Ervaringen gezocht met lichte vorm van hoefbevangenheid.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
koetjeboe

Berichten: 4411
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Ervaringen gezocht met lichte vorm van hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-16 18:13

Mijn paard werd op eens kreupel op 10 september.
Ze had wat vocht in het been, vanaf toen zijn er verschillende onderzoeken geweest met onder andere een MRI en foto's van de voet.
Dat zag er allemaal goed uit.
Nu kreeg ze vandaag beslag met zooltjes en een opvulling, en het viel ons op dat ze een iets verbrede witte lijn had.
Even de feiten, ze liep in het begin stokkreupel ook op het zachte.
Een hoef is wel eens minimaal warm geweest ( wij dachten toen een hoefzweer)
Later was ze op het zachte goed.
En enkel op het harde kreupel.
En nu is ze op het harde iets onregelmatig en ze loopt wat kort.
En op de volte kreupel.

Zou ze hoef bevangen kunnen zijn of zijn geweest zonder dag dat op een foto of MRI te zien is geweest.
Ik heb me DA al gebeld maar die was er nu niet , die bel ik morgen vroeg alsnog even voor overleg.

Pony heeft overigens niet overdreven over gewicht maar is wel te zwaar.
Ook al zo lang ik haar heb een flinke nek.

ireika

Berichten: 509
Geregistreerd: 07-06-05
Woonplaats: Asse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 18:36

Ik weet niet of je er wat aan hebt, maar dit is mijn ervaring met mijn paard die een drietal jaar geleden licht bevangen werd bevonden door de DA:

Paard was ook niet super zwaar, maar wel een beetje, stond op erg kort gras dat in de lente bemest werd.

Hij was al een paar keer mank geweest de weken ervoor vanwege een hoefzweer, toen hij voor de derde keer weer mank liep was het echter niet zo fel als bij de hoefzweren, eerder wat gevoelig/onregelmatig op één voet. Dierenarts ging zijn voeten na op pulsatie en stelde zo vast dat hij vierkant (licht) hoefbevangen was. Was best een schok want ik had dit niet verwacht omdat hij zo weinig pijn toonde.

Wel meteen aangepakt als een echt bevangen paard, op stal gezet (er was geen paddock) met slechts een beetje hooi, een beetje speedibeet elke dag en twee tot drie maal daags stappen op het zachte. Na een week of twee liep hij al stukken beter en zijn we voorzichtig gaan opbouwen met longeren/meer aan het werk zetten en weer op de weide met graasmasker.

DA had me aangepast beslag aangeraden (omgekeerd hoefijzer) maar daar geloof ik zelf niet zo in, dus ik heb hem gewoon blootvoets gehouden, en bij de eerste wandelingen na de hoefbevangenheid hoefschoenen aangedaan.

Hij heeft er verder geen last meer van gehad, loopt als een normaal paard op de weide (op een betere stal met goed, langer gras nu) en krijgt nu zelfs krachtvoer. Aan zijn voeten zelf was er niets te merken, geen eendenbek, geen golf in zijn wand, geen verbrede witte lijn. Enige symptomen bij hem waren dus lichte kreupelheid op één voet en pulsatie op alle voeten.
DA gaf aan dat de hoefbevangenheid mogelijks wel (mede) een gevolg was van het verkeerd/anders belasten van zijn voet door de zweren die hij eerst had gehad (in combinatie met minder bewegen en het korte rijke gras). Mogelijk dat bij jou tussen het moment dat er foto's zijn genomen en nu dus een lichte hoefbevangenheid is opgetreden die misschien ook het gevolg is van wat anders?

koetjeboe

Berichten: 4411
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-16 18:46

ireika schreef:
Ik weet niet of je er wat aan hebt, maar dit is mijn ervaring met mijn paard die een drietal jaar geleden licht bevangen werd bevonden door de DA:

Paard was ook niet super zwaar, maar wel een beetje, stond op erg kort gras dat in de lente bemest werd.

Hij was al een paar keer mank geweest de weken ervoor vanwege een hoefzweer, toen hij voor de derde keer weer mank liep was het echter niet zo fel als bij de hoefzweren, eerder wat gevoelig/onregelmatig op één voet. Dierenarts ging zijn voeten na op pulsatie en stelde zo vast dat hij vierkant (licht) hoefbevangen was. Was best een schok want ik had dit niet verwacht omdat hij zo weinig pijn toonde.

