Wat is eerlijk voor mn pony?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cinniz123

Wat is eerlijk voor mn pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-16 18:45

Ik hoop dat het hier goed staat.
En het wordt een lang verhaal om een zo duidelijk mogelijk beeld te vormen voor een buitenstaander

Nadat mijn fjord helaas was ingeslapen na een strijd van 11 jaar lang ontzettende zomereczeem en nog een aantal klachten zocht ik voor mijn shetje een maatje erbij.

Begin juni 2015 na een lange zoektocht vond ik een leuke a pony jaarling bijna twenter(is van okt) een gevalletje hier was ik totaal niet naar opzoek maar iets in me dacht dat is hem!
Ik ben bij hem gaan kijken en stond in een stal helemaal alleen met hoge tralies,meneer vertelde dat hij helemaal groen was maar durfde de gok wel te wagen.en bij het ophalen vertelde meneer dat hij blij was dat hij niet naar de slacht hoefde.???achteraf had ik toen mn bedenkingen al een beetje.

Eenmaal thuis begon de eerste ellende,hij was totaal niet gewent om bij andere te staan en liet zich continu op zn kop zitten en vluchtte dwars door de bedradingen heen.
Deze zomer heeft hij samen doorgebracht met een ezel ruin en dat ging goed.

Pony had altijd een flinke klit in 1 stuk van zn manen wat ik wel vreemd vond maar haalde hem er elke dag netjes uit.
Hij begon te schuren met zn staart en bleek na mest onderzoek wormen te hebben maar na behandeling was hij worm vrij en de paal waar hij aan schuurde was inmiddels gebroken en weggehaald uit het weiland.(dus geen plek meer om te schuren)

Op stal(eind sept) begon hij flink te schuren en zn vacht zag er niet mooimeer uit heel dof en hij werd langzaam aan nog dunner en er zat al zo weinig vlees op.
veearts weer geweest en bleek luizen te hebben.
Het was dus logisch dat hij minder in zn vacht zat en het hem een hoop energie had gekost maar hij knapte weer langzaam op.

Tussen mn pony's ging het na steeds iets langer samen zetten goed maar dikke maatjes waren ze niet en mn shet ruin weefde al zo nu en dan maar deze winter werd het echt extreem,waars toch geen goede match geweest en zou dus volgende winter verhuizen naar wei met een kudde 24/7 buiten.

Mei gingen ze weer met zn alle op de wei en alles verliep prima al is hij altijd wel het l*lletje vd groep maar hij hoorde er wel bij.
De kudde bestond uit een ezel ruin en shet merrie,net gecastreerde shet ruin,1 jaarling en veulen van de merrie.
Het viel me op dat buiten die grote klit die hij altijd had er ook happen uit zn manen waren maar ik verweet het aan de veulens maar ergens twijfelde ik wel omdat zn manenkam harder was als bij andere en hij kreeg een beetje een olifanten huidje.

November (hij is inmiddels 3 jaar)weer naar stal maar zonder mn shetje omdat hij op die stal het gewoon niet naar zn zin had en hij het in de kudde gewoon veel beter doet.
Dus pony krijgt een shet vriendin waarmee het buiten de voernijd naar elkaar heel goed klikt.
hij schuurde flink nu op hij op stal stond dus wassen met bymite stond al op de planning en hij was ook weer ontzettend schraal dus ontwormt en een dag later had hij een opgezet hoofd en 39,7 koorts dus wassen moest even wachten.
Veearts erbij en bloed af genomen en klonk wat scherp op zn longen dus ab gehad en hij knapte weer op.
Uit zn bloedtest kwam dat hij een te laag eiwitgehalte had dus merrie brok gaan geven en een dekentje op omdat ik maar ook de veearts denkt dat hij teveel energie kwijt raakt in de overgang van wintervacht aan maken.
Dat van het laag eiwitgehalte kan wel kloppen omdat ik brok voer waar weinig eiwitten en suikers in zitten ivm de voorgeschiedenis van zomereczeem.
overigens krijgen de pony's altijd onbeperkt hooi.
Nu met dekens gaat het eigenlijk best goed alleen dat schuren gaat niet over en de veearts denkt helaas toch dat het zomereczeem is.

