Paard met spat kopen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 19:58

Bjarni schreef:
Het is ook nog zo dat als het paard eenmaal weer "goed" loopt (dus alles vergroeid is en het paard dus ook geen pijn meer heeft bij het lopen) hij een bepaald percentage minder beweging in het achterbeen heeft. Dit is dus zeker als je er dressuurmatig mee verder zou willen niet aan te raden! Voor mijn paardje maakt het niet uit, dan maar recreatief en geen zware trainingen maar als ik een paard zou moeten kopen zou ik het niet doen als ik het van tevoren wist!


die beperking is 1-2 %
de beweging komt uit het spronggewricht niet ut de spatgewrichtjes

ik heb M1 dress L springen gereden met een paard met spat&HKO

maar helaas ging die spat verder en tastte het t spronggewricht aan en was t bijna einde paard, ze is nu met vervroegd pensioen.


ik vraag mezef nog bijna dagelijks af, als ik haar niet meer op wedstrijd had uitgebracht, maar gewoon lekker als recreatiepaard had gebruikt, of ze dan wel nog goed was geweest....

als kreeg ze het pas toen ze alweer bijna 1,5 jaar als recreatiepaard werd gebruikt, maar toch

zoveel ellende, schuldgevoelens, verdriet enz, ik zou er nooit aan begonnen zijn als ik het van t voren wist.

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 22:22

mijn eerste paard had iets spat op haar 17 nergens voor de rest last van. ik ken een paardvan 7 heeft ook spat maar loopt Z. ook ken ik een paarddat zo erg spat had dat je naar aanleiding van de foto's zo zeggen die loopt stok kreupel, maar heeft wel een EK in springen gelopen, maar helaas ken ik ook een paard je van 9 dat ook spat heeft en constant kreupel is.ik zou het als ik jouw was niet aan beginnen. strax zit je met alle veeartsen kosten. omdat ze elke keer ingespoten enzo moeten worden.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 23:32

Renske20 schreef:
[zoveel ellende, schuldgevoelens, verdriet enz, ik zou er nooit aan begonnen zijn als ik het van t voren wist.
[/quote]


Zonder persoonlijk te zijn; je weet met geen enkel paard hoe het over een jaar of 2 erbij staat.
Je kan nooit vantevoren weten wat je juist wel en juist niet mag doen met je paard, ook al heb je hem bij aanschaf nog zo goed nagekeken....

Het is niet zo dat je een paard met spat koopt en dan zeker weet dat hij daaraan kapot gaat zodra je gaat rijden. Je weet bij een paard met spat tenminsten dat hij wat heeft.
Vaar niet blind op "goedgekeurd". Want ook die kunnen 14 dagen an keuring dood in de stal liggen. Ze komen niet met garantie.
Je mag hopen dat spat alles is wat een paard mankeert.

Want de vraag is niet: mankeert ie wat, maar: wat is het wat hij mankeert.
Schrijf paarden niet af omwillen van een spatje. Wees reeel over waarvoor je dat paard wilt gebruiken. 7 van de 10 keren zal het paard met spat nog jaren kunnen voldoen. maar je loopt idd wel kans dat ie ook zo kapot is. Wees ook daarbij reeel: dat risico loop je met ELK paard.

Rijo
Berichten: 2670
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 11:25

Ik persoonlijk zou daar nooit aanbeginnen je kan betr een gezond paard nemen wat niets mankeert als dat je weet dat dit misschien later wel problemen kan gaan geven..

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 11:45

Dees"]
[quote="Renske20 schreef:
[zoveel ellende, schuldgevoelens, verdriet enz, ik zou er nooit aan begonnen zijn als ik het van t voren wist.
[/quote]

Zonder persoonlijk te zijn; je weet met geen enkel paard hoe het over een jaar of 2 erbij staat.
Je kan nooit vantevoren weten wat je juist wel en juist niet mag doen met je paard, ook al heb je hem bij aanschaf nog zo goed nagekeken....

Het is niet zo dat je een paard met spat koopt en dan zeker weet dat hij daaraan kapot gaat zodra je gaat rijden. Je weet bij een paard met spat tenminsten dat hij wat heeft.
Vaar niet blind op "goedgekeurd". Want ook die kunnen 14 dagen an keuring dood in de stal liggen. Ze komen niet met garantie.
Je mag hopen dat spat alles is wat een paard mankeert.

Want de vraag is niet: mankeert ie wat, maar: wat is het wat hij mankeert.
Schrijf paarden niet af omwillen van een spatje. Wees reeel over waarvoor je dat paard wilt gebruiken. 7 van de 10 keren zal het paard met spat nog jaren kunnen voldoen. maar je loopt idd wel kans dat ie ook zo kapot is. Wees ook daarbij reeel: dat risico loop je met ELK paard.


klopt, alle2 mijn paarden zijn 100% goedgekeurd klin+rontg.
en als je kijkt hoeveel pech en DA kosten ik de afgelopen jaren heb gehad

maar feit is wel dat als je een paard koopt die al iets mankeert, je onnodig een groter risico loopt.

Puur voor recreatie kan je best een spat-paard kopen, maar wil je de sport in, en ga je dus zwaarder trainen, zou ik het niet doen.

Ik zeg ook helemaal niet dat alle paarden met spat meteen afgeschreven zijn, die van mij is er ook nogsteeds hoor! en zelfs met spat&HKO M1 dres+L springen geweest met haar.

alleen had ik de pech dat het bij haar dus verder ging woekeren, in het spronggewricht zelf, waardoor ze nu alweer 2 jaar met vervroegd pensioen is. (over 3 weken een behandeling Tildren en wie weet is het dan weer een leuk recreatiepaard)

Maar feit is dat als je een paard koopt waar al wat mis mee is, je een groter risico hebt dat er iets gebeurt, dan wanneer je een helemaal gezond paard koopt.
Al heb je natuurlijk nooit de garantie dat je paard ook echt gezond blijft
(Quentin sloeg zn spronggewricht behoorlijk kapot tegen de muur, tsja zoiets kan je ook niet van te voren voorspellen, is gelukkig 100% hersteld)

maar om al met een paard te beginnen dat spat heeft, ik zou het niet doen.
komt nog bij dat die vaak meer op de voorhand lopen, waardoor de kans op HKO ook flink aanwezig is, dan ben je nog verder van huis.

Vraag aan een DA(liefst aan 2 verschillende) hoe zij er tegenover staan, en leg ze ook uit wat je precies met het paard wil doen.

Sambo

Berichten: 606
Geregistreerd: 22-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 15:12

Koop nooit een paard met spat,of je moet geld over hebben.Zelf heb ik ook een paard met spat.Ik heb dit paard laten opereren met goed resultaat.Na een jaar revalideren,waarvan een half jaar stalrust loopt ze nu weer gezond rond.
Maar het kan ook zijn dat spat nooit kan genezen.Nogmaals begin er nooit aan.Laat een ander dit probleem maar oplossen.