voer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
lizzytje
Berichten: 273
Geregistreerd: 01-05-03

voer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-04 17:22

hayhay,
ik weet niet of het hier hoort maar ik probeer het toch maar even.
Ik vroeg me af of mijn verzorgpaard te veel voer krijgt.
we zijn bezig met het ''opvoeden'' aangezien het nogal een druktemakertje is, dus hij krijgt nog geen beweging.
Hij staat dag en nacht op de wei maar heeft wel een prachtig mooie, ruime stal van 4 bij 4 die dag en nacht openstaat met alle benodigdheden etc (alle soorten likstenen en mineraalblokken en ik weet niet wat allemaal)

Omdat de wei te glad of bevroren is en omdat hij nog niet ingereden is kunnen we niks met hem doen, dan hem aan dingen laten wenne, lekker knuffelen en poetsen enzo, we gaan in het voorjaar pas echt beginnen met werk.

Hij is nu 6 en het is arabier-achtig iets, we weten het ras niet precies maar het is wel een echt show-paardje en hij is 1.65 groot.

Ik heb het idee dat hij best wat aan mag komen aangezien het feit dat hij geen flikker uitvoert behalve rennen als hij schrikt ofzo. Hij is niet superdun ofzo, maar gewoon normaal terwijl hij ik weet niet hoeveel voer krijgt vind ik.

wat vinden jullie van het voer wattie krijgt? ik heb er zelf niet zo heel veel verstand van eigenlijk dus graag jullie mening:
hij krijgt s'ochtends een grote schep onderhoudsbrok met olie (ik kan nog evnejtes nakijken wat het precies is)
een grote bult hooi.
's avonds weer een grote schep brokken met olie. en weer een hele berg hooi. Maar overdag staatiej gewoon op de wei.
hij krigjt trouwens ook altijd wat tussendoortjes, we hebben zo`n hele grote bak met snoepjes voor m waar van dat mineralenspul in zit. En de eiegnaar verwent m altijd met een heleboel koekjes of fruit waar hij dol op is.

vinden jullie dattie meer of minder moet of nog andere tips zijn allemaal welkom! dan kan ik dat aan de eigenaar doorgeven.


xxxmelody

Berichten: 691
Geregistreerd: 14-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 17:31

neee hij krijgt genoeg hoor voor een paardje op de wei.
je moet denken hij moet ook genoeg krijgen om het warm te hebben, en als jij zegt dat het een arabierachtig iets is hahahahah dan blijft hij ook dun kijk maar naar de bouw van een arabier.
en als ie niet extreem afvalt is het goed toch?

na regen komt echt altijd zonnenschijn, ik heb het nu zelf ondervonden!

lizzytje
Berichten: 273
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-04 17:37

harstikke bedankt voor je reactie! ik wou gewoon eventjes informeren wat jullie er van vonden. Ik maak me ook niet echt zoregn om hem hoor, ik vroeg het me gewoon af, ik heb nog niet zoveel verstand van die dingen en ik wil graag wat meer leren over dat soort dingen Haha! Haha!

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 17:41

Ik vind het eigenlijk een beetje raar, dat ie zoo veel likstenen heeft.
verder, zou je het hooi wel een beetje mogen minderen, er is dna wel niet zo veel gras op zo`n land, maar te veel hooi is nou ook niet bepaalt een vervangsmiddel.

Die tussendoortjes enz. Mogen ook wel gehalveert worden.

Als die arabier altijd buiten staat, dan zal hij vast wel een dikke vacht hebben, dus hij redt zich makkelijk!


zo, en dan nu tijd voor een wijntje..

lizzytje
Berichten: 273
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-04 17:46

hoezo vind je het raar? De eigenaar wil gewoon dat hij alles binnenkrijgt wat hij nodig heeft, en als hij iets nodig heeft, zout ofzo, dat likt hij eraan, zo niet dan likt hij er niet aan. Hij is gewoon stapeldol op dat beestje en hij wil dat hij niks tekort komt. beter te veel dan te weinig toch? Knipoog , vind je dan dat we wat moeten weghalen?

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 18:01

Vind dat ie wel veel bix krijgt! Voor een paard dat niks doet is gras en veel hooi ook wel genoeg.. Hooguit 1 schep, maar 2 is wel veel! Dat krijgen bij ons paarden die elke dag een uur lopen

lizzytje
Berichten: 273
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-04 18:04

het is geen bix volgensmij, ik zal het morgen anders wel vargen hoeveel hij precies krijgt, ik heb namelijk niet echt veel verstand van, misschien krijgt hij wel wat anders s'ochtends, maar ik dacht altijd hooi en soms brokken, maar het kan ook zijn dattiej alleen hooio krijgt, vandaar dat ik het vraag want ik wil graagw at meer over dat soort dingen leren/weten. wat moet hij krijgen volgens jou dan?

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 18:35

Das per paard verschillend, de een wordt al dik van lucht en de ander geef je 6 scheppen op een dag en die blijft nog dun..
Meestal wordt er aan paarden die geen beweging krijgen geen of heel weinig bix gegeven, en veel hooi. Maar misschien heeft je paard t nodig omdat ie anders te dun wordt, de eigenaar zorgt er goed voor toch, dus die zal er ook wel verstand van hebben wat ie moet krijgen of niet?

lizzytje
Berichten: 273
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-04 18:37

de eiegnaar had nog nooit eerder een paard gehad maar heeft eerst veel info gevraagd aan dierenarts en deskundigen op het paardengebied, nu nog steeds althans, en de dieernarts komt regelmatig langs en hij is nog nooit ziek geweest, en de dierenarts heeft hem zo gezond als een vis verklaard, we waren erg blij om dat te horen omdat hij voorheen niet zo gezond was, hij had spat in zn achterbeen toen hij kwam en allemaal dat soort dingen, het gaat nu gelukkig helemaal goed:D

xxxmelody

Berichten: 691
Geregistreerd: 14-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 20:52

asjoe4ever schreef:
verder, zou je het hooi wel een beetje mogen minderen, er is dna wel niet zo veel gras op zo`n land, maar te veel hooi is nou ook niet bepaalt een vervangsmiddel.








nou veel hooi maakt absoluut niet uit.
een paard kan heeeeeeeel veel droog hooi krijgen er zit toch niks in.
tenminste ook zeker niet in het hooi van dit jaar.
een paard eet de hele dag en dan mag ie rustig hooi hebben hoor.
Als je het nu over kuilgras of silo had ja dat was wat anders geweest.
OK dan!

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 22:17

als je zoveel likstenen in zo`n stal hangt, lijkt me eigenlijk een beetje overdreven.

Citaat:
xxxmelodynou veel hooi maakt absoluut niet uit.
een paard kan heeeeeeeel veel droog hooi krijgen er zit toch niks in.
tenminste ook zeker niet in het hooi van dit jaar.
een paard eet de hele dag en dan mag ie rustig hooi hebben hoor.
Als je het nu over kuilgras of silo had ja dat was wat anders geweest

oke, je hebt wel gelijk,

zo, en dan nu tijd voor een wijntje..

xxxmelody

Berichten: 691
Geregistreerd: 14-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 12:35

hahah daar zei ik het niet voor hoor om gelijk te krijgen, maat toch bedankt (begon al aan mezelf te twijfelen) hahah

na regen komt echt altijd zonnenschijn, ik heb het nu zelf ondervonden!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler en 17 bezoekers