Wel meteen aangepakt als een echt bevangen paard, op stal gezet (er was geen paddock) met slechts een beetje hooi, een beetje speedibeet elke dag en twee tot drie maal daags stappen op het zachte. Na een week of twee liep hij al stukken beter en zijn we voorzichtig gaan opbouwen met longeren/meer aan het werk zetten en weer op de weide met graasmasker.

DA had me aangepast beslag aangeraden (omgekeerd hoefijzer) maar daar geloof ik zelf niet zo in, dus ik heb hem gewoon blootvoets gehouden, en bij de eerste wandelingen na de hoefbevangenheid hoefschoenen aangedaan.

Hij heeft er verder geen last meer van gehad, loopt als een normaal paard op de weide (op een betere stal met goed, langer gras nu) en krijgt nu zelfs krachtvoer. Aan zijn voeten zelf was er niets te merken, geen eendenbek, geen golf in zijn wand, geen verbrede witte lijn. Enige symptomen bij hem waren dus lichte kreupelheid op één voet en pulsatie op alle voeten.
DA gaf aan dat de hoefbevangenheid mogelijks wel (mede) een gevolg was van het verkeerd/anders belasten van zijn voet door de zweren die hij eerst had gehad (in combinatie met minder bewegen en het korte rijke gras). Mogelijk dat bij jou tussen het moment dat er foto's zijn genomen en nu dus een lichte hoefbevangenheid is opgetreden die misschien ook het gevolg is van wat anders?



de foto's zijn gemaakt vlak nadat ze kreupel werd. dus ergens rond half sept. de mri is 2 weken terug gemaakt.
Op zich kan ik me niet voorstellen dat er in de tussen tijd iets hoefbevangenheid heeft veroorzaakt. Mijn gevoel zegt dat ze dan kwa kreupelheid een terug val had moeten hebben maar ze is juist enkel beter gaan lopen

ingvdh

Berichten: 6370
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 18:51

Mijn paard is ook licht bevangen geweest, dit uitte zich in gevoelig lopen op het harde. Het is niet het type paard (vrij smal warmbloed, niet te dik) wat bevangen wordt en ik heb daar toen nooit aan gedacht.

Ik ben er pas een jaar daarna achter gekomen nadat het been, voor iets anders, op de foto werd gezet, hij had een iets gekanteld hoefbeen.

Hij is stijler op zijn hoeven gezet en een gewoon ijzer eronder. Daarna nooit meer last van gehad.

Wel beperk ik weidegang in de zomer ( geen volle vette wei).

koetjeboe

Berichten: 4411
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-16 20:53

ingvdh schreef:
Mijn paard is ook licht bevangen geweest, dit uitte zich in gevoelig lopen op het harde. Het is niet het type paard (vrij smal warmbloed, niet te dik) wat bevangen wordt en ik heb daar toen nooit aan gedacht.

Ik ben er pas een jaar daarna achter gekomen nadat het been, voor iets anders, op de foto werd gezet, hij had een iets gekanteld hoefbeen.

Hij is stijler op zijn hoeven gezet en een gewoon ijzer eronder. Daarna nooit meer last van gehad.

Wel beperk ik weidegang in de zomer ( geen volle vette wei).


Kiki loopt recht uit gevoelig op het harde maar op de volte wel echt slecht.
Net in het donker gereden, en had het idee dat ze met de zooltjes wel echt 100 x beter liep.
Morgen bij dag licht nog eens goed kijken

koetjeboe

Berichten: 4411
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Re: Ervaringen gezocht met lichte vorm van hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-16 13:42

Net de DA gebeld, en het is mogelijk dat ze idd hoefbevangen is.
Als het maar heel lichtjes is zou dat niet te zien moeten zijn op een mri.
Wel vond hij haar nog te goed lopen daar voor.
Ik ga in elk geval de komende tijd haar behandelen alsof ze bevangen is. Ze blijft in de bak met hooi en ik haal haar van de brok af.

