ontwormen, wat een crime!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Foetsji
Berichten: 196
Geregistreerd: 16-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 11:21

Nou dan hebben ze een geweldige DA!

Je goed recht geen vertrouwen er in te hebben. Snap alleen echt zo'n stalhouder niet. Wormen is een van de grootste boosdoener voor kolieken.


Rocamor

Berichten: 10732
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 11:21

Dus inderdaad steeds meer dierenartsen die in najaar en voorjaar "gewoon" weer meegeven.

Rockes <3

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 11:23

Ik was al bang dat mijn dierenarts de enige was die zo moeilijk deed.
Ik moet de discussie nog aangaan...

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70433
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 11:59

Foetsji schreef:
Nou dan hebben ze een geweldige DA!

Je goed recht geen vertrouwen er in te hebben. Snap alleen echt zo'n stalhouder niet. Wormen is een van de grootste boosdoener voor kolieken.

Ik vind het niet de verantwoordelijkheid van de stalhouder maar van de eigenaar van het paard. Zij bepalen over het paard.

Foetsji
Berichten: 196
Geregistreerd: 16-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 12:34

Dat ben ik niet met je eens.

Een stalhouder moet een veilige en verantwoorde omgeving aanbieden. Daarbij hoort ook bijv. onkruid ( Kruiskruid) bestrijding maar ook een goed weidebeheer. Een besmette weide is dus wel degelijk voor de stalhouder. Aan hem de taak de weide schoon en vrij van ongedierte te houden zoals mollen, konijnenholen én wormbesmetting.

Stalhouders schuiven het maar al te graag af naar de klant. Het is zaak goed management te voeren. Nieuwe paarden seperaat houden direct ei telling cq ontwormen. Pas als het dier "schoon" is verklaard mag het bij de rest op de gezamelijke weide.

De taak voor het weidebeheer ligt bij de stalhouder en dus ook het ontworm beleid. Hier komt geen paard de wei op eer ik 100% zeker ben dat ie schoon van wormen is. Eén dier met bloedworm besmetting en ik ben 3 JAAR het haasje. 3 jaar lang alles heel nauwkeurig tegen bloedwormen behandelen en dan hopen dat die ellendelingen uit je weiland zijn.

Hier bepaal ik dus het ontwormbeleid, ook van de stalgasten. Wil je dat niet", ook goed, maar dan heb ik geen plek voor je. Ook niet indien iemand zelf gaat ontwormen. Dat dient geen enkel nut zolang niet iedereen opzelfde tijd en uur gaat. JE PAARD WORDT STEEDS OPNIEUW BESMET. Dan werk je resistentie in de hand.

Rocamor

Berichten: 10732
Geregistreerd: 21-11-02

Re: ontwormen, wat een crime!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 12:38

Dat vind ik raar Foetsi. Ik heb op een stal gestaan waar ze wekelijks zeker tellingen deden. Daar stond de mijne in een grote kudde (30-40 dieren). Daar werd wel eens een besmetting gezien bij 2-5 paarden. De rest was "schoon" en bleef redelijk "schoon". Bewust schoon tussen aanhalingstekens, want ik geloof er niet in dat een paard echt nul (0) wormen heeft. Hooguit minder dan de telmogelijkheid (op moment van tellen).

Op de een of andere reden lijken sommige paarden er vatbaarder voor dan andere.

Rockes <3

FlyAway

Berichten: 2256
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 12:42

Roosyes schreef:
@carika: Omdat de wormen al in 'winter slaap' gaan en dus geen eitjes leggen. Ik ontworm normaal ook alleen na onderzoek maar omdat het nu niet betrouwbaar is geef ik ze toch een kuurtje (vooral tegen de horzel larven).

De wormen zijn op dit moment nog heel actief. Van winterslaap is nog geen sprake.