Ik ben bang dat ze gelijk heeft en heb er goed over nagedacht maar ik kan een eczemer gewoon niet meer aan ik heb 11 jaar lang alles gegeven en geprobeerd voor mn fjord en hebben de strijd niet kunnen winnen,het verdriet en de energie wat er bij komt kijken en het gemis door de dejavu's die ik heb trek ik gewoon niet.
Ik vind het een lastig iets waar ik in zit,ik wil niet opgeven maar er zijn teveel redenen waarom ik overweeg hem weg te doen.

Ik heb hem gekocht voor bij mn shet op stal(heb een stal waarvan 24/7 de deuren open staan en ze buiten lopen met onbeperkt hooi)
Maar helaas moest mij shet verhuizen dus staan ze nu beide op verschillende plekken.

Doordat hij nu alle tijd nodig heeft heb ik voor mn shet waar ik aangespannen mee rijdt momenteel veel te weinig tijd.

Hij is een pony met een gebruiksaanwijzing,heeft voer nijd en je moet erg consequent met hem zijn en bouwt soms wat snel spanning op.
Maar als je consequent bent en hij weet wat je van hem verwacht is het echt een fijne slimme pony.
Het was de bedoeling om hem in mei te laten beleren voor de wagen omdat dat mijn passie is en denk serieus dat hij daar heel veel plezier in kan hebben.

Dat laatste is zeker geen probleem voor mij maar het eczeem erbij .....ik kan het niet nog een keer.

Wat is eerlijk naar hem???
Een enkeltje slager of iemand te zoeken die met hem als a pony met gebruiksaanwijzing en gebreken de strijd aan durft te gaan?

Ik ben niet iemand die normaal een 'ziek' pony zou verkopen maar ik zie het misschien gewoon te negatief in door het verleden met mn fjord.

finnens

Re: Wat is eerlijk voor mn pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 18:55

Ten eerste, schuurt hij nog steeds? Vind dat wel laat voor eczeem namelijk. Heb je het ook echt laten testen? Zomereczeem zou voor mij zeker niet iets zijn om zomaar mn pony te verkopen of af te maken. Heb nu zelf 8 jaar een pony met heftige ZE en zou zeker nooit weer eentje kopen die het heeft. Maar met een deken en een goed rantsoen kun je een hoop bereiken. Als je het niet ziet zitten moet je hem verkopen, met een heel eerlijk verhaal. Als je niet blij wordt van deze pony is hij beter af bij iemand anders.

Slachten vind ik in dit geval wel erg 'onnodig', zou persoonlijk dan liever een ander plekje zoeken. Maar als je het wil.. pony heeft er toch geen last van.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 18:56

Gewoon aanbieden voor een plek aan zee waar ze minder last van eczeem krijgen. Wel eerlijk het medische verhaal erbij.

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 18:58

Gewoon eerlijk met verhaal erbij aanbieden. Er zijn echt wel mensen te vinden, die het wel kunnen en durven. Je hoeft je hiervoor niet te schamen. Dit is gewoon niet waar jij naar op zoek was en dan moet je toch kunnen verkopen en op zoek gaan naar wat wel bij jou past.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 19:05

anjali schreef:
Gewoon aanbieden voor een plek aan zee waar ze minder last van eczeem krijgen. Wel eerlijk het medische verhaal erbij.

aan zee wil niet zeggen minder last van eczeem.
Stond 3 min bij zee vandaan. Mn beest had vreselijk veel last van eczeem.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-16 19:12

finnens schreef:
Ten eerste, schuurt hij nog steeds? Vind dat wel laat voor eczeem namelijk. Heb je het ook echt laten testen? Zomereczeem zou voor mij zeker niet iets zijn om zomaar mn pony te verkopen of af te maken. Heb nu zelf 8 jaar een pony met heftige ZE en zou zeker nooit weer eentje kopen die het heeft. Maar met een deken en een goed rantsoen kun je een hoop bereiken. Als je het niet ziet zitten moet je hem verkopen, met een heel eerlijk verhaal. Als je niet blij wordt van deze pony is hij beter af bij iemand anders.

