven zitten.
Heeft 2x koorts verlagers gespoten gehad, 5 dgn sulfatrim en een fles metacam.

Haar maatje begon een paar dagen voor haar. Van dit paardje weten we dan deze een wat minder goede weerstand heeft.
Haar koorts was hoger, duurde ook veel langer voordat die ging zakken.
heeft 3x koorts verlagers gespoten gehad, 7 dgn sulfatri,, fles metacam. Maar heeft ook veel meer moeite gehad om er weer bovenop te komen.

Hier mochten ze van de da pas naar buiten als de koorts gezakt was. Moet wel zeggen dat het toen ook geen lekker weer was met vrij veel regen.
Wel of geen deken moesten we gewoon zelf goed naar kijken. Ze moesten het niet te warm hebben, en zeer zeker hun warmte kwijt kunnen! Te koud was ook niet goed.
Maar sws geen tocht!
Maar even naar buiten om een frisse neus te halen mocht wel, maar moet eerlijk zeggen dat ze daar de eerste dagen totaal geen behoefte aan had. Het was 20 meter lopen naar de paddock maar was haar eigenlijk al teveel. Maar goed ze moest toch even met mesten. Toch knapte ze er wel van op, even in de frisse buitenlucht.

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 00:05

Als ze koorts hebben moeten ze hun warmte kwijt, ook als ze geschoren zijn. Ik zou haar alleen wel een deken op doen buiten en nogmaals gewoon even temperaturen om te zien hoe snel de koorts zakt en of ze het niet te koud krijgt. En nogmaals, alleen als ze droog en tochtvrij staat!

Je sluit de warmte nu op en laat haar lichaams temperatuur ook nog eens warmer worden door de dekens. Koorts op lange termijn kan belangrijke functies uitschakelen en dus zeker wel schade geven. Hopenlijk snap je zo wat ik bedoel

LindeDjune

Berichten: 127
Geregistreerd: 09-12-09
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-17 11:20

daffie1986 schreef:
Als ze koorts hebben moeten ze hun warmte kwijt, ook als ze geschoren zijn. Ik zou haar alleen wel een deken op doen buiten en nogmaals gewoon even temperaturen om te zien hoe snel de koorts zakt en of ze het niet te koud krijgt. En nogmaals, alleen als ze droog en tochtvrij staat!

Je sluit de warmte nu op en laat haar lichaams temperatuur ook nog eens warmer worden door de dekens. Koorts op lange termijn kan belangrijke functies uitschakelen en dus zeker wel schade geven. Hopenlijk snap je zo wat ik bedoel


Top dankjewel hier heb ik echt wat aan!
Ze staat nu onder een dun dekentje! Helemaal zonder durf ik niet.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Pony staat al een week met koorts op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 11:34

Houd hem wel goed in de gaten hoor! Heel veel beterschap.

Mijn vorige Haflinger* heeft in de winter van 2014 naar 2015 ook zo op stal gestaan. Extreme snot, hoesten, erg ziek, koorts. En aan de medicatie. Hij had er ook een longontsteking bij. En duurde erg lang voordat het beter ging. Wel ruim 2 maanden voordat ik hem weer wat kon oppakken met rijden.
Echter is hij nooit meer helemaal de oude geworden na de periode van ziek zijn. Had de zomer erop (2015) bloedneuzen en zijn conditie was verminderd. Hij is begin 2016 overleden. Of dat te maken had met het ziek zijn is niet 100% zeker. Maar toch was hij lichamelijk niet meer geworden als voor zijn ziekte. Had echt een impact op zijn lichaam gemaakt.

LindeDjune

Berichten: 127
Geregistreerd: 09-12-09
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-17 11:54

Chasey schreef:
Houd hem wel goed in de gaten hoor! Heel veel beterschap.

Mijn vorige Haflinger* heeft in de winter van 2014 naar 2015 ook zo op stal gestaan. Extreme snot, hoesten, erg ziek, koorts. En aan de medicatie. Hij had er ook een longontsteking bij. En duurde erg lang voordat het beter ging. Wel ruim 2 maanden voordat ik hem weer wat kon oppakken met rijden.
Echter is hij nooit meer helemaal de oude geworden na de periode van ziek zijn. Had de zomer erop (2015) bloedneuzen en zijn conditie was verminderd. Hij is begin 2016 overleden. Of dat te maken had met het ziek zijn is niet 100% zeker. Maar toch was hij lichamelijk niet meer geworden als voor zijn ziekte. Had echt een impact op zijn lichaam gemaakt.


Hier schrik ik wel van zeg!
Had jij dezelfde medicijnen gekregen?

Mijn sulfatrim is op. Zou ik om nog meer vragen of doet dit meer kwaad dan goed?

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Pony staat al een week met koorts op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 12:03

Ik durf geen antwoord te geven of je meer moet vragen, dat moet je echt overleggen met de dierenarts. Ik zou in deze situatie lever te vaak een dierenarts laten komen dan 1 keer te weinig.

Ik moest destijd mijn paard zelf antibiotica spuiten toedienen. Hoe het heette weet ik niet meer. Een week lang kreeg hij die spuiten. En daarnaast had hij ventipulmin.
Ik wil je geen angst aanjagen hoor. Maar jou verhaal klikt een beetje als wat mijn Haflinger toen had.
En dat was echt een aanslag geweest op zijn lichaam. Hij was echt heel erg ziek! Dacht dat ik hem toen kwijt zou raken. Hij krabbelde er weer boven op. Maar dat duurde erg lang en nooit meer zo als hij was.