De pony met de mysterieuze (long) aandoening.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Saul

Berichten: 9653
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-17 14:40

Bedankt Jet :)
De stal waar ik eventueel naar toe zou gaan is mijn oude zeer kleinschalige pensionstal, daar kennen ze het beide. Daar hebben ze mekaar leren kennen :D haha.
De pesionhouder is echt een ontzettend lieve man. Maar soms iets te goed voor de diertjes, dwz te veel voeren.. en dat moet ik dus echt niet hebben.
Dat kwam mijn merrie de vorige keer niet ten goede. Mevrouw en meneer stonden met zn tweeën op een mooi groot weilandje met kort gras. Stonden toentertijd savonds gewoon nog op stal met hooi.
Bo (mijn merrie was al HB, PPID, IR en de hele mickmak). Hij vond het zo sneu dat ze daar op het korte gras stonden. Dus hij gaf ze iedere dag een grote schep van de tractor met vers gemaaid gras :wow:
Súper lief bedoeld, maar zo niet goed voor mijn merrie ...
Toen er stallen voor mij bij gebouwd konden worden bij de oom en tante van mijn vriend heb ik besloten ze hierheen te halen.

Dan laat ik het nog heel even op een laag pitje het verhuizen.. Het is ook lastig, enerzijds wil ik Mick zo graag terug op gras hebben.. anderzijds ben ik heel bang hoe mijn merrie gaat reageren op gras. En juist zij doet het nu zo fantastisch. En idd never change a winning team .. maarja het andere teamlid dan?

OleJon, aan mezelf denken vind ik ooit stiekem wel moeilijk :o
Moet heel eerlijk zeggen dat ik blij ben als ik na volgende week geen 2x per dag meer hoef te vernevelen.
Dan wordt die ene keer per dag dus ook in de avond O:)

SP: De hals komt niet van de medicijnen dat geloof ik niet. Er zijn vrij weinig bijwerken bekend bij paarden volgens mij. Ik gebruik het zelf ook en heb wel last van hartkloppingen, wat lusteloosheid, slapjes en dat soort dingen, maar jeuk oid heb ik nooit gehad.
Denk idd dat we dat beter in het voer kunnen zoeken, en dat stapje voor stapje uitvogelen.

Voor nu loop ik nog maar 2,5km op het harde ja. In het weekend overigens dan zon 5km per dag dan wandel ik smorgens en savonds.
Ik hoop dit echter wel uit te kunnen bouwen, ik vind wandelen heerlijk en dat mag van mij gerust richting de 10km gaan uiteindelijk :D
Natuurlijk begrijp ik dat onbeslagen hoeven beter zijn en als het niet nodig is niet doen. Maar we zijn zo aan het tobben met dingen, dat ik geen zin heb om ook nog eens uit te gaan vogelen wat het beste is voor zijn voeten momenteel. Hij heeft het jarenlang goed gedaan zonder ijzers maar ook jarenlang met ijzers.

Mijn HB merrie staat voor ook op ijzers .. waarom? Omdat we veel rijden, en het veilig voelt.
Heb er een tijd een natuurlijk bekapper bij gehad, maar daar ging ze vele malen slechter van lopen.
Mijn smid is een kundige smid, zouden mijn pony's zonder ijzers kunnen? Ja, allebei. Maar voor nu is dit gewoon even het gemakkelijkst.
Wat ik net ook al aangaf, mijn merrie heeft het nog nooit zo goed gedaan. Met de ijzers er onder heeft ze iedere dag koude voeten, dus daar ga ik nu niks aan veranderen.

Dat van de geiten en kippen is inderdaad interessant. Wij zitten toevallig precies in het midden van deze twee bedrijven.
Echter, en volgens mij heb ik dit eerder aangehaald in het topic. Ik ben zelf een flinke longpatiënt, als ik mij medicatie niet bij heb kan ik echt in paniek raken.
Vanuit de grote stad zijn wij verhuisd naar het platteland, tussen kippen, geiten, koeien, varkens etc etc.
We wonen hier nu 4 jaar, en waarempel ik heb minder last dan toen ik in de grote stad woonde.
Denk idd dat dit heel mens/dierafhankelijk is.
Vind het jammer dat er wel veel over mensen bekend is, maar nog eigenlijk niets over andere dieren.