Slachten vind ik in dit geval wel erg 'onnodig', zou persoonlijk dan liever een ander plekje zoeken. Maar als je het wil.. pony heeft er toch geen last van.

Ja hij schuurt nog steeds en vond dit ook vreemd voor dec maar las in het zomereczeem topic dat er nog best veel schuren....
Heb ik het laten testen uhm nee er is geen test voor,nagevraagd aan de veearts en in het zomereczeem topic en niemand kan mij er meer over vertellen dus als jij dat wel weet heel erg graag!

Goed rantsoen is makkelijker gezegd dan gedaan weet ik uit ervaring.
Nou werd mijn fjord dood ongelukkig van binnen staan maar deze staat liever binnen als buiten maar dan komt de maar hij was als maatje voor mn shet bedoelt en naar 2 stallen gaan dan ga ik 1 vd 2 pony's te kort doen ivm tijd en dat wil ik gewoon niet.
Nou heb ik wel het idee dat ik in een gebied zit waar de knut heel erg actief is.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 19:22

Heb je kippen op stal ?

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-16 19:22

emil01 schreef:
Gewoon eerlijk met verhaal erbij aanbieden. Er zijn echt wel mensen te vinden, die het wel kunnen en durven. Je hoeft je hiervoor niet te schamen. Dit is gewoon niet waar jij naar op zoek was en dan moet je toch kunnen verkopen en op zoek gaan naar wat wel bij jou past.

Gelukkig schaam ik me er ook niet voor wil eerlijk zijn naar mn pony toe en ik weet dat ik 11 jaar lang tot het uiterste ben gegaan met mn fjord en merk dus ook dat ik hem die strijdlust dus niet kan bieden.

En naar iets opzoek gaan wat wel bij me past hoeft gelukkig niet dat is mn andere ponytje waarvoor ik hem als maatje erbij had gekocht.

Waarom ik slacht opper is dus omdat ik zo bang ben dat hij in de handel beland en van hot naar her gaat en dat verdient hij gewoon niet.
Stel dat ze nalatig zijn met zn jeuk?!
Ik zeg echt niet dat iedereen zo is maar degene die ervaring hebben met een zware eczemer hebben zeggen terrecht op hun beurt bijna allemaal dat ze t nooit weer zouden doen.
Wat doe je iemand aan om hem te verkopen?

Ik ben er nog steeds kapot van dat ik mn fjord niet meer heb kunnen houden en als ik hem terug kon halen had ik t waars gedaan.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-16 19:23

Letsdunit schreef:
Heb je kippen op stal ?

Nee geen kippen.
Zijn maar met zn 2tjes verder geen dieren of andere mensen oid.

Jij denkt aan luis?

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 19:25

Ik zou hem weg doen als ik je verhaal zo lees.
De pony is op dit moment meer een 'last' voor je dan een meerwaarde.
Maar ik zou wel eerst uitzoeken hoe het medisch zit. En m met dit verhaal te koop zetten.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-16 19:30

XxLMMxX schreef:
Ik zou hem weg doen als ik je verhaal zo lees.
De pony is op dit moment meer een 'last' voor je dan een meerwaarde.
Maar ik zou wel eerst uitzoeken hoe het medisch zit. En m met dit verhaal te koop zetten.

Ik wil het heel graag medisch uitgezocht hebben maar mn veears zegt dat er geen test voor is en uit zn bloedwaardes kwam verder ook niets anders dus waar moet ik beginnen?