Hier kun je een "EPG Tracker" vinden (direct op de homepage) waarin je de gemiddelde EPG van bloedworminfecties kunt zien. Wordt 2-wekelijks geupdate. Hij staat op dit moment nog op 539, dus gemiddeld boven de grens van 500 EPG. (Vanaf 500 wordt geadviseerd om te ontwormen).
Laatst bijgewerkt door FlyAway op 19-10-16 12:43, in het totaal 1 keer bewerkt

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70433
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 12:43

Hier staan er alleen vaste groepen in vaste weilanden. Weilanden worden dus niet door andere paarden besmet waardoor wormbesmetting veel lager is dan op veel stallen. Ik wijk af van de andere pensionklanten en dat vind ik geen probleem omdat ik preventief op een goede manier ontworm en daardoor weet dat mijn paard niet teveel wormen heeft waar ze klachten door kan krijgen.

Daarnaast ben ik het met Rocamor mee eens dat geen enkel paard en ik heb zelfs geleerd bij de opleiding dierenartsassistente dat geen enkel dier zonder wormen leeft alleen hebben ze zo weinig dat het geen nadelelige invloed heeft op het dier.

Foetsji
Berichten: 196
Geregistreerd: 16-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 12:48

Rocamor schreef:
Dat vind ik raar Foetsi. Ik heb op een stal gestaan waar ze wekelijks zeker tellingen deden. Daar stond de mijne in een grote kudde (30-40 dieren). Daar werd wel eens een besmetting gezien bij 2-5 paarden. De rest was "schoon" en bleef redelijk "schoon". Bewust schoon tussen aanhalingstekens, want ik geloof er niet in dat een paard echt nul (0) wormen heeft. Hooguit minder dan de telmogelijkheid (op moment van tellen).

Op de een of andere reden lijken sommige paarden er vatbaarder voor dan andere.


Indien je twijfelt aan een NUL-telling bel gerust de betreffende DA. Die heeft de telling 3x overgedaan. Voor hem was het ook een verrassing. Maar vergeet niet dat ik een zeer streng anti-worm regime toepas. En blijkbaar werkt het. Wat ik erg vind is dat ik me niet verbaas over een NUL-telling maar vele anderen kennelijk wel. Iemand heeft jullie ingefluisterd dat het ok is dat je paard een lichte mate van wormbesmetting heeft.

Mij is juist altijd het grote belang van géén wormbesmetting ingeprent. Omdat wormen een van de grootste oorzaken van koliek is. En ik moet zeggen dat ik in 40 jaar ook maar ,één koliekgeval heb gehad. Een drachtige merrie.

Ik ken stallen waar koliek aan de orde van de dag is. Dat zijn ook de stallen die op de gram nauwkeurig ontwormen en de spuiten weer bij andere dieren verder gebruiken. ZUINIGHEID.
Mij is altijd geleerd: Royaal doseren, beter iets teveel dan iets te weinig. Overdoseren gebeurd niet snel, onderdoseren juist wel. Dan worden de wormen op het de besmette deel steeds resistenter. Vervelend voor je eigen paarden maar funest voor de rest van de wereld. Want met iedereen die onderdoseert of het ontwormen niet zo nauw neemt, maak je het moeilijker voor de rest.

Stalhouders moeten dus hun verantwoording nemen en eigenaren ook.

Rocamor

Berichten: 10732
Geregistreerd: 21-11-02

Re: ontwormen, wat een crime!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 12:53

Ik geloof wel in een nultelling, want die had ik afgelopen weekend ook. Ik geloof echter niet in een nulwormenpaard. Wel in een paard dat op dat moment geen eitjes in de mest heeft zitten. En mij is dan geleerd dat niet "nul" te noemen, maar kleiner dan de detectiegrens op dat moment. Vandaar mijn opmerking om schoon tussen aanhalingstekens te zetten.

Overigens, mijn paarden krijgen gewoon (preventief) goede (!!) wormkuren in overleg met de paardenarts. Maar ik hou wel gedurende het seizoen zelf de (mogelijke) besmettingsgraad van mijn paarden bij.