Wat dan wel weer grappig is, ondanks idd de vrij grote hoeveelheid veehouderij hier in de buurt, wonen wij wel in een van de groenste dorpen van europa :D :D

Ik heb fengriek thee en muntthee besteld, hiervan ga ik morgen een pot thee zetten en dat water stop ik in de hooistomer, ben benieuwd of ze het lekker vinden :D


Afbeelding

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: De pony met de mysterieuze (long) aandoening.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 00:04

Wel fijn dat je zelf verschil merkt. Ik denk wel dat het scheelt hoe de dieren gehouden worden. Het blijft misschien hetzelfde aantal dieren, maar buiten of binnen zal wel schelen en ook wat de stalbedekking is bijv. En bij schuren zal de inrichting vast ook bepalend zijn.

Het is heel jammer dat bijwerkingen bij dieren nog niet zo bekend zijn.

Cubarmix is een ab die kan worden voorgeschreven oa bij luchtwegproblemen. Ik weet dat er veeartsen zijn, die het vreselijk spul vinden en anderen die het een wondermiddel vinden.
We hebben meerdere potten sputolysin, 2 flessen vetnipulmin, 2 potten prednison en 1,5 bus cubarmix gegeven. De bijwerkingen weet ik niet. Wel heeft het effect gehad op de darmen en dus ook op bijv de weerstand. Hoefproblemen en huidproblemen komen vaak ook weer daaruit voort.

Ik denk dat je straks als je mag afbouwen weer verschil zal zien aan je pony.

Qua lucht en alles, denk ik toch wel dat er veel verandert. Het is echt behoorlijk droog. Ik las laatst ook een stukje over de verandering bij bijv de insecten die we om ons heen zien, maar ook de plantjes/onkruiden.

OleJon
Berichten: 2502
Geregistreerd: 04-07-14

Re: De pony met de mysterieuze (long) aandoening.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 11:49

hoe is het met jou en mick? :(:)

Saul

Berichten: 9653
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Re: De pony met de mysterieuze (long) aandoening.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-17 15:44

Het gaat met ups en downs.
Hij eet nog steeds mest, en weet niet goed wat ik daar mee moet.

We hebben zijn agrobs weggelaten en hij lijkt nu niet meer te schuren.
Met het hete weer van van de week (35 graden) heb ik niet durven wandelen met m.

Toch hielt hij het redelijk vol zo in de paddock.
Vrijdag was het afgekoeld naar een 25? graden met flinke wind, had mijn merrie ook gereden dus denk ach na het vernevelen klein stukje lopen kan wel.
Nou echt dus niet.. dat ging compleet fout, hijgen, pompen .. niet normaal..

Zaterdag ochtend en vanmorgen was er dan weer niks aan de hand...
Hij krijgt sinds gister nog maar 1x per dag zijn medicatie ben heel benieuwd of ik verschil ga merken.

OleJon
Berichten: 2502
Geregistreerd: 04-07-14

Re: De pony met de mysterieuze (long) aandoening.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 16:33

Balen meid :(:) was ook erg warm en benauwd. op zich wel een teken dat als het kouder is dan wel weer beter is. dan heeft het weer er toch ook mee te maken. fijn dat je even met je merrie hebt gereden. even de zinnen verzetten. zal mij ook benieuwen hoe het gaat met keer per dag de medicijnen

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: De pony met de mysterieuze (long) aandoening.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 17:52

Ow, wat jammer. Was hij ook anders?

Hier ook weer een kleine terugval. Geen idee of het door het weer kan komen, maar je staat wel weer te balen.

Saul

Berichten: 9653
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Re: De pony met de mysterieuze (long) aandoening.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-17 19:22

Nee hij was helemaal niet anders.