Een last klinkt weer zo gemeen want ik ga er 2x per dag heen hij heeft alles wat hij nodig heeft maar het doet me zoveel verdriet en wetende dat dit een bodemloze put gaat worden en een gebed zonder eind en jeuk is gewoon verschrikkelijk.

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 19:36

Ik dacht altijd dat ze via het bloed oid konden zien of ze eczeem hebben. Misschien iets om na te vragen? Kan ook zijn dat hij een allergie heeft ergens voor waar hij erg op reageert.
Wat verder je vraag betreft zou ii hem niet houden als je er geen plezier aan beleeft. Wie weet kun je een ander baasje vinden die er mee aan de gang wil

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 19:37

Er zijn wel testen voor. Ken iemand die dat gedaan heeft. Heb even niet de tijd om een goeie bron te vinden maar hier staat een klein stukje in, laatste stukje. Maar geen goeie bron, geen da. Zal eens aan vriendin vragen hoe dat ging morgen..
http://www.rosmagazine.nl/ros-online/me ... czeem.html

Is je pony verder goed? Als hij altijd slechte voeding gehad heeft bijvoorbeeld kan het ook dat nu alle afvalstoffen uit zn lijf komen en hij daarom gaat jeuken/jeuk heeft. Als hij niet gezond is van binnen kan dat zich zo uiten.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-16 19:39

Mijn insteek voordat t schuren zo erg werd was ook hem van het voorjaar goed laten beleren voor de wagen want dan heeft hij gewoon goede kans een blijvend baasje te vinden maar een eczemer in tuig wil niet altijd goed gaan.
Fjord probeerde te schuren in zn tuig met draagriem en kan je vertellen dat werkt niet.
Ik hoef absoluut niet aan hem te verdienen maar hoe weet ik nu dat een a pony met gebruiksaanwijzing en eczeem goed terecht komt ;(

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-16 19:45

finnens schreef:
Er zijn wel testen voor. Ken iemand die dat gedaan heeft. Heb even niet de tijd om een goeie bron te vinden maar hier staat een klein stukje in, laatste stukje. Maar geen goeie bron, geen da. Zal eens aan vriendin vragen hoe dat ging morgen..
http://www.rosmagazine.nl/ros-online/me ... czeem.html

Is je pony verder goed? Als hij altijd slechte voeding gehad heeft bijvoorbeeld kan het ook dat nu alle afvalstoffen uit zn lijf komen en hij daarom gaat jeuken/jeuk heeft. Als hij niet gezond is van binnen kan dat zich zo uiten.

Heb het heel nadrukkelijk gevraagd aan de veearts en ze denkt echt met me mee omdat ze weet dat ik niet zomaar t bijltje er bij neergooi maar volgens haar is het echt niet te testen.
Maar als je meer kan achterhalen heel graag.ik laad hem in en rijd zo naar een andere veearts.

Of hij verder goed is alleen zn eiwitgehalte was laag.
Hij heeft heel de zomer op het weiland gestaan en ik voer altijd zo min mogelijk bij ivm overgewicht,suikers en eiwitten maar wellicht dat daar iets verkeerd is gegaan en kan hij dat gewoon niet hebben?iedere pony is anders dat maakt het ook lastig ;)
Maar uit bloedtest kwam dus alleen eiwitgehalte laag.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 19:47

Hier (Duitsland) testen ze ook en kunnen ze zien of het zomereczeem is. Jouw dierenarts mist dus gewoon informatie. Ik zou even een andere dierenarts bellen. Hoeft helemaal niet duur te zijn en dan weet je meer.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 19:55

Als ze ergens kunnen testen of het echt eczeem is, zou ik dat zeker doen. Komt dat niet uit de test (of valt het toch niet te testen), dan zou ik 'm meenemen naar Den Hoek. Zo te lezen heeft de pony in z'n jonge leven al een hoop voor z'n kiezen gehad op gezondheidsgebied en daar kan hij best een tikkie van gehad hebben (met o.a. luizen als gevolg, maar ook jeuk). Onze Shet werd op haar 3e verdacht van eczeem, maar zij bleek vooral veel afvalstoffen te hebben en niet zo goed tegen suiker te kunnen. Ze is behandeld bij Den Hoek en we passen haar dieet wat aan (zeker met gras); ze is nu 6 en heeft eigenlijk geen last meer.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-16 19:58