Rockes <3

Pandora2
Berichten: 19839
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 12:53

Hier ook al 35 jaar '' old school '' ontwormen. :D Nooit problemen met de paarden gehad en ook niet met de DA, nog nooit over mestonderzoek gesproken trouwens. Krijg altijd mee wat ik vraag, maar meestal bestel ik wel alles in Ierland / Engeland :$ :+

tamary

Berichten: 29055
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 12:56

Royaal doseren doe ik ook, samen met 1 spuit gebeurde wel, maar dan deed ik dat deel thuis al in een lege spuit. Nu tabletten (ook ivm 1 die er over kliert en ik heb daar geen zin in). Altijd al allerlei smaakjes voer gegeven, dus door flinke bodem smakelijke muesli/grasbrok slobber mix in voeremmer (niks er uit gooien) en alles is ontwormt zonder gedoe en 100+ kg overdosering, wat hier standaard is. Wel kan ik door dat meetlint mij een goede indicatie geeft van wat ze zeker wegen. Met 2 doseringen voor 800kg netjes 3 pony's ontwormen met minimaal 100kg meer dan meetlint aangeeft.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Foetsji
Berichten: 196
Geregistreerd: 16-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 12:57

Rocamor schreef:
Ik geloof wel in een nultelling, want die had ik afgelopen weekend ook. Ik geloof echter niet in een nulwormenpaard. Wel in een paard dat op dat moment geen eitjes in de mest heeft zitten. En mij is dan geleerd dat niet "nul" te noemen, maar kleiner dan de detectiegrens op dat moment. Vandaar mijn opmerking om schoon tussen aanhalingstekens te zetten.

Overigens, mijn paarden krijgen gewoon (preventief) goede (!!) wormkuren in overleg met de paardenarts. Maar ik hou wel gedurende het seizoen zelf de (mogelijke) besmettingsgraad van mijn paarden bij.



Daar verschillen wij van mening....

Het kan wel maar zolang jullie paarden op vreemde stukken laten grazen, in de berm, tijdens wedstrijden etc etc.zal het idd erg moeilijk worden. Zo ook met toelating van vreemde dieren, heel veel jong grut etc.

De worm is niet het probleem wel het totale management er omheen.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 12:58

alleen uitkijken met veulens wat royaal doseren betreft...maar dat begrijpt iedereen wel hoop ik ;)

Ik ben niet intelligent genoeg om depressief te zijn.Ik begrijp dat soort problemen niet

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 12:59

Al een paar keer (ernstige) bloedworm besmetting gezien ondanks dat het mestonderzoek schoon was

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 13:00

Wat heb ik dan een fijne veearts, in meerdere opzichten is dat al gebleken maar ook met ontwormen. Heel fijn!

Foetsji
Berichten: 196
Geregistreerd: 16-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 13:00

tamary schreef:
Royaal doseren doe ik ook, samen met 1 spuit gebeurde wel, maar dan deed ik dat deel thuis al in een lege spuit. Nu tabletten (ook ivm 1 die er over kliert en ik heb daar geen zin in). Altijd al allerlei smaakjes voer gegeven, dus door flinke bodem smakelijke muesli/grasbrok slobber mix in voeremmer (niks er uit gooien) en alles is ontwormt zonder gedoe en 100+ kg overdosering, wat hier standaard is. Wel kan ik door dat meetlint mij een goede indicatie geeft van wat ze zeker wegen. Met 2 doseringen voor 800kg netjes 3 pony's ontwormen met minimaal 100kg meer dan meetlint aangeeft.


Paarden in een vaste groep kunnen een wormspuit delen, op dezelfde dag!
100KG overdoseren is gevaarlijk om zo te zeggen. Een 700 kilo paard ja, maar een 150 kg minishet dus weer niet!

Foetsji
Berichten: 196
Geregistreerd: 16-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 13:01

LadyMadonna schreef:
Al een paar keer (ernstige) bloedworm besmetting gezien ondanks dat het mestonderzoek schoon was



Et voila!! Daar gaat de stelling van eitelling!
Gewoon "old school" ontwormen!

