Blijvende traanogen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mcjv

Berichten: 2161
Geregistreerd: 10-05-11
Woonplaats: Rotterdam

Re: Blijvende traanogen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 14:10

Mijn paard had dit ook in de zomerperiode. Heb ik een zalfje voor gekregen en na 2/3 dagen was het over.

Patt
Berichten: 1058
Geregistreerd: 04-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 10:18

NinaCharlie schreef:
Wat vervelend dat het geen resultaat gaf Patt, zo te zien heb je er alles aan gedaan om oogproblemen uit te sluiten. Fijn dat het niks ernstigs bleek. +:)+


Lief dat je dat zegt en toch blijf ik ervan balen dat er niks aan gedaan kan worden en hoop in dit topic misschien toch nog eens de oplossing te vinden.
Binnenkort als de paarden weer ingeënt moeten worden ga ik het nogmaals maar eens op het woord gooien bij de dierenarts.

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Re: Blijvende traanogen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-16 14:37

Dat snap ik Patt. Ik zal ook in dit topic het verloop posten. De dierenarts komt maandagochtend langs! :)

Patt
Berichten: 1058
Geregistreerd: 04-03-14

Re: Blijvende traanogen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 17:43

Bedankt, dat zou ik wel op prijs stellen. Je weet nooit misschien krijg je nog tips of heeft hij nog goede ideeën.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Blijvende traanogen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 10:44

Ik volg dit ook even. Mijn Haflinger heeft ook een traanoog aan 1 kant. En ik denk dat ik daar ook maar eens de DA voor laat komen. Duurt nu wel heel lang. Het wordt ook niet minder.
Ik ben benieuwd wat jou DA zegt.
Bij die van mij ziet het er zo uit. Dat roze ding weet ik ook niet wat ik er van moet vinden. Maar ik weet ook niet of hij dat altijd al heeft gehad, want ik heb nog niet zo lang.
https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=58740826

Ik hoop dat je het niet erg vindt dat ik dit in jou topic gooi.

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Re: Blijvende traanogen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-16 11:07

Uiteraard is dit geen probleem Chasey. Vind het juist fijn dat je je ervaring wilt delen. :j

Babootje

Berichten: 26255
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Blijvende traanogen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 11:36

Dat ziet eruit als een tumor chasey. Kijk maar even in de info hierboven. Dit zie je vaker bij haflingers: snel de veearts erbij!

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Blijvende traanogen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 11:39

Gatverdamme dat meen je niet. Ook dat nog :'(

Babootje

Berichten: 26255
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Blijvende traanogen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 11:44

Plaveiselcarnicoom zoek maar op.
Srry meis ik wilde dat ik wat anders kon zeggen

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Blijvende traanogen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 11:51

Bah ik moet dit even laten bezinken, ben gelijk misselijk. Ik zal maandag de dierenarts bellen of die er naar komt kijken. :( Bah...

Babootje

Berichten: 26255
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Blijvende traanogen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 13:04

Zeker. Sterkte. Ik hoop dat ik t mis heb...

Saaams

Berichten: 13264
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Blijvende traanogen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 13:17

Ik vind het wel een hele directe conclusie := mag ik vragen op welke symptomen je dat baseert?

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-16 13:18

Heb je dit al eens in het echt gezien Babootje? Of baseer je dit nav het artikel? Chasey, laat je weten wat het is?? :(:)

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Blijvende traanogen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 13:57

Ja ik bel maandag de dierenarts.

Anoniem

Re: Blijvende traanogen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 14:05

Wat ik hier in de reacties mis is een heel veel voorkomende oorzaak van traanogen: tandproblemen.
[***] had toen ik hem vorig jaar van een stoffige, vliegrijke handelsstal kocht aan 1 kant een traanoog. Ik dacht dat dat vanzelf wel over zou gaan met een beetje zorg en een vliegennetje, maar hij bleef 3 maanden lang contstant huilen: als we met voedselbeloningen werkten (en hij dus moest kauwen) dan biggelden de tranen echt over zijn wangen.
Na die 3 maanden kwam de tandarts (gewoon ter controle, hij zou al op de handelsstal behandeld zijn) en bleek hij vol te zitten met haken en twee ontstoken doppen te hebben. Dat is toen allemaal opgelost en tot mijn stomme verbazing was het huilen de volgende dag verdwenen en heeft hij dit hierna ook nooit meer gedaan.
Toevallig is zijn tandarts ook zijn dierenarts en hadden we het al eens over buisjes doorspuiten gehad, maar als we dat hadden gedaan dan was het probleem weer gewoon teruggekomen aangezien zijn traanoog echt door verkeerd op elkaar staande en geirritereerde tanden en kiezen kwam.

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Re: Blijvende traanogen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-16 14:12

Interessante toevoeging over oogproblemen en het gebit. Gebit van mijn paard is in januari nog nagekeken en behandeld. Nieuwe afspraak staat voor begin november. :)

Anoniem

Re: Blijvende traanogen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 14:28

Vergeten op te schrijven: [***] had echt last van huil/traanogen door die tandproblemen. Het was dus gewoon helder water wat uit zijn oog druppelde, geen snot of geel/groen/wit vocht, want dan zou ik ook eerder aan een ontsteking in of rond het oog denken.
Het was echt heel apart dat het zomaar ineens weg was. Pas toen ik de dag na het tandartsbezoek zijn oog schoon wilde maken besefte ik dat dat niet hoefde omdat hij gestopt was met huilen. Heel apart.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Blijvende traanogen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 17:14

Dat is zeker interessant.