GamblersCup schreef:
Hier (Duitsland) testen ze ook en kunnen ze zien of het zomereczeem is. Jouw dierenarts mist dus gewoon informatie. Ik zou even een andere dierenarts bellen. Hoeft helemaal niet duur te zijn en dan weet je meer.

Ik ga morgen gelijk wat veeartsen hier in de buurt contacten want wil hier echt mee zekerheid over inderdaad.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-16 20:00

Hilary schreef:
Als ze ergens kunnen testen of het echt eczeem is, zou ik dat zeker doen. Komt dat niet uit de test (of valt het toch niet te testen), dan zou ik 'm meenemen naar Den Hoek. Zo te lezen heeft de pony in z'n jonge leven al een hoop voor z'n kiezen gehad op gezondheidsgebied en daar kan hij best een tikkie van gehad hebben (met o.a. luizen als gevolg, maar ook jeuk). Onze Shet werd op haar 3e verdacht van eczeem, maar zij bleek vooral veel afvalstoffen te hebben en niet zo goed tegen suiker te kunnen. Ze is behandeld bij Den Hoek en we passen haar dieet wat aan (zeker met gras); ze is nu 6 en heeft eigenlijk geen last meer.

Tja den hoek,ik weet het niet hoor heeft bij mn fjord ook goud geld gekost en hebben hem ook niet maar een beetje kunnen helpen.
Vind geld investeren echt niet erg maar wil iets aantoonbaars hebben,snap je?

Pepper32

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 20:14

Toen hij luizen had hoe vaak heb je hem met hoeveel weken erna gewassen?
Luizen eitjes komen namelijk na 3 weken weer uit en je moet dus minimaal 3x ergens mee behandelen en hele omgeving ontsmetten anders kom je niet zomaar van de luizen af en komt het weer terug.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-16 20:19

Pepper32 schreef:
Toen hij luizen had hoe vaak heb je hem met hoeveel weken erna gewassen?
Luizen eitjes komen namelijk na 3 weken weer uit en je moet dus minimaal 3x ergens mee behandelen en hele omgeving ontsmetten anders kom je niet zomaar van de luizen af en komt het weer terug.

Dat was vorig jaar sept/okt dat hij dat had toen heb ik hem 2x gewassen met bymite met 10 dagen ertussen en daarna was hij luis vrij en is heeft hij ook niet meer gejeukt tm ja wat zal t zijn geweest juni ofzo

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 20:58

Ik vind het persoonlijk wel vrij onwaarschijnlijk dat het zomereczeem is. Met name omdat hij nu nog jeukt, en ook omdat hij tm juni niet heeft gejeukt. Een extreme eczemer gaat vaak in maart al schuren als je niet oppast en stopt daar toch vaak mee in de herfst, zeker als het zo koud is zoals nu.
Er kan ook een soort stress in zijn lijf zitten die een viceuze cirkel heeft, dat had mijn kat ook, die likte zichzelf kaal.

Lage eiwit vind ik wel een interessant aanknopingspunt. Sowieso zou ik je pony een goede probiotica kuur geven om de darmen en het heel systeem te boosten.
Heb je een eczeem deken op? (sorry misschien gemist)

Ik denk ook aan iets met teveel afvalstoffen. De leverfunctie heeft volgens mij ook verband met eiwitten, vanwaaruit dan weer allergische reacties en/of jeuk ontstaan.
Heb je weleens een kuur voor de lever gedaan, van bijv. Puur?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 21:11

Zomer eczeem?
Dat er in het zomereczeem topic nog paarden schuren betekent niet direct dat dit van vliegjes komt.
Eigenlijk hebben stiekem zonder dat wij het weten heel veel paarden eigenlijk een allergie voor bijvoorbeeld granen. Kunnen of slecht tegen suikers en zetmeel of hebben verteringsproblemen.