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 13:02

LadyMadonna schreef:
Al een paar keer (ernstige) bloedworm besmetting gezien ondanks dat het mestonderzoek schoon was


inderdaad,ik lees dat zeer regelmatig.Ook hier op Bokt.
Ben benieuwd wanneer de mestonderzoekhype overwaait?

Ik ben niet intelligent genoeg om depressief te zijn.Ik begrijp dat soort problemen niet

Foetsji
Berichten: 196
Geregistreerd: 16-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 13:03

+:)+
geerke schreef:
alleen uitkijken met veulens wat royaal doseren betreft...maar dat begrijpt iedereen wel hoop ik ;)

RianneH

Berichten: 28219
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: ontwormen, wat een crime!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 13:06

Daarnaast ook gewoon de bijsluiter lezen voordat je de spuit geeft. Daarin staat wel tot hoever overdoseren geen bijwerkingen geeft en daarmee weet je of met een overschatting van het gewicht veilig zit.

"Een draver, is gaver" :D

Rocamor

Berichten: 10732
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 13:19

LadyMadonna schreef:
Al een paar keer (ernstige) bloedworm besmetting gezien ondanks dat het mestonderzoek schoon was


Daarom vind ik die eenmalige onderzoeken ook helemaal niets. 1 meting is geen meting.

En daarom krijgen mijn Eigen beesten gewoon preventief sowieso een goede(!) kuur. Wel in overleg met de arts.

Rockes <3

darkadia

Berichten: 5231
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 13:23

Inderdaad is de dosering ook belangrijk. Daar valt ook nog wel de nodige winst te behalen. Mijne krijgen altijd wat extra, omdat ik weet dat er toch vaak wel iets van verloren gaat.

Nultelling geloof ik ook wel ja, paard zonder wormen Is heel lastig. Net als vele bacterien die gewoon op de huid of in darmflora leven, zijn er ook altijd wel iets aan wormen aanwezig. Maar misschien als je inderdaad je wei extreem schoon houdt en ze nooit bij andere plekken komen dat je inderdaad wel die cyclus kan doorbreken. Denk dat bijna niemand die optie heeft om te proberen, ik ook niet, anders zou ik het graag testen. Al komen mijn beide paarden gelukkig ook altijd prima uit het mestonderzoek tegenwoordig. 1e voorjaar dat ik hem had niet, want inderdaad: gezamenlijk weiland en er werd geen mest geruimd. Maar gelukkig nooit ernstige besmetting gehad...

Autumnn

Berichten: 8011
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 13:23

Ik haal het nu nog bij een agrarische winkel. Paard gezond en niks aan de hand.

Sta nu op een andere stal waar ze wel alles in samenspraak met de DA doen dus ik hoef het niet meer te halen nu :)

Roosyes
Berichten: 758
Geregistreerd: 02-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 13:31

FlyAway schreef:
Roosyes schreef:
@carika: Omdat de wormen al in 'winter slaap' gaan en dus geen eitjes leggen. Ik ontworm normaal ook alleen na onderzoek maar omdat het nu niet betrouwbaar is geef ik ze toch een kuurtje (vooral tegen de horzel larven).

De wormen zijn op dit moment nog heel actief. Van winterslaap is nog geen sprake.

Hier kun je een "EPG Tracker" vinden (direct op de homepage) waarin je de gemiddelde EPG van bloedworminfecties kunt zien. Wordt 2-wekelijks geupdate. Hij staat op dit moment nog op 539, dus gemiddeld boven de grens van 500 EPG. (Vanaf 500 wordt geadviseerd om te ontwormen).


Interessant! Alleen jammer dat deze info dan nog niet bekend is bij de DA. Bedankt.

:¨·.·¨:
`·. Yessie, Jella & Sylvy :+:.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bretsa, Googlebot, roxiie, winnetou4502 en 28 bezoekers