Echter, vandaag ben ik een gelukkig mens :D

Afbeelding

En zijn drollen zien er ook al beter uit.

Afbeelding

Dan als klap op de vuurpijl. Mijn merrie dacht, ach baasje heeft al zo veel ribbetjes uitgegeven aan ons laat ik eens schrikken van een briefje in de berm :D



Afbeelding
:') *D

OleJon
Berichten: 2502
Geregistreerd: 04-07-14

Re: De pony met de mysterieuze (long) aandoening.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 19:38

wat fijn dat het zo goed ging :) en een leuke meevaller zo te zien :P

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: De pony met de mysterieuze (long) aandoening.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 00:00

Hey, wat goed!

Hier hadden we een dip, maar nagedacht en duidelijk waarom, dus is bijna weer oke.

Alsof iemand het voor je heeft neergelegd :)

Shaoud

Berichten: 49
Geregistreerd: 03-05-17
Woonplaats: Noord-Holland

Re: De pony met de mysterieuze (long) aandoening.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 10:50

Jeetje, ik heb het hele topic door gelezen en wat een pech! 2 chronisch zieke pony's dat is niet niks. Wel ontzettend fijn dat het toch een beetje verbeterd. Ik heb in ieder geval heel veel respect voor je dat je zoveel moeite voor je pony's doet. En ik gun het je ook van harte dat snel hij opknapt :)

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: De pony met de mysterieuze (long) aandoening.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 11:24

Ben zo blij voor je dat je inzet en doorzettingsvermogen beloont worden!!!! Heerlijk, en hoesten zou idd het diepere slijm kunnen zijn wat losser komt.

Lieve merrie dat had ze goed gezien :D

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: De pony met de mysterieuze (long) aandoening.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 22:06

:= heerlijk! Geniet maar lekker!!

OleJon
Berichten: 2502
Geregistreerd: 04-07-14

Re: De pony met de mysterieuze (long) aandoening.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 15:28

hoe gaat het met jullie? :)

Saul

Berichten: 9653
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Re: De pony met de mysterieuze (long) aandoening.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-17 05:03

Nog een beetje hetzelfde eigenlijk. Weer werkt nog altijd niet mee. Zodra het niet te heet en benauwd is gaat het goed. Anders wat minder.

Zijn hals blijft iets dikker dus ik ga nu ook de luzerne minderen.

Verder als hij het zo nog een aantal jaren doet ben ik gelukkig:)

OleJon
Berichten: 2502
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 10:51

mooi dat mick wat stabiel blijft. en krijgt hij nu ook nog medicatie? :)
en hoe is het met jou?

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: De pony met de mysterieuze (long) aandoening.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 11:05

Fijn dat je inzet beloont wordt en dat benauwde weer is voor niemand fijn maar idd voor dieren en mensen met een luchtweg probleem is dat helemaal rot, ik hoop ook altijd op zo min mogelijk van zulke dagen op een jaar.
Moest je eigenlijk nog terug naar de Bosdreef? En het vernevel apparaat huur je van hen of .....?

Saul

Berichten: 9653
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Re: De pony met de mysterieuze (long) aandoening.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-17 20:20

Hij krijt nog steeds 1x per dag medicatie.. eigenlijk eens overleggen met de bosdreef. We hoefde niet terug, al raadde ze aan wel jaarlijks te scannen voor de luchtpijp.

Meneer eet nog altijd mest, dus dat ook maar gelijk mee nemen in de mail.
Zijn hals blijft ook wat dikkig en hard, dus nu de luzerne geschrapt ben benieuwd.

Hoe het met mij gaat.. sja.. stiekem heel erg moe :o
Maar ben zoetjes aan mijn dalletje uit aan het kruipen :)

Als meneer zo voort gaat ben ik best tevreden, vandaag hebben we 3km gelopen. De eerste 1,5km niks gehoord en daarna een paar kleine piepjes en gorgeltjes maar niks heel spannends eigenlijk.