Of andere dingen zoals mijt. Luis en ander kriebelbeestjes.

Wat zou ik uitzoeken.
Wat voer je?
Je weet ook dat eiwitten bouwstoffen zijn e n dat het n beetje achterhaald is dat eiwitten problemen geven?
Hoe is zijn bloedwaardes?
Vitas en minas??
Hoe is de lever?
Is er een darm onderzoek gedaan?
Of vertering van de mest?
Op wat voor gras staat hij en is het ruwvoer ook geanalyseerd?

Even n beeld.
Fries.
Met vier jaar geconstateerd.
Met n deken en suikerloos voeren jeukloos.
Ook n spray begonnen dit jaar... en ook diewerkt.
Leverwaarden ok.
Laag selenium. Wordt opgevangen door supplement.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-16 21:13

Freya6 schreef:
Ik vind het persoonlijk wel vrij onwaarschijnlijk dat het zomereczeem is. Met name omdat hij nu nog jeukt, en ook omdat hij tm juni niet heeft gejeukt. Een extreme eczemer gaat vaak in maart al schuren als je niet oppast en stopt daar toch vaak mee in de herfst, zeker als het zo koud is zoals nu.
Er kan ook een soort stress in zijn lijf zitten die een viceuze cirkel heeft, dat had mijn kat ook, die likte zichzelf kaal.

Lage eiwit vind ik wel een interessant aanknopingspunt. Sowieso zou ik je pony een goede probiotica kuur geven om de darmen en het heel systeem te boosten.
Heb je een eczeem deken op? (sorry misschien gemist)

Ik denk ook aan iets met teveel afvalstoffen. De leverfunctie heeft volgens mij ook verband met eiwitten, vanwaaruit dan weer allergische reacties en/of jeuk ontstaan.
Heb je weleens een kuur voor de lever gedaan, van bijv. Puur?

Ik dacht precies zo hoor.
Maar dat hij deze zomer niet heeft geschuurd is ook een reden dat hij niet KAN schuren,de hele wei is afgezet met schrikdraad en op stal is dat niet zo.
Nee hij heeft (nog) geen eczeem deken omdat de veearts dat nu pas zei.
Daarvoor hoopte ik dat ik spoken zag.

Lever en nier waardes waren oke maar wellicht is dat wat anders als dat jij bedoelt.

Nee puur nog niet geprobeerd welke raad je aan/heb je goede ervaring mee?

Stres ja dat zou zomaar een boosdoener kunnen zijn,hier heb ik zelf ook aangedacht.
Hij vindt het heel moeilijk zich correct te gedragen bij andere paarden...noem hem altijd beetje autistisch :')
Misschien dat dat toch meer met hem doet.
Vorig jaar had hij nu je het zegt snel diaree en toen ik hem de nachten apart zetten was t over dus ging er vanuit dat dat ook stres was.
Nu staat hij de nachten ook alleen.

_Mikey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 21:18

Ik denk dat er naast eczeem andere dingen aan de hand kunnen zijn. Je schrijft dat je pony een aantal gezondheidsproblemen heeft gehad. Maar ik vind het moeilijk om te lezen wanneer hij welke klacht had. En of er meerdere klachten tegelijkertijd speelden.

Zou je de klachten eens op een rijtje willen zetten, plus wat er aan gedaan is??
(bijv:
- juni mager,
- juli jeuk,
- aug luis > 2x gewassen> etc)
- En dan ook daarbij wat er NU aan symptomen zijn.

Jeuk kan namelijk hele verschillende oorzaken hebben, van voedselallergie tot leverschade tot luis of eczeem. Met een wat completer beeld kunnen we beter meedenken. Ik begrijp dat de bloedwaardes geen afwijkend beeld gaven? Zijn ook de leverenzymen getest?