Help, maagzweer?! Welk medicijn?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fendt936
Berichten: 73
Geregistreerd: 03-11-11

Help, maagzweer?! Welk medicijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-16 19:30

Halloo!
Ik verdenk m'n paard van een maagzweer..!

- merrie, 8 jr, 1,74 cm groot
- rij fanatiek
- 1,5 kg pavo sportbrok
- 1/2 kg pavo sportmuesli na het rijden
- 4 keer per dag voordroogkuil

heb haar nu net 2 maanden (dus net verhuizing achter de rug) en dit zijn de symptomen:
- tandenknarsen met rijden
- binnenvetter, stresskipje
- 3x erge slokdarmverstopping gehad (ging zelf over)
- gevoelig op haar buik
- sinds 2 weken wat afgevallen
- ze is een beetje down

Ben gister met een pot Pronutrin begonnen, iemand daar ervaring mee?

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Help, maagzweer?! Welk medicijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 19:35

Probeer de Havens Gastro+ eens, daar zijn erg goede verhalen over te vinden als paarden een zweer hebben of er van worden verdacht. Zelf ervaring met een erg gespannen paard, die heel goed reageert op het voer en de rust zelve is. Waarschijnlijk zat ze tegen een zweer aan.

troi
Berichten: 17008
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 19:51

Ik zou dan eerst je krachtvoer veranderen. Dat zit nu vol suikers waar een gevoelig paard last van kan krijgen.

Winde_b
Berichten: 58
Geregistreerd: 27-11-16

Re: Help, maagzweer?! Welk medicijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 21:37

Mijn raad,
laat de dierenarts komen hij moet eerst medicatie nemen!
Daarna is het verstandig om een paard wat er snel last van heeft veel ruwvoer te geven (hooi,stro), en luzerne onder zijn krachtvoer te mengen (dan eten ze trager). Bij een heel stresvolle situatie raad mijn paarden osteopaat aardappelsap aan ... of dit ook echt werkt weet ik natuurlijk niet. mijn paard antwoord namelijk nooit als ik hem iets vraag ;)
een paard krijgt maagzweren van lang zonder eten te staan en zeker als ze dit al hebben gaat het dan extra branden dus vaak ruwvoer gaan geven tot de dierenarts is geweest bete 100 keer een beetje als 1 keer heel veel

nicky_rilana

Berichten: 6110
Geregistreerd: 26-07-10
Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 23:59

Het enige wat helpt is omeprazole. Dit zit bijvoorbeeld in gastro gart en ulstergold. Als je dit eerst bij de da 1 doos haalt. En je paard van het krachtvoer afhaalt dan. Merk je snel resultaat als het maagzweren zijn. Dit gaf mijn da als advies. Denk er wel aan die gastro gart en ulstergold zijn vrij prijzig.

Japeloup

Berichten: 1717
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Nieuw Balinge

Re: Help, maagzweer?! Welk medicijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 00:15

Voor je aan medicijnen denkt te beginnen zal je eerst je management aan moeten pakken.
24/7 toegang tot hooi (geen voordroog of nog erger kuil, ivm suikers)
Ga iets voeren waar weinig suikers in zitten en mijn eigen ervaring zijn granen ook niet bevoordelijk.
Stress is naast niet onbeperkt kunnen eten een trigger voor maagzweren.

Ik geef http://www.drogisterijaanbiedingen.nl/p ... GwodT24JvQ

Ben er super tevreden over!

finnens

Berichten: 4919
Geregistreerd: 11-01-13

Re: Help, maagzweer?! Welk medicijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 00:22

Ik zou niet zomaar medicijnen gaan voeren, doe dit in overleg met een da.

wel zou ik je huidige voer schema aanpassen. In plaats van de grote hoeveelheid krachtvoer zo veel mogelijk hooi. Geen kuil. Doordat je paard constant kan eten zal er minder snel maagzuur aangemaakt worden en ontstaat of verergert een maagzweer ook minder snel.

sassefras
Berichten: 2351
Geregistreerd: 08-06-02
Woonplaats: nijkerk

Re: Help, maagzweer?! Welk medicijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 11:29

Mij lijkt het verstandig om een scopie te laten maken, slokdarm verstopping kan ook van hele andere dingen komen dan een maagzweer. eerst een diagnose en dan pas medicatie.