Babootje

Berichten: 26255
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 17:52

xyzutu2 schreef:
Vergeten op te schrijven: Rio had echt last van huil/traanogen door die tandproblemen. Het was dus gewoon helder water wat uit zijn oog druppelde, geen snot of geel/groen/wit vocht, want dan zou ik ook eerder aan een ontsteking in of rond het oog denken.
Het was echt heel apart dat het zomaar ineens weg was. Pas toen ik de dag na het tandartsbezoek zijn oog schoon wilde maken besefte ik dat dat niet hoefde omdat hij gestopt was met huilen. Heel apart.


misschien van pijn door de ontsteking. kan ik me voorstellen. zit toch allemaal dicht bij elkaar.

verder ja, plaveiselcarnicoom heb ik eerder in het echt gezien. toevallig ook bij een haf. Bij die was het nog redelijk klein.
maar ik stel geen diagnose he? ik zeg alleen dat er alle reden is om er snel een DA naar te laten kijken. en ik hoop dat hiet t niet is!

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 22:42

Babootje schreef:
Dat ziet eruit als een tumor chasey. Kijk maar even in de info hierboven. Dit zie je vaker bij haflingers: snel de veearts erbij!


Dat zie ik daar niet in hoor. Ik zie een bovenlid van het oog dat verdikt is en wat traanvocht. Wel beter om de DA even te laten kijken, wat ook gebeurt begrijp ik, maar volgens mij niet iets onoverkomelijks.

Ts, mijn paard heeft last van de wind buiten. Die krijgt daardoor traanogen, waar weer vliegen op af komen. Als ik haar op tijd een vliegenkap op doe heeft ze al snel minder last van traanogen en de vliegen kunnen er dan niet meer bij. Dan is het zo weer met een paar dagen tot rust gekomen.

Huilen van pijn doet een paard niet, niet zoals een mens dat kan doen. Mondgebied/neusgebied en oog staan nauw met elkaar in verbinding bij een paard, waardoor problemen in het mondgebied zeker voor traanogen kunnen zorgen, zeker bij een probleem in de bovenkaak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 00:22

Jet schreef:
Huilen van pijn doet een paard niet, niet zoals een mens dat kan doen. Mondgebied/neusgebied en oog staan nauw met elkaar in verbinding bij een paard, waardoor problemen in het mondgebied zeker voor traanogen kunnen zorgen, zeker bij een probleem in de bovenkaak.


Dat is ook wat mijn dierenarts/tandarts later zei: aangezien de wortels van paardenkiezen zo ongeveer tot in hun oog groeien 8-) en ook onder het hele gebied zitten waar de traanbuis van neusholte tot ooghoek loopt zal een kies die klem zit, geirriteerd/onstoken is of scheef belast wordt de traanbuis irriteren waardoor het paard blijft 'huilen' - niet van pijn dus, maar het zal wel degelijk pijn doen. :(:)

Afbeelding

Die pijn was bij [***] achteraf gezien ook zichtbaar in zijn gedrag aangezien hij vanuit het niets los in de bak of de wei recht omhoog kon komen en zo een aantal keer bijna achterover geklapt is. Ook dat verdween na die tandartsbehandeling al sneeuw voor de zon.

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Re: Blijvende traanogen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-16 06:35

Bedankt voor jullie posts. Ik zal het onthouden en ook voorleggen aan de DA of het daar inderdaad vandaan zou kunnen komen bij mijn paard. :)

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-16 12:02

Even een update voor degenen die daarin geinteresseerd zijn..

Vanochtend is de dierenarts geweest en ze is begonnen met het aanbrengen van een groene kleurstof op de ogen, dat zag er erg gek uit. De bedoeling van de kleurstof is dat het verdwijnt indien er geen beschadigingen zijn op het oog. Als het oog wél beschadigd is dan hecht de groene vloeistof zich daar aan. Gelukkig verdween de vloeistof bij mijn paard. Verder waren er ook geen gekke/enge dingen te zien, enkel de slijmvliezen rond de ogen waren roder dan ze horen te zijn wat duidt op irritatie/ontsteking.

De groene vloeistof is ook een mooie test om te kijken of de traanbuizen goed open zijn. Wanneer de vloeistof wordt aangebracht in de ogen, hoort het er beneden bij de neus uit te komen. Dit was in het geval van mijn paard dus niet.

We hebben de keuze gemaakt om de traanbuizen door te spoelen, wat inderdaad zoals hier al door een Bokker gezegd, een akelig gezicht was. Gelukkig beide kanten goed gelukt, de ogen traanden uiteindelijk mooi zodat de traanbuizen vrij waren gespoeld. Dit hoefde niet onder verdoving, enkel een praam was voldoende.

Aansluitend nog zalf gekregen, dit moet ik de komende 4 dagen twee maal daags aanbrengen op het oog en dat valt nog niet mee. :=

Na deze dagen horen de ogen niet meer vies te zijn! :)
Laatst bijgewerkt door NinaCharlie op 10-10-16 12:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Berichten: 26255
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Blijvende traanogen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 12:10

Grote kans dat dat het dan is. Ik had al dat idee, omdat beide ogen traanden. Dan moet het wel heel erg toeval zijn indien er een hoornvliesbeschadiging aan beiden ogen zit. Uveitis aan beide ogen komt volgens mij nooit voor. Gelukkig maar!

Misty12

Berichten: 7047
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 12:21

Mijn paard had vorig jaar een heel dik oog. Zij kreeg ook van die kleurstof (oranje, in het oog wordt het groen) in haar oog. Bij haar zag je wel een beschadiging: een mooi groen rondje. Dat heeft bijna een maand geduurd voor de beschadiging helemaal weg was. Maar bij haar kwam ook elke keer de kleurstof uit haar neusgat.