Invloed van voeten op de dracht!

Moderators: Angela, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Zwelgje

Invloed van voeten op de dracht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-04 09:18

Hallo allemaal,

Gisteren had ik mijn hoefsmid weer op bezoek om de paardjes te beslaan en te bekappen.
Toen mijn drachtige merrie aan de beurt was vond hij dat zo nogal korte voetjes had. Nu is het zo dat ik met mijn paarden een 300 meter over een verharde weg moet stappen voor ik bij de wei en de bak ben en dat zorgt er natuurlijk ook voor dat de voeten meer afslijten. Mijn hengst en ruin staan op ijzers en hebben hier geen last van.
Maar de merrie loopt de voetjes dus te kort af. Volgens mijn smid kan dit een gevaar betekenen voor de dracht. De merrie kan te gevoelig gaan lopen en daardoor zou de vrucht kunnen afkomen.
Heeft iemand hier ervaring mee??? Ik kan me best voorstellen dat naarmate de dracht vordert dat dan de voeten meer belast worden maar dat de vrucht kan afkomen doordat de voeten wat te kort zijn had ik nog nooit gehoord!
Nu was zijn voorstel om de merrie, zodra zij nog korter gaat lopen en gevoelig wordt op de voeten, een ijzertje te geven aan de voorkant.
Ben benieuwd of iemand hier al eens van gehoord heeft?

Greetzzzz OK dan!

I recommend a psychoptherapist to clean up your brain

shaneen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 12:07

eigenlijk niet, maar je merrie gaat natuurlijk wel raar lopen waardoor alles zeer gaat doen en de hoeven gaan door het extra gewicht ook weer snel slijten en volgens mij kunnen paarden ook bevangen raken als te te kort lopen, geloof ik ik weet het eigenlijk niet zeker meer, kijk het nog wel ff na... Maar zou dat ijzertje er wel onder slaan!! Voorkomt een hoop gezeik en pijn bij je merrie, straks zijn de hoeven al te kort voor een ijzer...

Behandel je paard alsof het een mens is en negen van de tien keer komt het dan echt wel goed!! Knipoog

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-04 12:09

Nee, de hoefjes waren nog niet te kort voor een ijzer en ik mocht nog even een paar weken aankijken of ze niet te gevoelig gaat lopen. Maar ik wist dus niet dat merries daarom de vrucht zouden kunnen verwerpen.

I recommend a psychoptherapist to clean up your brain

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 13:19

Hmmm ... dat de vrucht ermee verloren gaat lijkt me sterk. Dat van het sneller afslijten dat kan natuurlijk. Had mijn merrie ook. Ook liep ze mega-gevoelig op harde ondergrond. Als je niet beter zou weten zou je denken dat ze hoefbevangen was en DAT komt dan wél weer vaak voor in combinatie met problemen in de baarmoeder. Meestal is het dan alleen zo dat ze hoefbevangen worden nadat het veulen geboren is en er restjes achter zijn gebleven in de baarmoeder. De bloedstroom raakt daarmee bevuild en daar kan hoefbevangenheid dan een uiting van zijn.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie