Blijvende traanogen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NinaCharlie

Berichten: 3181
Geregistreerd: 15-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-16 12:24

Inderdaad op het papiertje/stokje wat gebruikt wordt oranje en bij contact met het oog groen. :j


Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door NinaCharlie op 10-10-16 12:25, in het totaal 1 keer bewerkt

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 12:24

Fijn dat je alle raad hebt opgevolgd en de da hebt laten komen. Heel fijn dat het dit was en het probleem nu opgelosd is.
Oogzalf is idd best lastig, beste met twee personen en de ene wat afleiding geven.

NinaCharlie

Berichten: 3181
Geregistreerd: 15-07-11

Re: Blijvende traanogen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-16 12:25

Ik ben erg blij met jullie adviezen.

Arantes
Berichten: 889
Geregistreerd: 01-08-06
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Blijvende traanogen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 12:37

Weet je toevallig of ze ook pijn of ongemak hiervan hebben? Heeft je DA daar iets over gezegd?

NinaCharlie

Berichten: 3181
Geregistreerd: 15-07-11

Re: Blijvende traanogen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-16 13:08

Nee daar hebben we het niet over gehad. Alhoewel ik me kan indenken dat het niet erg prettig zal voelen..

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 13:44

NinaCharlie, Bedankt voor de update! Ik ben benieuwd hoe het verder gaat met je paard. En of het nu echt opgelost is.

Voor ons komt de da deze week, weet nog niet wanneer. Word nog terug gebeld.

Babootje

Berichten: 26341
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Blijvende traanogen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 22:11

Ben benieuwd Chasey.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 22:21

Ik ook! Ben vandaag nog niet terug gebeld, ik ga er van uit dat er morgen vroeg terug gebeld wordt.
edit. Heb gelijk maar doorgegeven dat ze weer een wormenkuur nodig hebben, als ie toch komt. :Y)

Patt
Berichten: 1058
Geregistreerd: 04-03-14

Re: Blijvende traanogen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 23:51

Bedankt voor je update. Ook ik ben erg benieuwd of dit je probleem uiteindelijk definitief oplost. Ik hoor het graag nog eens.

NinaCharlie

Berichten: 3181
Geregistreerd: 15-07-11

Re: Blijvende traanogen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-16 00:02

Patt toen ik vanavond weer op stal was om te zalven leek het al een stuk minder. Wel had hij getraand maar dat s niet gek na alles wat er aan/in die ogen gerommeld is deze ochtend.

Zag er dus al een stuk beter uit. Nu hopen dat de verbetering aanhoudt en dat het geen toeval was, ik zal blijven updaten. :j

Chasey wat goed van je dat je ook een arts hebt ingeschakeld. Zou je asjeblieft het verloop willen blijven posten? Ben erg nieuwsgierig en hoop van harte dat het niets ernstigs is. :n

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Blijvende traanogen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 17:03

Ja zal ik doen! Vrijdag om 1 uur komt de dierenarts :)
Hoe gaat het nu met jou paardje?

renee16

Berichten: 4897
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: Blijvende traanogen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 17:08

Oorzaak kan ook 'verder weg' liggen. Een paard dat ooit flink eens gaan hangen en erg vast zit (littekenweefsel?) in het atlas gewricht kan ook traanogen krijgen.

Babootje

Berichten: 26341
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 19:02

jobamara schreef:
Oogzalf is idd best lastig, beste met twee personen en de ene wat afleiding geven.


De mijne was er op een gegeven moment wel makkelijk mee. Moest ook wel want de eerste 3 weken heb ik 5 x per dag moeten druppelen en / of zalven (dexamitrex).
Zalven vond ik wel makkelijk; dan spuit je een klein bolletje zalf op je vinger en trek je het onderste ooglid omlaag en smeer je het in het "bakje. De zalf verdeelt zich dan vanzelf over het oog.
Druppelen was een ander verhaal.... :D :D

Evelienepien

Berichten: 3308
Geregistreerd: 18-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 19:24

Heb topic gelezen en wat mogelijke tips gelezen.
Wat ik nog mis in de mogelijkheid om traanogen blijvend te veroorzaken =
Te lange voorlok !!!!
Nee, geen grapje. Haren kunnen irriteren in oog wat tranen veroorzaakt.
Voorlok meer in een punt maken / vlechten of kort boven de ogen kan de oplossing zijn.


@ts: wat "fijn" dat de da het heeft kunnen verhelpen.
Wel apart om die groene ogen zo te zien!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 09:20

Fijn dat het zo opgelost lijkt te zijn, hopelijk helpt het smeren en zijn de ogen vanaf morgen of overmorgen dan weer traanvrij :) Interessant verslagje zo ook om te lezen van het dierenartsbezoek, bedankt.

Evelienepien schreef:
Heb topic gelezen en wat mogelijke tips gelezen.
Wat ik nog mis in de mogelijkheid om traanogen blijvend te veroorzaken =
Te lange voorlok !!!!
Nee, geen grapje. Haren kunnen irriteren in oog wat tranen veroorzaakt.
Voorlok meer in een punt maken / vlechten of kort boven de ogen kan de oplossing zijn.
!


Bij mijn merrie lijkt het juist andersom te werken, of het is telkens toeval geweest, maar als ik haar voorpluk invlecht krijgt ze sneller traanogen en oogprut. Misschien mist ze dan bescherming tegen vliegen of kou?

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Blijvende traanogen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 09:23

Nick heeft ook geen voorpluk die over de ogen valt. Hij heeft ook wat uitpuilende ogen, dus niks geen bescherming. Bij hem zitten altijd alle vliegen en bij Bliksem niet, omdat hij dus een lekkere dikke voorpluk heeft die over de ogen valt.

NinaCharlie

Berichten: 3181
Geregistreerd: 15-07-11

Re: Blijvende traanogen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-16 11:44

Mijn paard heeft een heuse "bert-en-ernie-voorpluk" dus hangt ook niet voor zijn ogen. :')

We zitten nu op dag 3 van het zalven. Gisterenochtend zagen zijn ogen er super uit. Gisterenavond zag ik wel weer een kleine traan. Vanochtend zag er weer redelijk rustig uit maar wel nog opgedroogde viezigheid van gisterenavond.

Ben benieuwd hoe het er vanavond uit ziet. Heb wel het idee dat de slijmvliezen aan de binnenkant van de oogleden een stukje minder rood/geirriteerd zijn. Het zalven laat hij gelukkig braaf toe. Ben tot nu toe steeds geholpen door stalgenoten, zij houden hem vast zodat ik rustig de zalf kan aanbrengen. Hij blijft rustig staan maar knijpt zijn ogen echt dicht dus het is wel een gefrummel allemaal. :')

Patt
Berichten: 1058
Geregistreerd: 04-03-14

Re: Blijvende traanogen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 13:56

Hahaha dat dichtknijpen herken ik inderdaad en dan is het precies een heel gefrummel om het voor elkaar te krijgen. Fijn dat je stalgenootjes je kunnen helpen. Ben echt benieuwd of de zalf gaat helpen. Welke zalf gebruik je nu eigenlijk?

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Blijvende traanogen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 15:49

Nina, het weer is nu ook niet echt fijn, veel wind en droog, dus veel stof. Misschien heb je een vliegenmasker liggen dat houd het meeste tegen, dan kunnen zijn ogen wat rust krijgen. Of lenen van een stalgenootje.

NinaCharlie

Berichten: 3181
Geregistreerd: 15-07-11

Re: Blijvende traanogen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-16 17:51

Patt:

Afbeelding


Jobamara bedankt voor je tip :j

Patt
Berichten: 1058
Geregistreerd: 04-03-14

Re: Blijvende traanogen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 23:17

Bedankt Nina!

Babootje

Berichten: 26341
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 08:44

Patt schreef:
Hahaha dat dichtknijpen herken ik inderdaad en dan is het precies een heel gefrummel om het voor elkaar te krijgen. Fijn dat je stalgenootjes je kunnen helpen. Ben echt benieuwd of de zalf gaat helpen. Welke zalf gebruik je nu eigenlijk?


Ik heb het zo geleerd van de DA: Met je arm onderlangs over het hoofd heen (Beide neuzen, paard en mens wijzen dezelfde kant op) trek je met je hand de huid boven het oog wat omhoog. Met je andere hand trek je de huid onder het oog wat omlaag. Zo kun je de zalf (die je al op je vinger hebt gedaan) in het onderste ooglid doen. De zalf verdeelt zich dan vanzelf over het oog. Inderdaad is een tweede persoon daarbij wel handig. Paard vastzetten kan ook.

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Blijvende traanogen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 10:11

Wel handiger op je vinger maar niet zo hygienisch als direct uit tube.

Babootje

Berichten: 26341
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Blijvende traanogen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 18:38

De DA deed t ook op de vinger. De zalf is antibacterieel en het mondje van de tube scherp :D :D

NinaCharlie

Berichten: 3181
Geregistreerd: 15-07-11

Re: Blijvende traanogen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-16 20:15

De DA heeft het mij "geleerd" vanuit de tube, vandaar dat ik die methode heb gebruikt de afgelopen dagen. Ik ga nu vanuit werk naar stal om voor de laatste keer te zalven. (Paard blij *\o/* )