Hilli

Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Help, maagzweer?! Welk medicijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 11:33


Fish_n_Chips
Berichten: 1215
Geregistreerd: 27-08-15

Re: Help, maagzweer?! Welk medicijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 17:59

Je zegt dat ze 3 keer een slokdarmverstopping heeft gehad, is dat drie keer sinds jij haar hebt of drie keer in haar hele leven?

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Help, maagzweer?! Welk medicijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 18:07

Niet langer dan 3 uur achter elkaar zonder ruwvoer (ook 's nachts!) en liever uberhaupt niet zonder ruwvoer.
Krachtvoer altijd mengen met luzerne of pavo daily plus of een ander gehakseld ruwvoer en het liefst zo min mogelijk krachtvoer.

En verder medicatie met omeprazole starten. Officiele diagnose kan alleen via een gastroscopie en daarmee kunnen geen zweren aan het begin van de darm ontdekt worden (waar wel vergelijkbare klachten door kunnen ontstaan en de behandeling hetzelfde voor is). Ik zie dus geen reden om de dierenarts in te schakelen.

In principe raad ik abler aan, maar bij een slechte eter kan dat wel eens slecht gegeten worden (handigste is door de slobber).
Ik zou gaan voor de abprazole plus, deze bevat ook een probiotica.
http://www.abler.com/gastric-ulcer-trea ... azole-plus

Als je tubes gaat gebruiken dan is pepticure (7x700kg) veel goedkoper dan gastrogard (7x575kg). Afhankelijk van waar je het koopt kost pepticure 140-155€ en gastrogard 160€-220€.

Gezien een volledige behandeling 4 weken volle gewicht en 2 weken half gewicht is (dus 35x gewicht aan dosering nodig). Scheelt dat behoorlijk, zeker omdat pepticure ongeveer 15% meer per tube bevat.
https://www.dierapotheker.nl/product/58 ... -7-spuiten
https://www.dierapotheker.nl/product/45 ... l#products

Bij een paard van haar grootte is 1 tube gastrogard per dag niet eens voldoende (=tot 575kg). 4 weken volle behandeling en 2 weken halve behandeling is normaal. Maar ik heb al iemand op stal gehad die 10 weken volle behandeling en nog 4 weken halve behandeling en uiteindelijk standaard op 1 zakje staat in de winterperiode omdat anders de klachten terugkomen.

Laurapalmer

Berichten: 527
Geregistreerd: 26-11-14

Re: Help, maagzweer?! Welk medicijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 18:13

Omeprazol geeft de veearts ook zonder onderzoek.wij hebben dat onderzoek onze ruin bespaart want het geeft nog meer stress.stalmanagement aanpakken en beginnen met omeprazol.idd niet goedkoop..bijna 800 euro voor 4 weken..

Succes en beterschap

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Help, maagzweer?! Welk medicijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 20:04

Met abler ben je voor de volledige 6 weken zo'n 200$ kwijt. Maar met gastrogard ben je inderdaad het haasje.

Eduard007
Berichten: 168
Geregistreerd: 13-04-12

Re: Help, maagzweer?! Welk medicijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 01:02

Gastrogard was bij mijn paard het enige dat hielp. Binnen 3 dagen een compleet ander paard. Sterkte

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 13:01

Sanneloes schreef:
Gastrogard was bij mijn paard het enige dat hielp. Binnen 3 dagen een compleet ander paard. Sterkte


Heb je daarvoor andere producten met omeprazol geprobeerd of gewerkt met voeraanpassingen en supplementen.

Ik vraag het zo specifiek omdat ik het een heel enkel keertje hoor maar dan vaak niet duidelijk wordt of er abler/pepticure gebruikt is (en bij abler is opgelet of het opgegeten wordt) of dat er andere stappen geprobeerd zijn.

