Reuma bij paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Wilder

Berichten: 18
Geregistreerd: 10-01-05

Reuma bij paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-16 20:09

Hallo,

Na veel gezoek op bokt en internet over reuma bij paarden ben ik niet veel wijzer geworden dan de menselijke variant van reuma. Ik kan mij niet voorstellen dat er niemand op bokt een paard(je) heeft wat een vorm van reuma heeft.

Mijn vraag ik wat jullie doen in het geval van reuma bij je paard. Er zijn verschillende soorten, dus ook graag even vermelden welke soort reuma je paard heeft.
Ben erg benieuwd als er diverse supplementen zijn die je paard toch weer fitter maken, als jullie nog stapritjes maken (want in de paar topics die ik vond, las ik dat rijden juist goed is omdat ze moeten bewegen) en wat jullie wel/niet meer doen met je paard.

Bedankt,
Wilder


ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 20:22

Mijn 24 jarige pony zou artrose hebben in een kniegewricht van een achterbeen, of in beide,dat was niet helemaal duidelijk, heb er geen fotos van laten maken,dus het blijft bij een vermoeden
Bij mensen valt artrose onder de reuma
Dus ga ik er vanuit dat dat dan bij paarden zo is en ja dan heeft mijn pony een vorm van reuma. :j

Wat ik er aan doe, hij staat 24/7 buiten.
Krijgt bij zijn voeding msm zwavel, hij krijgt een supplement hoog in aminozuren en andere vitamines om het te ondersteunen, en ik zorg dat hij naast zijn weide gang regelmatig beweging krijgt.
En dat bestaat uit een 3x per week 10, 15 minuten recht uit stappen en soms een buitenritje van maximaal een uur stappen.

Paard van stalgenootje van me heeft bewezen artrose in beide achterknieën en in de rug,
dit paard is meerdere keren ingespoten met corticosteroiden en ze geeft het dier glucosamine.
Zij longeert haar paard om de dag en rijd het ongeveer een half uur, veel stappen en soms een buitenritje dit is een paard van 20 jaar, dit paard staat nu nog 24/7 buiten,maar komt straks de nachten op stal.

Jennyxx

Berichten: 3042
Geregistreerd: 11-10-06
Woonplaats: Bij de duinen

Re: Reuma bij paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 20:24

Ik las van de week toevallig in een boek dat paarden geen reuma kunnen krijgen omdat ze ... missen cq niet hebben. (Wat precies weet ik helaas niet meer. Ik ga even kijken of ik het nog kan vinden.)

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 20:28

Kan dus wel hoor,
maar wilder...heb je de zoekfunctie van bokt ook al gebruikt, zijn wel topics over paarden met reuma :j

Jessix

Berichten: 16428
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Reuma bij paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 20:33

Een paard kan wel reuma krijgen maar dan de variant artrose en (acute) artritis. Het eerste is gewrichtsslijtage, het andere gewrichtsontsteking.

Wilder

Berichten: 18
Geregistreerd: 10-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-16 20:35

ellepel schreef:
Kan dus wel hoor,
maar wilder...heb je de zoekfunctie van bokt ook al gebruikt, zijn wel topics over paarden met reuma :j


Er zijn topic's maar als ik zoek op reuma krijg ik niet antwoord op de vraag die ik hier boven stel ;)
Of ik gebruik een heel ander woord dan waar ik op moet zoeken.
(En dan heb ik ook nog gezocht op fibromyalgie)

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 20:44

Jessix schreef:
Een paard kan wel reuma krijgen maar dan de variant artrose en (acute) artritis. Het eerste is gewrichtsslijtage, het andere gewrichtsontsteking.


idd en je kan dat laten prikken, bloedonderzoek dus, ik ben even kwijt hoe de waardes dan heten. Een van mijn paarden had voordat ze ingereden was al artrose, maar was negatief voor deze test. Ze heeft ook tot haar 26ste met aangepast beslag geen last gehad van de artrose (+ hko en verbening vd hoefkraakbeenderen}

Twinklebel

Berichten: 4590
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Delft

Re: Reuma bij paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 20:56

Ik ga dit even volgen. Ik heb een nu 14jarige merrie, die al op vijfjarige leeftijd problemen kreeg met de gewrichten in beide voorbenen. Van het hoefgewricht tot aan het kniegewricht is alles in 8 maanden tijd ingespoten geweest met cortico's, hyaluronzuur en Irap, maar we kregen haar niet op de rit. Was het ene gewricht goed, gingen we opbouwen, speelde de volgende weer op. Rontgenologisch helemaal okee, maar bij het inspuiten spoot de gewrichtsvloeistof eruit, zo dun was het. Uiteindelijk na 8 maanden dokteren is ze voor twee jaar de wei op gegaan. Ondertussen heeft ze een veulen gehad en leek het goed met haar te gaan. Dus na het veulen weer opgepakt, dat hebben we anderhalf jaar volgehouden, maar ze bleef moeilijk. Veel staken, last van haar rug enz. Na anderhalf jaar werd ze weer opnieuw kreupel op de voorbenen en heb ik haar met pensioen gedaan, waar ze nu nog steeds volkomen fit het gras loopt te maaien. Blijkbaar kunnen haar gewrichten de belasting van dressuurmatig rijden niet aan. Ik heb bij paarden eigenlijk nooit de term reuma horen gebruiken, maar heb het zelf ook wel zo genoemd bij haar.

Toscana (Uniform) 21-6-2000 * 22-3-2005,Vienna (Casco) 09-5-2002 31-10-2018
Esmeralda 15-04-2009 * 14-12-2015
Nijn 15-06-2018

harlyxroos

Berichten: 101
Geregistreerd: 03-04-15

Re: Reuma bij paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 20:59

Naast mijn eigen paarden staan twee oudere paarden die bijken reuma te hebben dus het kan wel maar hoe het helemaal zit weet ik niet..


Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 22:34

Reuma in de mensenwereld is normaalgesproken kort voor reumatoide artritis (RA). RA is een auto-immuunziekte, wat betekent dat het afweersysteem het eigen lichaam aanvalt (ipv normaal z'n werk doen en bacteriën etc opruimen). Bij paarden komt RA, dus een auto-immuunziekte waarbij de eigen gewrichten worden aangevallen, (voor zover bekend) niet voor.

Er komen wel (heel zelden) auto-immuunziektes voor bij paarden, maar dat zijn dan systemische auto-immuunziekten. Dergelijke systemische auto-immuunziektes komen ook bij mensen voor, en sommige worden ook onder de reumatische aandoeningen gerekend. SLE (lupus) is hier een voorbeeld van, en daarvan zijn gevallen bekend bij paarden, hoewel heel, heel zeldzaam. En dan is het meestal de cutane vorm (de huid wordt aangetast, en niet zozder de gewrichten)

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24267678

Een andere (zeldzame) aandoening bij paarden die je als een reumatische aandoening zou kunnen classificeren (of waarvan een menselijke variant bestaat) is DSLD (tegenwoordig equine systemic proteoglycan accumulation (ESPA) genoemd). Deze ziekte is te vergelijken met Ehlers-Danlos en MCTD (mixed connective tissue disease) in mensen.

Al deze zeldzaamheden buiten beschouwing gelaten is artrose inderdaad de enige vorm van reuma die bij paarden voorkomt.

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Re: Reuma bij paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 19:28

wat Ibel zegt ! het komt wel voor bij paarden, maar is zeldzaam. Mijn paard is er ooit op getest omdat ze al 20 artrose had (maar wel rad was) ik weet nog dat ik de uitslag kreeg en mijn DA vroeg wat het betekende ik geloof dat het een waarde was van 1-4 of 1-5 en dat mijn paard negatief was. maar ik had er toen ook nog nooit van gehoord
http://www.thehorse.com/articles/10203/ ... management

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Reuma bij paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 19:32

Osteoarthritis is de Engelse term voor artrose.

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 19:35

Ibbel schreef:
Osteoarthritis is de Engelse term voor artrose.


ik neem aan dat je op mij reageerde ?

ging me om deze quote:

Another well-known form of arthritis is rheumatoid arthritis, a disease of the immune system that causes the immune system to attack healthy joint cells, creating inflammation and debilitating pain, but this is a people problem. "We think there are some cases in horses where there is an autoimmune joint problem, but it's rare in horses," Martinelli stated.

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Reuma bij paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 19:52

De auto-immuun gewrichtsproblemen bij paarden vallen over het algemeen onder SLE (hoewel bij paarden cutane SLE dan nog het vaakst voorkomt), en zijn niet echt te vergelijken met RA.
Als dat zo was, zouden onderzoekers dolgelukkig zijn. Er is geen enkel dier (zelfs geen mensapen) waarbij RA voorkomt, en voor proefdieronderzoek zou een diersoort die wél zo'n ziekte had heel erg handig zijn.