Mijn merrie daarentegen, zij doet het fantastisch. Ze blijft me verbazen keer op keer. Vandaag heb ik 20km gereden met haar, en hebben we op 1,6km na de 500km aangetikt in de bokkers bokaal. Dat had ik ook nooit meer gedacht .. <3

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: De pony met de mysterieuze (long) aandoening.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 13:34

Hey, wat goed! Klinkt toch positief!

Hier een dip en ik word er zelf ook echt niet vrolijk van. Het zijn je dieren en het laat je niet los.

OleJon
Berichten: 2502
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 15:19

Tyrcanol schreef:
Hij krijt nog steeds 1x per dag medicatie.. eigenlijk eens overleggen met de bosdreef. We hoefde niet terug, al raadde ze aan wel jaarlijks te scannen voor de luchtpijp.

Meneer eet nog altijd mest, dus dat ook maar gelijk mee nemen in de mail.
Zijn hals blijft ook wat dikkig en hard, dus nu de luzerne geschrapt ben benieuwd.

Hoe het met mij gaat.. sja.. stiekem heel erg moe :o
Maar ben zoetjes aan mijn dalletje uit aan het kruipen :)

Als meneer zo voort gaat ben ik best tevreden, vandaag hebben we 3km gelopen. De eerste 1,5km niks gehoord en daarna een paar kleine piepjes en gorgeltjes maar niks heel spannends eigenlijk.

Mijn merrie daarentegen, zij doet het fantastisch. Ze blijft me verbazen keer op keer. Vandaag heb ik 20km gereden met haar, en hebben we op 1,6km na de 500km aangetikt in de bokkers bokaal. Dat had ik ook nooit meer gedacht .. <3

Fijn dat het zo goed gaat. en wat een flinke rit heb je gemaakt met je merrie. geniet ervan. :)

OleJon
Berichten: 2502
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 15:20

superpony schreef:
Hey, wat goed! Klinkt toch positief!

Hier een dip en ik word er zelf ook echt niet vrolijk van. Het zijn je dieren en het laat je niet los.

veel sterkte superpony :(:)

marleen_usar

Berichten: 24657
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 11:48

Ik werk op afstand Je mag me een foto sturen van je pony.

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 19:46

marleen_usar schreef:
Ik werk op afstand Je mag me een foto sturen van je pony.



Sorry hoor maar een pony waar met diverse kliniek bezoeken en opnames niet heel veel aan te doen is. Behalve wat ze nu doen.
Denk jij met je hocus pocus gedoe te kunnen helpen? Hopelijk is ts zo verstandig hier geen energie in te stoppen. Ken je grenzen als behandelaar zonder enige medische vooropleiding zou ik zeggen!!

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 20:52

genja schreef:
marleen_usar schreef:
Ik werk op afstand Je mag me een foto sturen van je pony.



Sorry hoor maar een pony waar met diverse kliniek bezoeken en opnames niet heel veel aan te doen is. Behalve wat ze nu doen.
Denk jij met je hocus pocus gedoe te kunnen helpen? Hopelijk is ts zo verstandig hier geen energie in te stoppen. Ken je grenzen als behandelaar zonder enige medische vooropleiding zou ik zeggen!!


ow zo, ik vatte hem al niet, maar nu begrijp ik het. Daar sta ik ook totaal niet voor open en als ik dat wel had gedaan, had ik die weg ook wel gevonden.

marleen_usar

Berichten: 24657
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 14:46

Vind de reactie wel grappig, dit heeft 100% niks met Harry Potter praktijken te maken.

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 18:38

marleen_usar schreef:
Vind de reactie wel grappig, dit heeft 100% niks met Harry Potter praktijken te maken.



Zolang jij een paard vanaf een foto zegt te kunnen behandelen waar ze in meerdere klinieken de oplossing eigenlijk niet echt weten. En jij ook niet echt een medische opleiding hebt maar gewoon wat cursussen dan valt het bij mij onder hocus pocus