Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
finnens schreef:Ten eerste, schuurt hij nog steeds? Vind dat wel laat voor eczeem namelijk. Heb je het ook echt laten testen? Zomereczeem zou voor mij zeker niet iets zijn om zomaar mn pony te verkopen of af te maken. Heb nu zelf 8 jaar een pony met heftige ZE en zou zeker nooit weer eentje kopen die het heeft. Maar met een deken en een goed rantsoen kun je een hoop bereiken. Als je het niet ziet zitten moet je hem verkopen, met een heel eerlijk verhaal. Als je niet blij wordt van deze pony is hij beter af bij iemand anders.
Slachten vind ik in dit geval wel erg 'onnodig', zou persoonlijk dan liever een ander plekje zoeken. Maar als je het wil.. pony heeft er toch geen last van.
emil01 schreef:Gewoon eerlijk met verhaal erbij aanbieden. Er zijn echt wel mensen te vinden, die het wel kunnen en durven. Je hoeft je hiervoor niet te schamen. Dit is gewoon niet waar jij naar op zoek was en dan moet je toch kunnen verkopen en op zoek gaan naar wat wel bij jou past.
XxLMMxX schreef:Ik zou hem weg doen als ik je verhaal zo lees.
De pony is op dit moment meer een 'last' voor je dan een meerwaarde.
Maar ik zou wel eerst uitzoeken hoe het medisch zit. En m met dit verhaal te koop zetten.
finnens schreef:Er zijn wel testen voor. Ken iemand die dat gedaan heeft. Heb even niet de tijd om een goeie bron te vinden maar hier staat een klein stukje in, laatste stukje. Maar geen goeie bron, geen da. Zal eens aan vriendin vragen hoe dat ging morgen..
http://www.rosmagazine.nl/ros-online/me ... czeem.html
Is je pony verder goed? Als hij altijd slechte voeding gehad heeft bijvoorbeeld kan het ook dat nu alle afvalstoffen uit zn lijf komen en hij daarom gaat jeuken/jeuk heeft. Als hij niet gezond is van binnen kan dat zich zo uiten.
GamblersCup schreef:Hier (Duitsland) testen ze ook en kunnen ze zien of het zomereczeem is. Jouw dierenarts mist dus gewoon informatie. Ik zou even een andere dierenarts bellen. Hoeft helemaal niet duur te zijn en dan weet je meer.
Hilary schreef:Als ze ergens kunnen testen of het echt eczeem is, zou ik dat zeker doen. Komt dat niet uit de test (of valt het toch niet te testen), dan zou ik 'm meenemen naar Den Hoek. Zo te lezen heeft de pony in z'n jonge leven al een hoop voor z'n kiezen gehad op gezondheidsgebied en daar kan hij best een tikkie van gehad hebben (met o.a. luizen als gevolg, maar ook jeuk). Onze Shet werd op haar 3e verdacht van eczeem, maar zij bleek vooral veel afvalstoffen te hebben en niet zo goed tegen suiker te kunnen. Ze is behandeld bij Den Hoek en we passen haar dieet wat aan (zeker met gras); ze is nu 6 en heeft eigenlijk geen last meer.
Pepper32 schreef:Toen hij luizen had hoe vaak heb je hem met hoeveel weken erna gewassen?
Luizen eitjes komen namelijk na 3 weken weer uit en je moet dus minimaal 3x ergens mee behandelen en hele omgeving ontsmetten anders kom je niet zomaar van de luizen af en komt het weer terug.
Freya6 schreef:Ik vind het persoonlijk wel vrij onwaarschijnlijk dat het zomereczeem is. Met name omdat hij nu nog jeukt, en ook omdat hij tm juni niet heeft gejeukt. Een extreme eczemer gaat vaak in maart al schuren als je niet oppast en stopt daar toch vaak mee in de herfst, zeker als het zo koud is zoals nu.
Er kan ook een soort stress in zijn lijf zitten die een viceuze cirkel heeft, dat had mijn kat ook, die likte zichzelf kaal.
Lage eiwit vind ik wel een interessant aanknopingspunt. Sowieso zou ik je pony een goede probiotica kuur geven om de darmen en het heel systeem te boosten.
Heb je een eczeem deken op? (sorry misschien gemist)
Ik denk ook aan iets met teveel afvalstoffen. De leverfunctie heeft volgens mij ook verband met eiwitten, vanwaaruit dan weer allergische reacties en/of jeuk ontstaan.
Heb je weleens een kuur voor de lever gedaan, van bijv. Puur?