Wat je overigens ook reuma zou kunnen noemen is overhoef. Al is daar geen menselijk equivalent voor.

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Re: Reuma bij paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 20:03

mijn paard had lage en hoge overhoef o.a, maar dat is toch gewoon artrose (botbijvorming in dit geval)?

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Reuma bij paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 20:09

Overhoef is kraakbeenverbening. Dat is een heel ander proces dan artrose. Bij artrose krijg je botvorming vanuit het normale bot, omdat het kraakbeen weg is.

Twinklebel

Berichten: 4590
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Delft

Re: Reuma bij paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 20:16

Dit is bij hoge overhoef ook soms het geval, bij artrose in het kroongewricht. Overigens bij mensen vergelijkbaar met vergroeien van de middenhandsbeentjes, als ik het goed begrepen heb.

Toscana (Uniform) 21-6-2000 * 22-3-2005,Vienna (Casco) 09-5-2002 31-10-2018
Esmeralda 15-04-2009 * 14-12-2015
Nijn 15-06-2018

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 20:25

Vergroeien van botten heet ankyloseren. Dat is wéér iets anders dan kraakbeenverbening.
Het verbenen van kraakbeen is fysiologisch normaal in de embryogenese, en bij botbreuken. Op de breukvlakken ontstaat eerst kraakbeen, en het 'normale' gedrag van kraakbeen dat ná de embryogenese ontstaat is doorgroeien tot been (botweefsel dus). En op deze manier kunnen botbreuken dus genezen.
Kraakbeenverbening is dus eigenlijk een heel gewoon proces, alleen hoort het niet te gebeuren in wat kraakbeen moet blijven. Daarom is kraakbeen kweken ook zo moeilijk, in een reageerbuisje wordt het na 14 dagen gewoon bot. En daarom is stamceltransplantatie ook zo moeilijk, kraakbeenstamcellen zijn er eigenlijk alleen tijdens de embryologische ontwikkeling.

Ankyloseren gebeurt bij mensen bij de ziekte van Bechterew in het bekken. Bij paarden gebeurt het in het spronggewricht bij spat. Van het aan elkaar groeien van middenhandsbeentjes heb ik nog nooit gehoord. Wel van vergroeien van middenhandsbeentjes aan polsbotjes of aan de vingers, tijdens het proces van erosie bij RA.

Twinklebel

Berichten: 4590
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Delft

Re: Reuma bij paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 20:38

Bij paarden kan dit ook in het kroongewricht gebeuren, wordt ook nog wel is operatief opgewekt bij ernstige artrose in het kroongewricht, de zogenaamde artrodese operatie (helaas zelf afgelopen jaar voor de keus gestaan na een botbreuk deze operatie te laten doen bij mijn paard en niet gedaan). Voor mijn idee hetzelfde als het aan elkaar groeien van de gewrichtjes van de middenhandsbeentjes naar naar de vingers bij de mens.

Toscana (Uniform) 21-6-2000 * 22-3-2005,Vienna (Casco) 09-5-2002 31-10-2018
Esmeralda 15-04-2009 * 14-12-2015
Nijn 15-06-2018

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Reuma bij paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 20:57

Ja, arthrodese is operatieve ankylosering. En of die ankylosering in vingergewrichten of ergens anders plaatsvindt, het is fundamenteel iets anders dan het verbenen van kraakbeen. Bij ankyloseren is één van de voorwaarden juist dat het kraakbeen weg is (en dus dat er idd artrose is, of, zoals bij Bechterew, dat het kraakbeen door ontsteking verdwenen is). Je moet eerst bot-op-bot hebben voordat het kan vergroeien.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 21:18

Ik moet bekennen dat ons paard binnenkort wordt ingeslapen door artrose.
Het dier heeft pijn en genezen gaat niet,medicatie helpt te gering...dus geen opwekkende post.
(Maar wel een humane oplossing voor je dier)

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

Twinklebel

Berichten: 4590
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Delft

Re: Reuma bij paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 21:52

Sterkte Kwita, inderdaad soms de meest eerlijke oplossing naar je paard toe. Ook ik heb vorig jaar die keus gemaakt ipv een derde operatie te doen, een artrodese.

Toscana (Uniform) 21-6-2000 * 22-3-2005,Vienna (Casco) 09-5-2002 31-10-2018
Esmeralda 15-04-2009 * 14-12-2015
Nijn 15-06-2018


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Liv, djinnie, GoogleAdsense, LiannePuthzy, MarjanB, Rijsa, RoxanneJessy, SabrinaB en 79 bezoekers