Fendt936
Berichten: 73
Geregistreerd: 03-11-11

Re: Help, maagzweer?! Welk medicijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-16 14:39

Ik heb gister wat mest in een emmer water gedaan, heb 3 mestballen gepakt waar een eetlepel!!! zand uit kwam... morgen ga ik naar de kliniek, ben zo benieuwd. Ik hoop zo dat het niks ernstigs is. Selecties kan ik wel op m'n buik schrijven

dushishoeve

Berichten: 720
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Heemskerk

Re: Help, maagzweer?! Welk medicijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 15:12

Gewoon maagbruistabletten voor mensen geven, 2 dagen zijn ze er vanaf.

SteffiiY

Berichten: 22540
Geregistreerd: 26-04-06

Re: Help, maagzweer?! Welk medicijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 15:15

Helaas zijn er meer maagzweerpaardjes op bokt, hier kun je heel veel vinden:
[MD] Maagzweer, Ervaringen?

Mensen medicatie/tabletten hebben geen enkele zin om te geven, dan heb je zoveel tabletten nodig om de juiste hoeveel binnen te krijgen bij je paard.

dushishoeve

Berichten: 720
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 15:16

SteffiiY schreef:
Helaas zijn er meer maagzweerpaardjes op bokt, hier kun je heel veel vinden:
[MD] Maagzweer, Ervaringen?

Mensen medicatie/tabletten hebben geen enkele zin om te geven, dan heb je zoveel tabletten nodig om de juiste hoeveel binnen te krijgen bij je paard.


Nee hoor je hebt helemaal niet veel nodig. 6 tabletten per dag.

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 15:18

Zand is goed te behandelen met psyliumhusk, bij paardnatuurlijk goedkoop te bestellen. 5 dagen 100-200g voeren, dan 4 weken niet en dan weer 5 dagen 100-200g. Scheutje olie over het voer en ik heb ook wel eens positieve verhalen over bietenpulp gehoord (voeren in de 4 tussenliggende weken).

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 22:46

Zou toch eerst in overleg gaan met je dierenarts alvorens zelf te denken wat het is en hiernaar ook handelen.

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 22:57

dushishoeve schreef:
Gewoon maagbruistabletten voor mensen geven, 2 dagen zijn ze er vanaf.



Als het echt een maagzweer is dan kan dit niet in 2 dagen genezen. En van mensen middel heb je wel een behoorlijke dosis nodig wil het voor een paard werken.

dushishoeve

Berichten: 720
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 23:54

genja schreef:
dushishoeve schreef:
Gewoon maagbruistabletten voor mensen geven, 2 dagen zijn ze er vanaf.



Als het echt een maagzweer is dan kan dit niet in 2 dagen genezen. En van mensen middel heb je wel een behoorlijke dosis nodig wil het voor een paard werken.


Ik heb al 3 keer succes gehad ermee.
6 tabletten is voldoende voor een paard. Ik heb een kennis die deze medicijnen voor haar zelf gebruikt en zo is het voor mij dus bijna gratis (op de eigen bijdrage van 16€ na). Het proberen waard lijkt me.

Edit; zie nu dat ik 2 dagen heb neergezet, moest natuurlijk 12 dagen zijn.

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: Help, maagzweer?! Welk medicijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 00:01

Zelfs in 12 dagen genees je geen maagzweer. Je brengt misschien verlichting en het zal de scherpe rand eraf halen, maar genezen niet. Voor meer ervaringen zou je eens kunnen bijlezen in het maagzweren topic wat hier al een paar keer genoemd is. Zeer interessant en veel tips. Staat ook in hoeveel omeprazol een paard per 100kg nodig heeft en hoeveel er in de menselijke tabletjes zit. Dan kom je er achter dat het heel duur is als je de hoeveelheid wil evenaren die nodig is voor een volledige behandeling.

SteffiiY

Berichten: 22540
Geregistreerd: 26-04-06

Re: Help, maagzweer?! Welk medicijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 09:58

Maar Dushishoeve weet je dan zeker dat je paard écht een maagzweer had? Een maagzweer bij paarden kun je niet in een paar dagen oplossen met wat humane bruistabletjes.