Hoe lang hebben jullie je paard niet op het gras gehad en hoe lang duurde het voor ze weer beter liepen

Flowq

Berichten: 2798
Geregistreerd: 12-11-08

Re: Ervaringen gezocht met lichte vorm van hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 14:21

Zoals je weet heeft Willem ook altijd te goed gelopen voor bevangenheid, en daarbij was hij niet eens licht bevangen, maar wel een stukje erger dan dat. Dus is vind dat een lastige indicatie. Ook heeft hij nooit typisch hoefbevangen gestaan.

Goed dat ze in ieder geval niet meer op het gras komt en geen brok meer krijgt. Hooi moet je in het begin ook niet onbeperkt voeren.

Het heeft bij Willem dik een half jaar geduurd voordat hij weer het gras op mocht, en dit opgebouwd per half uur PER week!! Dus niet elke dag dan een half uur meer. Ook had hij dan altijd een graasmasker om, zonder mocht hij het gras niet op. Na een jaar pas mocht hij weer volledig op de wei, en het jaar daarna pas zonder graasmasker. Pas goed op met wanneer je gaat opbouwen, en vroeger voorjaar is hier namelijk helemaal niet geschikt voor en ook dagen zoals deze, veel zon en vorst, zijn echt funest voor het fructaan.

Voordat hij weer beter liep is moeilijk te zeggen omdat hij nooit super slecht heeft gelopen. Wel stond hij op rust, dat wil zeggen, absoluut niet mennen en rijden. Wel veel stappen, lees wandelen, dus niet erop, maar ook dit alleen maar in de berm. Of lange stukken in de wei, maar mijd de bochten, dit is echt niet prettig voor ze. Het harde absoluut vermijden want dit doet zeer, ook al zie je dat niet. Elke dag stappen, zodat de afvalstoffen de hoeven uitkunnen, maar geen draf, en niet belasten met rijden en mennen. Na 3 maanden ben ik er pas weer op gegaan. En je kunt dan nog beter sneller weer inspannen dan opstappen.

ingvdh

Berichten: 6370
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 14:35

Dat is lastig voor mij, ik heb gewoon doorgereden die tijd want hij was niet kreupel. Hij heeft dus al die tijd gewoon kuil (weliswaar tweede snee en lang op de wei gelegen) en brok gehad.
Inmiddels heeft hij hooi ipv kuil, maar qua brok heb ik niets aangepast. Na die ene keer heeft hij er nooit meer last van gehad.

Wat ik met de wei doe is dat hij in het begin van het seizoen nog niet de wei op mag, dat mag pas als de rest van de kudde er een of twee weken op heeft gestaan, dan gaat hij er weer bij.
Als de paarden verweid worden gaat hij weer een week op de paddock en dan pas weer bij de rest van de kudde.

Nu heb ik een ontsnappingsmonster en dat houdt in dat hij niet op alle weides kan staan omdat hij op pad gaat naar nog mooiere groenere weides en zich niets aantrekt van stroomdraden of diepe sloten. Dit heeft tot gevolg dat hij in het weide seizoen toch nog de helft op de paddock staat helaas. We hebben ook een zg kale weide voor paarden die hier gevoelig voor zijn, maar ook daar ontsnapt hij uit en dan staat hij pontificaal op de dijk de bermen leeg te grazen en zich niets aantrekkend van grote vrachtwagens die op het erf moeten zijn. Dat is dus ook geen optie.

koetjeboe

Berichten: 4411
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-16 15:05

Flowq schreef:
Zoals je weet heeft Willem ook altijd te goed gelopen voor bevangenheid, en daarbij was hij niet eens licht bevangen, maar wel een stukje erger dan dat. Dus is vind dat een lastige indicatie. Ook heeft hij nooit typisch hoefbevangen gestaan.

Goed dat ze in ieder geval niet meer op het gras komt en geen brok meer krijgt. Hooi moet je in het begin ook niet onbeperkt voeren.

Het heeft bij Willem dik een half jaar geduurd voordat hij weer het gras op mocht, en dit opgebouwd per half uur PER week!! Dus niet elke dag dan een half uur meer. Ook had hij dan altijd een graasmasker om, zonder mocht hij het gras niet op. Na een jaar pas mocht hij weer volledig op de wei, en het jaar daarna pas zonder graasmasker. Pas goed op met wanneer je gaat opbouwen, en vroeger voorjaar is hier namelijk helemaal niet geschikt voor en ook dagen zoals deze, veel zon en vorst, zijn echt funest voor het fructaan.

Voordat hij weer beter liep is moeilijk te zeggen omdat hij nooit super slecht heeft gelopen. Wel stond hij op rust, dat wil zeggen, absoluut niet mennen en rijden. Wel veel stappen, lees wandelen, dus niet erop, maar ook dit alleen maar in de berm. Of lange stukken in de wei, maar mijd de bochten, dit is echt niet prettig voor ze. Het harde absoluut vermijden want dit doet zeer, ook al zie je dat niet. Elke dag stappen, zodat de afvalstoffen de hoeven uitkunnen, maar geen draf, en niet belasten met rijden en mennen. Na 3 maanden ben ik er pas weer op gegaan. En je kunt dan nog beter sneller weer inspannen dan opstappen.



hoe weet jij dat willem toen heel erg bevangen was. ik ga er bij kiki vanuit dat het maar lichtjes is...maar weet ook niet hoe ik dat moet constateren.

koetjeboe

Berichten: 4411
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-16 15:12

Mijn da zegt overigens gewoon rijden.
Geloof niet dat ze nog heel veel pijn heeft. In stap loopt ze zuiver op het harde dus ik rij buiten met stukjes over de weg maar vooral door de berm.
Vorige week in de les zelfs gesprongen. Omdat ik wilde weten of ik een reactie zou krijgen op de benen de volgende dag. Benen waren dus strak. Maar ze heeft daar absoluut niet kreupel gelopen. Ze loopt echt alleen kreupel op het harde in draf. Ik weet niet eens of het nog echt kreupel is. Ze loopt in elk geval kort. En niet zo soepel.
Morgen ga ik rijden samen met een DA die hier verderop woont. haar morgen ook weer eens kritisch laten kijken.

Flowq

Berichten: 2798
Geregistreerd: 12-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 15:19

Dat wist je destijds toch ook? Dat was de constatering van de hoefsmid. Pas na de tweede keer bekappen kwam het er flink uit.

Door de hoeveelheid verbreding van de witte lijn. Hij had het ook aan alle 4 de hoeven. De witte lijn was verbreed en pas bij de tweede keer bekappen kwam er bloed mee...

http://hoefsmederijburgmans.nl/site/upl ... nheid5.jpg

Ongeveer zo, alleen dan minder verbreding

Willem heeft ook nooit kreupel gelopen dus dat vind ik geen indicatie. En jou DA ziet niet zoveel in bevangenheid omdat ze daar te goed voor loopt. Maar je verdenkt haar zelf van wel, en geeft ze weinig pijn aan. In mijn ogen een no go om op te stappen voorlopig, maar dat is aan jezelf.

Het enige wat ik bij Willem zag was ook kort en stijf, verder 0,0.

koetjeboe

Berichten: 4411
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-16 17:34

Flowq schreef:
Dat wist je destijds toch ook? Dat was de constatering van de hoefsmid. Pas na de tweede keer bekappen kwam het er flink uit.

Door de hoeveelheid verbreding van de witte lijn. Hij had het ook aan alle 4 de hoeven. De witte lijn was verbreed en pas bij de tweede keer bekappen kwam er bloed mee...

http://hoefsmederijburgmans.nl/site/upl ... nheid5.jpg

Ongeveer zo, alleen dan minder verbreding

Willem heeft ook nooit kreupel gelopen dus dat vind ik geen indicatie. En jou DA ziet niet zoveel in bevangenheid omdat ze daar te goed voor loopt. Maar je verdenkt haar zelf van wel, en geeft ze weinig pijn aan. In mijn ogen een no go om op te stappen voorlopig, maar dat is aan jezelf.

Het enige wat ik bij Willem zag was ook kort en stijf, verder 0,0.


naja verdenken. ze heeft een iets verbrede witte lijn. die moet ergens vandaan komen. samen met een kreupelheid zonder reden denk ik miss wel hoefbevangen. Da denk dat overigens ook. alleen vind hij wel dat kiki erg goed liep nog.
verder adviseren meerdere da bij mij juist als ze wilt lopen ga lekker stappen.
vandaag was ze eindelijk rechtuit op het harde helemaal zuiver. op de volte nog niet geprobeerd maar ik denk dat het nieuwe beslag helpt.
verder is kiki juist vrij kleinzerig. als ze de voet stoot staat ze gelijk met de voet om hoog